Skoda Octavia (2020) #6
autoreview
Signalement
Versnellingen | 7, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 80.000 km |
Mijn laatste diesel?
- 38.500 km
In april 2020 heb ik in volle corona- en chipcrisis een eerste maal een leaseauto kunnen kiezen via het cafetariaplan van mijn werkgever. Levertermijnen liepen toen al op maar viel bij Skoda nog relatief mee.
De wagen moest de Renault Grand Scenic vervangen waar ik steeds zeer tevreden over ben geweest.
Redenen om voor de Octavia te gaan waren dat er een deftige kofferruimte is, goede uitrusting en ook dat het nieuwe model me wel aan sprak.
Het moest een wagen zijn die ik ook prive zou durven en financieel willen aanschaffen.
Tegen mijn principes in is de wagen volledig op afstand geconfigureerd en besteld. Proefrijden was nog niet mogelijk in april.
Begin mei besteld en de wagen werd eind september geleverd als een van de eerste aan klanten.
Gekozen voor de (Belgische) Style uitvoering in race blue met gratis introductie pack.
Als extra opties de 18 duims velgen, elektrisch uitklapbare trekhaak, veiligheidspakket (lane en side assist, dode hoek, noodrem functie...), vermoeidheidsherkenning, zwarte strip in het dashboard ipv alukleur, slaappack, opbergpack, sportophanging, elektrische zetels vooraan met verwarming.
Ook de virtual pedal omdat ik anders het nut van een elektrische kofferklep niet inzie.
Dit was toen bijna full option omdat de volledige optielijst nog niet beschikbaar was.
De 2.0 diesel 115 en 150 pk en de 1.6 benzine waren de enige beschikbare motorisaties. En de 150pk versie van de diesel was als enige met automaat te configureren.
Die laatste is het dus geworden temeer omdat ik naar een automaat verlangde.
Zeker de eerste maanden werd ik regelmatig gecomplimenteerd en aangesproken met de vraag welk model van Skoda dit wel was en ook of het een nieuwe Superb was...
Het dominante chroom front heb ik met PlastiDip semi gloss zwart gemaakt. Het pack black was toen nog niet leverbaar en ik vind deze kleurcombo best aangenaam nu. Het hoeft ook niet allemaal zwart te zijn.
Positief ervaringen:
-Vrij comfortabel en stil. De standaard zetels zijn voor mijn lichaamsbouw (1m88 en slank) voldoende om lange reizen te doen en niet gebroken uitstappen.
-het verbruik is van zuinig tot belachelijk zuinig. De wagen haalt probleemloos minder dan 4 tot een 4.4l op 100km voor mijn woon/werk verkeer. 4.6l a 4.8l bij echt vlotte rijstijl.
In Nederland doorgaans onder de 4l, waarschijnlijk door de betere wegen en doorstroming en de 100km/h overdag.
Ook het verbruik op reis naar Italie was zeer laag gezien de belading, 2 maal de Alpen over en de hogere snelheid in Duitsland. 4,4l/100km op 2440km.
De verbruiksmeter in de wagen blijkt nauwkeurig, scheelt zeer weinig tov uitrekenen. Bij de Renault was de verbruiksmeter ong. 0,5l tot 1l te optimistisch.
-De motor is zeker vlot genoeg en heeft een aangenaam karakter, wel vrij luidruchtig en minder geciviliseerd tov de 1.6DCI van de Scenic
-Riante koffer met handige haakjes en netjes
-Ik verwachte niet de modulariteit zoals de Grand Scenic maar de zetels gaan mooi plat en zo bekom je toch een praktische ruimte om grote dingen te transporteren.
Ook de vele vakjes zijn prettig om voorhanden te hebben.
-Het interieur is ruim genoeg voor ons gezin met 2 kinderen (waarvan eentje toch ook bijna 1m90)
-na vele updates een fatsoenlijk werkende android auto! Dit is zeer fijn want de standaard navi vind ik maar niets. Ook de wireless charging is fijn.
-USB aansluiting aan de binnenspiegel voor dashcam, zou elke nieuwe wagen moeten hebben.
-De virtual pedal. Als het deftig werkt is het zeer praktisch als je daar staat met je kratje in de handen. Na de recentste update werkt het eindelijk vrij goed.
-Sproeier op de achteruitrijcamera.
