Renault Grand Scénic 2.0 16V Privilge (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Grand Scénic 2.0 16V Privilège |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 45.000 km |
KM-stand laatst | 102.000 km |
Mijn Scenic is dood, leve de Scenic!
- 45.000 km
Wegens enkele bijzondere ervaringen (daarover later wellicht meer) wilden we niet meer met onze Grand Scenic uit 2005 op vakantie. Dus op zoek naar een nieuwere 7-zitter met automaat.
Zoals vaker in het leven bleken de meest begeerlijke dingen duur. Mercedes E-klasse met opklapbank, Ford Galaxy of S-max ecoboost, Volvo XC90: je betaalt zo €150 per maand extra. Ik besloot om tevreden te zijn met een midi MPV.
Proefgereden in Volkswagen Touran 1.4 tsi(fijne aandrijflijn maar verder deprimerend), Volkswagen Passat (superieur comfort maar te weinig flexibiliteit), Toyota Verso 1.8 CVT (prima rijgedrag maar te klein), Citroen C4 Grand Picasso 1.6 thp semi-automaat (mooi, ruim, maar matige versnellingsbak) en Renault Grand Scenic, zowel 1.5 dci als 2.0 benzine.
Ik rijd te weinig voor een diesel. Toch heb ik de 1.5 dci geprobeerd, vanwege de combinatie met een 'dsg'. Reed goed. Alleen kan het eigenlijk niet uit en was de keuze in jong gebruikte exemplaren bijzonder klein. Kleur is niet doorslaggevend, totdat je veroordeeld wordt tot een lichtbruine.
Daarna de 2.0 benzine met CVT geprobeerd. Mijn vooroordelen tegen deze dafbak werden goeddeels weggenomen. Het loeien bleef binnen de perken en het comfort was groot. Minpunt van deze Nissan-aandrijflijn is het verbruik. Veel beter dan de 1 op 10,5 van mijn vorige auto zal het niet worden.
Doorslaggevend in de keuze voor de nieuwe Scenic waren drie zaken: een uitstekende betrouwbaarheidsscore bij DEKRA en ADAC; de auto heeft op het hoge verbruik na geen zwakke punten; en de Renault-dealers boden veruit het meest voor mijn oude auto.
De keus viel op een hemelsblauwe uit 2011 met 45000 km. De auto is in 2012 geimporteerd uit Duitsland en vervolgens door de Nederlandse eigenaar na een jaar ingeruild voor een diesel (zegt de dealer). Gezien de uitrusting vermoed ik dat hij in Duitsland als demo heeft gereden. Het gebrek aan historie zint mij eigenlijk niet. Maar vergeleken met de vele ex-huurauto's en andere jong gebruikten van vage afkomst viel de onzekerheid bij deze nog mee. Ik heb het laten compenseren door 24 maanden Renault top garantie.
De auto is smetteloos en van alle gemakken voorzien, tot en met cremelederen bekleding, xenon verlichting en achteruitrijcamera. Niet nodig, wel fijn. Het enige dat hij ten opzichte van mijn vorige auto ontbeert is een panorama schuifdak. De kinderen missen het, ik niet. Het veroorzaakte windgeruis, de auto werd 's zomers snel warm en we openden hem eigenlijk bijna nooit.
Na een paar honderd kilometer is mijn eerste conclusie dat de auto in bijna alle opzichten beter is dan zijn voorganger. Wat direct opvalt is de degelijkheid. De vorige was daarin Frans, deze is Duits. Daarnaast is hij ruimer, comfortabeler, stiller, beter doordacht en mooier. Nu de verbruiksmeter nog boven de 11 liter per 100 km krijgen...
Als ik wat kilometers heb gemaakt meld ik me weer.
Le Grand Bleu
- 48.000 km
De eerste vakantie met de nieuwe Scénic zit erop. We raken gewend aan al het goede dat hij ons biedt. Zijn voorganger is bijna vergeten. Eigenlijk jammer, het gevoel van enorme vooruitgang had ik langer willen vasthouden.
