Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Sélection Business Sp. (2010)

autoreview

Renault Grand Scénic
Renault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand Scénic

Signalement

UitvoeringGrand Scénic 1.5 dCi 110 Sélection Business Sp.
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst90.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe leaseauto

  • 6.085 km

Waarom een Renault Grand Scenic?
Ik ben een leaserijder, en heb in de afgelopen jaren de volgende auto’s gehad:

 Volkswagen Golf IV
 Ford Focus
 Renault Megane Grand Tour
 Scoda Fabia
 Citroen Xsara Picasso
 Toyota Avensis

Leasecontract van de Toyota was afgelopen en er moest dus een nieuwe komen. Omdat we regelmatig een 'leen'kind hebben incl. moeder die graag mee wil, moest het ook een auto worden met 7 zitplaatsen. Dat beperkt natuurlijk de selectie, en die zag er dan ongeveer zo uit (willekeurige volgorde)

 Citroen Grand C4 Picasso
 Mazda 5
 Opel Zafira
 Toyota Verso
 Renault Scenic en de Grand scenic
 Volswagen Touran

De Volkswagen Touran is als eerste afgevallen, omdat de motor erg veel geluid maakt (diesel) en de auto er uit ziet als een busje. Ook de prijs was nogal duur voor hetgeen je geboden kreeg, De Opel Zafira is ook afgevallen, mede ook door de motor, en het interieur. De Mazda is afgevallen omdat daar op de 2e zitrij plaats is voor 2 1/2 persoon. Het middelste zitgedeelte is een heel stuk smaller dan de buitenste zitjes. En dit is dus niet echt een 7 zitter, De Toyota is afgevallen omdat hier de 3e zitrij wel heel erg klein en donker was. Ook was bij de Toyota in het interieur gemaakt van wel heel erg hard plastic, en daarbij was de Toyota in het uitrustingsniveau ook nog eens het duurste (heel veel duurder zelfs) De Citroen was een hele goede kandidaat samen met de Renault. In beide auto's een proefrit gemaakt, en de uitrusting en de prijs bekeken. De Citroen werd een stuk duurder dan de Renault, en viel dan net buiten de mogelijkheden. Ook was ik niet gecharmeerd van de automatiche versnellingsbak van de Citroen. Maar goed. De keuze was toen gevallen op de Renault.
Het is geworden: Grand Scénic 1.5 dCi 110 Sélection Business Sport
Met de volgende lijst van gadgets:
- Pack Eclipse (Privacy glass en electrisch bedienbaar
panoramisch glazen huif/kanteldak.)
- Pack Introduction (o.a. meesturende Bi-xenon verlicht.,
handsfree kaart, parkeerssensoren voor en achter,
automatisch inklapbare buitenspiegels als de auto op slot
gaat)
- Kleur Noir Nacre (zwart/metalic)
- Volledig reservewiel i.p.v. reparatieset (Kosten 0,- euro)
- Motor 1.5 DCI (110pk) 6 versnellingen
- Carminat Tomtom navigatiesysteem vast ingebouwd (Benelux)
- Gratis van de dealer 2 dakdragers en een skikoffer

7 zitplaatsen (derde zitrij zijn 2 stoelen die in de bodem verzonken zijn, en in een simpele beweging op te klappen zijn. Ook voor de bagageafdekhoes is een ruimte aanwezig om deze op te bergen.




Eerste ervaringen (van 12 Km t/m 6085 Km)

Na een levertijd van ongeveer 2 maanden was het 14 januari jl. dan eindelijk zover. De Scenic stond klaar bij de dealer. De auto opgehaald, en ik moet zeggen de dealer had er een kleine show van gemaakt ! (Beter dan mijn vorige nieuwe Renault die ik buiten in de regen in ontvangst mocht nemen) maar dat even ter zijde. De eerste 6000 Km zitten er op. In eerste instantie wordt de auto voor mijn werk gebruikt, en dan zit ik alleen in de auto en reis bijna alleen maar over de snelweg. Dan is heel goed te merken hoe fijn de auto eigenlijk is. In het interieur alleen maar stilte. Met een cruisesnelheid van 120 Km/uur is het heerlijk stil in de auto. Ook als je wat harder gaat blijft het me verbazen dat deze diesel veel stiller is dan mijn Toyota Avensis (benzine). De auto stuurt goed, is weinig zijwind gevoelig (niet erger dan een andere auto in ieder geval). Vermogen van de auto is ook voldoende mits je geen rare fratsen wilt uithalen. Je komt gewoon goed mee in het verkeer. Schakelen gaat prima, de 6 bak laat zich goed bedienen. Ruimte heb je in overvloed. Als je op de bestuurderstoel zit en kijkt over je schouder naar achteren dan zie je pas hoe groot de auto is. Iets wat niet meteen opvalt aan de buitenkant. Stoelen van de 3e zitrij zijn gemakkelijk omhoog te klappen.

