Seat Ibiza 1.2 TDI E-Ecomotive COPA (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.2 TDI E-Ecomotive COPA |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 42.000 km |
KM-stand laatst | 49.000 km |
Een stapje terug?
Na 4 jaar een Audi A3 te hebben gereden was het tijd om afscheid te nemen van deze bolide (leasecontract zat erop). In het kader van vergroening en een IT-markt die onder druk staat wordt er natuurlijk door werkgevers kritisch gekeken naar punten waarop bespaard kan worden.
In dit geval dus de leaseauto. Als voorloop auto had ik keuze uit een beperkt aantal modellen. Aangezien ik zelf een erg
gevoelige rug heb was een autostoel die mijn rug goed ondersteund essentieel. Na te hebben proefgezeten bij de autodealer eerder dit jaar was ik al tot de conclusie gekomen dat deze stoel mijn rug goed lijkt te ondersteunen (het is en blijft toch gokken, pas na een lange tijd weet je).
Eerste indruk:
De auto oogt leuk, ik heb dit altijd al een mooi model gevonden. Zelf heb ik jaren geleden het model hiervoor gereden en hier was ik altijd zeer content mee.
Wat mij met name op valt is de ruimte. Deze auto mag dan een auto uit het B-segment zijn, maar achter is het net zo ruim als in mijn oude Audi. De kofferbak is wel wat kleiner, maar door de vorm wel praktischer dan bij mijn A3.
Slowmotion?
Veel negatieve verhalen gehoord van mensen die een Polo bluemotion aka "Slowmotion" zouden hebben en niet vooruit zouden komen. Hier maakte ik mij ook zorgen om, aangezien hier dezelfde 3 cilender diesel in ligt, bij seat Ecomotion genaamd.
Nou, dat viel mij dus reuze mee! Ja, een raceblok is het niet, maar ik kom prima mee in het verkeer. In tegenstelling tot de meeste diesels moet je wel toeren maken. Onder de 1800 toeren is hij inderdaad zo dood als een pier, maar daarboven is er niks aan de hand.
Snel schakelen is wel wat lastig, de bak is hier blijkbaar geen fan van. De bak reageert wat hakerig, maar is wel trefzeker.
Wat wel hindelijk is dat 90 kilometer per uur in zijn 5 een diep laag brommerig geluid oplevert. De schakel indicator adviseert overduidelijk zijn 5, maar in zijn 4 is het veel stiller in de auto.
Het brandstof verbruik is aardig te noemen, op 35 liter haal ik net geen 900 kilometer. Het start-stop systeem werkt goed, de motor slaat af onder de 3 kilomter per uur. Zodra je de koppeling intrapt start de motor vanzelf weer. Echter dient de versnelling wel in zijn neutraal te staan, want de koppeling intrappen met de eerste versnelling geselecteerd werkt niet (de motor start dan niet).
Wat mij alleen niet duidelijk is waarom het systeem soms niet werkt. Het systeem werkt over het algemeen na een aantal minuten rijden, maar af en toe geeft het systeem ook aan (terwijl het een aantal minuten hiervoor nog wel werkte), START-STOP NOT POSSIBLE. Mogelijk omdat de accuspanning te laag is op dat moment?
De ride:
De auto ligt prima op de weg. De auto is rijdt leuk en heeft geen moeite met snel genomen bochten of snelle lastwisselingen van links, rechts, links. Ga je dan toch te hard dan glijdt ie over zijn Dunlop voorbanden wat door. Veilig onderstuurt dus, maar het viel mij vandaag bij glad weer al op dat de achterkant wel iets listiger is dan bij mijn vorige auto (nog steeds veilig, noem het speelser :).
Pas bij windkracht 9 viel mij op dat de auto iets gecorrigeerd moest worden, maar niet extreem.
Het comfort is ook dik in orde, ook op matige wegen, al merk je dat de wielbasis wel iets korter is.