-Goede airco maar kan wel kabaal maken.
-Voorruit ontdooiing werkt goed en was een gemis in de Renaults voorheen
-Toch enkele belangrijke sneltoetsen voorhanden die handig zijn ism het touchscreen.
-de zetelverwarming gaat zelf aan onder een instelbare buitentemperatuur. Super handig
-De dynamische grootlichten werken zeer goed, veneens na de laatste update.
- deze Octavia heeft sterke lak, kan goed tegen krassen, beter dan onze (voormalige) Renaults
Minder positief:
-zeer veel foutmeldingen de eerste 10.000 km, nu nog sporadisch. motorcontrole lampje brandt momenteel weer, afspraak is gemaak
-Virtual pedal werkte slechts sporadisch, tot grote ergernis. Als het erop zit, zou het moeten werken.
-Dashboard en interieur niet geheel kraakvrij.
-Deurbekleding vooraan van zachte plastics, volledig harde plastics achteraan, rare besparing.
-Keyless entry werkt minder aangenaam als bij Renault
-Ophanging kan soms springerig reageren. Vooral glooiende oneffenheden in de weg. Korte oneffenheden komen dan weer hard binnen. Het kan de combinatie van de 18duimers en de sportophanging zijn.
Toch is de algemene wegligging zeker ok. Ook zou in een 2de productiefase de achterophanging gewijzigd zijn.
Als vervangwagen heb ik even met een nieuwe Passat gereden en deze liet direct een meer uitgebalanceerd onderstel merken, alsook betere geluidsisolatie.
-Dit is de eerste wagen waarin ik de brandstof hoor en voel klotsen in de tank als ik bijvoorbeeld achteruit van de oprit rij. Blijft een rare gewaarwording maar is normaal volgens de garage.
-Soms is het touchscreen minder handig maar went toch wel.
Bijvoorbeeld voor de klimaatregeling had ik liever aparte knoppen gehad. Ook omdat het opstarten van de gebruikersinterface soms best lang duurt. Als je dan in het airco menu wil om bijvoorbeeld de voorruit ontdooiing aan te zetten dan moeten je wachten tot het mogelijk is.
Ook blijven er, ondanks regelmatige ota updates, storende fouten in de gebruikersinterface zitten.
-De gesture-controle is feitelijk ook niet meer als een gimmick. Niets echt functioneel bij voorstellen.
-Virtual assistant Laura is onbruikbaar in het Nederlands maar dat kan aan mijn stem liggen. Dus is uitgeschakeld.
-De Skoda app heeft niet veel toegevoegde waarde, als hij al werkt.
En momenteel is het abonnement afgelopen. Dat verleng ik zeker niet.
Voor de iV versie kan het misschien handiger zijn of beter werken?
-Gevoeligheid vd lane assist is niet in te stellen. Staat 75% van de tijd af, is super irritant in de buurten waar ik meestal rondrij.
Als ik van mijn nachtdienst kom, laat ik het wel altijd opstaan.
-De eerste maanden had ik echt een waslijst van mankementen en storingen (koffer opende slecht, dsg kraakte soms bij koude motor, multimedia resette spontaan, etc)
Veel dingen zijn in de loop van het eerste jaar opgelost met updates waarvan 1 verplicht in de garage.
-De afstandsbediening, keyless entry werkt niet als de sleutel dicht bij mijn gsm zit.
Al bij al aangename wagen maar ik had minder kinderziektes en minder irritaties verwacht.
Moest ik op dit moment terug een wagen leasen zou ik echt niet weten wat binnen mijn profiel valt. Ik heb ook geen merkbinding met de huidige automarkt/situatie. Dus totaal geen idee... Gelukkig heb ik nog even om te bezinnen.
4 jaar gaat snel voorbij, constant in goed en min
- 62.000 km
Ondertussen 62000km.
-Super zuinig en vlotte wagen, deze winter niet boven de 5l/100km. Nu alweer rond de 4,0 a 4,2l.
- regulier onderhoud, nieuwe ruitenwissers. Voor de rest geen opmerkingen. Prima dus
-hier en daar een rammeltje maar er komen er geen bij
-de automatische kofferklep krijgen ze gewoon niet goed. Ik zou gauw nieuwe motoren plaatsen maar dat blijkt €700 (?) per kant te kosten dus dat willen ze niet proberen. Heb me er al enkele keren dik in gemaakt maar geen gehoor, ook niet bij een andere garage.
