Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)

Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)
Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)

UitvoeringFabia Combi 1.2 TDI Greenline
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010

Fabia Greenline 1.2 TDI, witte uitvoering 2010

Wat gaat de wegenbelasting worden in 2014, lees onder in de review

Preview,
Ik had het idée een VW polo bleumotion te kopen vanwege zijn gunstige voorwaarden.
Omdat ik deze auto toch wat te klein vond bleef ik de daadwerkelijke aankoop een beetje uitstellen. Ik vond hem wel de mooiste van de drie. Hij lijkt op de Sirocco van een aantal jaar geleden.
Ja, en dan was er ook nog de Seat Ibiza, maar deze zit met zijn uitstoot net op het randje van de wegenbelasting grens 95 gr, en als volgend jaar het succes van deze auto’s blijkt, zou het zomaar kunnen dat de grens wordt verschoven naar 90 gr. En dan valt die weer buiten de boot.(de huidige ST Seat Ibiza heeft nu ook het start/stop systeem en daarmee ook de 89 gr.)
De kilometer heffing heeft voorlopig 2 of 3 jaar vertaging opgelopen, dus extra lang genieten van de regeling. Daarna 0,6 cent per km, maar de meeste km die ik rij zijn toch in het buitenland.
Toen ik met pasen het artikel las over de Fabia combi 1.2 TDI, wist ik het meteen. Dit werd mijn nieuwe auto. Dezelfde gunstige voorwaarden, geen wegenbelasting, geen BPM, en eindelijk als particulier eens diesel rijden zonder leeg te lopen aan belastingen.
Ruimte voor alles en nog wat in de auto. Uitstoot CO2 89 gr. Per 100 km. Ik denk dat een hardloper meer uitstoot.

Mijn vorige auto was ook een Skoda, een Roomster 1.4, dus de rij eigenschappen zijn mij bekend. Hiervoor had ik een 3 cilinder 1100 cc.Smart for4, en dit was een super pittig autootje voor zijn klasse. Ook lange versnellingen 110 in z’n derde versnelling en dan direct naar 5 op de snelweg oprit. Hiermee liet ik menig 1.6 liter auto achter me.
Ook met de 3 pitter had ik dus ervaring. In autotest wordt alles wat onder de 1.6 motor als traag afgedaan, dus daar lees ik (bij de Polo) overheen. Er is per slot ook nog een financieel plaatje waarover ik niet heen wil.

Direct na Pasen heb ik op 7 april mijn Fabia Combi gekocht, leuke korting bedongen door a: geen auto in te ruilen, b: goede onderhandelingen
Extra’s op de auto genomen zoals dakrail, armsteun, sunset getint achterglas. Voor het overige was deze auto geheel kompleet voor mij. Aflevering rond 2 juli 2010.

Review:

Zaterdag 10 juli was het dan zo ver. Een week later dan gepland, werd mijn Fabia 1,2 diesel afgeleverd.
Direct de eerste 350 km gereden, en het was een fantastisch ervaring. Alles werkt naar behoren.
Onderweg kwam ik nog een greenline proefrijder tegen en die stak goedkeurend zijn duim omhoog. Raar, maar dat gaf een goed gevoel.
De motor werkt prima en is voor mij als 1e diesel sterk en snel genoeg.

2 puntjes.
1e vanwege het zeer warme weer 36* ging de motor in z’n 1e versnelling bij optrekken een beetje sputteren. Duidelijk gevolg van teveel brandstof verdamping. Beetje gas bijgeven verhielp dit. (misschien is het ook gewenning met diesel)
2e er is bezuinigd op het 12 volt stopcontact in de achterklep, waardoor ik mijn koelbox niet kon aansluiten.

De sunset ruiten steken zeer mooi af bij de witte carrosserie ook de witte handvaten en spiegels 50% wit/zwart vind ik mooi
Cruisecontrol, mijn eerste ervaring hiermee is ideaal en zal veel door mij gebruikt gaan worden. Radio geluid en scherm is mooi.
Verder was het klimaat in de witte auto met airco perfect.
ook zeer redelijk bij instappen na een tijdje in de zon te hebben gestaan. Lekker voordeel van wit.

Volgende week ga ik ermee op vakantie, hierna volgt een uitgebreider review.
Tip, als je niet teveel rijd, ga dan met halfvolle brandstof tank rijden. Je hebt dan nog steeds een enorme actieradius van 650 km, en het scheelt enorm aan ballast gewicht.

Oke,
Terug van vakantie 5000 km op de teller en een heerlijke ervaring met de Skoda rijker.

Wat een perfecte auto is dit voor het geld.
Ik heb de kilometers nog nooit zo positief verreden. Snelheid maken doe je met 3e en 4e versnelling.
Het gaspedaal reageert super traag op de turbo, maar de knopjes van de cruisecontrole maken dit meer dan goed.
Eigenlijk heb ik leren rijden met 3 knopjes. Tw.snelheid vastzetten, snelheid maken en gas loslaten.
Waar ik in benzine auto’s altijd moeizaam de berg op kwam, word de Skoda de berg over getild door De turbo. Geen snelheids verlies omhoog, naar beneden niet sneller (als je dat niet wenst) gewoon 120 kilometer (mijn kruissnelheid) en 23.00 toeren waar een benzine 35.00 maakt.
Gemiddeld gebruik bij deze snelheid 5 liter op 100 km =1 op 20.
Hoofdwegen bij snelheden tussen 0 en 90 km en alles wat er tussen zit 1 op 23.
1 op 29 is ook mogelijk, maar dan moet je wel heel eng rijden.

