Peugeot 207 Féline 1.6-16V Turbo (2008)

autoreview

Peugeot 207 Féline 1.6-16V Turbo (2008)

Signalement

Uitvoering207 Féline 1.6-16V Turbo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst88.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste jaar in een Peugeot

  • 29.000 km

Ruim een jaar geleden heb ik een Peugeot 207 Feline 1.6 Turbo aangeschaft in de kleur Blue Neisha. Ik was op zoek naar een sportieve maar toch ook luxe auto voor EUR 25k. De beste combinatie tussen beiden werelden was in mijn ogen de Peugeot 207 Feline 1.6 Turbo.

Standaard is de Feline uitvoering al erg compleet vandaar dat ik alleen het JBL soundsysteem heb genomen. Dit soundsysteem is erg aan te raden, wanneer je waarde hecht aan een mooi geluid in de auto.

Na 1 jaar Peugeot zijn dit mijn bevindingen:

Comfort (4 sterren); De Feline uitvoering heeft - in tegenstelling tot de RC - geen sportonderstel en dat vind ik erg prettig aangezien ik graag comfortabel van A naar B wil gaan. De (sport)stoelen zitten voortreffelijk. Wat wel een beetje tegenvalt is de hoofdruimte op de achterbank, de oorzaak hiervan is het panoramadak dat erg veel (dak)ruimte inneemt. Ter vergelijking mijn vriendin heeft een Mini met schuifkanteldak en daar heb je achterin meer hoofdruimte dan in mijn Peugeot

Prestaties (4 sterren); Van 0 naar 100 in +/- 8 seconden en een top van > 200 km/u zeggen eigenlijk al genoeg. Wat met name opvalt is het gemak waarmee de Peugeot versnelt van de 2 naar de 3 en van de 3 naar de 4. Het verbruik over de eerste 29.000 km bij +/- 75% snelweg bedraagt 1 op 13,5. Hier moet wel bij worden vermeld dat ik een rustige rijstijl heb.

Betrouwbaarheid (4 sterren); Na 29.000 heb ik nog geen serieuze "mankementen" aan mijn Peugeot gehad. Hopelijk blijft dit ook zo ! Wel bleek nadat de voorruit was vervangen (uitgescheurd sterretje naar de rand van het raam) dat de console (binnenspiegel / regensensor) los zat en plotseling naar beneden viel. Dit is bij de kleine beurt door de Peugeot dealer prima verholpen.

Gebruikskosten (3 sterren); De auto heeft 2 weken geleden de 30.000 km beurt gehad, kosten EUR 220,- Dit was ingecalculeerd. Wat ik echter niet ingecalculeerd had was dat de voorbanden ondanks mijn rijstijl en vele snelwegkilometers "bijna" aan vervanging toe waren (profiel 2,6 mm). De kosten voor 2 nieuwe banden bedragen +/- EUR 350 - EUR 400 ! Dus deze worden binnenkort vervangen.

Zou ik weer een Peugeot kopen ? Nee, de reden, er is niets mis met de Peugeot (goede prijs / kwaliteit verhouding) alleen de dealer heeft mij teleurgesteld op het gebied van betrokkenheid en after sales. Zeker nu dat ik gezien heb dat het ook anders kan - lees BMW / Mini dealer.

Betrokkenheid: ik heb zelf moeten bellen voor het maken van een afspraak om de auto op te halen. De auto stond al +/- 2 weken bij de dealer en ik had nog niets van hun vernomen. Bij de Mini dealer duurde dit alles 5 werkdagen en werden wij meerdere malen op de hoogte gehouden van de status van de "bestelling".

After sales: de dealer zou een aantal weken na aanschaf contact met mij opnemen over mijn bevindingen......Nooit iets vernomen. De Mini dealer heeft 3 weken na aanschaf contact met ons opgenomen en naar onze bevindingen geinformeerd. Zo hoort het !

Op naar het tweede Peugeot jaar

Zuinigheidstest met mijn Peugeot !