Ruimte
Een ruimtewagen moet in de eerste plaats ruim zijn. Dat is hij. Vijf mensen en hun spullen gingen moeiteloos mee. Het is altijd spannend tot hoever ik de wandelwagen moet demonteren. In dit geval alleen de voorwielen eraf, prima score.
Een dikke plus ten opzichte van zijn voorganger zijn de ruimtes onder de achterstoelen, die je vanuit de bagageruimte kan gebruiken. Daar gaat veel in. Daar staat tegenover dat hij voorin minder bergruimte heeft. Ook omdat het laatje onder de rechtervoorstoel in beslag genomen wordt door navigatie-apparatuur. Een dikke min scoren de deksels van de vakken in de voetruimtes. Die schieten bij het openen los en laten zich lastig weer terugplaatsen.
Wij moeten twee zitverhogers en een kinderstoel op de achterbank kwijt. Dat gaat prima, mits de zitverhogers niet te breed zijn. De gordelhouders zijn namelijk nogal inflexibel. Een brede zitverhoger staat met name op de middelste stoel bovenop de gordelhouder, waardoor je de gordel er niet in krijgt.
Aandrijving
Als je gelijkmatig rijdt, zoals ik placht te doen, voldoet de aandrijflijn uitstekend. De cvt doet zijn werk dan onmerkbaar, het comfort is groot. Sportieve rijders moeten naar een andere aandrijflijn omzien. Maar die hebben sowieso niets te zoeken in een Grand Scénic, zou ik denken.
Het enige minpunt van de aandrijflijn is de reactie op de stuurbediening van de snelheidsregelaar. Ik ben gewend om mijn snelheid in te stellen met de cruise control en de auto dan via de knoppen op het stuur te bedienen. Dat leidt in deze auto tot rare taferelen. Als je hem via de stuurbediening naar de instelde snelheid laat accelereren, jaagt hij de motor vol in de toeren. Ook als het om een snelheidsverschil van een paar kilometer gaat. Dus als je hem van 116 terug laat accelereren naar de ingestelde snelheid van 120 loeit de auto als een opstijgend vliegtuig. Dat is even grappig, maar daarna vooral irritant. Ook omdat de acceleratie omgekeerd evenredig is aan het toerental. Een alternatief is natuurlijk om het met de gaspedaal te doen. Maar daar heb ik die stuurbediening niet voor. Wat lijkt te werken is eerst een klein beetje gas met de voet en daarna verder via de stuurbediening. Hij maakt dan minder toeren en accelereert sneller. Merkwaardig.
Verbruik
Mijn vorige Grand Scénic was een zuipschuit. Deze lust ook een slok, maar minder dan gevreesd. Ik zit nu volgens de boordcomputer op een gemiddelde van 9 liter op 100 kilometer. Als je erg je best doet (airco uit, langzamer rijden, minder zwaar beladen) kan het vast lager.
Minpunten
Ik vind de auto heel goed. Maar hij is niet perfect. Zo lukt het Renault wederom niet om de ruitensproeiers de hele voorruit te laten bestrijken. Lijkt me niet ingewikkeld, is het blijkbaar wel. De automatische ruitenwissers gingen in de vorige Scénic niet vaak genoeg, waardoor je te weinig zag. Nu gaan ze iets te vaak, met gepiep tot gevolg. Wel veiliger.
De navigatie blijkt niet alle wegen te kennen. In Engeland doemden plots kruisingen en rotondes op die er overduidelijk al een tijd lagen, maar nog onbekend waren bij onze wegwijzer. Daarnaast heeft hij de vreemde gewoonte om kruisingen in woord en beeld te presenteren als splitsingen. Dat je "links aanhouden" te horen krijgt terwijl je linksaf moet slaan is onhandig. Tenslotte berekent hij de snelste route blijkbaar aan de hand van de geldende maximum snelheden. Ongeacht of die haalbaar zijn. Zo werden we in Engeland vaak over landweggetjes gestuurd waar je op papier 60 mijl mocht, maar in de praktijk hooguit 40 haalt.
