Renault Grand Scénic 1.9 dCi 130 Privilge (2010)

autoreview

Renault Grand Scénic
Renault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand Scénic

Signalement

UitvoeringGrand Scénic 1.9 dCi 130 Privilge
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst112.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 45.000 km

Ik heb de Grand Scenic (leasewagen) eind vorig jaar besteld. De keuze was snel gemaakt: ik zocht een 7-zitter met 3 volwaardige zitplaatsen achterin. De Peugeot 5008 was er nog niet, de S-Max was net iets te duur, met de Zafira had ik alleen maar problemen, de Touran was ook behoorlijk duur en bovendien het model van voor de facelift dus zonder common rail motoren. En de Citroen Picasso mocht ik niet leasen, om onduidelijke redenen. De Grand Scenic dus. Ik heb gekozen voor de Privilege uitvoering met de 1.9 dieselmotor van 130 PK, als opties alleen donkere achterruiten en een trekhaak.

Erg mooi vind ik de auto niet, de 5008 en de Citroen Picasso zien er beter uit. Het interieur is wel mooi, met donkerbruin en beige, geen overdaad aan knoppen en hendels. ’t Blijft een kwestie van smaak natuurlijk maar ik vind het beter dan die zwarte Duitse interieurs met hun onberispelijke afwerking. Hoewel, ik heb eens aan het dashboard gevoeld en ja hoor, er zijn zachte materialen gebruikt! Dat schijnt belangrijk te zijn. Ik zal nog wat vaker op het dashboard duwen anders vergeet ik het nog.

Behalve mooi is het interieur vooral praktisch. Daar is duidelijk goed over nagedacht. Veel handige opbergplaatsen, veel beenruimte achterin ook op de middenplaats, zonnegordijntjes, drie 12-volts aansluitingen waarbij de middelste niet vlak voor de voeten van de middelste achterpassgier zit, opklaptafeltjes, de achterstoelen zijn verschuifbaar, verwijderbaar en de hellingshoek van de rugleuning is in te stellen. Het afdekscherm van de bagageruimte kun je netjes opbergen als je de 3e zitrij in gebruik hebt. Allemaal erg handig. Wat minder vind ik de ruimte op de achterste stoelen. Je moet de stoelen op de 2e zitrij een flink stuk naar voren schuiven om ze te kunnen gebruiken. Met 5 kinderen geen probleem maar als er volwassenen op de 2e rij zitten is het wel wat krap. Achter de 3e zitrij is wel nog vrij veel bagageruimte beschikbaar, dat is soms ook best handig. Maar ik had toch die 3e rij liever wat verder naar achter gehad zoals in de Zafira. Ook niet handig is dat de bevestigingen voor de achtergordels erg diep in de stoelen zitten. Met drie kinderstoelen of zitverhogers is het erg lastig voor de kinderen om zelf hun gordels vast te maken. En Renault heeft een afwijkend kliksysteem zodat standaard gordelverlengers niet passen.

Nog meer slimmigheid: de handsfree kaart zodat je gewoon in kunt stappen en weg kunt lopen zonder naar sleutels te moeten zoeken. De electronische handrem, gewoon perfect. Als je daaraan gewend bent kun je niet anders dan meewarig naar die onhandige, overbodige en ruimtevretende handrem in andere auto’s kijken. En minder belangrijk maar toch het vermelden waard: de geintegreerde tankdop zodat je alleen het klepje hoeft open te doen en geen tankdop meer eraf hoeft te schroeven.

Ook (bijna) niets dan lof over de electronica. De geintegreerde TomTom is top, daar is ook weer goed nagedacht. Mooi diep in het dashboard zodat je geen last hebt van de zon, met bediening vlak voor de centrale armsteun. Je moet er even aan wennen maar dan is het absoluut praktischer dan de aanraakschermen van de losse TomTom’s. Een SD kaartje waaree je de TomTom updates gemakkelijk kunt downloaden, geen gezeur met ingewikkelde updates van merkgebonden navigatiesystemen. In de Privilege uitvoering is het standaard, maar als als het een optie is: altijd doen.

De telefoonverbinding met Bluetooth werkt uitstekend. Bediening aan het stuur is intuitief, de verstaanbaarheid van de beller is altijd prima, over mijn verstaanbaarheid aan de andere kant zijn de meningen verdeeld. Dat kan aan van alles liggen natuurlijk.

Minder tevreden ben ik over de iPod interface. Op zich prachtig dat je je iPod gewoon kunt inpluggen en dan met knoppen aan het stuur kunt bedienen (onbegrijpelijk dat er nog nieuwe auto’s worden verkocht met een 6 CD-wisselaar). Maar de interface zelf is niet zo goed ontworpen. Je kan bijvoorbeeld als je per artiest zoekt niet eerst een beginletter kiezen, je moet van voor naar achter of van achter naar voor door de lijst scrollen. Heel fijn als je vijfhonderd artiesten op je iPod hebt. Bij de telefoon kan je wel eerst de beginletter van de contactpersoon selecteren. Ook niet handig, als je een artiest hebt geselecteerd kun je niet een album kiezen, je hoort gewoon van die artiest alle nummers alfabetisch achter elkaar. En op het TFT-schermpje wordt veel te weinig informatie over de muziek weergegeven, bijvoorbeeld niet de naam van de artiest of van het album. Als je dan toch zo’n instelbaar TFT scherm levert, zorg dan dat je ook de mogelijkheid biedt om veel muziekinformatie te zien. Maar belangrijker: de geluidskwaliteit van de standaard audio-installatie is prima. Ik heb het Arkamis systeem nog niet gemist.

En o ja, hoe rijdt ie? Goed genoeg - wat mij betreft. Mooi stil, hele fijne motor waarmee je ook volgeladen nog soepel kunt accelereren. De stoelen zijn ook prima, ik heb al een paar ritten van tegen de duizend kilometer gedaan en ik had nergens last van. De versnellingsbak was in het begin wat stroef maar nu helemaal goed. Onderstel wat mij betreft een goed compromis tussen comfort en sportiviteit. Nou ja...sportief is het natuurlijk allemaal niet. De besturing is ook niet erg strak. Eerlijk is eerlijk, de Zafira reed beter - als ie reed. De Grand Scenic is gewoon een fijne comfortabele kilometervreter.

Het verbruik is ongeveer 6,5 l/100km. De boordcomputer begint om de 10.000 km de gemiddelden opnieuw te berekenen. Mijn gemiddelde verbruik per 10.000 km lag tussen de 6,1 en 6,8 l/100 km. Dat klopt ook met mijn eigen metingen, als je een beetje netjes rijdt kun je 900 km halen op een tank van 55 liter.

Problemen? Helemaal niets. Een onvoorstelbare luxe na de eindeloze Zafira-ellende.

Update 112.000 km

  • 112.000 km

Ruim klokje rond. 112.000 probleemloze kilometers. Zeer aanbevelenswaardige auto.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.