  • 34.000 km

In de afgelopen 5.000 km heb ik het gemiddeld verbruik van mijn Peugeot eens onder de loep genomen. Volgens de fabrieksopgave ligt het gemiddeld verbruik van de 1,6 turbo motor op +/- 7,0 ltr per 100 km. Mijn eerste 29.000 verbruikte ik gemiddeld - volgens de boordcomputer - 7,5 ltr per 100 km. Nu met een "licht" aangepaste rijstijl, kom ik tot een gemiddeld verbruik van 6,8 ltr per 100km, met als hoogtepunt een score van 6,6 ltr per 100 km op 1 volle tank. Gedurende deze periode heb ik niet harder gereden dan 120 km/u, heb ik vroeg geschakeld - met name in de bebouwde kom - en kon het naar mijn inziens nog zuiniger ware het niet dat een 6e versnelling ontbreekt ! Persoonlijk vind ik 6,8 liter per 100 km een goede score voor een auto van 150pk, maar aangezien de benzineprijzen op dit moment redelijk laag zijn (tank altijd V-Power 95 in Duitsland) wil ik in de komende periode toch de turbo van mijn Peugeot iets vaker aanspreken !

Mijn Peugeot ziet Abraham

Afgelopen week heb ik de magische grens van 50.000 kilometer bereikt. Van buiten ziet hij er nog als nieuw uit, alleen de motor ! en in mindere maten de binnenspiegel hebben mij afgelopen winter in de steek gelaten. Allereerst de motor. Bij 40.000 kilometer verloor ik - nota bene op de snelweg - het vermogen van mijn Peugeot. De trekkracht was plotseling helemaal verdwenen. Eenmaal aangekomen bij de Peugeot dealer bleek dit een bekende storing te zijn. Uiteindelijk hebben ze - onder garantie - de distributieketting vervangen, waarna het euvel was verholpen. Wel begon ik mij zorgen te maken over de garantietermijn van 2 jaar die komende zomer afloopt ! Mijn binnenspiegel is een ander verhaal. Sinds ze bij Carglass mijn voorruit hebben vervangen zit mijn binnenspiegelconsole los. Als ik mijn binnenspiegel wil goed zetten - en ik let niet goed op - valt de complete console - inclusief licht & regensensor naar beneden. Verder ben ik erg tevreden over mijn Peugeot, er zijn maar weinig auto's in deze prijsklasse met zoveel binnenruimte. Ondanks dat dit een drie-deurs uitvoering is, heb je op de achterbank als volwassenen genoeg ruimte.

De laatste meters / conclusie

  • 88.000 km

Na ruim drie jaar is vandaag de dag aangebroken dat ik mijn Peugeot ga inruilen voor Volkswagen Crosspolo 1.2 TSI.

De Peugeot heeft mijn positief verrast op het gebied van comfort - ondanks dat het een pittige auto is en op het gebied van interieur ruimte - ondanks dat het maar een 3-deurs auto is. Het interieur ziet er na ruim 3 jaar nog als nieuw uit, met de kwaliteit en de gebruikte materialen in het interieur is dus niets mis.

De motor en dan specifiek de Turbo heeft in het begin nogal voor problemen gezorgd, dat verbaasde mij nogal, zeker omdat het een nieuwe auto van > EUR 25k betrof. In totaal heeft de Turbo 3 keer voor problemen gezorgd, telkens weer was het vermogen weg en kon ik niet harder rijden dan 100km/u. De Peugeot dealer heeft tot drie keer toe dit euvel onder garantie verholpen.

Het verbruik van 1.6 Turbo motor is sterk afhankelijk van de rijstijl van de bestuurder. In ben geen hardrijder en met een gemiddelde snelheid van 110-115km/u op de snelweg is 1:14 / 1:15 makkelijk haalbaar. Rij je echter gemiddeld 130-140km/u dan gaat het verbruik al snel naar de 1:11.

Verder heb ik nog 1 opmerking; standaard werd mijn Peugeot geleverd met Pirelli banden. De voorbanden waren - ondanks mijn rustige rijstijl al na 28k kilometer versleten. Nu heb ik Continental banden eronder zitten en de voorbanden zijn nu pas aan vervanging toe na ruim 60k kilometer ! Dit verschil vond ik wel opmerkelijk. Voor mij dus geen Pirelli's meer, zeker als je weet dat een voorbandje > EUR 200 kost.

Samengevat is de Peugeot 207 1.6 Turbo Feline een comfortabele reisauto, netjes afgewerkt (zeker in de Feline uitvoering) en met voldoende vermogen. Ben nu benieuwd of de Volkswagen Crosspolo mij ook zo goed zal bevallen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.