Renault Talisman dCi 110 Intens (2018) #2

autoreview

Renault Talisman dCi 110 Intens (2018)

Signalement

UitvoeringTalisman dCi 110 Intens
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf17 km
KM-stand laatst143.100 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe auto

  • 100 km

Eindelijk, mijn eerste nieuwe auto! Ik heb de afgelopen jaren vier voorloopauto's versleten, die ik niet zelf kon kiezen. Blij als een kind mocht ik dan eindelijk mijn eerste eigen leaseauto samenstellen.

In oktober heb ik de Talisman besteld via mijn werkgever. Levering week 2 2018. Graag neem ik u mee hoe deze keuze tot stand is gekomen.

Mijn werkgever heeft het merkenaanbod beperkt tot VAG, Volvo en Renault. Maximum budget is € 800, 5 jaar en 36.000 km/jaar. De auto's die ik heb bekeken zijn een Audi A3 SB, Audi A4, Skoda Super Combi, VW Passat Variant en Arteon, Volvo V60 (CC) en Renault Talisman.

Ik rijd tijdelijk in een Skoda Superb Combi en de ruimte bevalt me wel. De Audi A3 SB werd daarmee de eerste afvaller: kleiner dan de andere auto's die ik bekeek. Daarnaast vond ik het dashboard wat simpel ogen. Niet mijn auto. De A4 sedan is mooi, maar ik moest zoveel opties laten dat ik ook deze Audi heb laten staan. Vier ringen zijn mooi, maar niet tegen elke prijs.

De Volvo V60 oogt nog altijd fris van buiten, maar minder van binnen. De proefrit was prima, maar ik miste een klik.

Bij VW werd ik snel verliefd op de Arteon. Prachtige auto! Maar aan de bovenkant van budget. Net als bij de A4 kon ik ook hier weinig opties kiezen. Daarnaast accepteert mijn werkgever alleen een donkere kleurstelling. De Arteon is juist gaaf in oranjemetallic, maar wat meer grijze muis in grijs of donkerblauw. Alles bij elkaar: geen Arteon voor mij.

Bleven de Passat Variant, Superb Combi en Talisman sedan over. De vierdeurs Talisman vind ik mooier dan de Estate. Een station is handig, maar geen must. De Passat en Superb vind ik juist als combi fraaier. Ga je voor Duitse/Tsjechische degelijkheid of Franse flair? Geen eenvoudige vraag. De Skoda, die ik als voorloopauto heb, rijdt voortreffelijk. Bovendien kon ik 'm goed aankleden, maar zou volledig leer niet meer binnen budget passen. De Passat was interessant als Highline Business R editie. Een mooie uitvoering waarbij luxe en (uiterlijke) sportiviteit worden verenigd. Die combinatie deed mij de Passat boven de Superb verkiezen.

Desondanks is een Talisman besteld. Belangrijkste reden: leaseprijs. Op de Talisman kon ik alles bestellen wat ik wilde, hetgeen bij de Passat niet lukte. Bovendien werd ik weer geconfronteerd met een ongeïnteresseerde VW-dealer (zoals in het verleden vaker het geval is geweest). De pret om voor een VW te kiezen werd er niet groter op... En aangezien ik de Talisman niet beter of slechter vond rijden dan de VW/Skoda en het interieur kwalitatief weliswaar iets minder, maar wel frivoler vond, heb ik de Talisman gekozen.

Over ongeveer twee weken staat-ie voor de deur:

Renault Talisman Energy 1.5 DCI 110 EDC Intens 4-deurs in kleur Bleu Cosmos met
* pack rundleder 'Riviera marron'
* pack winter intens
* pack cruising
* pack easy life
* 8,7" touchscreen met bose sound system
* elektrisch bedienbaar panoramisch schuif-/kanteldak

Zodra de auto binnen is en de eerste kilometers zijn gemaakt, verzorg ik een tweede update. Ik begrijp dat ik pas over een tijdje echt iets over de auto kan vertellen, maar wellicht helpt het voortraject lezers ook al in hun keuze voor een auto in deze klasse. Al blijft zo'n keuze, het moge duidelijk zijn, zeer smaakgebonden.

