Seat Altea XL Stationwagon 1.2 TSI Businessline High (2011)

autoreview

Seat Altea XL Stationwagon 1.2 TSI Businessline High (2011)

Signalement

UitvoeringAltea XL Stationwagon 1.2 TSI Businessline High
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf100.500 km
KM-stand laatst166.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat een luxe!

  • 101.000 km

Sinds drie weken zijn we eigenaar van een jong gebruikte Seat Altea XL. Na twee keer Ford Focus wilden we iets ruimers. Zonder daarin veel meer aan autokosten te betalen natuurlijk. Als je alle automodellen tegen elkaar wegstreept blijven dan alleen de grand C-Max en de Altea XL over. Qua betrouwbaarheid dan natuurlijk. De fransen bieden met de Grand C4 Picasso en de Grand Scenic prachtige auto's voor weinig geld, echter de betrouwbaarheid laat gewoon te wensen over. In de statistieken doen alleen de Altea XL en de CMax het goed. We hebben ook nog gekeken naar een Touran, maar deze is jong gebruikt niet te betalen. Enige waar je bij de Altea op moet letten is de distributieketting. Hoor je een ratel uit het motorblok? Dwing dan bij je garage vervanging van de distributieketting af. Is een reparatie van 1200 euro... Deze moet volgens onderhoud worden vervangen en gaat ratelen als er iets mis mee is. In ons geval is de ketting bij aanschaf vervangen, dus wij kunnen er weer even tegen.

Onze eerste ervaringen zijn prima. De auto rijdt niet zo strak als een focus, maar ligt toch verrassend strak op de weg. De afstemming van het onderstel is straf te noemen, maar voldoende comfortabel. Wij hebben de 105 pk tsi motor en deze kan zn werk net aan. Mocht u de luxe hebben van een keuze voor meer pk's, Ga voor een beter gemotoriseerde TSI. Qua gedrag is de motor heerlijk, alleen ik mis echt een duwtje in de rug. Onze 90 pk diesel-Ford bood meer gevoel van snelheid wat dat betreft.

De Altea XL is vooral praktisch. Met de achterbank neer heb je een mini-van, maar in normale stand bied de kofferbak ook enorm veel ruimte. Mocht je even extra ruimte nodig hebben, dan kun je de achterbank ook naar voren schuiven. Ideaal!

Wij beschikken over een luxe uitvoering met leer, stoelverwaming, navigatie, regensensor, parkeersensoren en meer luxe. Erg fijn en je waant je dan ook in een luxer segment auto. Wat daar afbreuk aan doet is het lawaai van de banden. Sinds afgelopen weekend zitten de winterbanden op de auto en ik moet zeggen dat ik me op de snelweg bijna voel alsof ik in een suzuki alto rijdt... Zoveel lawaai, onvoorstelbaar. Momenteel zitten er Dunlops onder, maar deze laat ik vervangen door Nokians, in de hoop dat het lawaai dan een stuk minder is. Ik houd u hiervan op de hoogte. De auto is verder keurig stil en het lijkt erop dat Seat alleen op de isolatie bij de wielkasten heeft bezuinigd...

Onze eerste ervaring: een heerlijk luxe auto, bijzonder kindvriendelijk ingericht met IsoFix, hoge en ruime zit en getinte ramen achter. Het verbruik komt op 1 op 13/14. Met winterbanden. Moet in de zomer naar 1 op 15/16 kunnen denk ik.

De eerste deuk...

  • 105.500 km

Voor het eerst een aanrijding gehad en natuurlijk helaas met de nieuwe auto. De bumper en mistlampen zijn vervangen en de Seat staat er weer als nieuw bij te glimmen. Dat is wat ook écht opvalt. De Seat heeft ondanks z'n relatief hoge kilometerstand (105.000km) nauwelijks gebruiksporen. Hierin is duidelijk de hand van Volkswagen merkbaar. Stevige, solide materialen die tegen een stootje kunnen.

Nu 4.000km verder zijn de winterbanden een stuk stiller geworden. De banden hebben in het begin veel lawaai gemaakt, maar dit schijnt bij nieuwe (winter)banden vaker voor te komen. Inmiddels ben ik gewend aan de afrolgeluiden, maar ze blijven duidelijk aanwezig. Dat komt ook omdat de auto zo heerlijk stil is verder. Het verbruik is in de winter bij stadskilometers zo'n 1 op 14. Op de snelweg is 1 op 16 haalbaar, maar dan moet je niet harder dan 120 rijden. Rij je 130 dan is het al zomaar 1 op 13.5. Na een rit in Duitsland liep bij 150km/h het verbruik zelfs op naar 1 op 10! Het is duidelijk dat de 1.2 met 105pk een tikje ondermaats is voor deze auto.

