Skoda Fabia Combi (2010) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fabia Combi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 8.000 km |
fabia 1,2 tdi 3 cilinder greenline
- 8.000 km
Gezwicht voor de zuinige, belastingvrije, 3 cilinder diesel van skoda: de Fabia Combi Greenline 1,2 TDI.
OP 24 juni op de weg gekomen. Inmiddels 8000 km gereden en de wagen bevalt prima.
Uitrusting:
Standaarduitrusting is goed met o.m.: start-stopsysteem, cruise controle, parkingdistancecontrole, lichtmetalen velgen, electrisch bedienbare ramen voor, electrisch bedienbare en verwarmbare spiegels, ESP met ASR.
Daarbij extra's genomen als maxi dot, climatronic, electrische bedienbare ramen achter, boordcomputer, dakrails, leren stuurwiel, pook en handremgreep.
Kortom een prima uitgeruste auto.
Wegligging:
De wagen ligt als een blok op de weg. Is comfortabel met dien verstande dat kleine oneffenheden stoterig worden doorgegeven.
De zit en de ruimte:
De wagen biedt een prima zit mede dankszij het stuur dat zowel horizontaal als verticaal kan worden versteld, maar ook door de stevige, maar comfortabele, stoelen. De achterpassagiers hebben voldoende hoofd- en been ruimte. En is de achterbank ingeklapt dan biedt de wagen een zee aan ruimte. De ruimte maakt de wagen uniek in zijn zuinige klasse.
De motor:
De wagen is uiteraard geen racemonster maar kan prima meekomen in zowel stadsverkeer als op de snelweg.
Het 3 cilinder dieseltje "knikkert" behoorlijk bij starten en opstrekken. Maar eenmaal > 100 km hoor je vooral wind- en bandengeruis. De schakelindicator laat je rap doorschakelen en zo zit je bij ca. 70 km al in z'n 5. Wat snel, als je de schakelindicator consequent volgt maakt de auto een brommend geluid.
Op vakantie is Frankrijk zijn bergpassen en haarspeldbochten, met 4 volwassenen en bepakking, geen probleem mits de motor goed op toeren wordt gehouden.
Het start-stopsysteem is een gewaarwording. De vrees of de motor wel weer aanslaat is ongegrond. Functioneert zonder meer.
Verbruik:
Uiteraard verbruikt de auto niet zo weinig als wordt beloofd. Maar dat is in autoland eerder regel dan uitzondering. Gemiddeld verbruik gecombineerd stadsverkeer en snelwegen: 1 op 20. Alleen grote weg: 1 op 22,7.
Zij er nadelen:
Ja. Geen reserveband maar een "economisch" verantwoord setje met dichtvloeistof en compressor. Maar die zijn niet opgewassen tegen een flinke winkelhaak. Dus moest ANWB-steunpunt Lyon worden ingeschakeld en werd deze spiksplinter nieuwe auto midden in de franse rimboe worden weggesleept door de dépannage. En omdat er (natuurlijk) geen band met zelfde profiel beschikbaar was moesten er 2 nieuwe banden worden aangeschaft.
Dat is heel duur voor zowel de eigenaar als voor de ANWB, maar niet specifiek voor Skoda.
Er van uitgaande dat er winterbanden moeten worden aangeschaft komt ik dit jaar, inclusief de oorspronkelijke banden op de auto, uit op de aanschaf van 10 banden....
Bij flinke regen sproeit het water langs de zijspiegels en ramen zodanig dat het zicht belemmerd wordt.
Verder kraakt de achterbank, zakken de zenders in het display van de radio weg. Maar dat is, neem ik aan, een kwestie van garantie. Een beetje kinderachtig: geen spiegeltje in de zonneklep.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Fabia
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Fabia 1.2 TSI Fresh | climate control | stoelverwarming | trekhaak afneembaar | parkeersensoren
- 2013
- 114.190 km

Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline | Trekhaak
- 2011
- 275.153 km

Skoda Fabia 1.0 TSI 95pk Monte Carlo | Cruise Control | Apple Carplay/Android Auto | Achteruitrijcamera | Keyless | Stoelverwarming |
- 2024
- 6.939 km