Skoda Octavia (2023)

autoreview

Skoda Octavia (2023)
Skoda Octavia (2023)Skoda Octavia (2023)Skoda Octavia (2023)Skoda Octavia (2023)Skoda Octavia (2023)

Signalement

Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst75.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuze voor de auto en de eerste 21000km

  • 21.000 km

Sinds 30 juni rij ik deze Skoda Octavia iV PHEV RS Business. Omdat een 2e kind in 2021 op komst was, wilde ik een andere auto. Zonder dit nog kenbaar gemaakt te hebben kwam mijn werkgever hier zelf al mee. Dus dat kwam perfect uit. Graag wilde ik bij Mercedes blijven. Op dat moment in 2021 reed ik in een Mercedes-Benz CLA Shooting Brake. Dus opzoek bij Mercedes naar een auto met meer ruimte. CLA direct afgestreept, nieuwe model is ook nog steeds krap op de achterbank. C klasse zeer interessant, maar qua lease kwam deze niet goed uit.
Na heel wat speuren toch bij Skoda uitgekomen. De Octavia staat tenslotte bekend als een zeer ruime auto. Nu nog een uitvoering kiezen. Tja, die RS is toch in mijn ogen de mooiste uitvoering. Eerst maar eens een proefrit plannen. Helaas niet in de RS, maar wel in een PHEV. Deze heeft toch dezelfde aandrijflijn en was erg verbaasd over het comfort. In de showroom nog wel even in een RS gezeten en was eigenlijk verkocht.
Samen stellen begon vervolgens en offertes opgevraagd.
Kleur stond vast, dat zou en moest Steel Grey worden. Verder qua opties het volgende gekozen:
- Lichtmetalen velgen 19 inch Altair anthracite
- Travel Assistant pakket
- 230V aansluiting en 2 USB-C aansluitingen
- Parkeercamera achter
- Verwarmbaar sportstuurwiel
- Zij-airbags achter
- Side Assist
- Crew Protect Assistent

Mooi, keuze is gemaakt, even krabbelen en bestellen maar. Nee hoor, om een of andere reden is de offerte te laat verwerkt en de kleur Steel Grey is niet bestelbaar meer en valt ook niet over te onderhandelen. PON heeft nou eenmaal alle opties onder de loep genomen en Steel Grey eruit gehaald.
De kleuren Briljant Silver, Quartz Grey en Race Blue spraken mij aan en het is uiteindelijk (door lootjes te trekken) Race Blue geworden. De bestelling is geplaatst op 8 juli 2021 en het lange wachten ging beginnen.
De CLA ging door naar een collega en ik kreeg totdat de RS is geleverd een Octavia Combi 1.0 e-Tec.
Eerste aflever indicatie was week 42 (3e week Oktober), dat werd al snel halverwege december, toen januari en ga zo maar door.
Na 15 wijzigingen is de uiteindelijke datum dan 30 juni 2021 geworden voor het afhalen van de auto.
In de tussentijd ook verhuisd en wat zie ik daar, een Octavia Combi RS iV in het zwart. Ja hoor hij wel en ik maar wachten. Heb bijna een jaar zijn auto mogen bewonderen, maar dat gaf mij ook het vertrouwen de juiste keuze gemaakt te hebben (zo nu en dan staan we naast elkaar aan de laadpaal te laden).
Verschillende factoren die de vertragingen hebben doen oplopen (chips, kabelboom, brand fabriek voor deurpanelen etc.) Maar eindelijk is het lange wachten dan toch beloond.
Enkele weken voor de levering werd ik gebeld dat de parkeercamera er waarschijnlijk niet op zal zitten en achteraf inbouwen 900 euro ging kosten. Balen zeker dat het pas zo laat gemeld wordt en daarnaast omdat de fabriek een camera van 300 euro niet plaatst kost het 900 euro om achteraf in te bouwen. Denk dan bij mijzelf, neem die 600 euro verlies en bouw de camera gewoon in. Je hebt dan een tevreden klant en kans dat hij terugkomt is dan ook groot. Maar nee, was niet mogelijk.
Bij de aflevering duidelijk gevraagd of alle optie (afgezien van de camera) verder wel aanwezig waren. Alles is gecontroleerd en wat verder besteld is, zit op de auto.
Mooi zo, alles even instellen, korte uitleg gekregen en hup de weg op. Eerste wat opvalt is dat de auto erg comfortabel is. Rijd soepel en de stoelen zitten heerlijk.

