Mercedes-Benz GL 63 AMG (2013)

autoreview

Mercedes-Benz GL 63 AMG (2013)
Mercedes-Benz GL 63 AMG (2013)Mercedes-Benz GL 63 AMG (2013)Mercedes-Benz GL 63 AMG (2013)Mercedes-Benz GL 63 AMG (2013)Mercedes-Benz GL 63 AMG (2013)Mercedes-Benz GL 63 AMG (2013)Mercedes-Benz GL 63 AMG (2013)Mercedes-Benz GL 63 AMG (2013)Mercedes-Benz GL 63 AMG (2013)

Signalement

UitvoeringGL 63 AMG
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst183.102 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mercedes GL 63 AMG JT-101-X

  • 165.000 km

Het aankooptraject was dit keer een stuk korter gelukkig qua tijd en lijstje. De shortlist bleef bij de volgende 3:

Range Rover SDV8 LWB - type L405 2015
Omdat de 4.4 TDV8 een heerlijke motor is. Vanaf 2016 is het een Euro6 diesel en zijn er weer wat dingen verbeterd. Voordat de Euro 6 wordt verboden zijn we weer een hele tijd verder.

Range Rover 5.0 Supercharged - type L405 2013
Hoewel dit de beste optie met weinig kilometers per jaar is zijn ze allemaal erg duur en schaars in Nederland. Veel betalen voor én oud én teveel gereden. In Duitsland meer beschikbaar met incl. bpm nog fors aan de prijs. Een heikel punt is de distributieketting. Vervangen kost minimaal 11k. Veel als je ook de aanschaf al hoog is.

Mercedes GL 63 AMG - type X166 2014
Een hele andere auto. Nog nooit een Mercedes gehad in mijn leven dus voelt beetje als vreemdgaan. Eigenlijk wat ordinair. Deze staat op het lijstje vanwege het brute geluid van de 5.5. V8 Biturbo en de omvang en ook Duitse kwaliteit. Een machine die 63 AMG! Heb er mee gereden maar qua uiterlijk eigenlijk niet waar ik direct voor zou kiezen met zwart leer en donkere ramen. Gevoel zegt eigenlijk dat het een voetballersauto is en ook wat ordinair. Minder chique en klasse maar wel andere eigenschappen die mij aanspreken. Heb er wel het meeste lol mee gehad van alle 3. Er stonden er 2 tekoop in Nederland die aan budget voldoen en tussen de 130.000 en 165.000. Tja, misschien maar eens 3 tot 5 jaar deze gaan rijden en daarna terug naar de Range Rover die dan wel betaalbaar is. Nog wat nachtjes over slapen.

Update: Uiteindelijk deze GL 63 AMG gekocht. Binnenkort zal ik nog foto's toevoegen!

Waar zal ik beginnen?
Eerste kilometers zijn overheerlijk. Het starten met koude motor, de zware brom die je altijd hoort, de leeuwen die je altijd hoort brullen, dat kleine beetje gas geven is nog het leukst. Kortom, genieten.

Wat zuipt dat?
Dat valt heel goed mee. Althans dat is maar net wat je gewend bent. Had erger verwacht maar eigen boeit het mij niet. Met rustig rijden over 600km is het gebruik 11,7 liter op 100. Op nog langere stukken zakt het nog iets maar niet veel meer. Uiteraard ligt dat ook aan je rechtervoet. Door de stad en korte stukjes? Ik denk iets van 40 liter ahum🤨.

Rijgedrag:
Het comfort is heerlijk. Die airmatic luchtvering is ok maar ik heb wel eens betere luchtvering gehad. De AMG plakt op de weg als het harder gaat. Je kan het niet vergelijken, de Range en deze GL 63 AMG.
De luchtvering van de Range Rover is nog zachter, bij de GL is het veel sportiever maar dat kun je instellen met de adaptive drive.

De motor
Dit is de 5.5 V8 en biturbo. Zo'n lekkere roffel. Ieder ritje is gewoon heerlijk. Even wachten tot de olie 82 graden is en je kan los. Die power, de trekkracht, het is echt niet normaal. Deze V8 is voorzien van de juiste distributieketting (alles van 2012 en daarvoor heeft de "foute" ketting). Het motorgeluid is het leukst bij een koude motor, daarna vind ik het wat tam bij een warme motor. Vooral buiten klinkt het lekker maar niet zo zwaar als een G63 helaas. Er mist iets aan zwaar geluid.

Ruimte
Dat is er toch wel in overvloed. Als er een lange versie was geweest dan had ik die gekocht. Hoe groter hoe beter:-).

Vervolg
Binnenkort meer foto's en wat rijervaringen.

Hier nog de review van de Range Rover (verkocht):
https://bit.ly/3IfbuMa

En hier de BMW 320i M Sport G20 2020 (ander werk dus niet meer in bezit)
https://bit.ly/3OaSHVW

Eerste ervaring Mercedes GL type X66

  • 168.500 km

De eerste paar zaken heb ik al aangepakt. Ik heb nieuwe treeplanken besteld en gemonteerd. Besteld bij Autostyle. De kwaliteit van de originele laten te wensen over. Alleen, nu na het monteren werkt de ledverlichting niet meer die verwerkt is in de treeplanken en dat was net zo mooi in het donker. Nou ja laat maar zitten. Eenvoudig te doen en ziet er ineens weer fris en zonder beschadigingen uit.

