Seat Altea 1.6 Stylance (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Altea 1.6 Stylance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 165.000 km |
ERVARINGEN
- 165.000 km
In juni 2004 een Seat Altea gekocht als opvolger van de Golf 4 uit 1999.
Doorslaggevend hierbij was wat Seat ’Emocion’ noemt. Waar de nieuwe Golf 5 qua rijeigenschappen en met name qua interieur behoorlijk tegenviel (gelet op prijs), verrastte de Seat. Verder bleek de inruilprijs bij Seat zeer concurrerend.
Ik heb met 2 Altea’s een proefrit gemaakt en het viel mij op dat de ene auto een aanzienlijk stiller onderstel had. Dit bleek aan de gemonteerde banden te liggen. De stillere auto was uitgerust met Michelin banden. Op mijn Altea heb ik dus ook dit merk laten monteren. Waarschijnlijk is niet hetzelfde type Michelin gemonteerd.(zie hieronder)
De aflevering, pas in oktober, ging probleemloos.
Binnen een week ontving ik een brief van de importeur Pon.
Ingesloten was een waardecheque van 500 euro.
In te wisselen bij inruil van een Golf op een Altea uit voorraad zonder BPM verhoging met kenteken 2005.
Verbazing en onbegrip!
Ook de dealer kon hier niets mee.
Omdat ik een goede inruilprijs voor mijn Golf had gekregen, heb ik de zaak verder laten rusten.
Ik heb nu ruim 164.000 km gereden.
Ik ben nog wel enthousiast over deze auto, maar met de stijgende leeftijd nemen de onbetrouwbaarheid en de daarmee gepaard gaande ongemakken en kosten toe, zodat ik besloten heb de auto van de hand te doen.
Hij stuurt echt fantastisch. Remmen, koppelen en schakelen: heerlijk licht en precies. Zitten en uitzicht: prima. Bediening: makkelijk en duidelijk.
Ook de motor valt niet tegen. Alhoewel het dezelfde motor is als in de Golf4, is hij in de Altea iets zuiniger en kan de auto redelijk goed meekomen met het overige verkeer.
Negatief is de geluidsproductie bij hogere toerentallen en snelheden.(>120)
Langere tijd last gehad van een resonantiegeluid.Dit manifesteerde zich bij een snelheid van 120. De Golf4 had daar ook last van. Oorzaak was onduidelijk.Dealer kon geen oplossing bieden.
Inmiddels is dit probleem opgelost met
de montage van 4 nieuwe Bridgestone Turanza banden. De resonantie werd blijkbaar veroorzaakt door de gecupte achterbanden.
Het verbuik is redelijk constant: 1 op 12,5 Euro 95.
In de winter iets hoger, maar dat is normaal.
Verder is de Altea een prima reisauto gebleken.Op de binnenlandse snelwegen brengt deze auto je ontspannen en best comfortabel naar je bestemming.
De prima stoelen, het goede uitzicht en dito wegligging zijn hier echte plussen.
Toch is er niet alleen lof te melden.
Er is ook sprake van enkele voortdurende en onoplosbare ergernissen.
Nou moet ik wel aantekenen dat dit subjectief kan zijn en specifiek deze auto kunnen betreffen.
De grootste ergernis: het geluidscomfort.
Afrolgeluiden en motorgeluid (>120) zijn m.i. te dominant aanwezig.
Bij 52.000 km de voorbanden laten vervangen. Dit was ook nodig met het oog op de winter. De auto werd hierdoor stiller, maar niet lang daarna ontstonden nieuwe bijgeluiden van de gecupte achterbanden.
De originele achterbanden zagen er bij 108.000 km nog steeds goed uit, maar de bijgeluiden door het cuppen werden nu echt vervelend.
Dit was bij de Golf 3 en 4 niet anders.
Op de Altea zijn banden gemonteerd met een V snelheidsindicatie.
Dit is wel erg optimistisch voor deze 1.6. (snelheid boven 220 km/u)
Bij 112.000 km alle 4 de banden laten vervangen. Dit vanwege de winterse omstandigheden en het niet aflatende kabaal van de gecupte achterbanden.
Het resultaat is echt verbluffend. Ik heb het gevoel dat ik een andere auto heb.
De gemonteerde Bridgestone Turanza T001 banden maken de auto aanzienlijk comfortabeler. Zowel het veercomfort als het geluidscomfort zijn enorm verbeterd.
De eerder gemonteerde Michelin Energy Saver banden bleken achteraf geen goede keuze voor deze auto. Zij zijn voor een Altea gewoon te hard en te stug.
