Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)
Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2021)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst10 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne reis-/gezinsauto

  • 10 km

Eind vorig jaar (2020) was het dan zover.....Er mocht een nieuwe leaseauto besteld worden. Dit is natuurlijk altijd een groot feest voor ons als autogekkies! Maar dit keer toch ook met pijn in het hart. Het besef dat wij de laatste kilometers gingen maken met onze trouwe vriend, een Skoda SuperB diesel (hatchback), gaf een ietwat wrange smaak. De ruimte, het comfort, de betrouwbaarheid....wat een fijne vierwieler was dat! En, met een fiscale prijs van nog geen € 32.000,00 (2017), ook qua bijtelling een topper!

Gezien mijn positieve ervaringen met de PON autofamilie en de negatieve ervaringen met vooral de Franse automerken lag het voor de hand, het moest een VW, Seat of Skoda worden. Diesel was geen optie meer, elektrisch nog een "no-go" maar de keuze bleef reuze (mede gezien het leasebudget).

De enthousiaste zoektocht werd al snel omgezet naar iets minder enthousiaste. Onvoorstelbaar hoe snel de nieuwprijzen waren gestegen! Even een SuperB-tje configureren en de teller stond al snel op € 45.000,00 Paste prima in het leasebudget....maar voor een volledig vergelijkbare SuperB ineens € 150,00 per maand EXTRA te gaan betalen....was voor ons geen optie. Helemaal omdat we ook nog een privé auto hebben rondrijden.

Okee, de eerste strepen werden direct gezet door respectievelijk de Skoda SuperB en Kodiaq, de Seat Terraco en de VW Passat en Tiguan.

De tweede set strepen ging direct door alles wat de naam SUV draagt of pretendeert te zijn. Ik heb namelijk de voordelen van dit modelsoort niet ervaren. Je betaald meer.....voor minder....en de "alom" geprezen hoge zithouding was voor mij een "zitten op de bok" gevoel.

Er bleven 3 "winnaars" over, allemaal in de station variant. Tsja, ik was ruimte gewend.....voor ons was het geen prestatie meer om de echoput ehhh kofferbak van de SuperB voller dan vol te krijgen. Minder inhoud was geen optie! De keuze ging tussen de VW Golf, Seat Leon en Skodia Octavia. De genoemde volgorde is ook gelijk de volgorde van afvallen.

De Golf vind ik de minst mooie van het stel en is daarbij ook nog eens de duurste. De Leon was de tweede afvaller. Qua voorkant mooier (nou ja, sportiever/agressiever) maar en profil en van achteren...mwoah. Het infotainment was door het ontbreken van fysieke toetsen ook nog eens een ware speurtocht/bron van irritatie.

Wat is het geworden? Goed geraden! De Skoda Octavia Combi, moon white en in Business Plus uitvoering. Gewoon met de basis motor en (natuurlijk) lekker ouderwets handgeschakeld. Ik besefte me goed dat dit wellicht de laatste kans zou zijn dat een handbak nog te bestellen is.... pakken die kans! Ik bepaal namelijk graag zelf wanneer er op- of terug geschakeld moet worden. Een automatische bak denkt daar vaak toch anders over ....

Bijkomend voordeel, de € 5.000,00 besparing die dit geeft (t.o.v. de 1.5TSI versie met DSG) heb ik leuk kunnen besteden aan het panoramische schuifdak, de 18" Perseus Antraciet velgen en nog wat "kleine" opties zoals de 230V aansluiting achterin. Al met al een super complete auto die in de gekozen uitvoering ook nog eens leuk smoelt (vind ik dan he).

Ervaring na 13.000 gereden Km's

Net als de SuperB is de Octavia een heerlijke reiswagen en biedt nagenoeg dezelfde ruimte. Okee, op de achterbank merk je wel degelijk een verschil maar voor twee volwassen pubers blijft er meer dan voldoende ruimte over. Ondanks dat de Octavia Station op papier meer liters kan slikken dan de SuperB Hatch is de praktijk iets anders. Door de vormgeving van de kofferbak (de achterbank lijkt wat schuiner te staan) krijg je er ondanks het formaat net ff wat minder in.....Aan de andere kant, doordat het een station is kun je wel grotere objecten kwijt. Bij de SuperB kwam het met regelmaat voor dat bij een groter object de achterklep niet dicht kon (door de scheef aflopende daklijn).