Leren bekleding: ik heb de voordelen ten opzichte van stof nog niet ontdekt. Nadelen wel: plakkerig en glad.
Tot slot de keyless go. Als hij het doet, bevalt hij goed. Alleen doet hij het niet altijd. Misschien moet ik de gebruiksaanwijzing raadplegen en ligt het aan mij. Hierover later meer. Geldt ook voor stembediening van navigatie, telefoonbediening, muziek via bluetooth en dat soort zaken. Nog niet aan toe gekomen.
Sterke auto
Ik ben erg tevreden met mijn Renault. Het is een ruime, comfortabele, mooie auto. Of hij zo robuust is als hij aanvoelt, moet de komende jaren blijken. Daarover later meer.
Kleinigheidjes
- 53.000 km
Ca 8000 km gereden. De auto voldoet volkomen. Toch een paar keer bij de garage geweest. Eerst voor linkerlampje van dagrijverlichting. Zo gepiept, materiaalkosten €1, arbeidsloon werd geschonken. Week later rechterlampje dagrijverlichting. Zelfde recept. Toch maar €3 arbeidsloon gegeven. Deze lampjes zou je overigens ook prima zelf kunnen verwisselen, mocht je daartoe genegen zijn. Een heel verschil met de vorige auto.
Vervelender akkefietje waren startproblemen. Bleek te komen door aanslag in gasklephuis, op de smoorkleppen of zoiets. Keurig onder garantie verholpen bij merkdealer Oving, bij mij om de hoek. Daar bleek overigens dat de Renault Top Occasion Garantie bij elke dealer geldt, maar de My Renault + extraatjes alleen bij de dealer waar je de auto hebt gekocht.
Nu ik toch bezig ben: ik had gehoopt het verbruik lager dan het zomergemiddelde van 9,1 l per 100 km te krijgen, maar dat is niet gelukt. Integendeel, het kruipt omhoog naar 9,3 l. Tot slot: mijn vorige Renault pronkte vorige week in de Autoweek, in de rubriek 'spectaculaire autopech'.
Zuipschuit
- 57.000 km
1 op 9,5. Dat verbruikt mijn Scenic nu. Absurd veel voor een moderne gezinsauto. Ik heb hem laten checken door de garage. Uitslag: alles in orde. Of het niet aan mijn rijstijl lag? Nou nee, die is nog hetzelfde als van de zomer. En toen verbruikte hij een dikke liter minder.
Alle mogelijke oorzaken nagelopen: veel korte ritten? Nee. Onnauwkeurige verbruiksmeter? Nee. Verbruiksmeter gefopt door winterbanden met kleiner formaat? Nee. Dus ik moet het er maar mee doen. Balen vanwege het geld, de beperkte reikwijdte (500 km op een tank) en het milieu.
Het is een grote smet op een verder brandschoon blazoen.
Grote beurt
- 76.000 km
Grote beurt
De eerste grote beurt voor onze grote Scénic. Geen bijzonderheden, alleen de gebruikelijke filters en vloeistoffen gewisseld. Rekening €460.
Regensensor
Ik had twee klachten: trage regensensor en het verbruik. De eerste klacht was snel verholpen: ik blijk de gevoeligheid van de regensensor zelf in te kunnen stellen. Misschien toch maar een keer de gebruiksaanwijzing lezen, wie weet wat de auto nog meer kan.
Verbruik
De tweede klacht heb ik al vanaf het begin. Toen reed hij 1 op 11 en had ik de ijdele hoop dat het zuiniger kon. Inmiddels ligt het gemiddelde op een vrij schokkende 1 op 9. De benzineprijs mag dan gedaald zijn, ik vind dit buitensporig. Renault niet. "U rijdt wel een tweeliter automaat mijnheer." Ja en? Het is een auto uit 2011, niet uit 1974.