Ik ben het ondertussen al gewoon en de wagen zal zo terugkeren naar de leasemaatschappij.
-regelmatig nog dezelfde foutmeldingen adz front assistent sensor, airbag, parkeersensoren, camera ....
De zoektocht naar de opvolger is ondertussen afgerond.
Na eerst uitgebreid voor een EV te hebben gekeken is, het door uiteindelijke beperkingen van mijn werkgever, toch een PHEV geworden.
De keuze is een X1 xDrive 30e geworden.
Maar de Octavia zal nog lang onder ons blijven want de levertermijn van de X1 PHEV is gewoon rampzalig.
Buiten het woon/werk verkeer zit er alvast nog een rit naar het zuiden in deze zomer en daar is de Octavia echt een toppertje voor.
De laatste loodjes ?
- 71.000 km
Sinds begin oktober zit de wagen in verlengde lease omdat de nieuwe wagen nog niet geleverd is.
Ondertussen naar Zuid Frankrijk geweest en de Octavia was toch weer een aangenaam reisgezelschap.
Het is zo'n praktische wagen en toch niet te groot. Makkelijk te bewegen in de kleine Franse straatjes en nauwe parkings.
Spijtig genoeg zijn er op korte tijd redelijk wat rammeltjes bijgekomen die ik moeilijk kan lokaliseren. Tot het irritante toe...
Misschien omdat dit een wagen van de eerste lichting was en de kwaliteitscontrole nog niet optimaal?
Ook maakt de ophanging vooraan bij diep inveren een sterk krakend geluid.
Hier moet bij het onderhoud toch naar gekeken worden, als de wagen dan nog in mijn bezit is.
Gemiddeld verbruik was tijdens de reis een prettige 4,5l/100km diesel (uitgerekend).
De dsg moet, denk ik, ook nog eens gereset worden.
De bak reageert de laatste tijd wat bruusk en schakelt veel sneller terug als vroeger ondanks dat de wagen genoeg koppel heeft om in de hogere versnelling door te trekken.
Uitgezwaaid
- 80.000 km
Vorige week heb ik de Octavia een laatste poetsbeurt gegeven en bij de dealer van de nieuwe wagen achter gelaten.
Dit alles met gemengde gevoelens.
Ik wil echt geloven dat dit een degelijke auto is, doch spijtig genoeg heeft mijn vroeggeboorne mij dit plezier niet ten volle gegund.
Even de plusjes en minnetjes na 4,5 jaar op een rijtje:
Plus
- ruimte genoeg om met 4 volwassenen verre afstanden te doen.
- grote, zeer functionele koffer. Wat heb ik allemaal in deze wagen gepropt als ik geen zin had in de aanhanger.
-de matrix koplampen zijn zéér goed! Na vele updates werken de automatische grootlichten ook prima.
-superzuinige dieselmotor, ongelooflijk eigenlijk
-ik was wel fan van het Race Blue, mooie kleur, sterke lak en je vindt makkelijk je wagen terug op een parking tussen het grijs, zwart en wit.
-vele kleine handige dingetjes (haakjes, netjes, parkeerschijfhouder, munthouder, zonnebrilhouder etc etc) zal ik moeten missen of voorzien in de nieuwe wagen .
Min
- al meer rammeltjes als mijn 8 jaar oude Scenic
-krakende ophanging, niet aan gevonden
-zeer regelmatig alarmen van uitvallende functies.
-slechte ophanging van de eerste reeks van deze wagens, echt slecht, niet voor niets na een paar maanden veranderd.
-lane assist zette ik telkens uit, werkte gewoon slecht. Nu bij de nieuwe wagen totaal geen probleem mee.
-eigen aan deze dieselmotor waarschijnlijk warmde het interieur in de winter zeer traag op in vergelijking tot mijn andere referenties.
In 4,5 jaar heeft de wagen ons nooit in de steek gelaten en bood op de autostrade zeker het nodige rijplezier.
De nuttige ruimte en bergruimte maakte van deze Octavia een goede opvolger van de grand scenic. De X1 nu gaat een uitdaging worden om deze te beladen voor de vakantie. Tijd zal uitwijzen hoe hard ik de Octavia nog ga missen of niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.