Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Sélection Business Sp. (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Scénic 1.5 dCi 110 Sélection Business Sp. |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 140.040 km |
Terug naar "'oude"' bekende
- 4.000 km
Eerste een nog uitgebreidere beschrijving van mijn auto.
Het betreft de Grand Senic met zitplaats 6 en 7. Aangezien dit een lease-auto is mag je dan kiezen uit een business editie.
Ik heb voor de Sport gekozen met de volgende optie pakketten.
- Pack Eclipse (Privacy glass en electrisch bedienbaar panoramisch glazen schuif/kanteldak.
- Pack Introduction (o.a. meesturende Bi-xenon verlichting)
- Kleur Noir Nacre (zwart/metalic)
Dit is ondertussen mijn 5e Renault Scenic alle vorige modellen en facelifts ook mogen rijden. Maar mijn eerste Grand Senic.
Met 2 kinderen die bijde voetbal als sport beoefenen is het toch erg handig, die 2 extra stoelen.
Waarom van Opel naar Renault. Keuze voor de Opel werdt mede door werkgever geforceerd. Ook de toenmalige leaseprijs was voor de Opel goedkoper dan een Grand Senic. Nu heeft renault ook "zakelijke"' modellen en dan blijkt de renault zelf vele male goedkoper.
Dus goedkoper in de lease en veel meer comfort en uitrusting maakt de keuzen wel makkelijk. Wederom Renault. Toch een compliment aan Opel. Ik had de Opel slechts bijna 2 jaar todat iemand met 70km van achteren naar binnen kwam gereden. Geloof het of niet maar de achterklep kon gewoon open en het raam zat er nog gewoon in. Dus ook mensen op de 6 en 7 plek zouden ongedeerd uit kunnen stappen.
Moet je wel de gordel dragen. Die plek deed een dag pijn.
Over de Renault.
Zoals gezegd terug naar mijn oude stek dus alles zit weer op de plek waar ik ze gewend was te vinden. Vooral de cruise controle.
Dat alleen al was voor mij een reden om zeker geen Opel meer te nemen (wat een onding in de Opel). En wat een zegen geen sleutel meer en geen onhandig gedoe met een handrem. Ik snap de kritiek niet die mensen op een automatisch handrem hebben.
De motor is dus de een diesel die "maar" 110 pk levert. Ja hij is niet snel maar ben net naar winterberg geweest voor dagje skien.
Wat een rust gewoon met 160 km/h op de teller. Super!!
Toch een minpunt gevonden.
De automisch airco heeft mijns inziens eigenaardige instellingen.
Op stand "'auto"' gaat volgens mij de airco werken. Dat zie je ook in verbruik cijfers. De lucht openingen die achterin zitten zijn super voor de achter pasagiers maar dan moet er wel ook warme lucht uit kunnen komen. Nu heb ik er alleen nog maar koude lucht uit gekregen. Renault garage heeft een "'work arround"' gegeven maar dat is echt onhandig. Op stand "'auto"' moet er warme lucht uit deze openingen komen.
Ben benieuwd als het echt gaat vriezen of het nog gezellig word achterin. De auto blaast overigens op andere plekken wel heel snel warme lucht.
Wordt vervolgd
Navigatie issues
- 15.890 km
Bij 15.000 km met de auto voor een controle beurt naar de garage geweest. Mijn engiste probleem was het opendak. Wanneer dat de eerste keer op een dag open gaat maakt het nogal veel geluid.
Smeren dus. Ondertussen heeft ook iemand mijn bumper aan de voorkant besnuffeld. Natuurlijk geen briefje achter gelaten. Afgelopen week is de auto daar voor bij schade herstel bedrijf geweest. Er zaten diep witte krassen in de bumper.
Ik heb wel een vraag aan andere renault gebruikers.
Hebben jullie het TomTom navigatie systeem reeds een keer geupdate?
Het is mij nu een keer gelukt. Maar als ik nu de 4GB kaartje in de laptop steek komt er een download van het standaard programma. Vervolgens zegt deze kaart dat hij de kaart wil formateren?????
Echt niet. Maar ondertussen ben ik wel al mijn "favorits"' kwijt.
Heel jammer en toch erg vervelend.
Verbruik update
- 22.950 km
Een van de reden om deze uitvoering te kiezen is natuurlijk ook de motor. Na lange tijd gemiddeld 6,7 l/100 te rijden, is het me nu toch gelukt om 5,3 l/100 te rijden. En ja dat was een normale rit naar brussel en Haarlem. Aangezien er overal aan de weg gewerkt wordt is dit blijkbaar haalbaar. En toch heb ik echt niet als een slak gereden.
In belgie zelfs gewoon 130 km/h op de curs control.
Verder totaal geen technisch storingen.
Update
- 34.810 km
Met 30.000 km heeft de auto zijn grote beurt gehad. Ik heb daar mijn problemen met ingebouwde Tom Tom voor gelegd. Garage heeft het voor elkaar gekregen dat Tom Tom mij is gaan mailen over update proces. Uiteindelijk werkt het. Netjes. Verder voldoet de auto nog steeds aan alle eisen. Hij staat voor 50% opgesteld als 7 zitter vanwege meiden voetbal team. Edoch natuurlijk is er iets te melden.
Wanneer het buiten koud is
Onbalans in vliegwiel
- 49.841 km
Aangezien Renault voordat 2 jaar om zijn en de garantie verloopt Renault netjes een brief stuurt dat de garantie gaat verlopen, ben ik toch met mijn onrustig stationeer draaien naar de garage geweest. Het schudden van versnellings pook met gerammel bij stationeer draaien met warme motor en buiten temperatuur onder 10c werdt steeds erger.