Uitrusting:

Keykaart voor openen en starten van de auto. Als je dit eenmaal gewend bent zul je dat wel gaan missen bij een auto waar je dit niet hebt. Kaartje zit altijd in mijn broekzak, komt aanlopen bij de auto, en je kunt zonder enige andere handeling de auto openen en starten. Als je wegloopt bij de auto gaat alles weer op slot onder begeleiding van een piepje. Als je je auto in een parkeergarage hebt staan en je weet hem niet meer precies te vinden dan kun je op de kaart op het knopje verlichting drukken en de lampen gaan gedurende een tijdje aan. Mocht je een raam of het panormadak nog open hebben staan, kun je dmv 2 keer snel drukken op de sluiten knop alles sluiten. Kortom de kaart is een verademing. Dit zouden meer merken moeten doen!

Audio

Audio in de grand scenic is van Arkamsys. Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel even aan het geluid moest wennen in het begin. Maar na wat met de instellingen gespeeld te hebben ben ik het steeds meer gaan waarderen. Het klinkt gewoon goed. Bediening aan het stuur is binnen 1 dag compleet onder de knie, en werkt super. Alles kun je via de bediening aan het stuur regelen. USB aansluiting is geweldig. Ik heb een 16 Gb usb stick gekocht, die staat vol met muziek, en ik kan volgens mij nu de wereld rond zonder ook maar één keer hetzelfde liedje te horen. Ik heb ook geprobeerd om er een externe harddisk aan te koppelen echter dit werkt alleen als je deze ook voorziet van externe voeding via de aansteker plug.

Carminat Tomtom

Carminat Tomtom werkt perfect. De bediening gebeurd in tegenstelling tot de losse broertjes niet via het touchscreen, maar via een joystick op de middenarmsteun. Hier had ik voordat ik de auto had mijn bedenkingen over, maar in de praktijk werkt het zelfs beter vindt ik. Alle knoppen zitten binnen handbereik, en sommige opties zijn zelfs via de joystick makkelijker en sneller te benaderen dan via een touchscreen. Nieuwe navcore geupdate dus ook IQ-routes en snelwegborden te zien. Wat me wel tegenvalt (en ik hoop dat er snel een update komt) is de kwaliteit van de computer stem. Deze klinkt een beetje overgemoduleerd. Ik heb met wat knutselwerk via diverse forums op internet de volgende aanpassing gedaan. De computerstemmen op de Carminat zijn gecomprimeerd en ong. 35 Mb groot. Vroeger was ik in het bezit van een Tomtom Go 910 waarop ook computerstemmen aanwezig waren, echter deze waren niet gecomprimeerd en ong. 250 Mb groot. Deze heb ik nu op het kaartje van de Carminat staan en dit klinkt al een stuk beter. Updaten van het systeem via Tomtom home is geweldig, en daar kunnen andere vastinbouw systemen nog wel iets van leren denk ik. Kortom dit is de 450 euro die het eigenlijk kost dubbel en dwars waard.

Bluetooth

Handsfree bellen gaat prima in de Grand Scenic. Mijn Telefoons (intussen al 2 aangesloten gehad) een Nokia 3109 en een Nokia 6303 werken perfect. Telefoonboek gegevens worden automatisch overgenomen door de carkit, evenals de lijst van gemiste, gekozen, en ontvangen oproepen. Tevens is een telefoonboek in de auto aanwezig waar je nummers en namen in kan zetten die je via een voice opdracht kunt benaderen. Deze moet je wel even per stuk inspreken en in het auto telefoonboek plaatsen. Zo kwam ik gisteren tot de plezierige ontdekking van dit auto telefoonboek. Ik had met de vorige telefoon (3109) al een telefoonboek met voicetags aangemaakt. Echter kreeg ik een nieuw toestel, dus ik was in de veronderstelling dat ik dat telefoonboek weer opnieuw zou moeten maken, echter….Alles werkt nog steeds prima ook op de nieuwe telefoon. Niks opnieuw dus. Klasse. Geluidskwaliteit is prima. In de auto kun je de beller goed verstaan, en de bellen geeft aan mij ook prima te kunnen horen, en vragen zich af (als ik ong. 50Km/uur rijdt of ik wel in de auto zit. Boven de 50 Km/uur horen ze wel dat ik in de auto zit, maar geven aan dat ik prima te verstaan ben.) Nog een aardigheidje, als iemand mij belt als ik in de auto zit wordt de telefoon door de carkit aangenomen (ik krijg op het display en via een geluidje te horen dat er iemand belt.) met de melding: De persoon die U probeerd te bellen is momenteel met de auto onderweg, een ogenblik geduld a.u.b. Ik kan zelf bepalen wanneer ik aanneem. Deze optie is ook uit te schakelen.

