Peugeot 207 RC (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 207 RC |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 8.500 km |
KM-stand laatst | 17.000 km |
207 RC 1.6 16v THP Turbo
- 14.500 km
Sinds kort heb ik een Peugeot 207 RC 1.6 16v THP Turbo (128kW/175pk) als lease auto ter beschikking gekregen.
Ik behoor gezien mijn gezinssamenstelling niet tot de doelgroep die dit soort auto's zou uitkiezen als (lease) auto. Deze review is daarom meer gericht op de manier waarop wij gebruik maken van de auto, namelijk als gezinsauto. Daarentegen, zoals ik nu kan zien, is dit de eerste review van een 207 RC.
Binnenkort zal ik een aantal foto's uploaden
UITRUSTING
De auto is vanwege het maximale leasetarief van de oorspronkelijke berijder zonder enige opties aangeschaft in de kleur rood (Rouge Aden). Ik vind het persoonlijk een kleur die heel goed bij deze auto past. Het is helaas geen metallic lak.
Standaard zit er een handmatige airco in, leder/alcantara sportinterieur, een JBL stereo met CD speler, 6 speakers en afstandbediening aan de stuurkolom, lichtmetalen 17" velgen, matchromen verwarmbare buitenspiegels, mistlampen met chromen rand voor en een dubbele verchroomde uitlaat.
ERVARINGEN
Het mag duidelijk zijn dat deze auto geen eigen keuze was. Ik heb een gezin met twee kinderen (4 en 6 jaar) en daarvoor is het praktische nut van de auto ver te zoeken. Het is geen pretje om je kinderen in een kleine 3-deurs te moeten proppen. Omdat de auto als 2+2 is ingericht en de kinderen nog gebruik maken van kinderzitjes, is het erg moeilijk om de gordels vast te krijgen. Die gordelbevestiging zit namelijk diep in de halflederen sportachterbank verzonken en daar staat het kinderstoeltje zo goed als bovenop geparkeerd. Je moet daarom ook zelf echt achterin instappen om de gordels vast (en los) te krijgen. De instap is echter wel voldoende omdat de voorstoel simpel naar voren kan worden geschoven bij het naar voren klappen.
Behalve dat is het voor de kinderen best te doen, wij ouders zijn beide rond de 1.80 lang en dan blijft er nog voldoende beenruimte achter de voorstoelen over. De beentjes van mijn kinderen zijn nog niet zo lang dat ze problemen hebben met de ruimte.
De kofferruimte is voldoende. We hoeven tenslotte niet meer met kinderwagens te sjouwen en de wekelijkse boodschappen kunnen zonder problemen mee.
De stereo is van JBL en zit standaard ingebouwd. Hij betreft een radio met CD-speler die ook MP3 kan afspelen. Er kan ook een externe MP3 speler aangesloten worden. In het scherm bovenop het dashboard wordt het afgespeelde nummer van de CD of MP3 weergegeven. De stereo kan me niet erg overtuigen maar het kan ook komen doordat onze vorige auto een Bose stereo aan boord had met beduidend beter geluid.
HET RIJDEN
Het rijden met deze auto is een genot. Bij het starten klinkt er een mooie brom uit de uitlaat maar bij stationair is het net een naaimachientje, zo stil als hij staat te snorren.
Het gas geven bij wegrijden moet erg gedoseerd want dat levert vaak een heftige sprint op, hier moet je erg aan wennen. Een hellingproef op grint is een bijna onmogelijke opgave. Te weinig gas en hij slaat af, teveel gas of pompend op het gas zorgt voor een verplaatsing van een kuub grint en een hoop stof. Maakt niet uit hoe je de koppeling probeert te bedienen want die grijpt gewoon snel aan. Bij een normale hellingproef merk je ook het directe aangrijpen van de koppeling wel maar dan wordt de wielspin door de elektronica beter geregeld. Het rijden in een stedelijke omgeving of in files met veelvuldig optrekken is vrij vermoeiend.
Wat ik wel erg prettig vind is de snelle respons op het gas tijdens het rijden. Even een inhaalsprintje op een 80km weg is zo gepiept en bij het stoplicht ben je meestal als eerste weg. Het is ook erg leuk om de turbo te horen zuigen bij het overschakelen naar de volgende versnelling.
