Skoda Fabia 1.2 TSI 63kW Ambition (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fabia 1.2 TSI 63kW Ambition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 3.600 km |
KM-stand laatst | 17.211 km |
een 1.2 TSI, geen 1.2 TDI
- 4.500 km
Tussen alle reviews van Skoda Fabia's 1.2 TDI GL is er nu een eerste geluid van zijn sterkere benzinebroer, de 1.2 TSI 63 Kw.
Wie stonden er op de shortlist als opvolger van de prima bevallen 106? Na eerst naar benzinemodellen gekeken te hebben (Renault Clio 1.2 TCE, VW Polo 1.4, Hyundai I-20 1.2 en Honda Jazz 1.2, de Clio was favoriet) kwamen berichten over de ecodiesels. Zo kwam ik ineens uit op de Fabia. Uiteindelijk was het kiezen tussen de Fabia 1.2 TDI GL en de Fabia 1.2 TSI. De diesel viel af. Na twee lange proefritten irriteerden het gebrek aan motorvermogen in de eerste twee versnellingen en de laagfrequente bromtoon mij te veel. Als ik na de proefrit in mijn 106 reed vond ik die stil en supersnel (en dat met 60 PK). Freude am Fahren botst op Freude am Sparen. Aan de andere kant, een ecodiesel is de goedkoopste oplossing. Maar nu heb ik wel een comfortabelere auto.
Is het wat, die benzine turbomotor? Ja, het is een erg soepele en stille motor, een groot verschil met zijn voorganger, de 1.4 met ook 63 Kw. De turbo komt op gang vanaf 35 km/h, daarna is er zat koppel. Bij mijn rijstijl (snel naar de toegestane maximum snelheid en die aanhouden, 85% snelwegkilometers) was bij de eerste tankbeurt het verbruik 1:18. Veelbelovend, de board- computer is correcter dan ik dacht. Bij 100 km/h draait hij 2450 tpm, het is lekker stil in de auto. Als je gebruik maakt van de turbo zal het verbruik hoger zijn. Die cijfers volgen later.
Minpuntje is het erg lage stationaire toerental van 650 tpm. De motor zwoegt volgens mij en klinkt niet mooi. Volgens nu twee dealers is er niets aan te doen, VAG wil lage verbruiks- en emissiecijfers. Bij het wegrijden is het overigens geen probleem.
De Fabia is erg ruim van binnen. Vergeleken met de concurrenten is het vooral op de achterbank ruim. De Ambition uitvoering is compleet met regelbare airco, radio met mp3 mogelijkheid, elektrische en verwarmbare spiegels, dagrijverlichting en cruise control. Accessoires zijn de in hoogte verstelbare passagiersstoel, middenarmsteun, getinte achterruiten (Nintendospelertjes vinden dit top) en LM wielen.
Hij rijdt fijn!
- 7.060 km
Na het lezen van de hilarische recensie van J. Goedbloed van de Fabia 1.2 TDI GL op deze site heb ik me even afgevraagd of ik toch geen verkeerde auto gekozen heb. Toch wel deze diesel? Zijn privéleven is echt stukken spannender dan het mijne. Of heeft dat niets te maken met de auto?
Ja, het nieuwe jaar ga ik alleen in, dus qua privéleven ligt alles open. Een ding staat vast, zijn Gonny hoef ik dus ook niet, daar heeft hij genoeg over gezegd. En een vrouw die in een witte Fabia 1.2 TDI GL rijdt is niet mijn ding, doe mij maar een TSI.
Het is erg plezierig rijden met deze auto. Binnen is het aangenaam stil, de wagen is degelijk afgewerkt. De motor is voor mij het beste onderdeel van deze auto. De motor heeft veel kracht over een breed toerenbereik, als de turbo inzet hoor je kort een licht gesis. Inhalen en invoegen gaat erg soepel.
Het benzineverbruik schommelt in de wintermaanden tussen de bijna 1:17 en 1:18. Als je de wagen op cruise control zet en de maximum snelwegsnelheden aanhoudt claimt de computer ook in de winter 1:19. Maar ik vind zelf gasgeven toch leuker.
Het dashboard is overzichtelijk maar dodelijk saai. De hier en daar aanwezige chromen randjes helpen niet echt. Het geheel is, samen met de antracietkleurige stoelbekleding, nogal zwart. Misschien ga ik in de accessoiresfolder kijken voor wat kleuraccenten.