Automatische handrem

Dit is ook echt super. Als je de auto uitzet via de stopknop gaat automatisch de handrem erop. Als je weg wilt rijden gaat deze er vanzelf af. Ook heel makkelijk met hellingtrekken of parkeergarages waar je wilt uit of inrijden en de rest staat op de helling al stil. Als je het nooit hebt gehad zul je het niet missen, maar ik nu dus voortaan wel.

Kwaliteit

Het niveau is wel stukken beter geworden vergeleken met mijn laatste Renault Megane grand tour. Materialen e.d. zijn veel beter en alles voelt dik en stevig aan. Lederen stuurwiel ligt lekker in de hand. Bekleding kan tegen een stootje (ik heb dus 2 kinderen die achterin een circus maken als we onderweg zijn) alleen de plastic onderdelen iets minden. Zijn best wel krasgevoelig. Maar over het algemeen denk je in een veel duurdere auto te stappen. Het voelt allemaal goed aan.

Panorma dak

Het glazen panoramadak loopt over de gehele lengte van de auto, en is in 2 secties verdeeld. Eentje boven de bestuurder en bijrijder en kan in zijn geheel worden geopend. Het achterste gedeelte kan niet open, maar de kinderen vinden het geweldig. Evenals de zonneschermen die standaard in de deur verwerkt zitten. Ze kijken regelmatig een DVD’tje en als de zon schijnt vliegen de gordijntjes meteen omhoog. Wel zitten er als het heel erg koud is wat kraakjes in het dak, maar goed…ik zal bij de eerste beurt van de auto eens vragen aan de dealer of hier iets aan te doen valt. Het dak kun je trouwens aan de binnezijde ook nog afschermen met zonwering die geen licht doorlaat, mocht je het toch te licht vinden in de auto.

Disneyland Parijs

Dan kwam eind januari de test. We gingen naar Disneyland Parijs met 4 volwassenen en 2 kinderen voor 1 week. Dus er moest nogal wat bagage mee. De skibox werd gemonteerd (wat vrij eenvoudig gaat) en de stoelen achter werden tevoorschijn getoverd. De rit van dik 500 km. Werd als zeer prettig ervaren. De kinderen in de autostoel op de 2e zitrij en de 2 extra volwassenen op de 3e zitrij. Ze hebben niet geklaagd, en gaven aan goed gezeten te hebben. Wel hadden we de 2e zitrij iets naar voren geschoven (voor beenruimte op de 3e zitrij). We hebben een hele comformtabele rit gehad. Met 120 Km/uur gemiddeld, lekker rustig in de auto. De Tomtom heeft ons feilloos naar de Davy Crocket Ranche geleidt. Begin mei gaat de familie naar Servië toe. Dus dan komen er weer ruim 5000 Km meer op de teller, en dat zal ik dan meteen aanvullen aan de review.

Kortom ik heb nog geen minuut spijt van mijn keuze. Renault is er qua kwaliteit alleen maar op vooruit gegaan. De afwerking is keurig voor elkaar en het rijdt super. Auto helt nauwelijks over in bochten (mits normaal genomen dan!) is heerlijks stil, heeft voldoende trekkracht, is van alle gemakken voorzien.

Als het iets beter weer is zal ik de foto's nog plaatsen.

24.000 KM

  • 24.000 km

De GS heeft de 24.000 Km gepasseerd, en dit zonder problemen.
De vorige Renault die ik gehad heb (Megane Grand Tour) had in die periode last van electronische storingen etc. Met de auto naar servië geweest (incl. dakkoffer) en geen enkel probleem gehad onderweg. Het rijden gaat lekker stil, soepel en de ruimte is geweldig. Het verbruik ligt nu gemiddeld op 6,3 L/100 Km dus ja......da kan volgens mij nog beter. Moet zeggen dat ik niet echt een hard rijder ben, maar ook zeker niet de hele tijd ga opletten op het verbruik. Nog 7.000 Km en dan krijgt hij de eerste beurt. Ik denk dat we daar zorgeloos doorkomen, even afwachten dus. Na de onderhoudsbeurt meer info.

