Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus (2020) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition Plus |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 78.000 km |
KM-stand laatst | 84.000 km |
Alles wat je nodig hebt
- 84.000 km
Ik heb met veel plezier een aantal reviews gelezen en daarom schrijf ik er nu zelf ook een om mijn ervaringen te delen.
Vorige auto en nieuwe auto
Mijn vorige auto was een Octavia 3 Combi 1.2 (4 cilinder) en deze was met meer dan 200k km en bijna 12 jaar oud toe aan groot onderhoud. De auto is erg goed bevallen: hij is zeer ruim, comfortabel en betrouwbaar voor een gezin met alle bagage voor alle vakanties. Gedurende de laatste 8 jaar en 140k km van zijn leven bij mij is er werkelijk niets bijzonders aan stuk gegaan, anders dan de gangbare slijtage onderdelen zoals banden, remmen en een keer een accu bij 190k km. Een minpuntje was de vrij slappe vering achter.
Omdat het model me toch heel goed is bevallen heb ik een proefrit gemaakt in een Octavia 4 met een 1,0 tsi motor (3 cilinder)en is de keuze gevallen op een exemplaar van ongeveer 4 jaar oud en rond de 80,000km. Dit model is weer iets groter dan de vorige en ik vind hem een stuk mooier geworden. Ik heb hem gekocht bij een gespecialiseerde merk dealer met een goede naam en met een grote beurt bij aflevering met nieuwe voorbanden, zijn eerste apk keuring en een jaar Bovag garantie. Ik kreeg nog een setje originele Skoda dakdragers erbij en een mooie inruilprijs en de deal was gesloten.
Ik heb een Business Edition Plus met veel luxe opties zoals een camera, parkeersensoren voor en achter, Head-Up-Display, Side Assist, Front Assist, Lane Assist, adaptieve cruise control, stoelverwarming, elektrisch verstelbare stoel, afneembare trekhaak, automatisch dimmende spiegels, 18 inch lichtmetalen velgen, Hillhold, chromen raam omlijsting en dakrails, keyless entry & start, stuurverwarming, tweede grote configureerbaar scherm achter het stuur, elektrische kofferbak klep, rij mode instelling, 230V stopcontact & 2 usb-c aansluitingen achterin (handig voor de tieners), 3 klimaat zones etc.
Met mijn 1,82m lengte kan ik zeer riant achter mezelf zitten. De bestuurdersstoel is elektrisch instelbaar met 3 geheugen posities en geeft voldoende steun ook op lange ritten. Op de achterbank zit ook een middenarmsteun en een eigen klimaat zone instelling. Het schijnt dat via de 2e sleutel de stoel positie is te koppelen zodat die zich al automatisch instelt maar dat heb ik nog niet uitgevonden of en hoe dat werkt.
Mijn eisen qua motor vermogen waren dat hij een 1-paards trailer moet kunnen trekken (tot 1300kg) en een caravan (tot 1300kg). In eerste instantie ging ik uit van een 1.5 tsi maar ik ging me toch eerst eens verdiepen in de 1.0 tsi. Na een onderzoekje o.a. op caravantrekker.nl en diverse reviews en tests bekeken, bleek dat de 1.0 tsi een prima trek auto zou zijn en een stuk goedkoper in aanschaf dan de 1.5 tsi. Hij heeft meer pk en meer koppel en is zuiniger dan mijn vorige 1.2 tsi met 4 cilinders. De keuze is gevallen op een handgeschakelde versnelling vanwege de kosten. Bij 135kmh op de teller rijdt hij nog steeds stil, stabiel en zuinig. Ik heb er een keer 150kmh mee gereden en ook dat is stil en stabiel. Er is in de 6 maanden en 6000km dat ik hem rijd nog geen enkele storing opgetreden en er hoeft ook geen olie bijgevuld te worden zoals je mag verwachten.
Elektrische hulpsystemen en features
De elektronische handrem gaat automatisch aan als je de motor uitzet (configureerbaar) en de automatische ruitenwissers werken ook prima. Op de auto zit ook Hill-hold, wat betekent dat hij op een helling blijft stilstaan zonder dat de rem gebruikt hoeft te worden. Het werkt erg goed, ook met een caravan op een best steile helling kun je gewoon wegrijden zonder het trucje met de handrem en koppeling te hoeven doen.
