Opel Adam 1.4 100pk Slam (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Adam 1.4 100pk Slam |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 72.000 km |
Vlot rijdende en tegelijkertijd zuinige auto
- 4.750 km
Opel Adam 100 pk Slam
Wit
Adam Package 1
Dakhemelbekleding Go Zwart (Finishvlag)
Leder Pack Red 'n' Roll
Twisted Red Pack
Vlot rijdende auto, prima wegligging, 1.4 100 pk motor (130 Nm koppel) voldoende soepel om ook zuinig mee te rijden, brandstofverbruik bij rustige rijstijl 5,1-5,5 liter / 100 km (boordcomputer); 5,5-6 liter / 100 km (werkelijk), bij snelweg gebruik kan je gemakkelijk 4,6 - 4,7 liter / 100 km (boordcomputer) rijden wanneer de snelheid onder de 100 blijft.
Je rijdt gemiddeld ongeveer 600 km op 1 tank. VW Polo 90 pk benzine heeft een grotere brandstoftank van 45 liter, dus wel een groter brandstofbereik van ongeveer 800 kilometer op 1 tank, de 1.2 TSI turbomotor van de VW Polo heeft wel een hoger koppel van 160 Nm en een vergelijkbaar gewicht en een vergelijkbare prijs maar wat minder opvallende vormgeving dan de Opel Adam.
Voor een groter brandstofbereik zou men de Opel Adam Bifuel versie met 87 pk kunnen kiezen.
1.4 100 pk motor, bij hernemingen bij lage toerentallen, wanneer je vol gas geeft, heb ik de indruk dat de motor even wat tijd nodig heeft om wakker te worden. Gewicht is 1020 kg, bij 90-100 kilometer/uur rijd je 3000 toeren, brede 215-banden en 17 inch velgen dragen bij aan een goede wegligging. Deze auto vind ik wel wat beter rijden dan een VW Up, Toyota Aygo of Fiat Panda. Het rijcomfort is toch van een hoger niveau.
In 2014 komt een 3 cilinder turbomotor beschikbaar voor de Opel Adam.
Voelt zich zowel thuis in de stad als op de snelweg.
Smartphone Bringgo navigatie app met Iphone 4 zonder Flexdock, dus met de smartphone in de bekerhouder: Nederlandse navigatiestem niet vloeiend (haperend), verbinding valt soms weg, Iphone dient ontgrendeld te worden tijdens het rijden, GPS ontvangst in bekerhouder onderaan het dashboard zal ook niet optimaal zijn, men kan best kiezen voor een Flexdock dashboard houder (Flexdock behoort niet tot de standaard uitrusting) voor optimale GPS-ontvangst. Opel Intellilink / Smartphone integratie voor de Opel Adam kan volgens mij nog verbeterd worden.
Voor navigatie ben ik overgeschakeld naar een TomTom Go 6000. BringGo navigatie start niet automatisch opnieuw op bij wegvallen verbinding (BringGo/IPhone 4).
BringGo voordeel: toont 2 volgende instructies boven elkaar, handig om te weten of je aan het einde van de afrit rechts of links moet aanhouden, TomTom Go 6000 toont 1 instructie bovenaan het scherm.
Volume wijzigen: toont 4 seconden een zwart scherm met volumeregelaar, onhandig wanneer je net een afrit moet nemen en het navigatiescherm nodig hebt.
Van de Opel Adam worden zo'n 100 auto's per maand verkocht in Nederland maar je ziet ze nog niet veel rondrijden op de Nederlandse snelwegen.
http://www.autozine.nl/overzicht/autoverkopen.php?mok=1800
Prima geluidskwaliteit van het Opel Intellilink audiosysteem. Radio/Audio/Bluetooth werkt prima. Internet radio via de IPhone, bijvoorbeeld kxradio.nl kan je beluisteren via de auto luidsprekers. Je kan 35 FM - voorkeuzezenders opslaan. 7 rijtjes met 5 voorkeuzezenders per rijtje. Audiobediening op het stuurwiel is ook handig, alleen jammer dat je in de Bringgo navigatieapp niet ziet naar welke radiozender je luistert, daarom kan je best gewoon 2 a 3 favoriete FM zenders naast elkaar opslaan en zo blader je op het stuurwiel van het ene radiostation naar het andere.
Start/stop systeem is even wennen, start/stop is afhankelijk van de airco-instelling, wanneer je de luchtstroom volledig naar de voorruit richt (zelfs wanneer airco uitstaat) dan is het start/stop systeem niet actief, in andere standen is start/stop wel actief. Onhandig want ik wil 99% van de tijd rijden met luchtstroom gericht naar de voorruit.
