Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive Style (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.2 TDI Ecomotive Style |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 2.400 km |
Seat Ibiza 1.2 tdi style lekker zuinig
- 2.400 km
april 2010
We hebben een Renault Scenic RX4. Deze auto rijdt 1 op 9. Mede door de vierwielaandrijving is de auto ook luidruchtig. Ook wij moeten op de centjes letten en gaan op zoek naar een auto met geen mrb en zeer zuinig verbruik. Via internet zie ik informatie over de polo blue motion, de skoda fabia en de Seat Ibiza. Omdat het diesels zijn is dit zeer interessant. we rijden immers 30 duizend per jaar. Ik ga ff rekenen wat dit mij oplevert.
Berekening
Huidig verbruik met Renault RX4 bij 1.000 km 111 liter (1 op 9)
Verbruik 1.2 tdi bij 1.000 km 50 liter (1 op 20)
Voordeel is dus 61 liter a 1,30 euro
Vervolgens het prijsverschil tussen diesel en benzine 30 eurocent per liter.
Geen MRB van 176 euro per kwartaal
Totaalvoordeel: 79 euro aan minder verbruik + 15 euro prijsverschil = 94 euro per 1.000 km voordeel en dus geen MRB.totaal voordeel is dan 3.524 bij 30.000 km.
Natuurlijk moet je nog wel dan letten op de aanschafprijs en afschrijving.
Aankoop april 2010
We waren er snel uit dat de Ibiza 5drs het mooiste model was. Daarom zijn we meteen naar de Seat dealer gegaan. We hebben een witte besteld in de uitvoering Style. Daarnaast nog een mooie chrome strip op de 5de deur besteld. De leverdatum zou ongeveer eind juli zijn. Het is voor ons best spannend we kopen voor het eerst een gloednieuwe auto.
Levering Augustus 2010
Eindelijk is de Ibiza er. De Renault RX gaat eindelijk weg, een leuke auto maar zuipt gewoon teveel. Mijn vrouw krijgt uitvoerig instructie over de auto. Er is ook een start/stop systeem ingebouwd. Daarnaast is het een geweldig gevoel om een nieuwe eigen auto te hebben. De stickers van ecomotive hebben we eraf gehaald. Wel hebben we nog een discussie gehad om de dakspoiler wit te laten spuiten. We hebben besloten dit later nog te bepalen.
12 september 2.400 km
We hebben de auto drie weken. Het rijdt fantastisch. Als je de motor start dan knort die als een echte diesel. Eenmaal op de weg is hij lekker stil. Wel moet je in het stadsverkeer actief schakelen om de pit erin te houden. Het start/stop systeem werkt goed en gemakkelijk. We zijn er nu al gewend aan. Na de eerste tankbeurt reden we 1 op 20. Na de tweede tankbeurt reden we 1 op 22. Naast dat de auto zuinig is ben ik zelf ook veel rustiger gaan rijden. De auto zorgt ervoor dat ik ook kalm blijf en niet meer gehaast en opgefokt achter het stuur zit. Ik geniet echt van de auto, dat had ik niet verwacht.
Als bestuurder kan ik een prima zit creeren. Achterin hebben de kinderen ( 12 en 7 ) nog wel ruimte maar minder als de scenic. ( logisch). De Seatradio is goed uitgerust en werkt zeer goed. Kortom een prima auto! Momenteel heb ik nog niet een echte minpunt kunnen ontdekken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.