Ik lees in andere reviews dat de Lane assist irritant is en dat veel mensen hem uitzetten. Het klopt dat hij irritant is en niet zo goed werkt als bij de Octavia 3. De vorige Octavia kon de auto zelf heel mooi vloeiend in het midden van de rijstrook houden door zelf actief te sturen. De Octavia 4 stuurt veel minder zelf bij maar hij is daarentegen wel veel strenger als je naar de randen van je rijstrook rijdt en dan begint hij hard te piepen. Naar mijn mening was de Lane Assist in de vorige Octavia veel beter.
De adaptieve cruise control detecteert niet alleen auto’s in de zelfde baan voor je maar ook auto’s in de baan links van je. Hij zal niet uit zichzelf rechts inhalen en blijft netjes achter de auto rijden die in de andere baan zit, totdat je zelf gas bijgeeft. Als de auto in de baan naast je versnelt, ga je zelf ook sneller binnen de grenzen die je hebt ingesteld in de cruise control.
Ik heb een keer gehad dat de auto een automatische stop maakte binnen de bebouwde kom omdat er een fietser vanuit een zijstraat van links hard de kruising op kwam. De auto deed dit veel eerder dan ik dat zelf zou hebben gedaan. Ik wilde net zelf gaan remmen en ik voelde dat het rempedaal onder mijn voet al was ingedrukt door de auto zelf. De auto is wat aan de ‘zekere’ kant. Hopelijk houden de mensen achter mij voldoende afstand.
De knipperlichten aan de achterkant zijn geanimeerd, dat wil zeggen dat er een oranje led strip van de ene naar de andere kant loopt. De Led verlichting aan de voorkant geeft prachtig helder zicht en is electronisch verstelbaar in hoogte.
Als je de voorruit sproeit, worden de koplampen ook mee gesproeid door kleine sproeiertjes die achter een klepje uit komen.
De rechter buitenspiegel klapte in het begin wel naar beneden bij het achteruitrijden om de stoeprand te kunnen zien maar niet meer terug naar boven als ik weer vooruit wilde rijden. De verkopende garage heeft toen iets gedaan waardoor hij niet meer naar beneden klapt bij het achteruitrijden. Ik heb wat gegoogled en het schijnt te maken te hebben met dat er geen electrisch bedienbare passagiersstoel in zit. De linker buitenspiegel klapt namelijk wel netjes naar beneden en terug. Misschien is het een instelling maar het is me nog niet gelukt om dit voor elkaar te krijgen. Ik vind het niet zo belangrijk eigenlijk.
De sfeerverlichting in het interieur is prachtig en bij het openen van de portieren projecteert de auto het Skoda merk op de grond waar je uitstapt. De kleuren van de interieurverlichting zijn in te stellen en ook de kleur van de verlichting van de voeten ruimtes, ook achterin, zijn in te stellen. In de voorportieren zit ook sfeerverlichting, helaas achterin niet.
De side assist is ook heel fijn, in de binnenkant van de buitenspiegels aan beide zijdes gaat een oranje licht branden als er iemand in je dode hoek zit en het oranje licht gaat knipperen als diegene sneller rijdt.
Rijden zonder trailer
Zonder een trailer of caravan ligt het verbruik op lange stukken snelweg in Nederland (100kmh) rond de 5 liter per 100km en soms zelfs iets daaronder. Op de snelweg rijdt hij erg stil en soepel. De adaptieve cruise control rijdt heerlijk relaxed. Het 3-cilinder motortje presteert erg goed qua optrekken en inhalen.
Wat me wel opvalt is dat bij de koude start van de motor het toerental vrij hoog is (rond 1600 toeren) voor ongeveer 20 seconden en daarna valt het toerental terug naar zo’n 900 toeren. De auto trilt dan een beetje bij stationair draaien en dat zal wel bij de 3-cilinder horen. Bij lage snelheden in de bebouwde kom klinkt de motor ietwat rauw maar als hij op de buitenwegen komt verandert hij in een verfijnde en stille reis auto.
In de bergen houdt de auto vanzelf de afstand tot de voorganger constant, berg op en ook berg af. Als de auto voor me afremt bijvoorbeeld om af te slaan, remt de Skoda ook automatisch af en versnelt daarna weer vanzelf. Je hoeft alleen maar te schakelen want remmen en gas geven gaat automatisch. Achteraf was een automaat toch wel fijn geweest denk ik nu.
