Peugeot RCZ 1.6 THP 156pk (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | RCZ 1.6 THP 156pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 22.400 km |
Een auto om vrolijk van te worden
- 500 km
De aankoop;
Na twee gezinswagens, toch weer bij een meer sportieve wagen.
Nadat ik de reclame op TV zag was ik meer dan geïnteresseerd, bij de dealer was ik verkocht.
Foto en film doen geen recht aan de wagen, in het echt is hij veel mooier.
In juni 2010 maakte ik de proefrit in Breukelen en was ik dik tevreden.
Ik bestelde na de vakantie in juli mijn RCZ, de levertijd zou ongeveer 4 maanden zijn.
Een erg lange tijd, maar er is geen alternatief.
Gedurende de wachttijd veranderd de datum levering voordurend.
In september ben ik het zat, de levering staat op dat moment op mei 2011.
Ik annuleer de opdracht en vraag de dealer op zoek te gaan naar een showroomauto, demoauto of desnoods een wagen te importeren.
Hij heeft relatief snel een showroomwagen gevonden die er nog maar kort in de showroom heeft gestaan en in onberispelijke staat is.
De auto is Ghris Haria (antraciet), 19" velgen, lederen interieur, 3D navigatiesysteem.
Mijn ervaringen van de eerste week;
De auto rijd buitengewoon prettig, de bak schakelt enorm soepel.
Ik rij de auto netjes in en heb mij voorgenomen, de toeren onder de 4000 te houden gedurende de eerste 1000 km.
Het is te merken dat de wagen bij Magna Steyr is gebouwd, de afwerking is perfect, geen piepje geen kraakje
Op 19" velgen rijdend over klinkers zou dat niet raar zijn geweest)
De turbo springt bij 2000 toeren bij en dit is goed merkbaar.
Het is geen volbloed sportwagen, maar gaat meer dan vlot mee met het verkeer.
Langzaam begin ik te zoeken wat de auto kan in bochten ed. steeds iets steviger de hoek om, en tot nu toe geeft hij geen krimp.
Het navigatiesysteem geeft mij tot nu toe nog wat hoofdbrekens, de mogelijkheden zijn enorm.
Behalve navigatie, is het een mediaspeler, jukebox (harde schijf, SD kaart, USB stick) carkit (goede kwaliteit) DVD speler en natuurlijk een radio en het beeldscherm voor de setup.
De standaard luidsprekers voldoen voor mij prima, een JBL setje was niet nodig.
De bagageruimte is enorm, ik heb geprobeerd onze twee 104 liter koffers in de achterbak te gooien, geen enkel probleem en dan nog steeds volop ruimte voor rugzakken en plastic tassen.
Met deze auto kan je echt op vakantie!
En met de "achterbank" plat zelfs verhuizen.
De achterbank is leuk maar niet bruikbaar voor iets anders dan een plastic tas.
Volgende week moet ik richting het oosten van het land en ik heb mij voorgenomen even de grens over te duiken, de topsnelheid is niet nodig, maar ben wel nieuwsgierig hoe de auto zich rond de
170/180 gedraagt.
Het verbruik is allerzins netjes, de auto heeft deze week nogal wat stilgestaan met draaiende motor, terwijl ik met het boekje op mijn schoot vanalles aan het instellen was.
Hiernaast rij ik nogal met wisselde snelheden (tussensprintjes)
Ondanks dit is het verbruik op dit moment 7.6 op de 100 Km.
Door de auto is nog een nieuw soort hobby ontstaan, ik heb een forum voor de RCZ opgericht ( http://rcz.forum2go.nl/ )
Hier heeft zich inmiddels een handje vol eigenaren zich aangemeld.
We hebben als oprichtingsstunt een uitstapje gepland naar de fabriek Magna Styer in Graz op 6 mei 2011.
Hier krijgen we een rondleiding door de fabriek en kunnen we zien waar de RCZ te wereld kwam.
de eerste 5000 staan erop....
- 5.045 km
De eerste 5000 kilometer zijn een feit, vanochtend toen ik de auto op de parkeerplaats parkeerde, zag ik 5045 kilometers op de meter staan.
In 3 maanden gereden en inmiddels heb ik toch een goede indruk waarin de auto uitblinkt en waar het wat minder ging.
De afgelopen drie maanden is gebleken dat de kwaliteitseisen van Magna Steyr gehaald zijn, nog steeds geen piepje, geen kraakje de auto is fluisterstil.