Het blijkt een onbalans in vliegwiel te zijn. Reparatie kost 2 dagen. Want versnellingsbak moet gedemonteerd worden. Verbruik zit nu gemiddeld op 6,3 l/100 met auto airco aan.
Nieuwe versnelingsbak
- 61.000 km
De auto moest een beurt voor 60.000 km hebben, het gerammel van de versnellings pook was echter door vorige akties van de garage nog niet verholpen. Nu aangegeven dat ik ze de laatste kans ga om dit op te lossen. De garage heeft nu de versnelingsbak vervangen. Kost een week maar ja nu is het echt goed! Mij niet duidelijk waarom ze dit niet zelf goed testen? De vrouw is ondertussen met 4 vriendinnen naar Parijs geweest. Op en neer met een tank, 1083 km, en toch gewoon 140 op cruise control.
Verbrui van 1 op 18,7. Ondanks de versnelingsbak problemen nog steeds erg tevreden over comfort rust en ruimte?
Update
- 74.000 km
Na de laatste grote ingreep waarbij dus de versnellings bak is vervangen geen problemen meer. Of je moet het veelvuldig "nabranden" in de uitlaat een probleem noemen. Het is wel te merken als de auto dit doet. Net in de stad en dan stotterde de motor en moet je meer gas geven om van de plek te komen. Je kunt ook dat ook zien aanverbruik op dat moment. Bij mij doet hij dit twee keer per week? Heb daar dan ook al eens melding van gemaakt. 29 oktober moet de eerste APK Gebeurt zijn. Daarom 19 september een afspraak bij de Renault dealer.
Spookrijders
- 76.290 km
Je neemt een 7- zitter omdat je kids hebt en ja wij gebruiken de 7-zits funktie. Op het dashboard staat ook mooi of iedereen zijn gordel om heeft. Er wordt niet weggereden voordat de check afgerond is. Nu heb ik echter een geest in de auto. Ik krijg de melding dat gordel is vastgemaakt maar er zit niemand? Ook stapt deze geest uit tijdens het rijden want de gordel wordt los gemaakt met het gevolg dat halve dashboard rood kleur en er een lekker biep te horen is. Garage geweest en blijkt dat de middelste gordel van de 2e rij een los contact heeft. Zag gezegd, gewoon niet bedacht dat er nog kinderen zijn die de goredels daadwerkelijk gebruiken. Als goed is en lease maatschappij keurt het goed komt er extra afspraak voor vervanging.
Spook rijders weg
- 77.250 km
De garage heeft onder renault garantie het euvel met de gordel van de midden stoel tweede rij opgelost. Zoals de dealer ook al aangaf, dit is niet echt een goede constructie. Morgen gaan de winterbanden er weer onder.
Gloeistaf vervangen na slecht starten
- 79.916 km
Mijn Renault is een 1.5 DCI. Nu het kouder en kouder werdt merkte ik op dat de auto in de ochtend als hij dus echt koud is, niet meteen wilden aanslaan. De star motor moest echt zijn best doen om hem aan de praat te krijgen. Na die 9 seconden liep hij ook echt als een tractor. Even gas geven en dan liep hij weer fijn. Toch maar naar de garage, wederom. Ik dach al dat het iets met het voorgloeien te maken moest hebben want de accu blijft xijn best doen. 2 van de 4 gloeipluggen waren stuk. Deze zijn dus nu vervangen, ondanks dat de lease maatschappij daar eerst toesteming voor moest geven, hoezo is toch stuk? Kan weer rustig op wintersport.
Olie bijvullen
- 88.725 km
Over 1200 km is hij aan beurt toe maar weet niet of het door de lange winter komt maar voor het eerst in mijn leven heeb ik olie moeten bijvullen. Na melding op dahboard. Mijn auto staat iets wat omhoog op de oprit maar dat ben ik toch maar gaan doen. In de handleiding van de auto staat echter niet vermeld welke olie er in moet? Daar staat ga naar de garage? Na snuffelen op het net kwam ik toch bij 5W30 voor catalisator moteren uit.
Is echter 5W40 geworden want dat zou nog beter zijn.
Lak conditie
- 110.900 km
Auto is nu 4,1 jaar. Wat mij opvalt is dat de zwarte lak die op het dak naast het grote opendak zit lijkt te verkleuren. Dit zijn vooral de kunststof stukken in de lengte van de auto. Winterbanden zitten er weer onder. Maandag de Renault wintercheck, dan mogen ze meteen controleren of de voorbumper nog goed inzakt is. Een college reed met haar auto met trekhaak terwijl ik stond te kijken vol achteruit tegen mijn voorbumper. Veel gekraak maar ik zie geen vervorming?
Laatste review?
- 140.040 km
Het zal dan ook gebeuren. 28 oktober krijg ik na 5 jaar Renault mijn nieuwe lease-auto. Mijn Renault wordt ondertussen ook door mijn dochter gebruikt. Weet niet of het daar aan licht maar vanochtend stond op eens wederom een melding aan: Olie bij vullen. Gelukkig vindt ik om mijn eigen blog ook weer wat ik de vorige keer gedaan heb. Na 5 jaar is het toch te zien dat de auto echt door een gezin gebruikt is. Maar alles werkt nog steeds en tot mijn grote verbazing heb ik nog nooit nieuwe banden gekregen. Komt natuurlijk ook door winter/zomer wissel. De zomer banden zijn nu wel op zijn einde.
Wat wordt dan mijn volgende auto? Ja hoor toch voor een switch naar Volvo V40 D4 Oceaan Edition gegaan, met extra's. Kleiner lager sneller maar vooral 14% bijtelling en premium uitstraling.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.