De vering aan de achterkant is volgens mij iets steviger geworden dan in het vorige model maar het is nog steeds erg comfortabel geveerd. Het is nog steeds gelukkig geen ‘sportieve’ auto maar een echte reisauto.
Rijden met trailer
Het rijden met een paardentrailer van 1300kg is geen enkel probleem. Op de snelweg met adaptieve cruise control op 90kmh trekt hij nog te hard op voor het comfort van het paard van 80 naar 90 kmh als voor me een vrachtwagen uitvoegt, zelfs in de eco mode. Ik schakel de front-assist uit als ik met het paard rijd omdat ik niet het risico wil lopen dat de auto uit zichzelf hard en onverwacht afremt. Ik houd wat meer afstand tot mijn voorligger en anticipeer wat meer.
Het rijden met een beladen caravan van 1100kg en beladen auto van 1700kg is ook geen enkel probleem, ook niet door de Ardennen van Luxemburg naar Luik met 90kmh op de cruise control, bergop en berg af gaat het soepel. De adaptieve cruise control houdt de snelheid berg af ook automatisch constant door zelf bij te remmen. Hij rijdt heel comfortabel in de 5e versnelling op de vlakkere stukken en ook licht bergop nog in de 5. Als het soms wat steiler bergop gaat schakel ik even terug naar de 4e versnelling met nog steeds 90kmh en gas over. Een enkele keer op een hele steile helling heb ik terug moeten schakelen naar de 3e versnelling en met 80kmh omhoog. Ik had nog wel gas over maar ik wil de motor dan niet teveel overbelasten. Het is wonderlijk hoe goed deze kleine motor presteert.
De kogeldruk was 70kg en de achterkant van de auto zakt dan behoorlijk door. Ik had verder alleen een koelkast in de kofferbak. Een set hulpveren zou dan wel nuttig kunnen zijn. Het verbruik ligt gemiddeld rond de 10 liter per 100km, vergelijkbaar met het rijden met de paardentrailer. Achteraf zou een automaat toch wel erg relaxed zijn om niet te hoeven schakelen tussen de 4e en 5e versnellingen op hellingen maar dat is eigenlijk geen probleem want de cruise control blijft actief na het schakelen.
De auto herkent dat er een trailer is aangesloten en meldt dan dat side assist en uitstap waarschuwing dan niet werkt. Bij het achteruitrijden tekent hij op het camerabeeld een ruimte om de dissel van de aanhanger heen om je te begeleiden of helpen met het achteruit sturen.
Infotainment
Het infotainment systeem is een beetje traag met opstarten (een aantal seconden) maar daarna werkt het intuïtief en snel. De meeste functies zijn met maximaal 3 keuzes te vinden. Het is heel fijn is dat er een rij fysieke knoppen aanwezig is voor menu’s zoals Clima, Parkeerhulp of Rijhulpsystemen. Het is ook heel fijn dat de verwarming en de stoelverwarming altijd direct te bedienen zijn vanuit het scherm.
Betaalde abonnementen
Skoda verkoopt ook abonnementen voor Care Connect (toegang tot de wagen op afstand via een app, 39 euro per jaar) en Online Infotainment (49 euro per jaar). Ik heb beide pakketen gekocht. Korte conclusie: ik vind het ze niet waard.
De app werkt wel maar het is traag; het openen of sluiten van portieren via de app duurt ergens tussen de 3 seconden of een minuut of langer. Ik heb het een aantal keren geprobeerd maar met de sleutel is veel handiger. Je kunt de auto via de app laten toeteren of met de lichten laten knipperen en ook dat heb ik 1 keer geprobeerd. Toen ik het niet meer verwachtte begon de auto ineens 3x te toeteren en met de lichten te knipperen. De auto onthoudt de geparkeerde positie in de app maar dat doet Apple CarPlay ook als je die gebruikt. Ik vind het wel leuk om achteraf per rit te kunnen uitlezen hoe zuinig die waren. Dit kun je echter ook in de auto zelf beperkt terugzien (alleen laatste rit en sinds tanken en sinds lange tijd).