De eerste beurt voor de GS-III

  • 30.000 km

Het is zover: De auto heeft de eerste beurt gehad.
Ik kan eignelijk alleen maar mededelen dat er niets aan de hand was, en de auto nog steeds voortreffelijk rijdt.
Bij de beurt zijn geen zaken vervangen o.i.d. Ik ben op dit moment wel in conclaaf met de klantenservice van TomTom. Na de software update van de TomTom naar navcore versie 8.4 zijn de computerstemmen niet meer om aan te horen. Hiervoor had ik al een keer contact gehad met de helpdesk van TomTom maar die vertelde me dat ze dit voor de eerste keer hoorde. Ik weet toevallig dat iedereen die een Renault heeft met een ingebouwde TomTom en een Arkamys Bluetooth radio hetzelfde probleem heeft. Daarna nogmaals contact met TomTom en ja hoor.....ze waren er mee bezig maar konden nog niet vertellen wanneer e.e.a. opgelost zou zijn. Ik vindt het op zijn minst raar dat er na een half jaar nog steeds geen oplossing van TomTom aangedragen is. Dit heb ik in de laatste mail wisseling ook laten blijken. Ze zijn op dit moment zeer druk met updates voor de Iphone, maar om Renault rijders te helpen .......ho maar. Tja die hebben de TomTom inmiddels betaald dus ja...waarom zou je daar snel een oplossing voor zoeken. Ik heb in de laatste mailwisseling (Week 28 2010) te horen gekregen dat er binnenkort een update komt om dit probleem te verhelpen. Nu is alleen de vraag wat TomTom onder "binnenkort" verstaat. Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

TomTom Carminat

  • 32.000 km

Nog steeds geen oplossing voor de computerstemmen van TomTom.
Nogmaals contact gehad met de klantenservice. Nu werd me gevraagd om de systeeminfo vanuit TomTom Home op te sturen, en de eerdere klachten die ik aangemaakt had bij TomTom. Raar dat ze dat zelf niet kunnen zien welke klachten ik hiervoor al aangemaakt heb, maar goed....de klantenservice is niet echt "goed" daarin. Ze sturen me een mail met daarin de opmerking (terwijl ik aangegeven heb een Carminat TomTom te hebben in mijn Renault) dat ik de tomtom op de computer moet aansluiten, het apparaat aanzetten, en als de TomTom vraagt verbindinding met de computer te mogen maken dan op "Ja" moet drukken op het scherm van de TomTom. Maar dit terzijde........Mijn klacht (en ze doen daar net of ik ook de enige ben die daarover een klacht heeft) is doorgezet naar de 2e lijns afdeling en ik zou er nog bericht over krijgen.

In een eerder klantcontact werd echter al aangegeven dat er binnenkort een update voor dit probleem komt. Daar wordt nu al niet meer over gesproken. Ik vindt het echt slecht dat er na zo'n lange tijd nog niets aan gedaan is. Technisch kan het nooit ingewikkeld zijn, want de vorige Navcore 7.842 werkte wel prima, dus ik neem aan dat dit puur een softwarematig iets is.

Ik houd jullie weer op de hoogte als ik iets van mijn "vrienden" van TomTom verneem.

90.000 KM zonder ook maar enig probleem

  • 90.000 km

Zo, even een tijdje weggeweest. Ik kan melden dat de Scenic me nog steeds goed bevalt en heb in al die tijd geen problemen met de auto gehad. Hij is inmiddels wel een keer voor een beurt naar de garage geweest en ook daar waren er geen problemen.

Ondertussen zijn ook de winterbanden gemonteerd.

Het wordt een beetje een saaie review, maar ik kan alleen maar melden dat ik de kwaliteit van de auto steeds meer en meer ga waarderen. Geen piepjes of kraakjes in het interieur en de motor doet nog steeds in alle stilte zijn werk.
Ondanks dat de auto vol gepropt zit met electronische snufjes heeft er hiervan geen een mij een moeilijke tijd bezorgt. Alles blijft keurig werken zonder ook maar enig probleem.

Diverse mensen die bij mij in de auto hebben gezeten waren in het begin sceptisch over Renault, maar moesten die mening bijstellen toen ze weer uitstapten. De auto geeft een kwaliteitsgevoel als je er mee rijdt en ook de gebruikte materialen zijn goed.

Er is een zee van ruimte aanwezig in de auto.

Ik ga weer voor de volgende Km's en zal hier nogmaals een update geven.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.