Peugeot RCZ 1.6 THP 200 (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | RCZ 1.6 THP 200 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 122.611 km |
KM-stand laatst | 145.500 km |
Peugeot RCZ 200 pk - 2012
- 145.500 km
Met een vriend had ik gecorrespondeerd over welke auto ik eventueel ooit nog eens zou willen bezitten. Ik had mijn fantastische Alfa Romeo Giulietta, die ik nooit zou verkopen, en daarnaast de Alfa Romeo Spider, die ik had gekocht om plezierritjes met de open kap te maken. Een sportcoupé zou ik desondanks nog weleens willen aanschaffen. Dan moest ik niet bij Alfa Romeo zijn voor een voordelige occasion. Speurend op internet kwam de Peugeot RCZ voorbij als een ondergewaardeerde auto, die het Franse alternatief moest zijn voor de Audi TT. Dat maakt het prijstechnisch interessant, terwijl ik de RCZ mooier vind dan die saaie TT. Er waren de nodige reviews, die de THP motor, ontwikkeld samen met BMW voor o.a. MINI, maar ook Citroën, belichtten als een serieus risico. Een geweldige motor, maar zeer gevoelig voor het juiste onderhoud en rijgedrag.
Op een site kwam ik ineens een Peugeot RCZ 200 pk tegen in Stellendam bij een handelaar in sportieve auto’s. Het kon geen kwaad om er eens langs te rijden en er naar te kijken. Daar stond de RCZ te glanzen in de showroom en ik draaide eromheen en ging er eens in zitten. De verkoper stelde voor om meteen een proefrit te maken. Dit is de uitvoering die je moet hebben met 200 pk. De coupé startte met een aangename grom en halverwege werd ik aangemoedigd om eens flink gas te geven. De RCZ klauwde in het asfalt en liet niet meer los. Nogal overweldigd zei ik: Doet u deze maar!
Ik onderhandelde over de inruilprijs voor de Giulietta, die ik mijn oprechte excuses aanbood. Sorry!
3 februari 2020 –aanschaf RCZ € 11.750,00 – 122611 km
Een weekend naar Duitsland, net over de grens, was een mooi excuus om de RCZ eens op z’n staart te trappen. Na een kopje koffie liet ik de motor eerst rustig warm lopen en nam de oprit naar de Autobahn om voluit te gaan. Daar gaf de motor plotseling de geest en ik kon nog net uitrijden en de dichtstbijzijnde parkeerplaats bereiken. Achteraf bleek, dat de turbo’s het hadden begeven door extreme vervuiling en de motor volgelopen was met water. De adviezen van de alarmdienst hielpen niet en de RCZ werd per autoambulance afgevoerd en ik kreeg een huurauto mee. Er moest een complete ruilmotor ingebouwd worden, die echter pas 30.000 km had gelopen en van een nieuwe verbeterde generatie is. De prijs viel me best mee, temeer omdat ik de verkoper aansprakelijk stelde voor ongeveer de helft van de kosten. Zodoende moest het probleem adequaat opgelost zijn. Na vier jaar lijkt dat volledig in orde. De motor is uiterst soepel en de dubbele turbo werkt fantastisch over het hele toerengebied, zodat 60 km/u in z’n zes mogelijk is, maar je ook pittig kunt doortrekken tot 6000 tpm bij warme motor. Dat is bovendien beter voor het schoon branden van de turbo’s en geeft een schitterend grommend motorgeluid dat alleen in het interieur te horen is door een speciaal ingebouwd membraan vanuit de motorruimte. Tijdens rustig rijden op de snelweg geeft het dashboard een verbruik van ca. 6 liter per 100 km aan. Uiteraard kan dat bij hoge toerentallen en stadsgebruik flink oplopen. Ik tank altijd Euro 98, liefst Shell V-Power. Euro 95 is voor deze motor beslist af te raden.
Gelukkig ben ik in Brielle bij een specialist in Franse auto’s terecht gekomen, die eventueel een complete revisie kan uitvoeren en waar ik alle onderhoud en reparaties aan de RCZ laat doen.
De voortrein is in de 200 pk uitvoering aangepast aan het grotere vermogen, waardoor de RCZ scherp en zeker stuurt en verkeersdrempels en oneffenheden op asfalt probleemloos wegwerkt. Op klinkerwegen en kinderkopjes voel je hoe stug de vering eigenlijk is. De auto heeft de Oostenrijkse Magna Steyr bouwkwaliteit en is van binnen prachtig afgewerkt met donkergrijs nappa leder, inclusief het dashboard en de portieren, perfect gestikt. Er is geen rammeltje of kraakje te bespeuren. De bediening is precies zoals ik die hebben wil met cruise control, maar zonder andere hulpsystemen en het stuur vrij van knoppen. Het (verouderde) navigatiescherm op het dashboard houd ik meestal dichtgeklapt. Inmiddels zit er een houder voor mijn GSM op een ventilatierooster, zodat ik Google Maps kan gebruiken, dat zeer nauwkeurig en up-to-date is. Zelfs de wagensnelheid wordt exact aangegeven. Het was even zoeken naar de juiste elektrische instelling van de kuipstoelen met geheugenstand. Ze zitten prima met goede steun en zijn geschikt voor lange afstanden. Stoelverwarming leek overdreven, maar is in de winter toch wel heel comfortabel. Voor en achter prima parkeersensoren, die een ruim gebied bestrijken.