Het Online Infotainment pakket van 49 euro per jaar omvat o.a. online routeberekening met live verkeersinformatie en uitgebreidere Voice control, live informatie over vrije parkeerplaatsen en tankstations met realtime prijzen. Ik verwachtte er veel gemak van op vakantie maar helaas werkt dit pakket niet goed. Regelmatig werd ik de mist ingestuurd door de navigatie (o.a. een 1-richting straat de verkeerde kant in (!) en een keer een hele vreemde omleiding terwijl er totaal geen verkeer was op de hoofdroute). Het is me niet gelukt om een gesproken navigatie opdracht correct uitgevoerd te krijgen. Als je Apple Car Play of Google Auto wilt gebruiken is dat een betere keuze. De vorige Octavia 3 had ook live verkeersinformatie in de navigatie zitten en dat was gratis. Ik denk dat dat via radio signalen werkte.
Ik was teleurgesteld en wilde het Online Infotainment pakket opzeggen binnen de opzegtermijn van 14 dagen. Lang verhaal kort: het is niet gemakkelijk gemaakt om op te zeggen.
Misschien dat de app bij EV of hybride modellen meer waarde heeft zoals voorverwarmen of koelen maar dat zit hier niet op.
Het afsluiten van het abonnement ging ook al niet erg soepel. Kortom, hoe fijn de auto ook rijdt, het hele online gebeuren is een beetje knullig ingericht en ik zou het niet aanraden om een betaalde dienst af te nemen. Dat hebben ze gewoon nog niet zo goed onder de knie.
Navigatie
De Octavia 3 toonde hoogtemeters op de kaart en dat ontbreekt in de Octavia 4. Ik vind dat jammer want het was op vakantie altijd leuk om te kijken hoe hoog we reden op de bergwegen. Ik heb ook nog geen app gevonden op de telefoon die wel hoogtemeters toont.
De auto heeft ook Apple Car Play en Google Android en dat werkt eigenlijk beter vanwege de online live verkeersinformatie. De telefoon kan dan in het vak onder het scherm liggen waar hij wordt opgeladen. De telefoon wordt dan wel vrij warm.
Het is in de auto navigatie in te stellen of je met een aanhanger rijdt en wat dan de maximale snelheid is (afhankelijk van het land). De route en reistijd wordt dan aangepast aan deze snelheid.
Onderweg naar huis vanuit vakantie kregen we honger en in de navigatie vulden we in het zoekveld ‘Mc’. De navigatie begreep al direct wat we wilden. Hij vond keurig een Mc langs de geplande route aan de snelweg en plande deze met een druk op de knop in als tussenstop. Leuk detail is dat hij ook de gele M op het scherm intekende en de afstand en rijtijd tot het eten liet zien :).
De Heads-up Display toont de navigatie aanwijzingen als een pijl in een richting met daarbij een afstand tot de kruising. Hij toont ook een symbool om je voet van het gas pedaal af te halen als je een rotonde nadert om lekker uit te rollen maar hij mindert niet uit zichzelf de snelheid.
Achter het stuur zit een tweede grote scherm waar je ook de navigatie op kunt laten zien. Met een scroll wieltje op het stuur kun je dan gemakkelijk inzoomen, wat vreemd genoeg niet gaat op het scherm in het midden. Als je Apple CarPlay gebruikt kun je die op het scherm in het midden tonen maar vreemd genoeg weer niet op het tweede scherm achter het stuur. De Heads-up-display toont nog wel de navigatie aanwijzingen van Apple CarPlay. Als je een gepolariseerde zonnebril hebt, is de HUD niet meer zichtbaar (Tenzij je je hoofd een beetje scheef houdt ;D )
Conclusie
De Octavia 4 is een hele stap voorwaarts t.ov. het vorige model. Zowel het rijden, het interieur, het exterieur en de systemen zijn over het algemeen een stuk beter. De navigatie en vooral de online functies zijn niet super goed en jammer dat je daarvoor moet betalen. Je kunt dan beter Apple CarPlay gebruiken. De 1.0 tsi voldoet prima als je een fijne comfortabele reisauto zoekt en zelfs met een caravan door de bergen gaat het prima. De volgende keer zou ik wel voor een automaat gaan vanwege het schakelen in de bergen met de caravan en het nog meer relaxte rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Business Edition | APPLE CARPLAY | NAVIGATIE | ELEKTRISCHE ACHTERKLEP BLEUTOOTH | VIRTUAL COCKPIT |
- 2022
- 73.417 km

Skoda Octavia 2.0 TSI RS 245|100% origineel|Nieuwstaat!
- 2021
- 35.465 km

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI iV PHEV Business Edition | NAVI | TREKHAAK | STOEL-/STUURVERWARMING | HEAD-UP | CANTON |
- 2021
- 62.051 km