De rijeigenschappen zijn voorspelbaar en eerder gericht op comfortabel dan op sportief rijden. Hierbij gelijk zeggend, de drive modus zet ik direct op "sportief". De overige modi maakt de auto mijns inziens wel heel week. Ook staat de stuurbekrachtiging dan op standje maximaal wat ik zelf niet prettig vind, de auto stuurt dan echt TE licht en is weinig communicatief. Wat betreft rijden (in sport)....verder helemaal tevreden!

Het dashboard is fraai vormgegeven en het 2-spaaks stuurwiel ligt prettig in de hand. Leuke vinding trouwens, pas als je goed naar het stuur kijkt zie je dat de 3e spaak ontbreekt ;-) Het is een zeer prettige omgeving om veel kilometers in te maken.

Motorisering:
De "basis" motor (1.0TSI - 110PK) volstaat meer dan voldoende. Uiteraard, je trekt er de straatstenen niet mee uit....maar je ben zeker niet een slak op de weg. Het motortje presteert in alle rust, maar als je een keer goed doortrekt wordt je op een leuk "sportief" roffeltje getrakteerd. De acceleratie van 0-100 was boven verwachting. Door het toch best hoge gewicht i.c.m. de "basis" motorisering had ik verwacht dat dit trager zou aanvoelen. Ook Accelereren van 60-100 of 80-120 gaat best vlot (helemaal als je ff een versnelling lager gaat). Van 60-100 in de 6e versnelling is zinloos tenzij je heel veel tijd hebt en/of andere weggebruikers wilt irriteren.

Stationair hoor je de motor niet lopen.....dus wees er zeker van dat je de motor uit zet voordat je de voet van de koppeling haalt. Hoe ik dat weet? Ervaring ;-)

Als je de dolomieten over wilt met je sleurhut erachter, 4 inzittenden en een volgepropte kofferbak dan heb je wel een uitdaging met deze motorisering.

Verbruik:
Een verbruik van 1:20 is relatief eenvoudig haalbaar als je veel op snelwegen en/of N-wegen rijdt (en je aan de geldende max. snelheid houdt). Na 19:00 uur, met 130 km/h op de klok gaat dit snel richting 1:16...Voor een auto van dit formaat best netjes toch?! Hier komt wel de heimwee naar de SuperB....met zijn 70 liter (diesel)tank was een actieradius van >1400 kilometer haalbaar.

Er zijn ook wel zaken waar ik niet zo vrolijk van wordt:

- Lane departure, dit is in sommige gevallen eerder gevaarlijker dan veiliger. Op smalle(re) wegen met beperkte belijning is het niet te gebruiken (hij stuurt je dan alle kanten op). Zeker een weg met aan beide kanten een fietspad en geen middenlijn.....uitzetten! Bij rijden op spitsstroken (vluchtstrook) wil het systeem je steevast bij elke afslag de "middelste rijbaan" opsturen.....Het systeem grijpt dus ook in als het niet nodig is. Niet fijn!

- Infotainment/Virtual Cockpit. Het ziet er mooi uit maar kent echt zijn "nukken". Bij het starten kan het maar zo zijn dat de bepaalde functies ineens weg zijn. Dit gebeurt met grote regelmaat. Bij het starten ontbreekt regelmatig de klimaatregeling in het display. Bedienen is dan simpelweg onmogelijk. Auto aan de kant, uitzetten en weer starten, biedt niet altijd de oplossing. Soms moet de auto langere tijd uitgeschakeld staan voordat de klimaatregeling weer verschijnt. Ook het navigatiebeeld in het virtuele cockpit is soms niet te activeren en zie je alleen een zwarte achtergrond. Wanneer deze zaken optreden is willekeur....zo gaat het weken goed, zo is het dagelijkse kost. Update-tje misschien?