Hij (zij?) is er!

  • 1.350 km

Het duurde uiteindelijk nog tot 27 januari voordat mijn Talisman werd afgeleverd. Met een totale levertijd van ruim drie maanden heel acceptabel.

Eerste reactie: wauw, imposante auto! Helemaal gelukkig met de gekozen kleur blauw. Na goede uitleg bij de dealer in Arnhem voor het eerst op pad.

Wat valt op in positieve zin:
Heerlijke en nuttige luxe. Lekker om weer stoelverwarming te hebben, maar ook stuurwielverwarming is met de kou van nu zeer aangenaam. De functie om de achterklep met de voet te openen is al een paar keer goed gebruikt. De dodehoekspiegels werken prima in deze auto. Achteruitrijcamera is top, net als de parkeersensoren rondom. HUD is leuk, kan ik in de toekomst meer gebruiken. Ik wissel regelmatig tussen de comfort en sport stand. Standen voelen echt anders, fijn om mee te spelen!

Rijden in de Talisman is heel relaxed. Ik moet eerlijk zeggen dat de auto wat los moest komen. Comfort is toegenomen en (automatisch) schakelen gaat inmiddels erg soepel. De stoelen zitten heerlijk, (elektrische) verstelling is eenvoudig.

Motorisch valt-ie me alleszins mee. Een 1.5 DCI met 110pk lijkt niet overbemeten, maar de Talisman komt met deze motorisering prima vooruit. Bovendien is de diesel stil en heb ik nog geen turbogat kunnen ontdekken, anders dan de Superb die ik hiervoor had.

Wat bevalt minder goed:
De Talisman mist soms de verfijning van de Superb die ik hiervoor reed. Ja, hij rijdt soepel en comfortabel, maar de Superb voelde net wat stabieler. Lastig om goed te beschrijven. Daarnaast, maar dat wist ik, is het interieur minder goed afgewerkt dan de Superb. Meer plastic, wat grotere naden en kieren. Niet dramatisch, maar het blijft jammer dat de Fransen niet wat beter kijken naar de Duitse concurrentie. Zo moeilijk (en kostbaar) zal een kleine interieur-upgrade toch niet zijn?

En dan de Franse slag... Het lijkt er een beetje bij te horen. Eerste twee dagen erg veel last van windgeruis boven de 130 km/u. Ik ontdekte dat het van het schuifdak kwam. Dat zat toch goed dicht. Na een paar dagen verdween het vanzelf(?). Komt het terug bij stevige wind? Ik weet het niet.
Automatisch grootlicht werkt niet. Netjes het instructieboekje geraadpleegd, maar geen effect. Werk voor de dealer.
Scrollen door de voorkeurszenders werkt niet handig. Vaak gaat-ie terug naar zender 1 (onhandig). Soms zet ik een zender op, maar laat-ie een andere horen. Ook werk voor de dealer.
Geen dramatische zaken, maar wel opvallend.

Al met al blij met de keuze. Na een week al 1.350 kilometer gereden. Op naar de eerste 10.000!

Onderweg

  • 6.550 km

Na een kleine twee maanden en ruim 6.500 kilometer met de Talisman te hebben gereden, heb ik een aardig beeld van de auto gekregen. Volgens de boekjes wordt het volledige vermogen pas vrijgegeven na 6.000 km. In mijn beleving is-ie ook daadwerkelijk wat sneller geworden, maar vooral ook soepeler.

Wat valt op in positieve zin:
+ Heerlijke luxe en comfort
+ Fijn meubilair
+ Ruimte
+ Behoorlijk vlot voor een 1.5 110pk
+ Gewoon goede automaat
+ Stil van binnen
+ Subjectief: mooi!