ESP is niet uitschakelbaar.
Jammer dat Xenon-verlichting, mistlampen voor, automaat niet leverbaar zijn als uitrusting.
Electrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels behoren tot de uitrusting van het Twisted Red Pack. Buitenspiegelverwarming activeer je met de airco knop achteruitverwarming. VW Polo heeft wel een aparte verwarmingsstand in de buitenspiegelknop.
(+)
Rijprestaties, rijcomfort, soepele motor, sportieve afstelling SLAM-versie
Interieurafwerking
Intellilink Audio / Bluetooth / Iphone ondersteuning
Zuinigheid bij aangepaste rijstijl
Parkeersensoren achter
(-)
Intellilink - Bringgo navigatieapp is onveilig bij gebruik zonder Flexdock (versie 1.1.1 - Iphone4)
Brandstofbereik 100 pk motor (Bifuel versie of 3-cilinder turbomotor is eigenlijk betere keuze)
1.4. 100 pk motor mist wat koppel bij lage toerentallen
Zitruimte achterin
Duurdere winterbanden door bredere bandenmaat 215/45 R17
Update mei 2014
Intellilink upgrade (Siri Eyes Free) - fouten
Hardware versie: 13427712
Software versie: 19.1-13446341
(1) Contact aan, radiogeluid valt voortdurend weg, radiogeluidhaperingen, na starten motor, rijden werkt de radio wel goed. Na een autorit, motor uitzetten, radiogeluid wel goed?
(2) Verkeersmelding (TA/TP)
Menu Instellingen / Radio-instellingen / RDS-optie
TA: aan
TP-volume: 16
Wanneer TP volume lager is dan huidig volume, dan wordt het TP volume blijkbaar maximaal gezet, men schrikt behoorlijk wanneer een TP-melding komt.
Dus steeds controleren of TP volume hoger staat dan huidig volume of TA-optie uitzettten. TP volume 16 (maximaal volume is zo rond de 40) is te hard wanneer de auto stilstaat.
TP-volume had moeten instelbaar zijn dat het met het ingestelde volume toeneemt of afneemt met het ingesteld volume, bijvoorbeeld +4, steeds 4 stappen boven het ingesteld volume, in de standaard Opel Adam radio is dat wel mogelijk.
Update augustus 2017
Bringgo werkt stabieler met IPhone 6S, geen crashes, geen stemhaperingen meer, helaas zijn de kaarten verouderd maar Bringgo is goed te gebruiken in combinatie met een 2e navigatie TomTom GO 6000.
Update september 2017
Altijd Tankklepje sluiten voor het vergrendelen van de auto. Je bent bezig met een tankbeurt met open tankklep en je vergrendelt met de contactsleutel, vervolgens sluit je de tankklep en is de tankklep op slot, dan ontgrendel je en springt de tankklep weer open.
Gebroken veer vooraan
- 38.150 km
Beide voorveren vervangen na ongeveer 5 jaar: garagekosten: 490 euro
Aircocompressor kapot
- 41.000 km
Airco lekkage, aircocompressor vervangen door Opel dealer: ongeveer 500 euro garagekosten
Geen problemen bij kmstand 48500
- 48.595 km
Geen problemen na 8 jaar bezit, behalve vervangen voorveren geen mankementen bij laag kilometrage per jaar en 8 jaar autobezit, Start/Stop systeem werkt niet meer na 8 jaar wegens te lage accuspanning, brandstofverbruik volgens fabrieksopgave ( exclusief start/stop ) 5,5 liter per 100 km ( 1 op 18 ), je kunt hiermee zomer en winter altijd minimaal 500 km ver rijden, altijd nog dubbel zo ver als het electrisch bereik van een kleine electrische stadsauto Fiat 500E of Opel ECorsa
kmstand 49400 lege accu, kosten 350 euro
- 49.400 km
Auto start niet meer wegens lage accuspanning (2,7 V), accu krijgt een boost via ANWB ( Opel Pechhulp ) en de Opel dealer vervangt de accu dezelfde dag voor 350 euro. Radiozenders en persoonlijke instellingen waren nog bewaard, alleen de cruise control functie ( witte lampje ) stond uit. Accu levensduur van 8,5 jaar voor een auto die altijd buiten staat.
kapotte condensor 72000 km
- 72.000 km
kapotte airco, condensor lekt, herstelling bij merkdealer Janssen Van Kouwen zou 673 euro kosten, al de 2e kapotte airco in 10 jaar, volgens mij wordt elke Adam vanaf de JAM uitvoering standaard met airco geleverd, alleen de basisuitvoering Adam 1.2 zou airco niet standaard hebben.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.