Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 30.770 km |
De eerste maand zit erop...
- 3.600 km
Door gezinsuitbreiding (tweeling erbij totaal nu 3 stuks) was het nodig afscheid te nemen van de Seat Leon die ik met veel plezier mocht rijden. Mijn leasecontract was bijna op en er moest een grotere auto komen. Mijn shortlist was heel lang 1e plaatst Seat Alhambra (erg groot), 2e plaats Volkswagen touran, 3e plaats Citroen c4 grand picasso. De seat viel af (te duur), de c4 viel af (toen ik erin ging zitten had ik het gevoel dat alles wat ik aanraakte stuk ging) en de touran was erg weinig voor veel geld.
Toen kwam daar ineens Renault met een nieuwe scenic. Het oude model vond ik erg saai en stond daarom niet op het lijstje.
De auto ziet er wat moderner uit en het nieuwe interieur sprak met ook wel aan (tft display e.d.). De uitvoering die ik op het oog had (en het ook geworden is) was de selection business sport dit is een actie model speciaal voor leaserijders gebaseerd op de Dynamique uitvoering, met een speciale radio (3d sound by Arkamys) met BT GSM ondersteuning en extra boxen. Grote nadeel van deze uitvoering, alleen maar te krijgen met een 1.5 diesel.
Bij de proefrit viel de 1.5 met 110 pk niet tegen en het rijden in een 'busje' was niet de complete hel dit ik had verwacht.
De tijd was gekomen om de snelle hatchback vaarwel te zeggen en te gaan voor m3.
Na 12 weken werd de scenic geleverd, ik ben voor d 7-zitter gegaan in het blauw. Vandaag heb ik de auto 4 weken in bezit en er een kleine 4000 kilometer meegereden.
Wat zijn de pluspunten:
- de ruimte
- het comfort
- de radio+navigatie (tomtom ingebouwd)
- de radio herkent mijn gsm (htc s730) niet alleen al telefoon maar ook al mp3speler!
- instappen en starten zonder sleutel (card) te gebruiken!
Wat zijn de minpunten:
- die stoplicht sprint kun je wel vergeten
Wat vindt ik raar:
- de cruisecontrol is in te stellen per 2 kilometer, waarom niet per 1??
- pijlstok olie, naar lang zoeken blijkt ie onder de vuldop te zitten...zal wel iets frans zijn ofzo...
- hoe werkt het parkeerlicht..? ben VAG auto's gewent en hier is het vrij simpel (knipperlicht aan laten) ben er bij deze fransoos nog niet achter
Wat mij verder opvalt:
- het verbruik is nog ver boven de fabrieksopgave (nu 6.7l/100 dit kan zijn 5.2) terwijl ik er toch aardig wat snelweg mee heb gereden.
- de TFT display heeft verschillende instellingen, maar bij 2 van deze is maar de temperatuur (van de motor) te zien. Hier moet ik wel even aan wennen.
Tot zover mijn eerste bevindingen. Later meer.
De eerste 10.000 zitten er op.
- 10.055 km
Heb in een kleine 3 maand 10.000 kilometer met de renault gereden.
Wat is er positief opgevallen:
- De ruimte op de 3e zitrij valt niet tegen, ik ben 1.88 en kan daar goed zitten (niet prima).
- TomTom navigatie is geupdated en werkt nog beter (heb ook de kaart van europa gekocht)
- De kleur (nog geen 2e van gezien)
- BT telefoon integratie heb ik nu onder de knie en dit werkt erg prettig.
Wat valt wat tegen:
- Vermogen blijft behelpen, hij komt leuk mee, maar daar blijft het ook wel bij.
- Het verbruik is nog steeds 6.9l/100km dat is nog best hoog.
- De achterbumper liet los, door de montage van de trekhaak, hiervoor moest ik terug naar de dealer.
- Tijdens de sneeuw en vorst blijft dit op de parkeersensor aan de voorkant zitten, dit heeft tot gevolg dat dat ding begint te piepen als ik langzaam aan het rijden ben (bij verkeerslicht e.d.)
Ben er inmiddels ook achter dat franse auto's niet aan parkeerlicht doen (nagevraagd bij het dealer bezoek).
Kans op motorschade
- 12.566 km
Ik heb nu twee dagen achter elkaar de melding gehad "STOP - Kans op motorschade" deze verschijnt kort na de start. Deze melding is vervolgens ook naar 5 minuten weer weg. Toch maar even met de garage gebeld, ze waren erg verbaast over deze melding,'dit kennen we niet bij een renault' kom maar snel langs.
Na een onderzoek van een half uur konden ze toch niets vinden en ben ik weer heen gezonden. Afwachten wat er nu gaat gebeuren....
20.000 kilometer wat valt me op?
- 20.490 km
Zo, nog 10.000 en dan is het tijd voor de eerste beurt. Gelukkig heb ik ook geen rare meldingen meer gehad over motorschade e.d.
Wat is me opgevallen aan de scenic de laatste tijd:
Positief:
- fijne reisauto, 1100 richting de alpen en ook weer terug ging prima!
- de radio (boxen) gaan elke dag beter klinken
- het verbruik zit inmiddels onder de 6.3
Negatief
- het raam aan de bestuurderskant maakt regelmatig veel lawaai als het omhoog of omlaag gaat
- er zit vocht achter het glas van het achteruitrijlicht
Eerste beurt en vakantie
- 30.770 km
Bij 30.000 kilometer staat de eerste beurt op de planning. Heb dit iets eerder gedaan, omdat ik er daarna mee op vakantie wou.
Na de beurt liep de auto weer een stuk rustiger, minder trilling bij stationair draaiende motor. Voor de rest weinig spannende zaken. Ja, de mat van de bestuurder was (al) door gesleten, hiervoor is er een nieuwe in gekomen (hele set, 1 mat is geen optie).
Toen op vakantie, met 3 kids (2,5 en 2x 10maand) op de achterbank en een vouwwagen aan de trekhaak. Om met de kids te beginnen, dit gaat prima in deze auto, enige nadeel is, als je vanuit de voorstoel je even wilt omdraaien om eten/drinken/speeltje/speen enz. te geven, en dus de gordel openend begint dat irritante piepje direct, kan dat niet uit???
De vouwwagen (800 kg) trekt ie prima. Wel af en toe een 'naarbenedenschakeladvies' bij een wat hogere heuvel op de snelweg, maar voor de rest kun je goed meekomen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.