Interieur:
Tsja de afwerking haalt het niet bij de Audi, maar het zit allemaal heel degelijk in elkaar. Veel hard plastic dat helaas wel. Voor de rest valt mij op dat ik met mijn 1.90 geen echt goede zit positie kan vinden. Gek genoeg is volgens de autoweek gegevens deze auto wel ruimer (meer hoogte, meer ruimte voor), maar helaas kan ik tot nu toe geen goede zitpositie vinden.
Dit komt in mijn ogen met name omdat de pendalen icm met de stuurstand te dicht op elkaar staan. Ja, het stuur is in lengte verstelbaar, maar onvoldoende.
Ook de voorstoelen leveren tot nu toe klachten op bij mij. Na een auto ongeluk een jaar terug is mijn linkerschouder wat gevoelig geworden, maar deze kuipachtige stoelen drukken mijn schouder naar voren, omdat aan de bovenkant van de stoel naar binnenvormt. Ook de zijkant is te bolvormig. Helaas heb daarom tot nu toe al binnen 5 minuten pijnklacht aan mijn schouder.
iom met mijn fysiotherapeut heb ik wel de stoel anders ingesteld, maar tot nu toe levert dit onvoldoende resultaat op. De tijd zal het leren of ik icm met behandelingen aan mijn schouder, gewenning en instellingen dit probleem kan oplossen. Tot nu toe niet, en dat is jammer aangezien de stoel wel de rug zeer goed ondersteund.
Een ander kritiekpunt aan de stoel is dat de stoelzitting aan de korte kant is. Ook staat het voorraam behoorlijk schuin. Hierdoor heb je relatief weinig kijkvlak. De resulteert dat als je de stoelen wat hoger zet om een ergonomische houding te creeren dat je continue tegen het dak aankijkt. Met andere woorden, de auto heeft veel instel mogelijkheden, maar een ideale ergonomische houding is voor mij totaal niet te vinden.
Voor de rest is de auto erg stil. Alleen als de wind wat schuin op de auto staat hoor je dat de isolatie minder is dan bij mijn vorige auto (niet gek, je betaald immers minder).
Geluidskwaliteit van de standaard speakers is uitstekend te noemen. Een goeie bass zit er standaard in. Ik heb slechtere standaard speakers/radio's gezet (zoals in mijn oude Mini Cooper).
Conclusie na een paar weken reden:
Van Audi A3 terug naar een Seat Ibiza. Veel mensen in mijn directe omgeving zien het als een achteruitgang. In zekere opzichten klopt dit wel, maar hier staat een aanzienlijk lagere bijtelling tegen over. Toch lijkt mijn omgeving er opvallend genoeg meer moeite mee te hebben
dan ik zelf, wellicht komt dit ook omdat ik een Seat Ibiza altijd al leuke auto's heb gevonden en ik jaren terug er zelf één jaren lang met veel plezier gereden heb.
Als de stoelen gaan wennen (wat ik echt hoop), dan kan ik niet anders zeggen dat ik erg blij ben met deze auto. Geen wonder dat er zoveel van deze auto's rond rijden met de huidige bijtelling en belastingregels!
En de mensen die nog steeds bevooroordeeld zijn dat deze motor een "slowmotion" is hebben er;
1. niet zelf meegereden.
2. hem niet op toeren gehouden.
3. een te snelle auto.
4. stellen zich aan.
Motor is voldoende. Schakelen is wel nodig, maar he, we zijn autoliefhebbers! Die schakelen toch graag ;) toch?
pluspunten tot nu toe:
-Veel voor weinig
-Erg stil
-Motor is krachtig genoeg
-Geluidssysteem
-meesturende lichten in de bochten, doormiddel van de mistlampen
-Uiterlijk (persoonlijk)
-ruimte achterin
minpunten tot nu toe:
-Geen elektrische ramen achter.
-Stoelen bieden mij een verkeerde steun, waardoor ik pijnklachten krijg in mijn schouder.
-Ergonomie niet top.
-5e versnelling levert een nare brom op onder de 100 kilometer.
bye bye
- 49.000 km
Inmiddels is de auto weer ingeleverd bij mijn werkgever. De auto heeft gemengde gevoelens bij mij achter gelaten.
