Opel Astra 1.6i Pearl (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 1.6i Pearl |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 42.000 km |
KM-stand laatst | 124.000 km |
ERVARINGEN
Omdat we, na een paar jaar in een Mitsubishi Colt te hebben gereden, graag een wat grotere auto wilden met vijf deuren, zijn we bij een Astra uitgekomen. Vooral de ruimte in de Astra én de keurige staat van de auto deed ons beslissen om de auto te kopen. Het is een Pearl uitvoering, dus een met leer bekleed stuur. Verdere opties zijn de airco, centrale vergrendeling en een boordcomputer.
Voorheen had ik niets met Opels, mijn vrouw heeft me overgehaald om het toch te proberen. Na bijna 40.000 kilometer kan ik niets dan lof voor deze auto. Inderdaad, het is niets bijzonders qua ontwerp of uitstraling, maar de auto voldoet uitstekend! Voorin heb je een prima positie, achterin zelfs erg veel ruimte. In juli 2008 hebben we diverse lange ritten gemaakt met een kinderstoel, plus twee volwassenen achterin. Dit is geen enkel probleem.
Het is te merken dat het een Duitse auto is, de vering is vrij straf, zonder dat het hinderlijk wordt. Zoals gezegd is de binnenruimte uitstekend, in vergelijking tot bijvoorbeeld de Leon en A4, twee andere kandidaten. Deze auto’s zijn qua uitstraling (en prijs!!) natuurlijk aansprekender maar het totaalplaatje van de Astra klopte voor ons beter. Dit natuurlijk ook door de lagere prijs van de Astra.
Het verbruik is erg afhankelijk van de manier van rijden en de soort wegen. Bij korte ritten is het verbruik ongeveer 1:11, wordt de auto voor langere ritten gebruik, dan daalt het verbruik tot een (voor mij) zeer acceptabele 1:14. Qua prestaties blinkt deze auto niet echt uit. Door het relatief lage gewicht (1070 kg) heeft de 1.6 moter geen problemen om de auto vooruit te krijgen en kom je goed mee in het verkeer.
Al met al is het een goede, doorsnee auto die voor een (klein) gezin zeker een aanrader is!
PROBLEMEN
Een steeds terugkerende kwaal is het kraken van de rubbers bij het nemen van verkeersdrempels. Dit schijnt een algemeen bekend probleem te zijn. Bij koud weer is het erg duidelijk te horen, in het voorjaar en de zomer komt het nauwelijks voor. Als je er aan gewend bent, is het nauwelijks nog een probleem. Voor de rest zijn er geen noemenswaardige problemen geweest.
Bijna afscheid
- 122.500 km
Na bijna vijf jaar in de Astra gereden te hebben, komt het afscheid steeds dichterbij. In verband met de komst van een derde kindje, zijn we op zoek naar een grotere auto. We kiezen tussen Touran, Verso of Zafira.
De Astra heeft vijf jaar uitstekend dienst gedaan. Ik ben de auto steeds meer gaan waarderen. Weinig problemen (éénmalig een reparatie van 900 euro, maar daar zat ook regulier onderhoud bij) en twee keer een kleine elektronica storing. Gelukkig zijn de onderdelen niet al te duur.
Qua gebruiksgemak scoort de Astra erg goed. Het is een erg ruime auto. De vakantiebagage ging de laatste jaren er niet meer in (inclusief kinderwagen), maar er zit veel ruimte in de auto. Lange afstanden zijn prima te doen, het is een makkelijke auto om te besturen en het weggedrag erg voorspelbaar. Ik ben erg tevreden over de Astra, na vooraf twijfels te hebben gehad, kan ik niet anders zeggen dat het een geweldige auto is! Niet spectaculair, niet bijzonder, gewoon goed!
Dag Astra
- 124.000 km
Het is dan zover. Op 11 maart wordt de Astra ingeruild voor een Zafira. Na 5 trouwe jaren dienst vind ik het toch wel jammer om afscheid te moeten nemen. De Astra heeft vrijwel probleemloos voldaan. Samen met de prima afwerking en ruimte voor ons en onze twee kinderen is het een erg prettige auto geweest. Hopelijk bevalt de Zafira ook zo goed.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Astra