Eerst even langs kantoor gereden, om de auto te showen. Iedereen was mij al gek aan het maken dat ik 103 weken heb mogen wachten. Terwijl enkele andere al inmiddels een nieuwe auto's al in ontvangst hadden genomen die later besteld waren.
Veel complimenten over de auto gekregen. Met name over de kleur. Daar ben ik achteraf ook zeer blij mee, misschien toch wel mooier dan de Steel Grey.
Op naar huis en daar de auto ook laten zien. Kofferbak open en zie tot mijn verbazing krassen op de achterbumper. Balen dat ik dat niet eerder heb geconstateerd. Dealer gebeld en uitgelegd. Afgesproken foto's te maken en deze op te sturen. Dit gingen ze zonder gezeur gewoon herstellen. Mooi dat is wel goed geregeld.
Volgende dag even naar mijn schoonouders en tot mijn verbazing viel mij op dat de Side-assist niet aanwezig is. Deze zouden in de zijkant van de spiegel moeten zitten, maar ik zie daar geen waarschuwingslampen zitten. Ook dit op de mail richting de dealer gezet.
Daar werd mij verteld dat dit sinds week 48 in 2021 al geschrapt is. Dat is mooi, en fijn dat ik daar nooit over geïnformeerd ben, ze hebben tenslotte voldoende tijd gehad om iets hierover te vermelden.
Om dit te compenseren wordt de parkeercamera kosteloos ingebouwd en de krassen op de bumper hersteld.
In september zou dit dan gebeuren. Eerst wel de camera ingebouwd en daarna werd de bumper hersteld. Echter bleken de krassen slechts lijmresten te zijn. Gelukkig maar, dus de auto was weer snel terug daardoor.

Verder in zijn geheel blij met de auto, zit positie is goed af te stellen. Schakelen gaat fijn. Volledig elektrisch rijden is ook heerlijk. 1x op een volle accu 61km gehaald, dat vond ik toch zeer netjes.
Het is geen onbekend verhaal dat de software van de VAG groep toch wel te wensen overlaat. Met name de reboots van het infotainment scherm waren erg irritant. De auto werd geleverd met software versie 1900, nadat op mijn verzoek tijdens het eerste onderhoud 1941 geen reboot meer gehad.
Tanken doe ik gemiddeld om de ca. 1300km dacht ik. Enkele rit naar kantoor is ca. 80km, dus een groot deel was volledig elektrisch af te leggen. Nu het kouder is is het bereik van de accu wel minder. Waar het doorgaans bij warm weer zo'n 55 tot 60km is, is het bij koud weer tussen de 40 en 45km. Bij slim omgaan hiermee valt er nog steeds zuinig te rijden.
Waar ik vooral blij mee is de ruimte in de auto, zeker op de achterbank. Met 2 kinderen van 2 en 4 jaar en die gigantische stoelen is dat toch wel een verademing! De sportstoelen zijn wel minder handig gezien de zijkanten van de rugleuning wat beter zijn kom je er minder makkelijk bij als de kinderen ruzie hebben bijv.
Maar goed, dat mag de pret niet drukken verder wat mij betreft. De kinderen vinden het ook grappig wanneer de sportstand is geactiveerd en er ineens een V8 geluid uit de speakers komt. Zelf vind ik het wat overdreven, maar ja grappig is het toch wel. De virtual cockpit werkt ook fijn, veel opties en heb zelf veel getallen in het scherm staan. Actieradius van de brandstoftank en accu en aan de andere kant de temperaturen van het koelwater, olie en versnellingsbak. Wel goed om te zien ook dat het echt wel even duurt voordat de versnellingsbak op temperatuur is.
Voor de rest tot nog toe geen rare dingen gehad. Software is up to date en dat heeft een hoop ergernis weggenomen betreffende het infotainment systeem.

Nog ca. 9000km te gaan en dan is het tijd voor een nieuwe update. In de tussentijd wil ik alleen het logo op de motorkap vervangen door een zwarte versie. Alle accenten zijn tenslotte zwart namelijk, dus begrijp de keuze van Skoda niet zo goed.

75,000km

  • 75.000 km

Ik dacht laat ik eens een update schrijven van de ervaringen tot nu toe (bijna 75.000km inmiddels).

Laat ik beginnen te zeggen dat ik altijd met plezier in de auto rijd, ondanks de softwarematige issues die de auto heeft (gehad).

