Porsche Boxster S (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Boxster S |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 128.500 km |
KM-stand laatst | 129.900 km |
Eerste kilometers
- 128.500 km
Recent eindelijk de overstap naar Porsche gemaakt met de aanschaf van een 981 Boxster S.
Komende van een BMW Z4 (E89) is de auto een step up qua rijeigenschappen, maar ook qua prijs. Deze auto's schrijven momenteel bij gelijke tellerstand amper af, hetgeen ongetwijfeld komt doordat de latere 718 generatie initieel uitsluitend met viercilinders geleverd werd.
Het is moeilijk direct al kritisch te zijn, maar er zijn toch wat zaken te noemen. Zo is het koppel van de motor laag in de toeren beperkt; wat opvalt als je een turboblok gewend bent. Het BOSE audiosysteem is niet fantastisch. Het schermformaat van PCM infotainment is naar huidige standaarden klein. Stuurverwarming is geen optie in combinatie met het veel fraaiere Sport Design wiel. En tot slot wrikken de banden bij koude temperaturen behoorlijk, wat niet heel solide overkomt bij het uitparkeren.
Update
- 129.900 km
Recent met het mooie weer een aantal keer de kans gehad de auto beter te leren kennen op langere ritten. Ik blijf me in positieve zin verbazen over de ontzettend fijne rij-eigenschappen. Dit komt vooral tot uiting in een zeer goed uitgebalanceerd onderstel wat voldoende feedback geeft zonder plankhard te worden over drempels. Daarnaast is de soundbeleving met PSE aan / open echt heel fraai, en ik snap waarom de kenners dit prefereren boven de viercilinder van opvolger 718. Daarnaast lijkt de auto tot nu toe verrassend zuinig; dankzij de zevende versnelling van de PDK haal je op langere ritten met 100 km/h vrij eenvoudig de 1:13.
Waarin zitten dan die grote verschillen met de E89 Z4 die ik eerst had? Uiteindelijk is dat meer een sportieve GT, ook al is het qua uiterlijk een onversneden en super fraaie roadster (vind ik nog steeds). Je merkt dat bijvoorbeeld ook aan het windgeruis in de cabine, doordat de Z4 ook achterruitjes heeft en de windvanger wat beter z'n werk lijkt te zijn zit je als lange bestuurder gewoon meer in de luwte. Dat comfort wordt nog verder verhoogd door zaken als stuurverwarming, iets wat Porsche niet levert in combinatie met het stuurwiel dat je wil (het SportDesign exemplaar met de alu PDK flippers). Wat betreft de overige zaken? Ook na de update van PCM blijf ik bij de mening dat het iDrive in de BMW beter werkt, ook al is die auto ruim drie jaar ouder in de basis. BMW was in die tijd gewoon echt heel sterk met z'n infotainment, en de concurrentie ver vooruit (nu helaas niet meer). Tot slot doet de cruise controle bij Porsche wat minder geraffineerd z'n werk, voor zover je dat echt interessant kunt vinden.
Meer volgt hopelijk snel, nu het rij-seizoen echt begonnen is!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.