Ook wat mindere punten ontdekt:
- Onderstel kan niet goed overweg met oneffenheden in het wegdek
- Wisselen tussen radiozenders werkt niet goed: duurt een paar seconden voordat een radiozender wordt herkend, bediening vanaf stuur werkt niet altijd
- Resonantie in interieur bij slechter wegdek
- Trillende buitenspiegel links bij hogere snelheden

Verder viel het op dat het navigatiesysteem midden in Amersfoort volledig de weg kwijt was. Gelukkig tot nu toe de enige keer. Naast de radio werkt het multimediasysteem sowieso niet heel snel, maar voor mij stoort het alleen bij de radio. Het automatische grootlicht waar ik eerder over berichtte bleek toch een eigen fout te zijn en werkt prima!

Al met al zeer tevreden. Ik zou nu zeker weer een Talisman kiezen als ik voor dezelfde keuze zou staan.

Ritje Duitsland

  • 8.200 km

Vandaag voor het eerst de grens overgestoken met de Talisman. Ik keek erg uit naar een goede rit door Duitsland, maar eigenlijk was vandaag een grote deceptie. Dat had vier oorzaken.
Ten eerste merk je in Duitsland, waar de kwaliteit van de snelwegen op een aantal plekken wat minder is dan in Nederland, dat de Talisman niet goed met oneffenheden overweg kan. Zeker niet in de sportstand, maar ook in de comfortstand is-ie niet écht comfortabel.
Ten tweede maakt het open dak wel heel veel bijgeluiden op wat hogere snelheid (>130 km/u).
Ten derde heb ik te vaak ruzie met muziek streamen van mijn iPhone. In het begin werkte het prima: de muziek speelde direct na via het scherm contact te hebben gemaakt met Spotify op mijn iPhone. De laatste weken moest ik mijn iPhone er al bij pakken en op play drukken om iets te horen. Nu lukte het op de heenweg moeizaam om connectie te krijgen, terug lukte het niet. Ik heb geprobeerd het scherm uit en aan te doen, ik heb de auto opnieuw gestart. Het had geen resultaat. Uiteindelijk na uit- en aanschakelen van mijn telefoon werkte alles weer naar behoren. Maar toen ik dat doorhad, reed ik alweer in Nederland. Sowieso wil je dit soort afleiding niet tijdens het rijden.
En ten vierde blijk ik een auto te rijden die niet maximaal 190 km/u (fabrieksopgave), maar 177 km/u kan. Dan treedt er heel duidelijk een begrenzer in werking. Nu komt het weinig voor dat ik zo hard kan, mag en wil rijden, maar het is best bizar dat ik met een Skoda Superb 1.6 TDI 200 km/u heb kunnen rijden, maar ook met een Ford Focus 1.0 3-cilinder. En ik vind het ronduit genant dat ik op topsnelheid werd ingehaald door een grijze, doorsnee Skoda Fabia van twee generaties terug. Kom op zeg, Renault!

Ik kijk e.e.a. nog even aan, maar ben geneigd om een tussentijdse afspraak te plannen met de garage om issues op te lossen.