In het jaar van aanschaf is de startmotor vervangen. Zo kwam ik in het eerste jaar op een totaal van ca. € 15.000,00 voor aanschaf en bijkomende kosten voor een perfect rijdende RCZ. Elke keer wanneer ik instap is het een geweldig gevoel om plaats te nemen in het royale interieur en met deze coupé statig weg te rijden; de grenzen van de wegligging zal ik wel nooit bereiken. De motor kent geen aparte instellingen en het rijgedrag bepaal ik volledig zelf door de manier van gasgeven. Het achterbankje is voor kabouters, maar handig om wat achter je neer te kunnen leggen en neerklapbaar voor een enorme bagageruimte. Het ontwerp van de RCZ doet enigszins denken aan een aandrijving met middenmotor, al zit de motor gewoon voorin met voorwielaandrijving, wat ik nog nooit als een nadeel heb ervaren. De gewichtsverdeling is voor mijn rijgedrag uitstekend.
2021 ging rustig voorbij met € 180 voor de APK keuring met wat bijkomende kosten bij 128823 km.
APK 2022 bij 135080 km. Derde remlicht vervangen. 4 Michelin Pilot Sport 4 - 235/40R19NI ter vervanging van de Hifly banden, die er bij aanschaf al op zaten. Deze hadden zich bij een noodstop op een droge weg goed gedragen, maar ik wil topkwaliteit. De remmen zijn trouwens zeer goed en uitstekend te doseren en houden de auto prachtig in het spoor. Bij 135190 km alsnog een kleine beurt, olie ververst + filter, want de spiegelverstelling moest toch gerepareerd worden.
De aluminiumkleurige dakbogen waren gevoelig voor vlekken en ik vond ze te opvallend. Ik besloot dat mat zwart er gedistingeerder uitziet. De chromen rand rond het Peugeot logo op de motorkap wilde ik ook matzwart, evenals twee chromen strips op het front. Bij Matrix Design heb ik dit laten wrappen en een zonneband op de voorruit laten aanbrengen. Bij het wrappen bladderde de lak onder het logo af, waarschijnlijk als gevolg van slecht uitgevoerd spuitwerk bij een vroegere schade. Er zat niets anders op dan de complete voorbumper opnieuw te laten spuiten.
Tussentijds heb ik de RCZ voor de zekerheid volledig laten uitlijnen, ook vanwege de nieuwe banden.
Na het spuiten bleek al snel, dat de koplampen bijna klem zaten tegen de motorkap en er moesten nieuwe lampsteunen besteld en gemonteerd worden. Bekvechten met de spuiter over de schuldvraag hielp niet veel. Aan de binnenzijde van de bumper was nog het herstel van een oude schade te zien.
Plotseling startte de RCZ niet meer. De eigenaar van de garage kwam thuis voor de deur de zaak doormeten en controleren en heeft een nieuwe accu geplaatst. Totale kosten voor 2022 € 3378,00.
Bij 139632 km APK 2023 en systeem uitlezen vanwege een storingsmelding + kleine beurt.
Na een paar maanden weer een storing uitlezen, de brandstofdruk was tijdelijk te laag geweest.
Een maand later weer deze storing en de conclusie is dat de brandstofpomp vervangen moet worden.
Totale kosten voor 2023 € 212,00.
Bij 143477 km nieuwe brandstofpomp gemonteerd, oliefilter, motorolie, set ruitenwissers, kleine beurt, APK tot 30-01-2025. Totaal voor 2024 tot nu toe € 1279,00.
Wanneer er geen bijzondere onverwachte gebeurtenissen meer plaats vinden, zijn de kosten goed te overzien. Een kleine zelfstandige, gespecialiseerde garage is vanwege de tarieven en de kennis en service beslist aan te raden. Nu ik de RCZ beter heb leren kennen en de zwakke punten zijn aangepakt is het een heerlijke, moderne auto, zonder irritante hulpsystemen. Uiteraard is het een sportcoupé voor twee personen, die tevens zeer geschikt is als toerauto, waarvoor ik hem ook heb aangeschaft.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.