Nog enkele puntjes.
2x ging het lampje gloeilamp defect in werking tussen de 1500 en 2000 km. Mijnsinziens zonder reden?
Hier verder geen last meer van gehad.
De daglicht verlichting is “voor” wel mooi, maar je hebt er geen achterlichten bij? Vind ik minder.

Nog 1 positief ding: de "aux" aansluiting, was het voor mijn dochter helemaal. Muziek van haar eigen Iphone. Zo'n auto wil je niet meer uit.

update 15.700 km en eerste onderhoudsbeurt.

De auto bevalt nog steeds prima. verbruik ligt bij 120/130 km per uur op 5 liter per 100 km, en bij 90 km per uur voldoet hij redelijk aan de fabriek opgave.
Ik hou van lekker doortrekken in de lagere versnellingen, dus tot 120 in zijn 3e en dan direct naar 5,(houd de motor scherp, denk ik) maar ook bij cruise 70 km per uur zit ik in 5.
tijdens de onderhoud beurt is er nieuwe software ingezet welke alles regelde behalve het motor management. Sleutels ook reserve moesten opnieuw worden ingelezen op de auto. Ik hoop dat enkele storingen zoals onbedoelde verlichting storing melding en spontaan in werking treden van de airco hiermee tot het verleden behoren.

Ik kan echter alleen maar goed nieuws brengen.
Diesel verbruik is gewoon goed.
Rijkwaliteit is gewoon goed.
Zeer lage kosten, zonder wegenbelasting en weinige liters diesel. De brandstof verhogingen deren mij maar half als met mijn vorige auto.
Ik ben tevreden.

Probleemloos naar 21.000 km!

Daarmee zou ik klaar kunnen zijn met mijn review, ware het niet dat ik het brandstof verbruik een beetje in de gaten heb gehouden.

Op de Hongaarse hoofdwegen behaalde ik met snelheden tussen de 50 en 90 km per uur en soms een stop voor het stoplicht rond de 27 km per liter. Bergje op en bergje af.

Op de Oostenrijkse en Duitse snelwegen bij 120 km per uur 5,2 liter per 100 km. Het gemiddelde gebruik over die 5000 km lag op 4,7 liter per 100 km.
Als ik rond de 90 km per uur rijd kom ik dicht bij de 3,5 liter diesel per 100 km, en dat vind ik niet slecht als je bedenkt dat de brandstof proeven van 2,9 in een laboratorium bij dezelfde snelheid zijn uitgevoerd.
De Snelheidsmeter geeft bij 100 km op TomTom GPS 103 km aan dus een afwijking van 3 km. Kun je op de teller toch weer net iets harder zonder bekeuringen te krijgen.

Update 60.000 km onderhoud en wat wordt de wegenbelasting 2014?

Ik rij niet zo veel en heb zojuist de 60.000 km beurt laten uitvoeren.
De uitlijning van de wielen was niet goed waardoor de voorbanden moesten worden vervangen. Juist ik, die altijd obstakels en stoeprandjes vermijd. Nouja, pech maar was een duur grapje.
Ook het interieur filter vervangen met extra kosten.
Tijdens mijn gebruik hebben er al diverse oranje lampjes gebrand, het laatste was de EPR uitlaatfilter een zeer kostbare reparatie, maar tot nu toe is alles met software update verholpen.

De banden gelijk op stikstof vulling gezet (het nieuwe rijden) heeft als voordeel dat ze minder inhoud verliezen (stikstof is dikker) en banden controle/bijvullen wordt gratis uitgevoerd door de garage. Het kost 3 euro per band maar je auto rolt met nog minder wrijving dus zuiniger. Luchtbandenautomaat kost vandaag de dag ook 50 cent. Je herkend de stikstof band aan z'n groene dopjes. Staat nog leuk ook.

Ik ben erg tevreden over de auto en zijn rijgedrag. Omdat ik ook niet zo'n hardrijder ben, hou ik het motortje fit door lang en snel in de versnellingen door te trekken. Gemiddeld kom ik uit op een verbruik van 1 op 25 l/km waar ik heel erg tevreden mee ben.

Wat ik mij nu afvraag is het volgende:
Zoals ik al schreef, ik rij niet zo veel en van de 60.000 in ruim 3 jaar zijn de meeste km's nog gereden op buitenlandse wegen tijdens vakantie.
Tijdens aanschaf van de auto in april 2010 (ik ontving hem juli 2010) werd mij door de overheid voorgehouden dat ik tot 2014 wegenbelasting vrij kon rijden en daarna een km heffing (zeer laag voor deze auto) zou gaan betalen. Onder die voorwaarden heb ik ook voor het eerst een diesel kunnen aanschaffen. praktisch zou dat betekenen 7000 km op Nederlandse wegen en de rest elders waar belasting in de brandstofprijs of via vignet word betaald.
Mijn geval zou uitkomen op 7000 km x 0,6 cent = 42 euro per jaar.
Vergelijk 40.000 km x 0,6 cent = 240 euro per jaar. Nog steeds een zeer bescheiden bijdrage.

Nu is er sprake, ik verneem er eigenlijk weinig over, dat de auto normaal in de wegenbelasting wordt opgenomen.
Dit zou betekenen een veel te hoge diesel aanslag en een onverkoopbare auto, want wie wil nu een beetje zuiniger 1.2 motortje als je dezelfde aanslag krijgt voor een 3.0 liter diesel? En een 1.9 L diesel rijdt ook 1 op 22 L/km
Ik ben bereid om voor mijn auto de benzine wegenbelasting aanslag te betalen vanaf 2014 indien dit moet, maar de duurdere diesel aanslag zal ik met al mijn vermogen aanvechten. graag hoor ik hier reacties op maar niet die jaloerse van bewust veelbetalers

PRIVATE LEASE Skoda Fabia