Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 4.000 km |
De eerste kilometers
- 4.000 km
Na vier jaar Opel Astra ST liep het lease contract eind vorig jaar af. Intussen had ik uiteraard al uitgebreid om mij heen gekeken naar een waardige opvolger en wist ik wat er lease-technisch mogelijk ging zijn.
Ik zat een beetje op een kantelpunt; volledig elektrisch, of toch nog even lekker brandstof stoken. Volledig elektrisch was gewoon mogelijk en fiscaal zelfs interessanter. Echter, 2020 is zoals iedereen weet een beetje een typisch jaar geworden, waarbij de uitlevering van auto's soms ietwat discutabel was. Zeker aangezien mijn auto eind november vervangen moest worden, vond ik de gok om voor een elektrische auto te gaan een iets te grote. De bijtelling zou in 2021 immers verhoogd worden, waardoor de fiscale voordelen teniet zouden worden gedaan.
Nu ben ik zelf een enorme auto-fanaat, maar uiteindelijk gaat het hier om een vervoersmiddel waarmee voornamelijk woon-werk verkeer wordt gereden op de saaie 100-snelwegen. Niet iets waarvoor ik per se een dikke motor moet hebben en dus meer geld zou moeten betalen. Het was dus electra versus 1.0 benzine-torretjes.
Enfin, de lijst van potentiële kanshebbers was als volgt:
- Seat Leon ST
- Kia ProCeed
- Kia Ceed SW
- Skoda Octavia Combi
- Ford Focus Wagon
- Ford Puma
---
- VW ID3
- Skoda Enyaq
- Ford Mustang Mach-E
- Kia E-Niro
De elektrische opties werden als eersten afgeschreven, de enige waarvan zekerheid kon worden geboden dat deze nog in 2020 uitgeleverd zou worden was de E-Niro, en laat ik dat nou net geen mooie auto vinden. Bovendien was ik er voor mijzelf niet uit of ik de stap naar elektrisch al zag zitten met het oog op vakantie en überhaupt een andere manier van autorijden. Ik denk dat ik er nog vier jaar aan moet wennen...
Dan over naar de benzine-gestookte opties, hierbij ging ik in alle gevallen uit van een 1.0 motorisering i.v.m. de bijtelling. Bovendien was ik in de Opel reeds een 1.0 gewend en beviel mij dit prima.
De goedkoopste optie was de Kia Ceed SW, een zeer knappe verschijning (in de juiste uitvoering), maar van binnen duidelijk al iets langer op de markt. Absoluut niet lelijk, maar als ik dan toch iets nieuws moet rijden, dan het liefst zo modern mogelijk (ook al heb ik dan amper nog knopjes).
Dan die andere Kia... de ProCeed. Wat een fantastisch gave bak vind ik dat. Ja, deze heeft hetzelfde interieur, maar dat neem ik voor lief. Echter, de proefrit deed mij snel 'afknappen'. De motor klonk ongeveer als die in de Seat Mii welke wij voor de Opel hebben gereden en het zicht naar achter was nog slechter dan wanneer ik zou autorijden zonder bril. Erg jammer.
Dan naar het concern met de blauwe ovaal. Om te beginnen de Focus, waar ik normaal wel fan ben van dit model kan de huidige mij absoluut niet bekoren. Veel te drukke belijning en zeker in de station-uitvoering in mijn optiek niet moeders mooiste. Afgeschreven dus. Wel stond er sinds kort een 'oude bekende', de Puma. Uiteraard was er weinig herkenning met het ooit zo leuke coupeetje. Desalniettemin vonden we het een guitige auto, zeker voor zo'n 'opgehoogd hok'. Dus toch even een proefrit gemaakt. Leuke auto, maar te compact, ik voelde vooral het dashboard 'op mij af komen' en miste een soort ruimte-beleving.
Dan naar het VAG-concern, ik had mijn oog in eerste instantie laten vallen op de Seat Leon. In mijn optiek een erg fraaie verschijning, zeker van buiten. Van binnen vond ik deze iets minder geslaagd dan de Octavia, al zal de leek weinig verschil zien. Probleem; van de station-versie was er nog geen fatsoenlijke 1.0 motorisering (overigens volgens mij nog steeds niet).
Dan dus toch naar die Tsjechische versie. Ook dit vond ik direct een erg fraaie auto, met vooral een zeer mooi en ruimtelijk interieur. Deze was wel te bestellen in de gewenste motorisering en na een proefrit in het nieuwe model met de 1.5 (de 1.0 was er toen nog niet) én een proefrit in de oude met de 1.0 motor de knoop doorgehakt. Dit zou hem worden.
