Opel Adam 1.0 Turbo 90pk Unlimited (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Adam 1.0 Turbo 90pk Unlimited |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 49.700 km |
Aanschaf en overweging
- 5 km
Dit is de auto van mijn vrouw.
Reden van aanschaf is dat de vorige auto 10 jaar oud was en tijd was deze te vervangen.
We zijn altijd gecharmeerd geweest van iets anders dan saai. De auto mag iets brutaal zijn maar ook weer niet onvolwassen.
De auto's welke zijn overwogen:
Mini. Erg leuk, maar voor ons gevoel leuk als je 30 bent. Verder is de Mini niet goedkoop.
Audi A1. Te zakelijk, véél te duur voor wat het krijgt. In eerste instantie lijkt de prijs van de A1 mee te vallen, maar dan heb je werkelijk een erg kaal hok op wielen. Opties voor de A1 zijn erg duur. De mogelijkheid van de A1 dat het dak in een contrasterende kleur kan worden geleverd vond de wederhelft wel erg leuk.
Dan de Opel Adam.
Na een proefrit eigenlijk direct verkocht.
De 1.0T motor met 90pk is prettig vlot.
De "logica" van de Opel uitrusting uitleggen is onbegonnen werk. De logica is juist dat je nagenoeg eindeloze aantal combinaties hebt, soms ingericht in een pakket op thema. Allemaal erg onoverzichtelijk en veel te ingewikkeld om te doorgronden.
Uiteindelijk maar gekozen voor de unlimited uitvoering waarmee je de auto vrij kan configureren en je niet begrensd bent in allerlei pakketten.
Uiteindelijk gekozen voor de volgende auto:
Opel Adam 1.0T 90pk Unlimited-uitvoering.
1. Grijze metallic lak
2. Wit dak en spiegelkappen, verwarmde spiegels, donkere achterste ramen.
2. Adam pakket 1, Radio met bluetooth, DAB+, lichtsensoren en parkeersensoren achter.
3. Adam pakket 2, stuur en stoelverwarming
4. Exterieur pakker (chromen randen)
5. Climate control
6. 6 luidspeakers
7. Ocio kuipstoelen met half lederen bekleding
8. Verder de standaard wielen en banden gekozen.
In tegenstelling tot de grotere wielen met lagere banden zijn de standaard wielen met normale banden comfortabeler en beter bestand tegen beschadigingen van stoepranden.
De wagen ziet er vergelijkbaar uit als op de bijgesloten foto's.
Niet probleemloos
- 10.000 km
Inmiddels 2 jaar verder met de Opel Adam.
De auto rijdt erg fijn. Met het 90pk 1.0T motor rijdt de Adam heerlijk.
De auto wordt rustig en normaal bereden. 90% op de snelweg.
De afwerking van de auto is tegen het premium aan. Keurig.
Alles voelt lekker stevig, zonder dat het lomp is.
Defect:
Na 1 jaar begon de auto olie te lekken. Tijdens een onderhoudsbeurt is gepoogd dit te repareren met een nieuwe oliekoeler. (??)
Nagevraagd hoe het kan dat een oliekoeler na een jaar lek kan raken. Bij de dealer kreeg ik alleen ontwijkende antwoorden. "Het is een complexe motor waar wel eens wat aan kapot kan raken."
Na enkele maanden begon de auto weer olie te lekken. Als ik het goed heb begrepen was nu het pomphuis vervangen. (Gecombineerde onderdeel met oliepomp en water pomp.)
Na enkele maanden begon de auto wéér olie te lekken. Duidelijk maar correct en netjes vertelt de situatie nu zéér onwenselijk begint te worden.
Voor de derde keer is de auto gerepareerd en deze keer lijkt de lekkage te zijn verholpen. Onduidelijk wat er vervangen is en hoe vaak.
Vervelende situatie voor alle partijen.
Reparaties zijn onder garantie uitgevoerd. Inmiddels zijn we enkele maanden verder en de lekkage lijkt definitief te zijn verholpen.
Ten slot: De auto is redelijk zuinig: 6,36 l/100km (15,7 km/liter)
Jaartje verder
- 15.000 km
Een jaar verder.
De auto voldoet werkelijk prima. (happy wife = happy life)
Gemiddeld verbruik tot nu toe is 6,3 liter op 100km. (bijna 1 op 16,5)
Twee jaar verder
- 19.000 km
Auto is inmiddels 5 jaar oud, 19000 kilometer op de teller.
Door de Corona perikelen wordt er niet zoveel mee gereden.
De Adam voldoet en houdt zich goed. Geen gezeur, geen reden om iets anders te kopen.
Ik zou niet weten welke hedendaagse auto een goede vervanger zou zijn.
6 jaar oud
- 26.000 km
De Opel Adam is 6 jaar oud en houdt zich prima.
De wederhelft is nog steeds content met haar auto.
Totaal gemiddeld brandstofverbruik is een beetje gezakt.
Nu: 5,95 l/100km.
7 jaar oud
- 34.000 km
Jaar verder.
Afgelopen jaar heeft de auto een tijd bij de garage gestaan.
Lang verhaal kort: een stukje kit zat onderin het motorblok en blokkeerde een oliekanaaltje. Kit-prop is zeer waarschijnlijk afkomstig van een reparatie lang geleden.
Nog steeds content met de auto.
Gemiddeld brandstofverbruik is iets gedaald: 5,87 L/100km
Auto is ingeruild
- 49.700 km
De auto is ingeruild.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.