Seat Ibiza 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)

autoreview

Seat Ibiza 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)

Signalement

UitvoeringIbiza 1.2 TDI E-Ecomotive Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst60.300 km
Lezerswaardering: 7%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ruimschoots op weg

  • 60.300 km

Ik heb de Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive, mijn huidige leaseauto, opgehaald bij de dealer op 24 februari 2011. Sindsdien heb ik er ruim 60.000 km mee gereden en ik vond het tijd worden voor een review. Ten eerste, hij heeft me tot op heden nog geen moment echt in de steek gelaten. Twee keer heb ik last gehad van een motormanagement storing onder het rijden, waarbij het vermogen de eerste keer flink terug viel. Ik had hem even stil gezet en de dealer gebeld of ze ernaar konden kijken want hij moest toevallig de week daarna langs voor een grote beurt (30.000 km). Toen ik de auto weer startte was het storingslampje uit en al het vermogen weer beschikbaar. De tweede keer ging het lampje aan maar was het vermogensverlies aanzienlijk beperkt, en deze keer trad het op toen ik al naar de dealer reed voor een kleine beurt (45.000 km). 2 maal een bijzonder goed getimed klein ongemak dus. Overigens heeft de dealer de eerste keer niets kunnen vinden en de tweede keer een software update gedraaid van het motormanagement systeem en sindsdien heeft het probleem zich niet meer voorgedaan.

Dan naar de rijbeleving en de kwaliteiten van deze 5-deurs. Het is de eco-diesel van de Ibiza, dus een 3-cilinder met 75pk's. De Ibiza is in de style versie niet onaardig uitgerust en ik heb hier en daar een paar opties gekozen maar niet heel veel bijzonders. Hij heeft o.a. de navi-voorbereiding (de cradle en het daadwerkelijke systeem heb ik er los bij aangeschaft), bochtverlichting, elektrisch inklapbare zijspiegels, regen- en lichtsensor, automatisch dimmende achteruitkijkspiegel, en natuurlijk het start/stop systeem. Verder heb ik bij de dealer een armsteun voor laten inbouwen, evenals 17" antraciet velgen, een chromen strip op de achterklep en een andere grill. De 17" sportvelgen komen het verbruik niet echt ten goede, maar eerlijk gezegd vond ik het er gewoon een stuk mooier uit zien dan de standaard 15" lichtmetalen velgen die erbij geleverd werden. Bovendien haalt hij het door de fabrikant opgegeven verbruik van 1 op 29 bij lange na niet als je iedere dag de A2 van Vught naar Maastricht moet rijden, waar de maximum snelheid over het algemeen 120km/u is. Je moet je best doen om dan 1 op 19 te halen. Natuurlijk, je kunt rechts blijven rijden en met 90km/u achter een vrachtwagen gaan hangen, en dat moet iedereen voor zichzelf bepalen, maar mijn stijl is het niet.

Qua rijeigenschappen heb ik weinig te klagen over deze Ecomotive uitvoering. Hij is stabiel, veilig en erg betrouwbaar. De besturing is licht maar voldoende communicatief en hij rijdt gewoon prima. Verder is hij wat luidruchtig in de hoge toeren maar als je rijdt volgens het "nieuwe rijden" zul je daar weinig van merken. Dit doe ik vaak en dan is het enorm lekker rijden, vooral omdat de geluidsinstallatie zijn werk bijzonder goed doet. Je hoort veel muziek en weinig motor en daar houd ik van. Ik moet wel zeggen dat voor het betere inhaalwerk de 75 pk's toch wel erg krap zijn op een 120km/u snelweg. Terugschakelen naar zijn 4 is een must, en zijn 3 is eigenlijk een nog betere optie als je zo vlak voor de 80 à 90km/u hangt en je ergens redelijk vlot langs wil. Al zullen je medeweggebruikers waarschijnlijk wel opkijken van het geluid als je hem echt in de toeren jaagt.
Daarnaast is het ondanks zijn lichte motor toch erg leuk om met hogere snelheden wat bochtjes te pakken. De brede sportvelgen geven de auto erg veel stabiliteit en als je bij grote bochten even het gas los laat, instuurt en dan het gas weer intrapt vliegt hij er leuk en vlot doorheen. Dat is altijd weer even een momentje om te genieten, zelfs met deze eco uitvoering.

Ook zeer positief bevallen zijn de zetels die in de style versie horen, in dit geval de stoelen met Polaris bekleding. Ze zijn netjes in hoogte en diepte te verstellen, de rugleuning kan versteld worden en ook het stuur kan in hoogte en diepte versteld worden, dus een goede zitpositie vinden moet lukken. Daarnaast bieden de stoelen lekker veel steun en was voor mij al snel een aanzienlijk verschil merkbaar tussen de stoelen in de Ibiza en die in de Clio, mijn voorloopauto. Na zo'n 170km in de Clio (met een aantal uur onderbreking na de eerste 120 km.) had ik echt pijn in mijn onderrug en moest ik eigenlijk alweer stoppen om even de benen te strekken. Dat is in de Ibiza absoluut niet het geval. Natuurlijk heeft dit ook te maken met lichaamsbouw dus dat zal voor iedereen anders zijn maar om even te illustreren, ik ben afgelopen zomer alleen naar Noorwegen gereden en de keren dat ik stopte waren om te tanken, niet om rugpijn. Dat was me in de Clio nooit gelukt. Over de stoelen dus niets dan lof, mede ook omdat ze er na 60.000 km nog steeds als nieuw uitzien. De beenruimte achterin houdt zeker niet over maar aangezien ik voornamelijk alleen in de auto zit is dat geen probleem. Verder is het interieur niet heel spannened. Alles ziet er degelijk uit, maar het is over het algemeen heel grijs en niet spannend of hoogwaardig. Maar goed, die illusie wekt het ook niet en het blijft natuurlijk één van de voordeligere auto's op de markt. Bovendien is het wel zo dat het dan misschien niet spannend oogt, maar alles werkt prima, en dat vind ik toch belangrijker. Enige echte minpuntje, de knop voor de alarmlichten zit middenvoor achter de versnellingspook in een rijtje knoppen, waardoor het bijna altijd zaak is om even naar beneden te kijken voor je ze inschakelt zodat je de goede knop indrukt. Handig is het niet en echt veilig is ook anders. Maar verder heb ik niets te klagen.

Trouwens nog even ter aanvulling op het verbruik - toen ik in Noorwegen reed zat ik veelal op wegen waar de maximum snelheid 90km/u was en dan zie je dat de Ecomotive zijn naam echt eer aan begint te doen. Het verbruik komt dan met gemak boven de 1 op 20. Maar dat was in principe ook wat de dealer vertelde - hij is het zuinigst bij 90 km/u in de 5e versnelling. Maar dan is hij ook echt zuinig.

Later meer.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.