Skoda Fabia 1.2 TDI Ambition (2011)

autoreview

Skoda Fabia
Skoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia Combi Scout

Signalement

UitvoeringFabia 1.2 TDI Ambition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst4.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Valse start...

  • 4.000 km

Half maart van dit jaar de bestelling geplaatst voor een fabia combi 1.2 TDI DPF type ambiant met als extra een radio, middenarmsteun, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels en parkeer sensoren achteraan.

Volgens de verkoper zou de auto geleverd kunnen worden eind juli begin augustus. Echter eind juni was de auto er al en kon ik hem ophalen.

Een valse start…

Inderdaad een valse start. Toen ik de auto ging halen bleek dat de ruitenwissers enkel werkten wanneer de auto reed en er was geen beweging in te krijgen tijdens stilstand. Technieker erbij, maar die vond niet onmiddellijk wat er loos was. De moed zonk me al in de schoenen, nog geen km gereden en al een defect. Ik kreeg een vervangwagen en ze zouden me bellen zodra het opgelost was. Gelukkig na een uurtje een telefoontje dat het OK was.

Inderdaad bleek, toen ik hem terug ging ophalen, dat alles naar behoren werkte. Volgens de technieker zat er een verkeerde code in de auto en nadat ze een volledige reset hadden uitgevoerd bleek alles perfect te werken.

Als troost werd mij een lekkere fles witte wijn aangeboden in geschenkverpakking.

Na 4000 km…

Ik heb er intussen op enkele km na 4000 km opzitten en ik kan enkel maar zeggen dat ik ongelooflijk tevreden ben van de auto zowel wat betreft de prestaties (’t is tenslotte toch maar een 1200tje) en ook wat betreft het verbruik! Nadat ik op het forum hier al zoveel negatieve dingen had gelezen over het verbruik en de prestaties begon ik na mijn bestelling al twijfels te krijgen of ik wel de goede beslissing had genomen. Maar zoals gezegd ik ben meer dan tevreden.

Het verbruik is momenteel 4.5 l per 100 km (in het begin 5.7 l/100 km). Zowel op de boordcomputer als na zelf uitrekenen van het verbruik aan de hand van afgelegde km en getankte liters diesel. Het is wel zo dat ik bijna altijd verplaatingen moet doen van 25 km over 70 km wegen, ideaal dus. Kleinere afstanden moet bijna nooit doen. Mijn rijstijl is snel optrekken naar de toegelaten snelheid en deze dan rustig aanhouden. Ik ga echt niet liggen mieteren om zo zuinig mogelijk te rijden.

Waar ik ook zeer tevreden van ben is dat er geen rammeltjes of gekraak te horen is tijdens het rijden (daar krijg ik het namelijk stevig van op mijn zenuwen). Ik ga ook eerlijk zijn, ik lig niet wakker van onderstuur of overstuur en wat nog allemaal, ik heb deze auto niet gekocht om te racen (dan koop je toch geen faab 1.2, maar kies je een grotere krachtiger wagen). Ik verwacht dus geen prestaties van deze 1.2 TDI als van een 1.6 of 1.9 cc auto.

Ik heb hiervoor 4 jaar met een Nissan Qashqai 1500 diesel gereden en moet zeggen dat deze faab er niet moet voor onder doen. Eerlijk gezegd vind ik hem even prettig rijden. Maar voor mij is een auto dan ook maar een gebruiksvoorwerp dat probleemloos moet werken, niet te duur mag zijn in onderhoud, en dus geen statussymbool.

Plaatsen tekhaak…

Omdat ik al enkele horror verhalen had gelezen van mensen die problemen hadden na het plaatsen van een vaste trekhaak (de grond raken bij het nemen van snelheidsdrempels enz.) en vooral eventuele problemen met de parkeersensoren achteraan was ik wat huiverig om een trekhaak te laten plaatsen. Maar het gemis om mijn aanhangwagen te kunnen gebruiken was toch te groot zodat ik toch maar een vaste trekhaak heb laten plaatsen, maar wel bij de dealer zelf niettegenstaande er goedkopere alternatieven waren. Dit om eventuele problemen te vermijden.

De trekhaak staat er nu onder en alles is dik in orde. Wel werd mij voor de plaatsing wel gezegd dat indien ik een vaste trekhaak zou nemen, de sensoren achteraan niet automatisch zouden worden uitgeschakeld bij het aanhaken van de aanhangwagen. Dus bij achteruit rijden met de aanhangwagen blijven de sensoren piepen (of hoe je dat ook wil noemen). Maar bij het achteruit rijden zonder de aanhangwagen werken de sensoren perfect. De trekhaak zit dus niet in de weg voor de sensoren.

Zal ik zo tevreden blijven…?

Dat weet ik echt niet. Nu is het afwachter of er zich geen problemen gaan voordoen na verloop van tijd.

Zal ik terug een skoda kopen…?

Als alles zo blijft zeg ik volmondig JA !

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.