Renault Grand Scénic 1.5 dCi 105 Tech Line (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Scénic 1.5 dCi 105 Tech Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 14.719 km |
- 14.719 km
Na slechts een jaar in de Focus gereden te hebben, die best beviel want die had genoeg extra's, mocht ik ivm de groei van het bedrijf een andere auto uitzoeken, wat een luxe.
En het maandleasebedrag ging ook nog eens omhoog. Dus een shortlist gemaakt, met daarop ook MPV's.
Wat stond erop:
Ford S-MAX (ietsie te duur in de lease, maar wat een bak!)
Ford C-MAX (klein zittingen te kort naar mijn smaak, wel strak onderstel)
Ford Mondeo (erg duur in de lease, dash nogal plastic fantastic)
Renault Laguna (fraai, erg fraai, maar voor mijn lengte te krappe instap)
Citroen C5 (ook zo'n fraai stukje frans design, maar ook hier krappe instap)
Renault Scenic (altijd erg prettig gevonden als model, maar was zeker niet eerste keuze)
VW Passat (sedan en variant, maar dealer in Lelystad was niet echt behulpzaam, kom binnen 3 man achter de receptie, niemand die op mijn binnenkomst reageert, treurig maar waar! De verkoper die uiteindelijk tevoorschijn kwam, was een persoon die niet verder kwam dan alleen wat folders uit het schap te trekken en aan mij te overhandigen, jammer dus geen VW, wat een afknapper, wilde wel graag een Bluemotion)
Toyota Verso (knappe diesel, best rap, maar zit niet lekker met mijn lengte)
Citroen C4 P en GP (fraai, duur erg duur als je wat wil hebben)
Dus naar in van alles gereden te hebben, binnen gelopen bij de plaatselijke Renault dealer voor ons prive auto, ook een Renault, met de verkoper aan de praat geraakt. En mij laten overhalen in de Scenic te gaan zitten. Dat zat goed. Proefrit geplanned, gezin meegenomen, heb 2 kids. En dat paste er allemaal makkelijk in. Proefrit was ook in een 1.5DCI een Bus Line.
Beviel prima. Offerte bij de leasemij opgevraagd en keuze is gevallen op een 1.5DCI Tech Line. Zit meer dan genoeg luxe in, rijdt voor zo'n grote bak best goed. Tja het is niet zo strak als een Ford Focus, die naar mijn mening het beste onderstel in zijn klasse heeft. En ja de Scenic is niet een auto uit de D klasse, maar dat maakt mij nou niet zoveel uit. Ik wilde ruimte hebben, veel ruimte. Ik ben niet klein, en in de meeste auto's pas ik niet fatsoenlijk achter het stuur, ivm met mijn lange benen. En de jongste is net een jaar en dan sleep je nog een halve inboedel mee, en dan wil ik niet passen en meten en eindeloos schuiven met de ruimte.
Prijs van de leasemij bleek heel goed te zijn, past prima in het maanbedrag, wel een trekhaak erbij genomen. En toen was het alleen nog de kleur uitzoeken. Dat is Beige Cendre geworden, er rijden al zoveel zwarte, blauwe, grijze auto's rond, dus tijd voor wat anders.
Nu bijna 15000 kilometers verder, en het bevalt mij uitstekend. Ruimte zat, zicht rondom prima, ook door het enorme glazen panoramadak wat erin zit. Xenon lampen, geven een lekkere hoeveelheid licht. Mijn oudste riep in het begin zelf enthousiast dat hij rechtop kon lopen in de auto.
De diesel is wel wat traag in de eerste versnelling, duurt even voordat de turbo erin komt, net of ie bijna doodvalt. Had de Ford ook, misschien wel iets van die moderne diesels, weet het niet. Het is niet storend, als je het maar weet.
En het is id geen stoplichtsprinter, maar dat kan je ook niet verwachten van een auto van rijklaar een slordige 1500kg en met de luchtweerstand van een mooie gladde baksteen.
Problemen, niets, geen rammeltjes, geen kraakjes. Glazen dak fluit wel wat bij hogere snelheden, maar dat neem ik voor lief. Het irriteert niet, anders had ik hier er wel anders over geschreven.
Het verbruik is nog niet wat de fabriek afgeeft, maar ik realiseer inmiddels een gemiddelde van 5,1ltr op de 100km. Dus bijna 1 op 20 en dat met een 60ltr tank, geeft dat een lekker relaxed bereik.
Binnenkort meer nieuws over deze voiture.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Renault Grand Scénic 2.0 dCi 150 Tech Line (2007)

Test: Honda FR-V - Opel Zafira - Citroën C4 Picasso - Renault Scénic - Toyota Corolla Verso

Test: Citroën Grand C4 Picasso - Renault Grand Scénic - Opel Zafira

Renault Scénic / Grand Scénic (2007) - Test

Dit is de Renault Espace: Austral met plek voor zeven