Het comfort in de auto is prima. Lekker sportief en toch behoorlijk comfortabel, ook al haalt ie het niet helemaal bij het comfort van onze vorige auto, een Ford Focus. De ruimte achterin is riant. Been en hoofdruimte zijn voor- en achterin meer dan voldoende. De kofferruimte is groot, maar helaas niet zo breed. Dat had Seat handiger kunnen indelen.

Qua comfort hebben we alle handigheidjes nu ontdekt. Zaken als verwarmbare stoelen en spiegels zijn in de winter heel fijn, evenals een regensensor en achteruitrijsensoren. Het radiosysteem met navigatie is subliem! USB stick van 16gb erin en heerlijk genieten van alle muziek. Ook de telefoon via bluetooth werkt fantastisch.

Dorstige 1.2 op vakantie

  • 113.000 km

De eerste échte test is nu geweest. Bepakt en bezakt naar Zeeland. Mét aanhanger. De auto ligt als een blok op de weg, de vering kan alle gewicht gemakkelijk aan.

Het verbruik van de Altea loopt rap richting 1 op 10 als je een beetje doorrijdt met de aanhanger. Uiteindelijk 1 op 10,9. Het is te merken dat de 1.2 er flink aan moet trekken, want zodra je naar de derde versnelling schakelt is de fut eruit. Ondanks dat wel een heerlijk comfortabele reis heen en terug gehad. Normaal gesproken rijden we 1 op 13/14 in de stad en 1 op 15/16 op de snelweg.

Goede airco!
Wat opvalt is dat de klimaatbeheersing in de auto perfect zijn werk doet. Seat (lees:volkswagen) heeft dit veel beter voor elkaar dan Ford voor mijn gevoel. Buiten was het 35 graden en in de auto bleef het heerlijk koel.

De ketting...
Als ik laag in de toeren rij hoor ik de distributieketting een beetje ratelen. Ben hiermee naar de Seat-dealer gegaan om te informeren of dit problemen kan opleveren. De monteur wist me te vertellen dat de ketting die geplaatst is toen we de auto kochten er een is van de tweede lichting. Hij hoorde niets vreemds, dus ik weer gerustgesteld.

Ik blijf nog steeds bijzonder enthousiast over de Altea-XL en zou hem iedereen aanraden. Wat een heerlijke auto.

40000 km verder, 1x pech gehad

  • 153.000 km

Nu over de anderhalve ton en ik ben nog steeds net zo enthousiast. De Altea heeft ons 1 x in de steek gelaten. Met kids en volle bepakking op weg naar het familieweekend, hing de motor op drie poten lopen en werd m'n dashboard opgelicht als een kerstboom. Wat bleek: een van de bougiekabels was volledig gecorrodeerd. Een bekend probleem bij de TSI-motoren van deze generatie. Bij de lokale Volkswagen dealer een nieuwe gehaald en bij de eerstvolgende beurt meteen allemaal laten vervangen. Enige andere mankement is de spiegelverwatmong van onze rechterspiegel. Ik kan ook prima zonder, dus laat het zo.

Qua onderhoud hebben we alleen de zomerbanden vervangen. Nu zitten er Michelin onder en de auto is daarmee een stuk stiller dan voorheen. Bezuinig dus niet op je nieuwe banden bij een altea, want je hoort het verschil heel goed. Ijk naar geluidsniveau van de banden bij bandentests en je weet welk type het beste is.

Afscheid van de Altea XL

  • 166.000 km

Met veel plezier hebben we ruim drie jaar gereden in de altea. Als je een betrouwbare, sportieve en ruime auto zoekt heb je met deze auto absoluut een goede koop. Heel leuk: in mei stond onze altea in de Autoweek. Ik werd benaderd door Autoweek om een proefrit te maken in de Ateca en dit te vergeijken met de Altea. Leuke ervaring en een leuk artikel van Jan Lemmers.

Inmiddels rijden we nu in een Golf Variant uit 2015. Ook weer de 1.2 TSI maar omdat de golf 100 kilo lichter is voelt de 1.2 veel pittiger.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.