Seat Ibiza 1.9 TDI 90pk Sport-up (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.9 TDI 90pk Sport-up |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 17 km |
KM-stand laatst | 27.599 km |
ERVARINGEN
- 1.250 km
Bij de vervanging van mijn eigen auto heb ik meerdere opties tegen het licht gehouden. Zelf weer een auto terugkopen of gaan leasen. Als je meerdere kostenposten serieus gaat berekenen bij een km-vergoeding van 19 cent, kom je tot de conclusie dat je een fatsoenlijke auto al snel €5000 per jaar kost (vaste, variabele lasten en afschrijving).
De opvolger van de Skoda moest een compacte auto worden, ik kreeg een bepaald leasetarief dat ik niet mocht overschrijden... Na wat modellen te hebben bekeken via de Carbase (hulde voor die database!!!) had ik shortlist van 3 auto\'s: De nieuwe Ibiza, de Skoda Fabia en de Polo bluemotion. Die laaste had een enorme levertijd ( eind mei zeiden ze me bij de VW-dealer dat ie op z\'n vroegst in wk 51(!) geleverd zou worden...). De Fabia viel af omdat die best wel stevig geprijsd is in diesel-trim...
De Ibiza dus! Bij de dealer in juni een proefrit gemaakt in een zwarte 1.9 105 pk Sport-up met 17 inchers eronder, wat een monster! Alles bij elkaar dat ik vrienden te kunnen worden met Mister Eurlings door de 90 pk-er te bestellen en zo met de CO2-uitstoot onder de 119 gram/ km te blijven, hopende op de 20%... Kwam ik van de koude kermis thuis toen de derde dinsdag in september en de algemene beschouwingen voorbij waren... 116 gram /km voor 20%... 3 #$%-ing GRAM... hoezo genaaid.
De auto (eindelijk zullen jullie wel denken). In een woord super! Heb \'m uiteindelijk besteld met sport-up en technic pakket, de radio heeft ook de bluetooth functie. De kleur is Candy wit geworden, wat \'m erg goed staat met die 16 inch velgen. Vooral het ontbreken van de (vaak zo ontsierende) stootstrip, maakt wit ook strak wit!
Het sportonderstel is erg strak, steviger dan ik ooit heb gereden (op \'n CRX type 1 na dan) de stoelen zijn echt top.
Waar ik echt positief over ben zijn de enorme zijspiegels. Ik heb redelijk veel verschillende auto\'s gereden, maar de grootte van de spiegels zijn alleen overtroffen door die van bestelbussen. Ondanks dat zijn ze nier lomp groot in vergelijk tot de rest van \'t ontwerp.
PROBLEMEN
- 1.250 km
Geen
Update
- 27.599 km
Een ruime 2400 km voor de tweede beurt is een mooie tijd voor een update.
De auto bevalt nog steeds prima. Vooral de wegligging en de directheid van het sturen is iets wat me keer op keer blijft verbazen. Vooral op kleine landweggetjes is het heerlijk om eens te boenderen met deze auto.
Laatst in Duitsland geweest om een flink door te blazen. 180km/h haalt ie makkelijk, het gemiddelde verbruik daalde wel van 1 op 19 a 21 naar 1 op 14 ;)
Een paar missers zijn er, naar mijn mening, ook:
- condensvorming achterlichten/reflectoren
- plaatsing knop alarmlichten (erg handig als je zonder te kijken je flesje drinken terug wilt plaatsen in één van de bekerhouders)
- trillende spiegels boven de 100 km/h (voor de betere F1-belevenis, zullen we maar zeggen)
- de regensensor is niet het meest intelligente onderdeel op de auto, vooral bij een plotseling invallende regenbui slaat ie meteen op de snelste wisstand, iets waar ik redelijk nerveus van kan worden. Ik ben benieuwd het mogelijk is om die via een zekering o.i.d. is uit te schakelen.
Het overall verbruik schommelt, afhankelijk van de type ritten, tussen de 1 op 19 en 1 op 21 gemiddeld. Op sommige ritten is het gelukt 1 op 25 te rijden mét climate control en radio etc. aan!
De bluetooth-optie zou ik niet meer willen missen, gewoon top!
Vandaag even een afspraak maken bij de dealer, verwacht geen problemen bij de tweede beurt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.