Op weg naar eerste beurt

  • 22.500 km

De kilometers vliegen vlot onder de wielen door. De contractuele 36k km voor het eerste jaar zullen ruimschoots worden overschreden. Naast dagelijks woon-werkverkeer van 70 kilometer enkele reis, wordt de Talisman vrijwel ieder weekenddag en ook regelmatig in de avonden gebruikt. Hij staat vrijwel nooit een dagje op de dam.
Uiteindelijk heb ik besloten geen tussentijdse afspraak te plannen met de dealer, maar de irritatiepunten te melden bij de eerste beurt. Momenteel zijn dat het lawaaiige panoramadak (absoluut niet acceptabel boven 110 km/u), de trillende buitenspiegel links, de hangende navigatie in steden (3D-view trekt-ie niet), de bluetooth verbinding met Apple Car Play (werkt eens in het jubeljaar) en twee grote naden tussen exterieurdelen (waarvan één is ontstaan!). Daarnaast lijken batterijen van de sleutelkaar slechts 10k kilometer mee te gaan, want het tweede setje geeft er alweer de brui aan. Dat betekent dat de keyless entry steeds slechter werkt. Ook apart: soms weigert de easy entry dienst. Dat mag allemaal niet, maar ik weet dat de meeste zaken oplosbaar zijn door een bezoek aan de dealer.
Vorige maand ging ik met een vriend naar een autobeurs in België. Hij rijdt sinds kort een full-options VW Golf. Hij was erg gecharmeerd van de Talisman, maar de liefde bekoelde op de slechte Belgische weken. Het comfort houdt voor een Franse limousine niet over, ook niet met de multi sense in stand comfort. Cruisend over hobbelige wegen word je aardig door elkaar gerammeld. Een oer-Duitse Golf schijnt dat veel beter te doen... En het geluid uit het dichte panoramadak zou voor mijn vriend een reden zijn om de auto direct naar de dealer te brengen. Ik ben vergevingsgezinder :-)
Maar nu, een maand na dit tripje, merk ik dat rijden met de Talisman in Nederland met haar prima wegen gewoon echt relaxed is en de luxe van bijvoorbeeld stoelairco tijdens warme dagen, de heerlijke fauteuils en het Bose audiosysteem meer dan prima zijn. Bovendien kom je heel goed mee in het verkeer, ondanks de 110 pk, en werkt de EDC wat mij betreft net zo goed als een DSG (ondanks dat ik wel eens anders lees).
Het dubbele gevoel blijft derhalve. Als genoemde issues met de volgende beurt worden opgelost, is het - op het enigszins teleurstellende comfort bij slechter wegdek na - een prima auto. Ik meld me graag weer na de eerste beurt. Ben benieuwd of Renault de problemen naar behoren weet op te lossen.

Dealer-ergernis

  • 32.750 km

In mijn vorige update meldde ik al dat ik een aantal irritatiepunten wilde laten oplossen bij de 30k-beurt. Vorige week was het zover: de auto werd op vrijdagochtend netjes opgehaald bij mijn bedrijf en aan het einde van de dag weer afgeleverd. Ik had ruim van tevoren de extra aandachtspunten doorgegeven en het lawaaiige panoramadak nogmaals benadrukt. Een dag vóór de afspraak werd ik gebeld: de kans dat ik mijn auto meerdere dagen kwijt zou zijn was groot en daarom werd voorgesteld om de afspraak ná een weekend te plannen. Omdat ik als consultant normaliter 130 kilometer van de dealer vandaan ben en ik juist die vrijdag in de buurt was, leek me dat geen goed idee. De afspraak gemaakt dat de problemen zoveel mogelijk zouden worden opgelost en, wanneer nodig, een vervolgafspraak zou worden gemaakt. Maar helaas, toen ik mijn sleutel eind van de middag in ontvangst nam, bleek niet de moeite te zijn genomen om naar mijn lijstje te kijken. De werkzaamheden waren beperkt gebleven tot een reguliere beurt. Zelfs de batterijtjes van de sleutelkaarten vervangen bleek teveel gevraagd, laat staan het uitvoeren van de beschikbare software updates, het beter op elkaar aansluiten van de plaatdelen of het lokaliseren van de problemen met het panoramadak. Enigszins teleurgesteld probeerde ik met de dealer een vervolgafspraak te maken, maar mijn agenda liet niet toe dat ik op korte termijn in de buurt van de dealer kon zijn. Dus werd beloofd mij gedurende afgelopen week terug te bellen voor een definitieve afspraak. Inmiddels is het zaterdagmiddag en u raadt het al: op dat belletje wacht ik nog steeds...
De Talisman zelf is super en doet verder wat-ie moet doen. Maar perfect is-ie door de irritaties niet en de dealer vindt dat blijkbaar prima zo. Dat is de norm waar ik nog drie jaar mee moet dealen...

Op naar de 2e beurt

  • 59.500 km

Inmiddels heb ik in een half jaar een kleine 30k gereden en staat de 60k beurt voor de deur. De irritatiepunten zitten er nog steeds in, omdat ik geen tussentijdse afspraak meer heb gemaakt om ze op te lossen. Er zijn verder geen vreemde zaken opgetreden en daarmee is de Talisman een vrij plezierige reisgenoot. Als de kleine ergernissen zijn opgelost blijft op papier het onvoldoende uitontwikkelde multisense systeem (dat o.a. de mate van comfort reguleert) over, waarbij ik me niet kan voorstellen dat dat softwaretechnisch kan worden verbeterd. Ik hoop dat Renault dat met een facelift kan verbeteren, anders shop ik over twee jaar graag verder...

Bíjna 100% in orde

  • 74.600 km

De tweede beurt was de uitgelezen mogelijkheid om alle nog openstaande issues opgelost te krijgen. In feite alle nog fabrieksfoutjes vanaf kilometerstand 0, te weten: lawaaiig panoramadak, grote naden tussen plaatdelen, update navigatie/radio, trillende buitenspiegel links en het verwijderen van de begrenzer waardoor de auto niet de beloofde 190 km/u, maar slechts 177 km/u tellersnelheid (of 173 km/u werkelijke snelheid) haalt. Voor de zekerheid heb ik vanwege vorige ervaringen (zie boven) de dealer 2x gebeld om de klachten door te nemen en om ook 2x bevestigd te krijgen dat alle punten opgelost zouden worden. Overbodig? Nee, want bij inlevering van de auto en een derde check bleek de lijst inderdaad niet compleet. De waargenomen begrenzer zorgde voor discussie. Want, zo vond de dealer, 177 km/u is al heel snel. Eens, maar dan moet Renault niet 190 km/u in de specificaties noemen. Zet er dan gelijk 250 km/u neer als je een discussie over de snelheid op deze manier wilt beslechten. Het was voor mij al duidelijk dat de dealer hier geen aandacht aan wilde besteden, al lieten ze dat in eerste instantie nog open.

Verrassend genoeg verwachtte de dealer alle punten in twee dagen tijd af te kunnen werken. Het leek me al ambitieus, en dat was het ook. De volgende dag was de beurt uitgevoerd en waren de grote naden weggewerkt. Onderdelen voor het dak waren er niet op tijd, dus daar was niets aan gedaan. De navigatie-update was mislukt. Andere punten bleven onbehandeld. Vragend naar mijn begrenzer bleek mijn verwachting uit te komen: daar ging de dealer inderdaad geen tijd aan besteden. Redenering: om te toetsen of ik gelijk had moest men ook minimaal 177 km/u rijden, en dát vonden ze niet verantwoord. Als ik hier iets wilde, moest ik maar contact opnemen met Renault Nederland.
Ik heb gelijk een nieuwe afspraak gemaakt voor de nog openstaande punten.

De dealer wist het zeker: de overige punten konden op één dag worden afgerond. Ik had inmiddels contact gezocht met Renault Nederland en zij hebben snel en effectief de dealer ingelicht hoe de begrenzer eraf te halen. Enigszins naïef plande ik de afspraak op een donderdag en vervolgens op de vrijdag erna een afspraak waar ik de Talisman nodig had (vandalismeschade herstel). En ja hoor: donderdagmiddag stond de auto niet klaar. Het dak bleek meer tijd te kosten dan verwacht... Uiteindelijk kon dankzij de flexibiliteit van het schadeherstelbedrijf deze afspraak doorgang vinden.

De auto is inmiddels terug. Eindelijk is het windgeruis bij het dak weg. Wát een verademing en wát heb ik hier (en de dealer) té lang mee gewacht. De begrenzer is er in theorie af (in augustus in Duitsland maar eens testen of het is gelukt) en de navigatie is ge-update. Ook de trillende buitenspiegel zou volgende de dealer zijn opgelost. Niet dus. Ik heb niet de indruk dat er überhaupt naar is gekeken: geen nieuw glas en precies dezelfde trilling als voorheen. Dus, zoals de titel van dit hoofdstuk al aangeeft: de Talisman is bijna 100% in orde.

Ben ik nou te veeleisend? Ik denk het niet. De trillende buitenspiegel had ik een aantal jaar geleden ook in mijn privé Renault Laguna Coupé. Mijn dealer destijds was duidelijk: vervelend, mag niet, lossen we op. En ze losten het op, in dit geval door een nieuwe spiegel te plaatsen. Ik had nauwelijks problemen met die auto, maar als er wat was werd het snel en effectief opgelost. Oók proactief en eigenlijk altijd onder garantie.
Ik heb de leasemaatschappij gebeld en ik blijk - anders dan gedacht - niet vast te zitten aan een dealer. Dus ik kan terug naar mijn oude dealer! Kan ik in ieder geval bij de 90k beurt de trillende buitenspiegel definitief op laten lossen :-)

Ik heb in mijn review doorlopend dezelfde issues herhaald. Eigenlijk is daar na 75k en 1,5 jaar niets bijgekomen. Als je het zo bekijkt, is de auto gewoon goed. Én fijn om in te rijden, zoals ik weer heb gemerkt na een aantal leenauto's tussendoor. In juni zijn we in Zwitserland, Italië en Oostenrijk geweest. De grote afstanden zijn geen probleem voor de Talisman. Meer dan een prima reisgenoot. Op naar de volgende beurt!

En doorrrr!

  • 92.500 km

De Talisman heeft de 90k beurt achter de rug. Het zijn probleemloze kilometers geweest en ook uit de beurt kwam niets vreemds. Zoals gepland heb ik de auto naar mijn vorige Renault-dealer gebracht. En daar ben ik erg blij mee: de dealer ergernissen kan ik achter me laten dankzij hun persoonlijke en serieuze aanpak. De buitenspiegel links is nu vervangen en daarmee is de trilling eruit. Daarnaast had ik wat last van piepende remmen. Ook dat is opgelost. Ik kan voorlopig dus weer vooruit!

Rustig aan

  • 112.000 km

Nu thuiswerken door corona 'verplicht' is, gaat het niet heel hard meer met de kilometers. De ton is inmiddels ruimschoots doorbroken en het verhaal blijft in feite hetzelfde: probleemloos en comfortabel doorrijden. De auto oogt nog als nieuw, zowel van binnen als van buiten. Let's continue!

Nieuwe beurt: geen problemen

  • 121.000 km

Afgelopen week is de Talisman voor de 120k beurt bij de garage geweest. Ik heb weer een andere dealer gekozen die zich in de buurt van mijn werk bevindt. De Renault in de ochtend gebracht en met de Renault-leenfiets naar het werk gegaan. Om 16u stond mijn blauwe vriend weer klaar om opgehaald te worden. Naast de standaard werkzaamheden zijn geen afwijkingen geconstateerd, dus als het klopt kan ik er weer 30k kilometer tegenaan. Ik ben tevreden!

Vervroegd afscheid?

  • 131.000 km

Weer tienduizend kilometer verder, en weer probleemloos. Het is zo jammer dat de kwaliteitscontrole af-fabriek niet op orde was, waardoor (mede door een reactieve dealer) het lang duurde voordat ik echt vertrouwen kreeg in de Talisman. Maar feit is: naast deze eerste irritaties doet de auto het fantastisch! Hij is bijzonder compleet, echt snel genoeg en erg comfortabel voor dagelijks woon- werkverkeer.
Maar per 1 januari wissel ik van werkgever. In principe neem ik de Talisman mee (overnamebeding) en rijd ik 'm op tot einde contract. Dat is naar verwachting bij 180.000 kilometer eind 2021. Nu is elektrisch rijden bij mijn nieuwe werkgever een optie en lijkt het toch wel heel aantrekkelijk om een auto uit deze categorie te gaan rijden, die nog in 2020 op kenteken is gezet. Ik ga alsnog proberen de Renault achter te laten en heb mijn zinnen gezet op een Audi e-tron. Lukt het niet, dan is het prima om nog een jaar in de Talisman door te brengen!

Naderend einde

  • 135.000 km

Aan de auto ligt het niet (die rijdt nog prima), maar i.v.m. de nog lage bijtelling voor elektrisch rijden dit jaar wordt de Talisman toch definitief ingewisseld voor een Audi e-tron Sportback met vrijwel alles erop en eraan. Desondanks moet ik afscheid nemen van luxe als stoelverkoeling, massagestoelen, stuurwielverwarming of head-up display, zaken die óf niet op de e-tron te krijgen óf niet op het voorraadexemplaar aanwezig zijn. Die Talisman zit echt niet gek in z'n spullen voor 44k! Spannend is het feit dat de Audi een e-tron 50 is, ofwel een range van max 347 kilometer (lees: 300 km zal-ie niet of nauwelijks halen). Iemand hieronder waarschuwde mij hier al voor, maar ik ga de uitdaging aan. Woon- werkverkeer is vanwege aanwezigheid van laadpalen geen problemen. Daarbuiten wordt het voor de grotere afstanden puzzelen. Ik zal t.z.t. een nieuwe review aanmaken en de bevindingen op een rij zetten. De komende weken nog op pad met de Renault en voorzichtig afscheid nemen. Eén conclusie kan ik al trekken: het is een trouwe reisgenoot gebleken!

Ingeleverd!

  • 143.100 km

Dinsdag 5 januari heb ik mijn laatste rit met de Talisman gemaakt. Tijd om de balans op te maken!

Over de afgelopen drie jaar en 143k kilometer gezien ben ik zeer tevreden over de Renault. Hij is ruim, luxe, comfortabel en (misschien nog wel het belangrijkst) probleem gebleken. Bovendien vind ik het nog steeds een erg mooie wagen. Het is heel jammer dat Renault niet meer in een opvolger gaat investeren, maar gezien de beperkte wereldwijde afzet is het begrijpelijk. De Talisman had echter meer verdiend! In de lease was het geen overdreven dure auto en als particulier kan je 'm voor een goede prijs op de kop tikken. Ik zou het wel aandurven!

Uiteraard zijn er ook mindere punten te noemen. Wat ik nog altijd het meest waardeloos vind, is de wijze waarmee de dealer in het begin met een aantal afwerkingspunten is omgegaan. Mijn opmerkingen werden totáál genegeerd, waardoor het ruim een jaar duurde voordat alles (na diverse dealerbezoeken) was opgelost. Kwaliteitscontrole bij aflevering ligt daaraan ten grondslag en is wel echt een manco geweest van deze auto: slecht passende delen, lawaaiige schuifdak, trillende buitenspiegel links, begrensde maximum snelheid waar ik zelf achteraan moest bij Renault NL (die direct een passende oplossing had) omdat de dealer het zelf onzin vond... Was dit direct serieus genomen én opgelost (wat prima had gekund!) dan had ik écht een goed gevoel overgehouden aan deze auto.
Verder is het onderstel net niet toereikend, vooral op mindere wegen of bij drempels. De 3D-view van de navigatie werkte in sommige steden niet vlot genoeg en liep soms vast. Is helaas nooit opgelost. Sowieso is het multimedia systeem niet heel handig opgebouwd en soms traag.

Inmiddels rijd ik vier dagen in mijn nieuwe auto: een Audi e-Tron Sportback. Heel andere auto en ook een genot om in te rijden. Wat ik mis t.o.v. de Talisman: verwarmbaar stuurwiel (dat is in de winter wel heel lekker!), de zachtheid van de voorstoelen, een interieur dat meer warmte uitstraalt, én ik moet erg wennen aan de besturing. Wat beter is: afwerking, bedieningsgemak, stilte in het interieur (al is de vergelijking diesel-elektrisch niet eerlijk) en onderstel.

Van de e-Tron maak ik binnenkort een nieuwe review. Voor iedereen die de review van de Talisman heeft gelezen en gevolgd: bedankt!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.