Grappig is de dubbele weergave van de buitentemperatuur, via het display van de radio en via het infodisplay in het dashboard. Bij het dalen naar +4 graden hoor je een waarschuwingssignaal en komt er een gladheidssymbool in het infodisplay, dat is voor mij nieuw. De elektrische spiegelverwarming is een uitkomst, geen gepoets meer.
De verlichting werkt prima, als het kan en echt moet gebruik ik ook de breedstralers. Op onverlichte wegen is dat een uitkomst, ik ben onder de indruk van de lichtopbrengst.
Minpuntjes zijn de eerste versnelling (laat zich soms moeilijk inschakelen) en de iets te korte stoelzitting. Verder heb ik geen storingen gehad, maar die had ik ook niet verwacht.
Over het uiterlijk van de Fabia HB is elders al meer gezegd. De vrij rechte zijkanten (lopen niet taps toe aan bovenzijde) en de combinatie van een tamelijk hoge en niet al te brede carrosserie waren in het begin ook voor mij even wennen. Inmiddels is het geen punt meer. Als je in de auto zit merk je er de voordelen van qua binnenruimte. Vergelijk de nieuwe Polo en de nieuwe Fabia op dit punt maar eens. Al met al is de Fabia een fijne auto!
gewoon doorgaan!
- 11.111 km
Ik rijd tevreden verder, de wagen rijdt erg fijn, stil en zuinig. Sinds kort een rammeltje bij/in speaker in rechter deur op slecht wegdek, die geef ik door bij de eerstkomende beurt. Verder niets te melden.
Ik ga er binnenkort mee naar het buitenland, eens kijken wat de motor doet in de bergen!
Lekker gaan op de Autobahn
- 17.211 km
Net voor mijn vakantie heeft de auto zijn eerste beurt gehad. Niets bijzonders te melden, het voor mij rare geluid bij stationair draaien van de motor is vrijwel opgelost: het bleek een te strak gespannen benzineleiding te zijn die onder omstandigheden kon resoneren. Wat ik nog hoor is de brandstofpomp onder de achterbank. Ja, dank u, ik heb ook goede oren :).
In juli 2011 is de Fabia voor het eerst in het buitenland geweest, tot dan was hij niet verder gekomen dan Maastricht. Op de Autobahn richting Oostenrijk was het genieten, de turbo werkt boven de 120km/u prima, even gasgeven en je zit op 160/170 km/u. Dus niet meer terug naar de rechterbaan. Ja, als ex 106 rijder is dat verschil fijn. De stilte bij hogere omstandigheden was opvallend, pas boven de 190 km/u werd het rumoerig. Op de teller even de 193 km/u aangetikt, wat gezien de tellermiswijzing zal overeenkomen met de fabrieksopgave van een topsnelheid van 177 km/u. Daarna meteen gestopt, dit soort snelheden is voor mij gekkenwerk. Maar ik weet wat hij kan, ik ben onder de indruk van deze soepele 1200 cc motor.
Mijn benzineverbruik bij veel Autobahnplezier was 1:14, erg netjes. Veel passen bereden, de Stelviopas in Italie en de Furka/Grimselpas in Zwitersland waren wel de fraaiste. Gebruik verder rond de 1:19, een keer met veel binnenweggetjes 1:21,5 gereden. Kortom, als je je aan limieten houdt kan je zonder truttig te opereren er zuinig mee rijden. En als je niet wilt trutten vind ik het gebruik nog fraai. Zeker nu ik weet dat de wegenbelasting voor de Skoda Fabia ecodiesel wegvalt per 2013 ben ik erg blij met mijn benzinekeus (zie introbericht).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Fabia
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Fabia hb 5-deurs 1.2TSi Airco Cruise Extra getint glas
- 2014
- 94.650 km

Skoda Fabia Combi 1.2 : MEDIA/AIRCO/2E.EIG/ NL AUTO - KM=NAP -
- 2012
- 70.893 km

Skoda Fabia Combi 1.2 TSI Edition | Org. NL | BOVAG Garantie | 1e Eigenaar | Parkeersensoren Achter | 16'' Velgen | Stoelverwarming | Airco | Cruise Control | DAB Radio |
- 2015
- 65.912 km