Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Scénic 1.5 dCi 110 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 73.500 km |
Eerste ervaring
- 2.083 km
22 oktober de Scenic opgehaald. Ik had de wagen besteld zonder een proefrit te maken. Dat was dus wel enigszins spannend.
Ik heb de 7 zits uitvoering. Als extra opties; Xenon, panoramadak, extra getinte achterruiten, voor en achter sensoren in de bumpers. De basisuitrusting van deze auto is best goed. Dus al met al een complete auto.
Comfort
De eerste rijervaring is goed. Je rijdt er zo in weg. De bedieningsinstrumenten zitten op logische plaatsen.
Na 3 Peugeots moest ik wel wennen aan de centrale display voor de snelheid, etc. Maar na 2 weken ben ik daar aangewend. Aardig is dat je de weergave van de display (TFT scherm) eenvoudig kunt wijzigen.
Mooie optie is de meedraaiende xenon als je de bocht door rijdt. Aanrader.
Minder vind ik de stuurwielbediening van de cruiscontrol. Als je het stuur in de kwart voor 3 stand vast hebt dan kun je niet goed bij de knoppen.
Het panoramadak is een mooie optie. Het kan bij zonnig weer al vrij snel open omdat er een windbreker is ingebouwd.
Het weggedrag algemeen is prima. Ik heb regelmatig 6 personen in de auto. De wegligging blijft dan goed. Op de derde rij kan een peroon van ca 1,60-1,70 nog redelijk zitten.
Verder geen kraakjes of piepjes kunnen ontdekken.
Prestaties
Met 110pk heb je, met een relatief zware auto, niet veel over. Toch kun je zonder problemen meekomen in het verkeer (denk aan invoegen, optrekken, inhalen)
De 6-bak laat zich goed bedienen. De schakelindicator geeft keurig aan wanneer je de volgende versnelling moet inleggen. 50 in z'n 4 is normaal en zelfs als de snelheid dan terugzakt naar 40-45 km hoef je nog niet direct terug te schakelen.
De motor laat zich bij hogere snelheden nauwelijks horen, laat staan dat je het gevoel hebt in een diesel te rijden.
Ik heb de standaard Renaultradio. Het geluid is goed en de radio laat zich eenvoudig bedienen via de console aan de stuurkolom.
Betrouwbaarheid
Nog te kort gereden om hier iets over te melden, geen problemen tot nu toe.
Gebruikskosten
De enige kosten die ik heb zijn die voor de bijtelling ivm de lease. De auto is nog niet echt zuinig maar dit kan nog beter worden als er wat meer km's gereden zijn.
update
- 73.500 km
Dik 70K verder met deze auto.
Rijden:
Prima. Eigenlijk een hele fijne auto. Of je er nu alleen in zit of met z'n 6-en. Natuurlijk is het geen sportwagen maar de 110 pk diesel doet het voortreffelijk.
Vorige week met 2 personen op de autobahn naar Italië met gemak 160-170 km/u. Deze week met het hele gezin naar Denemarken ook weer onbeperkt gassen. Probleemloos. OK op de tussensprintjes kom je dan wel wat te kort, maar tegen het BMW en Audi geweld kun je nauwelijks op.
Uitrusting:
Ik ben nog steeds tevreden met de gekozen opties. Heb alleen spijt dat ik niet de duurdere radio heb genomen in verband met de blue tooth verbinding boor handsfree bellen. De carkit die ik nu heb is storings gevoelig. Verder veel plezier van schuifdak, xenon, parkeersensoren.
Problemen:
Geen bijzonderheden. Normale beurten uit laten voeren. Dat was bij mijn vorige auto (Peugeot 307 SW HDI) wel anders.
Algemeen:
Nu de kids groter worden kan het wel zijn dat de zitruimte op de 3de zitrij te klein wordt. Pubers worden tegenwoordig ook zo snel groot :-(
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.