Ook de motor is fluisterstil, in het compartiment hoor je nagenoeg niets, dit heeft wel als resultaat dat je erg snel veel te hard rijdt.
Bij het optrekken bij het stoplicht hoor je de motor heel zacht grommen, had van mij meer mogen zijn, maar Peugeot heeft hier voor gekozen in het kader van het milieu, teveel geluid is volgens hen ook een milieu probleem.
De reacties in mijn omgeving zijn nog steeds erg enthousiast en niemand kan geloven dat deze wagen, in deze uitvoering oor “slechts “ € 40.000,00 gekocht kan worden.
Het lederen interieur straalt luxe uit van een hoger prijs niveau.
Wat ook leuk is, dat ik nog geen test heb kunnen vinden waar de RCZ slecht uit kwam.
De aller-leukste was voor mij TOPGEAR, ze hadden in een eerder stadium een test gereden in de meest luxe uitvoering en waren enthousiast.
Ze vroegen zich toen af hoe hun ervaring in de goedkoopste versie zonder extra accessoires en toeter en bellen zou zijn.
En nog steeds helemaal enthousiast, ze schreven, dat deze auto ook in de basis versie zoveel plezier geeft, dat je alle extra opsmuk zoals leder, navigatie enz…allemaal niet nodig hebt om te genieten.
Ik heb eigenlijk geen op en aanmerkingen op de auto op het gebied van kwaliteit.
Hij is voor mij snel genoeg, de auto laten chippen is voor mij geen noodzaak.
Het verbruik is heel acceptabel, ik haal rond de 1:14 (wel veel snelweg kilometers)
Trek je de auto regelmatig open en/of rij je veel binnen de bebouwde kom is het verbruik tussen de 1:11/1:12.
Inmiddels kan ik goed uit de voeten met alle extra op de auto die via de boordcomputer worden geregeld, alleen de stemherkenning is voor mij nog een zwart gat, ik denk dat ik daarvoor even de
tijd zou moeten nemen.
Maar alles wat je op die manier zou moeten regelen radio/carkit/navigatie enz…) gaat ook prima met de knopjes.
In de afgelopen weken kregen we nogal –ongewoon- veel sneeuw te verwerken in de randstad.
En ik miste toen wel mijn winterbanden, want op zomerbandjes van 235 breed, kwam ik helemaal nergens.
Een setje winterbanden kost inclusief velgen rond de 2000 euro ( 18 inch), een redelijke investering, maar bij winter zoals dit echt noodzakelijk.
Voor deze winter ben ik te laat, maar volgend jaar staat de auto echt op winterbanden.
Is alles hiep hiep hoera????
Bijna, eigenlijk drie dingen waar wat mee gedaan zou moeten worden op het gebied van kwaliteit.
De knop op de bestuurdersstoel voor de lendenstuk is zo’n slechte kwaliteit dat hij bij bijna iedere RCZ kapot is gebroken.
Op de deuren, net onder de spiegels zie je aan beide zijden een kalkspoor naar benden lopen, het lijkt erop dat water in de spiegels blijft staan en enorm langzaam naar beneden druppelt, hierdoor zie je op bijna iedere (donkere) RCZ een vertikaal kalkspoor onder de spiegel (wel eenvoudig weg te poetsen)
Tot slot het navigatiesysteem, het lijkt dat het systeem oude filemeldingen onthoud en soms weergeeft als er niets meer aan de hand is.
Op zondagochtend om 9.00 uur gaf het systeem aan dat er op de A12 een file stond van 18 kilometer. Of ik wou omrijden? Er was absoluut geen file, de file was vermoedelijk van de vrijdagmiddag toen ik thuis kwam,…van een systeem van 2700 euro verwacht ik eigenlijk dit soort foutjes niet,…
Maar deze drie puntjes vallen in het niets, bij de kwaliteit, genot en plezier die de RCZ mij biedt,…
Of dit de leukste auto is die ik ooit in mijn bezit heb gehad, weet ik niet,….maar in elk geval komt de RCZ op de tweede plaats.
Na drie maanden sta ik nog steeds ’s ochtend fluitend op, in de wetenschap dat ik met de RCZ naar mijn werk mag,…
En als ik ’s middags thuis kom en de auto heb geparkeerd kijk ik vaak nog even om, en denk ik, tjeetje wat een mooie auto!
10.000 tevreden kilometers
- 10.200 km
Op de teller 10.200 kilometer, en ik ben nog steeds blij met de auto!