Je kan redelijk schakellui rijden omdat het maximum koppel al bij 1600 toeren beschikbaar is.
De vering van de auto is vrij hard maar niet ondoenlijk. Op een klinkerweg wordt je redelijk door elkaar geschud. De sportstoelen maken een hoop goed. Voor de kinderen achterin, of overige achterpassagiers, is het echter niet altijd even prettig want die hebben er wel echt last van. De wegligging is wel erg goed want het nemen van snelle bochten kunnen waarschijnlijk nog sneller, ik heb de grens nog niet weten te bereiken.
Ons gemiddelde verbruik is bij 70% stadsritten 8,9 liter op 100km (1 op 11,2). Hoewel het verbruik voor mij als leaserijder niks uitmaakt, vind ik het toch redelijk gezien de prestaties en het gebruik van de auto. Er moest bij 9000 km een liter olie bij en Ik heb er onlangs nog een liter olie bij moeten gooien. Ik weet niet of dit gebruikelijk is, ik ben er nog niet mee naar de dealer geweest om dit na te vragen.
VOOR- & NADELEN
Het nadeel vind ik dat de versnellingsbak maar 5 versnellingen heeft. Er is wat mij betreft teveel motorgeluid te horen op de snelweg bij 120km/u maar ik kan me voorstellen dat iemand die voor deze auto kiest het niet zo heel erg vindt.
De half leer/half alcantara sportbekleding van de auto is erg mooi om te zien. De stoelen zitten voortreffelijk en zijn op alle mogelijke manieren handmatig te verstellen. Het dashboard is van een zacht op leer lijkend materiaal, evenals vele interieurdelen in de auto, de versnellingspook is van glimmend aluminium.
Wat ik niet begrijp is de moeilijk te hanteren afstandbediening van de stereo. Met een pookje aan de rechterkant van de stuurkolom kan die bediend worden. Hiermee kan ook het menu van de boordcomputer doorlopen worden. Het gebruik van de stereo middels deze afstandbediening werkt niet intuïtief, ik gebruik liever de knop van de stereo zelf want die zit namelijk voor het gevoel maar 10cm van het stuur af.
Onbegrijpelijk vind ik ook dat deze auto, gezien de kostprijs, een handmatige airco heeft. Hij is met warm weer met geen mogelijkheid echt koel te krijgen, hij moet constant op de hoogste stand van de ventilator staan om dat voor elkaar te krijgen. Bovendien is het stellen van de temperatuur in combinatie met de airco erg lastig.
Dus als je overweegt om deze auto aan te schaffen, bestel dan de automatische airco erbij!
Ik mis een cruise control. Dit maakt het rijden bij trajectcontroles met deze auto een stuk aangenamer. Is dus ook ten zeerste aan te raden.
De snelheidsafhankelijke interval van de ruitenwissers is even wennen maar het werkt op zich prima. Wat ik handig vind is dat wanneer het contact van de auto uitgeschakeld wordt tijdens ingeschakelde interval op de ruitenwissers, de ruitenwissers niet gaan wissen wanneer het contact van de auto weer wordt aangezet. Dit heeft me bij een vorige auto een paar rubbers van de ruitenwissers gekost omdat ze waren vastgevroren. Een regensensor zou echter handiger zijn.
Wat ik raar vind is dat er maar 1 sleutel met afstandbediening standaard bijgeleverd is. Met de reservesleutel moet je dus de deur handmatig openen. Niet handig als je partner ook regelmatig gebruik van de auto maakt, zeker niet als die ook regelmatig vergeet waar de sleutel met de afstandbediening het laatst werd neergelegd. Als ik de auto langer zou moeten rijden zou ik wel een extra sleutel met afstandbediening erbij bestellen.
PROBLEMEN
Geen problemen ondervonden, behalve dan het naar mijn mening hoge olieverbruik.
Foto's toegevoegd
- 17.000 km
De Peugeot gaat naar zijn volgende berijder. Even gewassen voordat hij wordt overgedragen, gelijk even een paar foto's geschoten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.