Opel Astra 1.8i-16V Edition Cool (1997)

autoreview

Opel Astra

Signalement

UitvoeringAstra 1.8i-16V Edition Cool
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf126.000 km
KM-stand laatst188.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 188.000 km

Na 14 jaar was er te veel roest aanwezig op mijn Lancia. Als vervanger wilde ik iets kleiners, niet te duur. Daarnaast had ik graag dat de auto in minder dan 10 sec op de 100 km/u zat (Lancia in 7.2 sec). Die Lancia was toch echt een ultieme wolf in schaapskleren, dus mijn volgende auto moest dat ook worden.

Bij Van Voorthuijzen in Leiderdorp stond deze Astra. Praktisch, betaalbaar en behoorlijk vlot. De Cool Edition heeft een handmatige airco, mistlichten voor, elektrische ramen voor, elektrisch bedienbare spiegels en verwarmd, toerenteller, buiten temperatuurmeter en in hoogte verstelbare bestuurders stoel. Helaas geen lichtmetalen wielen, geen ABS en geen derde remlicht.

De 1.8-16v is tamelijk zeldzaam, de meeste Astraatjes F werden met 1.6 (8v of 16v) geleverd. Van buiten zie je niet dat deze auto toch serieus vlot was (9.5 sec naar 100 km/u en top van 200 km/u).
Hoewel het maximale koppel (168 Nm) pas boven de 4000 rpm vrij komt, voel je de motor al rond 2500 rpm trekken. De motor klinkt rauw, en de wegligging is beslist niet sportief. Na wat aanpassingen (Koni 1130 sports kit, K&N 57i luchtfilter, 195/50VR15 Pirelli 6000\'s, en Remus uitlaat) was de Astra lekker strak in de bochten en trok hij sneller door tot rood. De Koni\'s zorgden er wel voor dat je iedere hobbel (en op de N11 zijn dat er echt veel) voelt, zelfs in de minst stugge stand. De winterbanden op stalen velg (Vredestein Snowtrac 2, 175/65R14) waren comfortabeler (wangen van de banden vingen veel op), maar je hoort de banden goed wat op langere ritten ging irriteren.

Sturen is een zwak punt van dit type Astra, rond het middelpunt heb je geen enkel gevoel met het wegdek. De stuurbekrachtiging vind ik persoonlijk wel prettig, niet te veel aanwezig. De brede banden en straffe vering/demping zorgden er ook voor dat de auto erg gevoelig was voor spoorvorming. Met de gevoelloze stuurinrichting zorgde dat voor een onrustig weggedrag op wat mindere wegen.

Er zijn 4 remschijven gemonteerd op Astra\'s vanaf 1.8 liter (achterste schijven gelijk aan de Astra GSI) waardoor de auto goed remt. Je moet wel in je achterhoofd houden dat je geen ABS hebt.

Het verbruik is zoals je mag verwachten van een 1800-motor. Over 62000 km gemiddeld 1 op 12.8. Op de snelweg 1 op 15.6 (100 en 120 km) en in de stad ben ik niet onder de 1 op 10 gekomen. 1 op 8 haal je als je veel stoplicht sprintjes doet.

De carrosserie is prima, geen roest, en voelt stijf aan in snel genomen bochten. Ook de lak verdient een pluim, geen last van verweer bij mijn Astra.

Helaas is er wat schade aan mijn wagen ontstaan, deels door vandalen en het scheve achterwiel rechts, is waarschijnlijk door mij gedaan. Te kort een bocht rechtsom gedaan, waardoor het rechter achterwiel de stoeprand raakte. Samen met een brakke stappenmoter en nog wat andere euveltjes, bleek dat repareren meer kost dan de dagwaarde. De Astra is teruggekeerd naar Van Voorthuijzen, waar intussen mijn volgende auto wordt klaargemaakt.

De vraag of ik weer een Opel (Astra) zou kopen, is lastig te beantwoorden. De huidige Corsa is groter dan de Astra F en de Astra H is bijna aan vervanging toe. Opel maakt de laatste tijd zeker geen verkeerde auto\'s (GT, Speedster Turbo, Corsa OPC, Insignia), maar persoonlijk vind ik Opel 13 in een dozijn.
Mijn volgende auto is ook van GM, gebaseerd op het Vectra B platform, maar met een Saab jasje. Of wel, ja, ik blijf bij GM. Het is een 9-3 Coupé 2.0t uit eind 1999 met Abbott Racing tuning (complete set, met verstelbare Koni\'s, zoals ik had op de Astra, ipv Abbott vering/demping). 225pk en 310 Nm... Tijd om wat leasebakken te pesten! Over een paar maanden volgt mijn review van de Saab. Foto\'s van de Astra volgen nog.

Wat bevalt mij, of waarom zou ik hem aanraden?
- Voor zijn klasse ruime kofferbak
- Achterin genoeg ruimte om 2 volwassenen te vervoeren
- Onderdelen zijn ruim verkrijgbaar
- Redelijk zorgenloze auto, start and go (ook bij -10 of +32 graden C)
- 1.8-16v is een fijne krachtbron
- Onderhoudskosten zijn laag
- Verbruikt nauwelijks olie
- Je rijdt er zo in weg, handboek heb ik niet eens opengeslagen
- Benzine meter is consistent en geeft een waarschuwing bij 9 liter over (43 liter tot het bijna overloopt, bijtanken)

Waar heb ik me aan geërgerd, of waarom zou ik hem niet aanraden?
- Isolatie is matig, ook zonder open luchtfilter en sportuitlaat hoor je de motor, banden- en windgeruis behoorlijk. Bij meer dan 80 km/uur moest de radio van 12 naar 15 (JVC installatie). Vandaar 3 sterren bij comfort.
- 5e versnelling is kort, bij 120 km/uur (op GPS) draait de motor 3500 rpm. Ik heb beter gezien (Lancia Thema zat op 3000 rpm)
- Piepjes en kraakjes vanonder de voorste stoelen die veel te zacht zijn en geen zijdelingse steun bieden
- Motor daalt erg langzaam terug in toeren, maar voldoende om op de motor af te remmen.
- Het lijkt wel of het halve wagenpark van Nederland uit Astraatjes F bestaan.
- Behoorlijke afwijking van de teller (iets over 110 op de teller is 100 km/u op de GPS).

PROBLEMEN

  • 188.000 km

- Hakerig schakelen, met name als deze koud is. De R, 1 en 2 bleven haken, zeker van 2 naar 1. Dit verdween als je een paar keer had geschakeld. Schijnt een bekend probleem te zijn bij Opel.

- Afslaande motor als hij stationair moest draaien als de motor en olie op temperatuur waren. Dit schijnt bij Opel (Astra F, Corsa B, Vectra A, B en Calibra) een bekend euvel te zijn. Regelmatig de stappenmotor laten reinigen is het devies.

- Dashboardverlichting: Na 9 jaar (in 2006 dus) vielen deze uit, gelukkig alleen de verlichting van de aanjager/verwarming, maar de snelheidsmeter bleef verlicht.

- Startonderbreking: de regelunit deed het niet meer na 7 jaar, deze is omzeild.

- Dynamo vervangen bij 165.000 km (tegelijk met waterpomp en distributieriem)

- Bij regenbuien raakt de auto al snel beslagen van binnen. De airco komt dan goed van pas, maar een vochtvreter doet ook wonderen.

- Portierslot rechts was al gammel toen ik hem kocht

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.