Vorige week is de auto even bij de Peugeot langs geweest, een gratis algemene controle bij 10.000 kilometer (specifiek voor mijn dealer, staat nergens in het boekje)
Gelijk is toen de knop van de lendesteun vervangen, deze was kapot bij de levering van de auto.
Hiernaast heb ik gevraagd te kijken naar het navigatie systeem, dit overpriced systeem heeft zo bij tijd en wijlen kuren. Had ik eerder al last van spookfiles heb ik de laatste weken tot 2 maal toe een spontane re-start gehad. Voor de rest weinig aan de hand, alleen werd het scherm even zwart en het systeem start opnieuw op en gaat verder waar het was. Geen drama maar onverwacht voor zo'n duur ding.
Wel blijft het uitklapscherm, met duizend mogelijkheden een juweel in de auto en werken de multimedia spullen (USB/SD/DVD) voorbeeldig.
Het advies voor de spookfiles is het TMC signaal ergens anders weg te halen, staat nu op radio 538 en Skyradio zou minder problemen moeten geven,...er is in elk geval nu nog geen geen update beschikbaar.
Voor de rest is er eigenlijk niets te melden ten opzichte van alles wat ik hiervoor heb geschreven, de laatste 5000 kilometer zonder enig probleem afgelegd, de auto gedraagt zich voorbeeldig.
Op dit moment zou ik niet weten voor welke auto onder de 50.000 euro ik hem zou willen ruilen.
En dat is denk ik een goed teken!
Op dit moment is de Peugeot Dealer voor mij aan het zoeken naar een extra accessoire voor de RCZ, op de 200 Pk versie zit een zgn. Soundsystem standaard, dit lijkt nu ook voor de 156Pk beschikbaar te zijn.
Dit zorgt ervoor dat boven de 4000 toeren in de auto een geluid wordt geproduceerd wat klinkt alsof je in een volbloed sportwagen optrekt. Hiervoor wordt er een membraam door de Turbodruk in beweging gebracht. Buiten de auto, daar en tegen hoor je nog steeds geen asociale herrie.
In een eerder topic haalde ik aan dat ik een RCZ forum heb opgericht, de planning was toen dat we met een groep RCZrijders naar de geboortegrond zouden rijden bij Magna Steyr.
Dit is helemaal in kannen en kruiken, op 5 mei 2011 om 08.00 's ochtends vertrekken we vanaf de parkeerplaats net over de grens langs de A12 voorbij Arnhem met ongeveer 10 RCZ'n.
Tijdens de route sluiten er nog 3 auto's aan. Op 6 mei worden we voor een rondleiding bij Magna Steyr verwacht.
En zondag 8 mei 2011 starten we in Graz en rijden we 's ochtends vroeg terug naar Nederland, ik neem aan dat ik in de volgende update jullie kan vertellen hoe de auto zich gedraagt boven de 200 kilometer per uur. Van leden die terug zijn van wintersport, ook dat blijkt de RCZ prima te doen,...
Duitse autobahn en Magna Steyr
- 17.353 km
Vorige week donderdag mocht de RCZ voor het eerst los.
Ik ben met 11 andere RCZ eigenaren met aanhang naar de fabriek (Magna Steyr) geweest.
De auto ging voor de eerste maal Duitsland in, hier werd bevestigd wat ik al dacht en eerder beleefde met de RCZ, de auto klopt!
Bij 180 kilometer per uur, kan je gewoon de auto besturen met 1 hand,...(bij 200 ook, maar dat heb ik niet langer gereden dan een paar minuten)
Hij bibbert niet, schud niet en rammelt niet,...een solide product.
Onontkoombaar blijkt op de autobahn de idiooten die hun autootje met honderd voor je werpen,...de schijfremmen werken perfect, in een perfecte lijn remt de auto stevig af.
De top halen bleek niet mogelijk (met dank aan de idiooten) 204 bleek het maximale.
Zonder enige twijfel kan de auto een stuk sneller, de 200 haalt hij zonder probleem en de naald schiet naar de 200 en kruipt niet.
Bij 170 kilometer per uur het gas intrappen (in zijn 6de versnelling), resulteerd nog steeds in een gevoel van versnellen,..
Het verbruik is verbazingwekkend goed, tot 150 kilometer per uur is een verbruik van 1:14 prima haalbaar,...
Pas boven de 160 kilometer per uur begint het verbruik op te lopen,...
Bij 160 km/u 1:10, bij 180 km/u 1:8 en rond de 200 1:6,.....
En dat is helemaal niet slecht,...