Bij 145.000 km de voorbanden vervangen.
De Bridgestone banden zijn minder slijtvast dan de Michelins, maar daarvoor in ruil bieden zij veel meer comfort.
Inmiddels beginnen de achterbanden weer te cuppen en het storende resonantiegeluid is ook weer terug.
De laatste 50.000 km heeft de auto aanzienlijk meer problemen gegeven en m.i. te veel.
Leeftijd en aantal kilometers zullen hier een rol in spelen.
11 jaar en 160.000 km zijn echter niet uitzonderlijk en gelet op de goede staat van onderhoud blijkt de kwaliteit van de auto zelf toch tegen te vallen.
Zowel contactslot als afsluitbare tankdop raakten defect. Mogelijk is de linkshandige gebruiker van de auto hier debet aan.
Een plotseling geratel onder de motorkap werd veroorzaakt door een defecte vrijloop van de dynamo. Tijdens de APK bleek een veer gebroken. Niets van gemerkt overigens. De vele drempels onderweg zullen daar van invloed zijn geweest.
Onlangs blokkeerde de ruit van het voorportier: de ruit bleef in het portier steken en dit vroeg in de ochtend met een trip van 50 km voor de boeg. Gelukkig kon de dealer dit met enige "brute kracht" herstellen zodat er toch gereden kon worden. Het raammechanisme bleek defect en reparatie was noodzakelijk.
Niet lang daarna ontstond een lekkage in de radiateur met als gevolg een noodstop op de vluchtstrook en een gratis ritje in een takelwagen op weg naar de dichtstbijzijnde dealer.
De mobiliteitsservice bleek hier een duidelijke plus, het totale prijskaartje daarentegen viel behoorlijk tegen.
Erger nog was de constatering dat ik het vertrouwen in de auto begon kwijt te raken.
Een maandje later was het vertrouwen definitief weg: tijdens een rit over de snelweg viel de motor plotseling uit om meteen daarna weer vanzelf aan te slaan. En dit twee keer achter elkaar. Een zeer vreemde gewaarwording en ook nog eens levensgevaarlijk. Toch met een sukkelgangetje thuis geraakt, vergezeld door een brandend ESP- lampje terwijl de auto geen ESP heeft, en na bezoek aan de garage te horen gekregen dat de waarschijnlijke oorzaak ligt bij een defecte toerentalsensor.
Andermaal kassa dus!
Dit was voor mij de druppel en inmiddels heb ik de auto van de hand gedaan.
Naast de hierboven vermelde problemen zijn er ook nog wat kleinere minnen te noemen.
Windgeruis:sterk afhankelijk van weersomstandigheden.
Modificatie spiegels:geruis is duidelijk minder geworden.
Instructieboekje: storende fouten en soms erg onlogisch
Bekleding:misschien iets te ruw .
Radio/CD:geluid van speakers valt tegen.
Oliepeilstok:nauwelijks afleesbaar,enig vijlen bracht soelaas.
Kleurstelling interieur: iets teveel verkeerde tinten grijs,met name bekleding.
Climatronic:in ’auto’ stand blaast deze alleen vanuit dashboard.
Handschoenenvak:niet gekoeld!
Afsluitende conclusie:
De Altea 1.6 is een ruime, makkelijke, zeer functionele, maar op oudere leeftijd niet zo betrouwbare auto.
Het moge dan wel een SEAT zijn, maar in onderhoud en reparatie is hij niet goedkoop.
Hij ziet er anno 2016 nog steeds goed uit en biedt best veel voor zijn geld.
Hij rijdt prima, maar het algeheel comfort kan nadelig worden beinvloed door zowel de afrolgeluiden, de brommerige motor (>120) en de m.i. wat stugge vering en demping.
Een juiste bandenkeuze blijkt bij deze auto zeer belangrijk.
PROBLEMEN
- 165.000 km
-2 ruitenwissers vervangen(garantie)
-Bijgeluid t.h.v. handschoenenvakje (niet opgelost)
-Lawaai onderstel/banden (opgelost nieuwe banden)
-Kraak in portier(garantie)
-Werking climatronic (niet opgelost)
-Afstandsbediening CV defect (garantie)
-Resonantie bij 120 (opgelost nieuwe banden)
-Lamphouders achter gecorrodeerd (L en R vervangen)
-Afsluitbare tankdop defect ( vervangen)
-Contactslot defect (vervangen)
-Vrijloop dynamo defect (vervangen)
-Veer achter gebroken (vervangen)
-Raammechanisme voorportier defect (vervangen)
-Radiateur lek (vervangen)
-Toerental sensor defect
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.