Peugeot RCZ 1.6 THP 156pk (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | RCZ 1.6 THP 155 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 62 km |
De eerste kennismaking en gebruikers ervaringen m
- 62 km
Deze Peugeot is nu de 7e Peugeot waarin ik heel wat kilometers en tijd zal doorbrengen. Maar met een opvallend verschil in de naam. Het is namelijk de eerste Peugeot zonder een nummer in zijn naam. Mijn eerste indruk van de RCZ is dat het de looks heeft van een stijlvol sportmodel en dat de 156 pk motor die sportieve indruk voort zal zetten.
Wil je nog meer sportiviteit dan had ik voor de 200 pk sterke motor kunnen kiezen maar in mijn persoonlijke beleving is dat absoluut geen must.
Motion & Emotion. Met die woorden en een slagkrachtigere Leeuw gooit Peugeot het tegenwoordig over een heel andere (marketing)boeg. Maar grote woorden zijn natuurlijk niets zonder dito daden, en daar zorgt in mijn ogen de spectaculaire RCZ voor – de eerste Peugeot die dus de weg op mag zonder de traditiegetrouwe ’0′ in zijn insigne. Bij de onthulling van de 308 RCZ Concept (medio 2007) werd snel duidelijk dat de strakke coupe het licht van het productiestadium zou zien. Echter het klassieke scenario spookte echter door ieders en ook mijn hoofd. Peugeot zou de scherpe kantjes er vanaf schaven om uit te komen bij iets wat het midden zou houden tussen spannend en teleurstellend. Inmiddels weten we dat dit totaal niet nodig was. En daarvan ben je direct overtuigd wanneer de productie-RCZ voor je neus staat. Wie niet beter weet, denkt dat het om een vergissing gaat – want zowat de complete auto (inclusief het prijzige double bubble roof en de actieve spoiler) zijn behouden. De RCZ is zo laag als hij breed is, en lijkt daarmee de eerste Peugeot die wegkomt met het fel bekritiseerde smoelwerk. Aan aandacht voor de markante verschijning dan ook geen gebrek. Overal waar ik vandaag reed was er wel iemand die de RCZ met verstomming aankijkt. Al bij de eerste meters viel mij op dat de ophanging weinig of niets gemeen heeft met de karakteristieken van de Peugeot met de “0” in zijn naam. De RCZ is neutraal, serieus en vrij stug afgeveerd voor een Peugeot, maar biedt daardoor in mijn beleving direct veel vertrouwen. Het stuurgevoel is prima afgewogen, en kent voldoende precisie. Het interieur van deze tweezitter heeft mij absoluut weten te plezieren. De zitpositie is lekker laag, de afwerking degelijk tot zeer goed en het zicht rondom verrassend spectaculair. De cockpit van de RCZ is lekker old school, zonder knoppen op het stuur, met de klassieke handrem op de juiste plaats, een mooi Bell & Ross klokje op de middenconsole en een duidelijk afleesbare teller partij voor de neus.
Kort samengevat heeft Peugeot met deze zelf ontworpen exoot voor mij (na de eerste dag/ritten) al een regelrechte voltreffer geschoten. Mij benieuwen hoe ik erover denk als de kilometerstand aanzienlijk gevorderd is. Maar mijn gevoel zegt mij dat dit niet veel zal verschillen met nu.
Nog 900 kilometer te rijden en dan het vervolg van mijn ervaringen en review van deze eye catcher.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.