Inmiddels hebben we de auto bijna drie maanden en heb ik een aardig beeld van de eerste kilometers.
Eerst maar eens de motor:
Ik was natuurlijk al een 1.0 gewend in de Opel Astra. Dit was destijds al goed bevallen, waardoor ik absoluut niet meer sceptisch ben over zo'n klein blok in een auto van een flink formaat. Ook bij de Skoda is deze motor absoluut meer dan voldoende. Sterker nog, de motor pakt een stuk vlotter op, vooral laag in de toeren. Het is een enorm genot om met deze motor rond te rijden. Inhalen gaat uiterst vlot, zonder te ver terug te hoeven schakelen (behalve als je 60 in z'n 6 rijdt...). En op kruissnelheid is de motor zeer stil. Soms vraag ik mij af of er niet stiekem een electro-motor in ligt.
Het verbruik:
Op het moment ligt het verbruik op een werkelijke 1:17. Dat is uiteraard veelal snelweg-kilometers op 100km/h, maar ook veel stadsverkeer en een aantal 130km/h ritten. Tot op heden lijkt hij zuiniger dan de Astra.
Het rijden:
Uiterst comfortabel. Dat somt eigenlijk wel op hoe deze auto rijdt. De auto is niet strak afgeveerd en is duidelijk niet bedoeld voor op het circuit, maar het rijdt gewoon zeer fijn. Rotondes zijn goed op snelheid te nemen, drempels en oneffenheden worden aardig weggefilterd. Bovendien is het met de adaptieve cruise control een genot om rustig te rijden. Aangevuld met de andere rij-hulpen hoef je amper nog op te letten in het verkeer en kan je lekker op je telefoontje kijken tijdens het rijden. Gekkigheid natuurlijk, al zie je het wel iets teveel om je heen gebeuren, het rijden wordt je soms te gemakkelijk gemaakt.
De auto algemeen:
Een enorm fijne auto, zeker met alle luxe die erop en eraan zit. Denk aan de dodehoek-detectie, stoelverwarming, elektrische bagageklep etc. De stoelen zijn prettig, niet te hard, al mis ik soms wat steun in de bovenbenen, maar dat heb ik al snel. Helaas heeft deze auto (t.o.v. de Astra) geen verlengbare zitting.
Dat de auto knoppen mist kan ik niet zeggen, gelukkig heeft de Skoda een aantal knoppen waarmee je direct naar een specifiek gedeelte in het infotainment systeem komt. Muziek en volume regel ik met de stuurwiel knoppen, of spraakgestuurd m.b.v. Android Auto. Verder is het infotainment systeem snel zat en zit alles redelijk logisch in elkaar. Ik ben wel fan van die digitalisering, zeker wanneer je zelf ruimte hebt om zaken aan te passen en in te delen, zo ook bij het dashboard met de 'tellertjes'.
Eigenaardigheden:
- De lane-assist staat standaard aan en is vrij streng (de auto vind wel erg vaak dat ik in het midden van de rijstrook moet rijden). Deze kan je uitschakelen, maar bij de volgende keer starten, staat deze gewoon weer aan.
- Software-problemen.... ja, die heb ik al gehad. Na een update is er e.e.a. verholpen, maar de achteruitrijcamera heeft af en toe nog steeds kuren. Wachten op een nieuwe software-update? Volgens de fabrieksmedewerkers was de software nog niet voldoende en ik kan mij daar iets bij voorstellen...
- Alle verlichting is LED... behalve de knipperlichten voor, erg bijzonder. Waarom niet de dagrij-strip van kleur veranderen, zoals het ook bij andere (Skoda)-modellen gebeurt?
Kortom, tot nu toe ben ik zeer tevreden met deze nieuwe lease-bak. Over vier jaar wat mij betreft weer een Skoda, misschien wel een Enyaq.
Uiteraard zal ik deze review aanvullen nadat er weer de nodige extra kilometers zijn gereden en houd ik netjes de tankbeurten bij hier op Autoweek.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkervaring Skoda Octavia: dit vinden eigenaren van hun auto

Suzuki Swace vs. Skoda Octavia Combi - Dubbeltest

Test: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI

Skoda Octavia iV - Rij-impressie

Skoda Octavia Combi vs. Kia Ceed Sportswagon - Dubbeltest