Opgeloste issues:
• Herstarten infotainment
- Meerdere malen per rit herstart het infotainment. Gezien ik regelmatig onderweg ben en ook via Teams vergaderingen bijwoon was dit zeer storend. Met een software update naar versie 1941 is dit probleem uiteindelijke opgelost.
• Verschillende foutmeldingen
- Allerlei foutmeldingen die in het scherm willekeurig verschenen. Auto is geleverd met softwareversie 1900 en dit is geheel opgelost met de update naar 1941.
• Capacitieve stuursensor werkt niet
- Bij het rijden op de Travel Assist geeft de auto onterecht de melding Stuur overnemen. Normaal gesproken is dit op te lossen door het stuur opnieuw vast te pakken of een lichte stuur beweging te maken. Nu was het bij mij zo dat er toch redelijk flink gestuurd moest worden alvorens de auto zichzelf tot stilstand gaat brengen. Uiteindelijk is na 2x aangeven het stuur vervangen en het probleem opgelost.
• Laadkabel vergrendeld niet meer en kan dan niet meer laden
- Van de een op andere dag vergrendelde de kabel niet meer bij de stekker in de auto, gevolg was dat er niet meer geladen kon worden. Andere kabels en granny lader geprobeerd, maar zonder resultaat. Mogelijke oplossing was een zekering verwijderen, even wachten op een soort klik en weer terugplaatsen, maar dit hielp voor mij niet. Ook een andere laadpaal bood geen oplossing. Hoe is het gekomen is een raadsel, maar na 2 weken was de accu leeg en met behulp van de ANWB weer geladen. Vervolgens was het weer mogelijk om de accu weer te laden. Uiteraard gebeurde dit 1 dag voor dat ik een afspraak had staan bij de dealer. Dit hebben verder niks bijzonder kunnen vinden.
Lopende issues:
• Welkomwizard bij starten infotainment
- Zo nu en dan lijkt het infotainment gereset te zijn. Je komt in het Welkomwizard terecht. Hier moeten diverse instellingen weer toegepast worden, datum/tijd bevestigen, radiozenders opnieuw ophalen en navigatie opnieuw instellen. Daarnaast zijn alle favorieten weg en ook de favoriete radiozenders.
• Deurvergrendeling gaat open en dicht tijdens rijden met passagiers op de achterbank (gordels vastgeklikt).
- Wanneer er personen achterin zitten met de gordel vastgeklikt gaat de centrale deurvergrendeling klikken. Soms meerdere malen achter elkaar. Wanneer je de knop op het dashboard dan indruk houdt het gelijk op. Dealer dacht dit gerepareerd te hebben, maar bleek tijdelijk te zijn.

Laatste lopende issues zijn uiteraard weer aangegeven om te herstellen tijdens de volgende onderhoudsbeurt. Ik ben weer benieuwd.


Verder, erg tevreden over de auto.
Persoonlijk vind ik de auto comfortabeler dan de 1.0 en 1.5 (beiden als voorloopauto gehad). Stoelen zijn erg comfortabel. Met 1.90m een prima houding in te stellen waarbij achterin ook voldoende ruimte overblijft. Met 2x een Maxi Cosi Rodifix Airprotect hebben de kids ook voldoende ruimte. Voor de kids heb ik een houder voor de DVD-schermen kunnen vinden die goed blijven zitten. Ik heb dan ook nog de 230v stekken aansluiting die goed van past komt met deze schermen. Kinders ook weer blij!
Interieur vindt goed afgewerkt en vind het ook fijn dat (bijna) alles zwart is, geeft toch een sportieve look (is ook een RS natuurlijk). Onlangs de chroom delen zwart laten wrappen. Dit ziet er nog sportiever uit en geen last meer van zon weerkaatsing.
Ruimte in de kofferbak meer dan voldoende. Ondanks dat de accu achterin is geplaatst blijft er nog steeds 490 liter over i.p.v. 640 liter. Nog geen moment gehad dat ik ruimte te kort kwam.
Ook fijn vind ik de gasveren bij de motorkap, geen gedoe meer met een aparte stok om die open te houden. Onder de motorkap is het bijvullen van de ruiterwisservloeistof ook erg gemakkelijk door in de geïntegreerde trechter, wat slim bedacht! Ruiterwisservloeistof kan er redelijk snel doorheen gaat als de koplampen ook gesproeid worden, maar als je hierop let (pas sproeien zonder verlichting aan) dan valt het allemaal wel mee.
Matrix-koplampen zijn erg fijn. Leek in het begin niet goed op tegenliggers te werken, maar mogelijk een softwareupdate of opnieuw afstellen van de koplampen amper tegenliggers dit nog seinen.
Het rijden zelf is erg fijn, begin was het even wennen hoe om te gaan met de PHEV, maar denk dat ik nu wel een fijne manier heb gevonden wat passend voor mij is. Laden doe ik dagelijks gezien ik ca. 80km heen en terugrijd op werkdagen. Gemiddeld is het brandstof verbruik sinds ik de auto heb zo’n 3,6/100km. In de warme periodes is de actieradius van de accu ca. 55 á 60km in de koude periodes zo’n 35 á 40km. Wanneer je de kracht nodig hebt, dan is die er ook. Merk zelf weinig vertraging in het reageren daarin.
Verder had ik vrij snel al het gepiep van de achterklep uitgeschakeld met OBDeleven, erg irritant vond ik het. Daarnaast ook de Scandinavian DRL geactiveerd en Air Care laatste stand onthouden. Vond het ook wel grappig om de G-meter aan te zetten, paar keer naar gekeken, maar kijk er inmiddels niet meer naar om.

Het is niet heel erg uitgebreid, maar ben gewoon erg tevreden. Het was dan ook het 103 weken waard te wachten op de auto en achteraf ook heel blij voor Race Blue gekozen te hebben.

A.s. maandag staat de 75.000km onderhoudsbeurt gepland en hopelijk zijn dan de opgegeven issues dan verholpen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.