Zitpositie:
Ik denk dat ik met mijn 1.92 te lang ben voor deze auto. Met name bij iets langere afstanden (vanaf 45 minuten) heeft mijn rechterbeen nooit rust kunnen vinden. Mijn heupadductorspier werd hierdoor standaard overbelast. Ook de cruisecontrol verhielp dit probleem niet.
Mijn schouder is na een aantal sessies bij de manueltherapeut aanzienelijk verbeterd, waardoor mijn schouder nu eindelijk rust vond, maar een 100% match is het nooit geworden. Altijd was mijn schouder iets geirriteerd na het rijden in deze auto.
De stoelen voor de rest bieden toch wel erg veel steun (maar door de vorm zal dit persoons afhankelijk zijn). Ik heb een holle rug, maar klachten in mijn rug heb ik niet meer gehad met deze stoel. Des te jammer dat dus mijn rechterbeen continue overbelast werd door de zitpositie en mijn schouder ook nooit 100% tot rust kwam.
rijgedrag:
Direct en sportief voor een standaard auto uit deze B klasse. Het is geen race auto (helemaal niet door de motor), maar de wegligging is zeker sportief te noemen. Ga je dan toch te hard dat glijd ie onderstuurd weg over de voorwielen. Laat je daarbij het gas los dan komt de achterkant toch wel voor iets om. Leuk, de balans van de auto is prima als je het mij vraagt:)
De auto is eenmaal op snelheid redelijk stil, zolang je maar een juist toerental aanhoudt. 90 in zijn 5 levert bijvoorbeeld een hinderdelijke brom op. Oplossing, terugschakelen naar 4 of harder rijden.
De motor:
Ik stipte het net al even aan, maar deze ecomotor heeft met sommige snelheden in bepaalde versnellingen toch echt moeite.
Bijvoorbeeld:
50 in 4 (1250 toeren) = hinderlijke brom (boardcomputer geeft vervolgens ook aan om terug te schakelen naar 3).
80 in 5 (1300 toeren) = geen hinderelijke brom, boardcomputer raad versnelling 4 aan).
90 in 5 (hinderlijke brom, boardcomputer raad wel de 5 versnelling aan).
Voor de rest is de motor prima bij de les. Zolang je hem maar op toeren houdt! Regelmatig tegen een 207 120 pk gereden en pas vanaf de 80 schiet ie een wagenlengte door. Opmerking van mijn vrienden "die slowmotion is toch wel best snel". Ik deel die mening volledig, zolang je hem op toeren houdt en blijft schakelen! Ze hebben hem ook nooit meer slowmotion genoemd ;)
Betrouwbaarheid:
Kan ik weinig over overzeggen. Ik heb de auto net geen 2,5 maanden gehad. Wel kreeg ik af een toe een waarschuwing dat er een lampje defect was (wat niet klopte). Na het herstarten van de motor was de foutmelding verdwenen. Voor de rest heeft ie het gedurende de vorst prima gedaan.
Conclusie na 2,5 maanden rijden:
Prima auto die veel waar voor je geld bied. Ik zou geen reden zien waarom ik een VW polo zou moeten nemen (duurder en in mijn ogen minder mooi, op het interieur uitgezonderd). Helaas was de auto voor mij geen "perfect fit" met mijn lengte en mijn lichamelijke klachten, maar deze auto is zeker voor het geld een prima auto!
Leuk om te zien, leuk om te rijden, en lijkt betrouwbaar. Je kan er redelijk goed met 4 volwassen inzitten en de kofferbak is zeer praktisch te noemen.
Van de stoelen moet je houden, de zijwangen zullen wellicht voor mensen met een steviger postuur een nadeel zijn, bij mij zaten ze prima nadat mijn lichaam door de manueltherapeut weer een juiste houding was gekneed ;) (op mijn rechterbeen uitgezonderd die gewoon te weinig steun krijgt in deze auto door mijn beenlengte).
De uitrusting was in deze COPA uitvoering prima te noemen (cruisecontrol, radiobediening aan het stuur, bochtverlichting), maar niet schokkend.
Jammer dat mijn lichaam niet helemaal voor deze auto gebouwd is, want anders had ik er zonder nadenken graag langer in gereden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.