De volgende dag hadden we de rondleiding in de fabriek en werd veel duidelijk.
Want laten we wel zijn, Peugeot was niet het succesvolle merk van 10tallen jaren geleden, hoe was het mogelijk dat ze nu ineens weer een stuk kwaliteit hebben gebouwd,...
Simpel, Peugeot heeft al het werk aan Magna Steyr uit handen gegeven en alleen het model is de inbreng van Peugeot, het ontwerp, de onderdelen, de testen, de productie en kwaliteitscontrole is het werk van Magna Steyr, en zijn toeleveranciers....
Alle ervaring die Magna Steyr heeft opgedaan met het bouwen van de Audi TT, Mercedes enz....zit ook in de RCZ,...
Dit maakt deze Peugeot, een wagen met Duitse kwaliteit.
De productielijn is voor de eigenaar van een RCZ ontzettend leuk, het begint met vier grote kratten met metalen onderdelen en na de bouw zijn er vier stations die een kwaliteitscontrole doen.
Is dit oke, dan gaat de RCZ in het beschermingsfolie en wordt iedere RCZ onderworpen aan een testrit op het circuit van Magna Steyr, snelheid, kinderkopjes, bochtgedrag en noodstop en een wasstraat waar de auto op waterdichtheid wordt getest.
Dit garandeerd een perfect product met een logo van Peugeot, maar de Duitse kwaliteit die alleen Magna Steyr kan leveren.
Ik heb een topdag gehad bij Magna Steyr en was al erg blij met mijn auto, maar dit maakt de liefde voor de auto compleet.
Van werkpaard naar luxepaard
- 20.500 km
Inmiddels heeft de teller de 20.000 kilometer overschreden.
En er is nog steeds niets met de auto aan de hand,...geen piep, geen kraak en geen gebreken.
Verbruik blijft netjes, kortom nog steeds helemaal blij met de RCZ.
Het aantal kilometers wat ik ga rijden zal wel enorm af gaan nemen.
Vanaf oktober krijg ik een auto van de baas voor mijn kilometers die ik voor het werk rij.
De auto blijft voor de fun voor de deur staan en zal slechts worden gebruikt in het weekend.
Toch maar de verkoop in?
- 22.000 km
Inmiddels staat de auto van de baas een drie weken voor de deur en er is gebleken dat de RCZ nauwelijks van zijn plek komt.
Behalve dat dit zonde is van de auto, is dit natuurlijk ook zonde van het geld.
Dus ik overweeg heel sterk de auto toch weg te doen en een oud boodschappenautootje (waarvan de afschrijving minimaal is) terug te kopen.
Het volgende en laatste item zal dus handelen over de restwaarde van de RCZ.
En dat was het dan,...
- 22.400 km
Een twee uur geleden reed een gelukkige nieuwe eigenaar met mijn RCZ de parkeerplaats af.
De auto heeft in het afgelopen jaar mij enorm veel plezier gebracht.
Betrouwbaar, prettig noem het maar op.
De rit door Duitsland was een echt hoogte punt en het bewijs dat de RCZ een klasse wagen is.
Wat ik ga missen? de schoonheid van de RCZ, ik denk dat is zojuist afscheid heb genomen van de mooiste wagen die ik ooit in mijn bezit heb gehad.
's Avonds voor het slapen nog even naar buiten kijken is zinloos geworden.
De restwaarde van de RCZ is anders dan de auto, dat was niet zo mooi.
Ik heb het afgelopen jaar een complete Dacia Duster afgeschreven.
Wel moet hierbij in ogenschouw worden genomen, ik heb gekozen voor snelheid boven het maximaal haalbare bedrag.
En ik heb de auto niet ingeruild voor iets duurders, maar simpelweg verkocht.
Dan als laatste als ik terug kijk op een jaar RCZ en de afschrijving in overweging neem, zou ik wederom een RCZ kopen?
Ik denk dat het antwoord nee zou zijn.
In Nederland waar je voortdurend in de file staat en bovendien maximaal maar 130 mag is een RCZ eigenlijk alleen een kunstobject.
Zou ik daar en tegen in de buurt van Duitsland wonen en af en toe het gas een echt in kunnen trappen, zou ik de RCZ ook nu niet weg hebben gedaan.
Want in de RCZ 160 kilometer per uur rijden, is bijna saai te noemen.
Maar met 210 over de snelwegrijden rijden is een absolute kick,...maar dat is in Nederland nu eenmaal een te dure hobby.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Lezersreacties (48) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.