- Voor de virtual Cockpit omschrijft Skoda dat je deze kan vormgeven naar jou wens.....dat is deels correct. Je kunt kiezen uit 4 voor gedefinieerde modi. Er is bijvoorbeeld 1 modus voor navigatie en een modus voor de bekende snelheidsmeter en toerenteller. Binnen de 4 modi kun je dan (zelf) kiezen welke extra informatie je wilt zien. Denk hierbij aan rijgegevens zoals actieradius, verbruik actueel/gemiddeld/sinds start, radio info e.d.

Maar wat als je in de navigatiemodus ook je toerenteller en snelheidsmeter in het klein wil zien? Dat is een no go. Wijzerplaten zijn alleen in die ene modus zichtbaar. In de overige modi vervalt de toerenteller en wordt de snelheid digitaal gepresenteerd. Jammer!

Een andere weergave / keuze voor wijzerplaten is simpelweg een no go. Een andere kleur? Jammer. Een andere layout? Jammer. Toerenteller rechts i.p.v. links? Jammer! Hoe grappig zou het zijn om ook de klokkenwinkel van de andere merken te kunnen kiezen? Ik zou gelijk de wijzerplaten van Seat gaan gebruiken :-) En aangezien het allemaal PON is.....hoe moeilijk kan het zijn? Of zal dit zijn om de "eigen" identiteit van het betreffende merk te waarborgen? Als je toch alles aan het delen bent......

- Bekerhouders: dit is, zeker in de handgeschakelde versie, niet echt "simply clever". De middenarmsteun valt bij het uitschuiven (wat je doet op lange ritten) namelijk over de bekerhouders heen. Oftewel, een 0,5 liter flesje ga je er dan niet meer in kwijt raken. De voorste bekerhouder zit te dicht bij de pook. Als je hier een flesje in plaatst is de pook niet meer te bedienen. Bij de DSG heb je daar geen last van natuurlijk. Voor fans van 33cl blikjes zal dit minder problemen opleveren.

- Lucht uitstroomroosters: De roosters in het midden van het dashboard zitten te laag. Als je koude handen of romp wilt hebben, dat is zo geregeld....Een fris briesje op hoofdhoogte krijgen is een uitdaging. Tot op heden ben ik nog steeds aan het spelen met het instellen van de juiste uitstroomrichting ;-)

- KESSY (Keyless Entry and Exit): Het systeem doet wat het moet doen, dat zeker. Wat maakt het irritant? Wat ik graag zou zien is dat als ik in de buurt van de auto ben, deze automatisch ontgrendeld. Dit kan je ook zo instellen, dus so far so good!

Maar, wat ik ook wil is dat deze automatisch weer vergrendeld als ik bij de auto wegloop.....en dat gebeurt dus niet. Ja, pas als je na x-tijd de deur niet heb geopend.... Elke keer als ik vanuit huis bij de auto langsloop (ja zelfs ik laat hem weleens staan) schieten de deuren open om pas na x-tijd weer te vergrendelen....En die x-tijd is net voldoende om ongewild en voor onbepaalde tijd door een derde van je geleend te worden.

Resumerend; ondanks de irritatiepuntjes ben ik super tevreden over de auto. Hele fijne comfortabele reisauto met een prettige ambiance in het interieur. Smoelt lekker van buiten zeker in de witte kleur met het (zwarte) panoramadak en de 18" Perseus Antraciet velgen. In de gekozen uitvoering ook fiscaal nog steeds heel aantrekkelijk (mede omdat de auto in 2020 nog besteld is, in 2021 is uitgeleverd). Motorisch meer dan afdoende, zeker voor de in Nederland geldende verkeersregels.

Nu nog 4 jaar genieten.......en dan? Dan wordt het waarschijnlijk verplicht elektrisch....weg handbak en weg wijzerplaten....moet er nu nog niet aan denken ;-)








4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Octavia

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens