Peugeot RCZ 1.6 THP 155 (2012)

autoreview

Peugeot RCZ 1.6 THP 155 (2012)

Signalement

UitvoeringRCZ 1.6 THP 155
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf21.000 km
KM-stand laatst48.879 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Al vanaf het moment dat de Peugeot RCZ uitkwam in 2010 vond ik het een mooie auto. Ik was toen echter net in het bezit van mijn BMW 118i cabriolet. Ik moest dus nog een paar jaar wachten met de aankoop. Hoewel smaken verschillen bleef de RCZ voor mij een prachtige auto. Omdat je de auto niet vaak ziet gaat de RCZ niet vervelen in het straatbeeld. Na mijn BMW 1 cabrio bijna drie jaar te hebben gereden waagde ik dus in 2013 de gok om over te stappen van BMW naar Peugeot.

Ik zag op internet dat jonge demo exemplaren flink in vraagprijs daalden. Daarom besloten om geen nieuwe maar een jong demo-exemplaar van nog geen jaar oud bij een dealer te kopen. Ander voordeel was dat demo exemplaren vaak full options zijn. Integraal leerpakket (ook op dashboard) elektrische stoelverstelling met geheugen voor 2 personen, verwarmde stoelen, navigatie met mediaplayer met 10 GB harddisc, 19 inch wielen, PDC voor en achter, (grafisch zichtbaar via navigatie scherm) telefoonaansluiting enz, het zit er allemaal op.

Het is een 156 pk uitvoering geworden. De motor trekt al vanaf lage toeren prima, en wanneer rond de 2000 rpm de turbo erbij komt wil hij best vooruit.
De auto bevalt tot op heden prima. Het ruimte aanbod voldoet goed. Met mijn 193 cm lengte kan ik goed zitten hoewel de mogelijkheid om de stoel naar achteren te schuiven een tikkie verder had gemogen om de zitpositie verder te perfectioneren. Het bankje achterin heeft alleen nut om er wat tassen op de plaatsen want zitten is er niet mogelijk. De kofferruimte is daarentegen enorm, mede gezien het soort auto.

De RCZ ligt prima op de weg en het stuurgedrag is erg direct. De bekrachtiging had iets minder mogen zijn om net wat meer gevoel in het stuur te kunnen hebben. De veerweg van de auto is vrij kort en de 19 inch banden doen daar geen goed aan maar dat hoort bij een sportieve auto. Al met al een zeer positief rijgedrag.

Het dashboard en de bediening van de knoppen was in de BMW erg logisch. Hier kan Peugeot nog wel wat van leren. De navigatie in mijn vorige BMW met de iDrive knop tussen de voorstoelen werkte voortreffelijk. De navigatie in de RCZ bedien je met een knop op de middenconsole. Dit werkt een stuk onhandiger omdat ik, vanwege mijn zitpositie in de achterste stoelstand, nét iets uit mijn stoelleuning naar voren moet om er goed bij te kunnen. De navigatie op zich werkt verder wel goed. Op het schem wordt tevens je radio en mediaplayer getoond. Nog een minpuntje van logica; bij mijn BMW kon je met een knop op de middenconsole de stoelverwarming bedienen én zien in welke stand hij stond. In de RCZ zit deze bediening op de zijkant van je stoel. Niet handig om te bedienen tijdens het rijden en is dan ook niet zichtbaar in welke stand hij staat.

Leuke gimmick is de uitklapbare spoiler welke bij 85 km/h een stukje omhoog komt en bij 155 km/h nog verder uitklapt. Het zal vast voor meer neerwaartse druk zorgen maar zelf zie je er niets van want het is van binnenuit niet te zien in je binnenspiegel.

Het verbruik is met gemiddeld 1:13,5 vrij laag. Dit komt omdat ik weinig stadsverkeer rij en mijn meeste kilometers maak op B-wegen.

Positief:
Rijgedrag
Wegligging
Mooie luxe aankleding door integraal leerpakket
Souplesse van de turbo motor
Verbruik

Negatief:
Logica bediening dashboard/instrumenten (stoelverw. + Navi)
gevoeligheid autom. ruitenwissers niet instelbaar

Update 23-02-2014:

Problemen:
ruitensproeier werkte niet. Zekering was gesprongen. 2 weken later werkte hij weer niet. Ruitensproeierpompje onder garantie vervangen.

Vakantie Italie 1-6-2014

  • 34.000 km

Weer 3 maanden verder en ook in mei een vakantietrip gedaan richting Italie. De auto heeft het perfect gedaan. Geen problemen gehad de afgelopen periode. Sinds de laatste servicebeurt heb ik 9.000 km gereden en vorige week een half litertje olie bijgevuld. Het olieverbruik is dus nihil.
Verder blijft de bediening en werking van de navigatie niet logisch. Maar ja, we moeten er mee leren leven.

Ik heb 3 sterren gegeven voor gebruikskosten omdat die er nog niet zijn geweest buiten MRB, verzekering- en benzinekosten. Onderhoud krijgt de auto pas na 24 mnd.

Geen bijzonderheden 1-10-2014

  • 37.000 km

Ik ben weer enkele maanden verder. De auto blijft goed rijden en er zijn geen bijzonderheden te melden. Eerdere genoemde plus- en minpunten blijven staan.

Jaar voorbij 30-12-2014

  • 39.000 km

Er valt nog steeds weinig te melden. De RCZ stelt me niet teleur en is nog steeds een geweldige auto om te rijden en ook nog steeds een zeldzaamheid op de weg. Afgelopen week de navigatie een update laten ondergaan; nieuwe firmware erop en de laatste kaartupdates geinstalleerd.

Storingen zijn er sinds de laatste tussenstand niet geweest.

Kwartaal verder 12-4-2015

  • 41.000 km

We zijn weer ruim 3 maanden verder. In die 3 maanden maar 2.000 km met de auto gereden. Komende zomer zullen er meer kilometers gereden gaan worden zodat de RCZ zijn onderhoudsbeurt eerder gaat krijgen. Deze beurt was volgens planning pas in september nodig maar aangezien we er komende zomer een grote rit mee gaan rijden door Duitsland, Oostenrijk, Italie, Slovenie en weer retour NL gaat hij al in Mei richting dealer.

Er zijn geen problemen te melden en het blijft een heerlijke auto. Ik heb hem nu anderhalf jaar dus de helft zit er op.

Beurtje gehad

  • 43.000 km

We zijn weer bijna 3 maanden verder. Het wordt saai. Er zijn geen bijzonderheden te melden. De RCZ blijft het 100% goed doen zonder storingen of mankementen. De RCZ heeft 2 weken geleden een onderhoudsbeurt gehad i.p.v. in september vanwege de grote vakantierit die er aan zit te komen. Kosten voor deze beurt was € 264,00. Viel me ook al niet tegen. We gaan voorlopig gewoon verder.

Vakantie voorbij (2 jaar in bezit)

  • 48.000 km

De zomervakantie is al weer even voorbij. Met de RCZ via Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk naar Slovenie geweest en weer terug.
De RCZ heeft zich voorbeeldig gedragen. Vanaf het vorige verslag zijn er wederom geen storingen geweest. De auto is nu 2 jaar in mijn bezit en heeft mij positief verrast. Toen ik de overstap maakte van BMW naar Peugeot had ik nog wel mijn twijfels maar die zijn onterecht gebleken. In de afgelopen 2 jaar is alleen het ruitensproeier pompje vervangen. Verder 100%. Zou dit komen doordat de auto door Magna Steyr in Oostenrijk is gebouwd?

Minpunten die ik 2 jaar geleden in het eerste verslag schreef blijven staan. Maar daar is goed mee te leven.

Stilletjes aan kijk ik al weer naar een andere auto voor over een jaar. Want na 3 jaar koop ik altijd weer iets anders. Maar de RCZ bevalt me erg goed en het zou zomaar kunnen dat ik hem een half jaartje langer houdt.

Verkocht. (18-01-2016)

  • 48.879 km

Iets eerder dan verwacht heb ik de RCZ ingeruild.
De RCZ is me heel goed bevallen. Beter dan ik verwacht had. In de 2,5 jaar dat ik hem heb gehad heeft zich maar 1 probleempje voorgedaan. (ruitensproeier pompje vervangen). Kortom zeer tevreden, maar toch weer gekozen voor een volgende auto en weer terug naar mijn vorige merk BMW. Afgelopen maandag is mijn BMW 3-serie M Sport in de kleur Estoril Blauw afgeleverd. De review van deze auto staat ook weer hier op de site van Autoweek.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.