Helaas kon de dealer ook dit keer niets vinden dat het hoge verbruik zou verklaren. De auto is tiptop in orde. Hun enige suggestie: misschien is de verbruiksmeter niet accuraat. Maar het aangegeven verbruik spoort helaas aardig met het aantal liters dat ik tank. En het lijkt me ook sterk dat Renault een verbruiksmeter monteert die structureel teveel aangeeft.
Wielbouten
Aandachtspuntje was dat de wielbouten waarmee de stalen winterwielen zijn gemonteerd, toebehoren aan de lichtmetalen zomerwielen. Kan een foutje zijn van de bandenman. Of Renault heeft destijds de foute bouten meegeleverd. Het zorgt niet voor acuut gevaar, dus ik los het bij de volgende wisseling wel op.
Dagrijverlichting
Het eerder genoemde probleem met de dagrijverlichting is een paar maanden geleden opgelost met de montage van led-lampjes. Drie keer zo duur als gewone lampjes. Maar ook een veel langere levensduur. En, belangrijker dan die paar euro, niet meer telkens het gedoe met knipperende medeweggebruikers en de gang naar de garage.
Tevreden
Op het verbruik na is de Renault nog steeds een perfecte gezinsauto. Betrouwbaar, comfortabel, ruim, veilig. En degelijk. Alles functioneert feilloos, geen rammel of kraak te horen. Hij blijft nog lang in de familie, tenzij de benzineprijs weer door het dak gaat.
Slechte bandenwissel
- 78.000 km
Een maand na de grote beurt bericht van de garage: uw auto moet binnenkort voor de APK. Geen beste beurt van de dealer, dat had ook in een keer gekund. Gelukkig is het gratis onder My Renault Plus (lidmaatschap uiteraard niet gratis).
Afspraak gemaakt voor een middag in april. Die ochtend bij een andere garage de winterbanden omgeruild voor zomerbanden. Wat blijkt: auto komt niet door de keuring, omdat twee banden niet voldoen; één lek en één onherstelbaar beschadigd. Twee nieuwe banden nodig, €400.
Toen herinnerde ik mij dat ik vorig jaar na de bandenwissel een kromme velg had, die vernieuwd moest worden. Ook €400. Zo worden die winterbandenwissels aardig duur, terwijl van winterweer al een paar jaar geen sprake is.
Ik heb bij beide garages om opheldering gevraagd. Uiteindelijk moet ik er maar op vertrouwen dat het een ongelukkige samenloop van omstandigheden was. De banden zijn waarschijnlijk vorige herfst beschadigd de opslag in gegaan. De stagiair die de wielen monteerde is dat niet opgevallen.
De beschadigingen waren zodanig dat één band nog te repareren was, maar de andere niet. Dan heb je twee nieuwe nodig, helaas.
Ik baal van deze onnodige kosten, ook omdat de auto verder volslagen probleemloos is en geen onderhoudskosten heeft.
Saai
- 102.000 km
Klokje rond, maar weinig te melden. De Renault draait probleemloos zijn ronden. Tot nu toe slechts één ongepland garagebezoek, vanwege een slechte koude start afgelopen winter. Accu vervangen, maar het bleek later aan een ander onderdeel te liggen, dat schoongemaakt moest worden. Welk onderdeel het was ben ik vergeten. Hoe dan ook: in twee keer opgelost en sindsdien geen bijzonderheden.
Ik heb leren leven met het hoge verbruik en het gejank van de CVT, de enige echte minpunten van deze auto. Verder is het de ideale gezinskoets. Hij ziet er van binnen en buiten nog puik uit. Geen kraakjes of rammeltjes. We rijden vrolijk door.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.