Ik heb bij Mercedes een aantal onderdelen besteld. Was nog een heel gedoe om erachter te komen welk onderdeel nummer je moet hebben. Na lang zoeken uitgekomen bij de B2B portal van Mercedes Parts. Je moet wel een kvk nummer hebben en op z'n minst een garagebedrijf. Kvk heb ik maar dat garagebedrijf niet dus geprobeerd met het adres van een goede vriend die een bedrijfshal heeft. Gelukt! En nog met korting kopen ook! Mooi, kan ik eindelijk de onderdelen zien en aanklikken. Als je dit allemaal niet hebt dan moet je dus voor alles naar een dealer om het daar uit te leggen wat je zoekt. Dan heb je dus pech. Niet klantvriendelijk Mercedes. Dingen die irriteerde aan interieur (beschadigd kapjes, knopjes die verweerd waren), exterieur (chrome lijsten die verweerd waren en met krassen) beschadigingen etc en de stoffen luchtslangen voor de inlaat.

Verder nog interieurfilters besteld. Dat zijn er in totaal 3. Een voorfilter en 2 kleinere inleg filters die achter de voorfilter zitten. Via het dashboard kan ook maar is veel meer werk.

Verder staat in augustus een grote beurt bij de dealer gepland.
Een grote beurt kost 1306 euro. Dan vervangen ze de motorolie, remvloeistof, automaatolie en nog een paar kleine dingen.

Ik kan niet wennen aan de 7G Tronic automaat van Mercedes. Als je een ZF gewend bent dan is de 7G tronic niet smooth, schakelt soms wat hakerig en gooit em soms met een geweld in de volgende of vorige versnelling. Misschien na een automaatolie service een verbetering?

Kwaliteit van het interieur is ondermaats. Veel plastic gebruikt. Alles wat je vastpakt kraakt. Dat is zelfs bij de nieuwste 2024 GLS. Niet te geloven. Van deurpaneel tot dashboard tot....tja alles eigenlijk. De kwaliteit van het dure en exclusieve Designo leer is ook veel te dun niet ok, beschadigt snel en de verf is er snel af. Het stuur en de bestuurderstoel maar een keer opnieuw laten spuiten want dat irriteert.

De deurscharnieren zijn een aandachtspunt. Het zijn natuurlijk joekels van deuren maar de bestuurdersdeur kraakt veel. Klinkt niet premium. Nieuw scharnier kost 100 euro, spuiten 100 euro en dan nog zelf monteren. Pak ik later wel aan, irriteert. Is een bekende kwaal. Een dealer vraagt ruim 1200 euro, las ik ergens.

Overigens heb ik de BMW 320i M-Sport ingeleverd bij mijn vorige werk.
Zie review: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/bmw-320i-2020/

Op de oprit staat nu een Tesla Model 3 Long Range naast de GL 63 AMG.

B9 Assist beurt

  • 170.500 km

Vandaag voor het eerst bij een Mercedes dealer geweest in mijn leven.
De GL gaf aan dat een B9 Assist beurt (Service B met pluspakket) nodig zou zijn. Dat betekent:

- Service B Plus pakket € 734 (olie, diverse filters, ruitenwissers, brandstoffiter etc)
- 722.9 Automaatolie verversen € 515
- Remvloeistof verversen € 123
- Airco geurbehandeling € 39
- Ruitenwissers en luchtfilters, die had ik zelf al vervangen. 1 maand oud.
Vreemd, je ziet toch dat die allemaal nieuw zijn. Zonde geld. Was onderdeel van pakket. Ja maar ik wil geen pakket. Nou dan heb je pech bij mercedes. 230 euro weggegooid. Ik heb niks met duurzaam maar als het om mijn eigen centen gaat dan is weggooien wat nog nieuw is, niet ok.

Kosten totaal € 1.600 + € 100 euro voor een leenauto. Maar uiteraard kun je ook naar een Mercedes specialist, of onafhankelijke garage, die zal vast 500-600 euro goedkoper zijn.

ASV heeft alles gecontroleerd en daar kwamen een aantal adviespunten uit. waaronder remschrijven en remblokken voorzijde vervangen. Dit soort reparaties doe ik wel bij mijn vader in de garage en omdat een dealer hier veel te veel voor vraagt. Bij de dealer zit je op een 2500 euro (ja alleen de voorzijde!!). Verder werd nog aangegeven dat de schokdempers achter wat zweterig waren en vervangen moeten worden. Nou dealertje, pak een poetslap, veeg het schoon en je ziet dat het zand is wat vochtig is. Als je er geen verstand van hebt, geld als water, dan wordt je gewoon opgelicht. Ja zo kom ik ook aan m'n omzet. Beetje verder kijken dan je neus lang is... Als ik ja had gezegd was het 2x 1036 euro en dan nog de montage 4 uur a 140 euro = 2.630. Het is echt absurd vooral omdat het totaal niet nodig is. Daarom noem ik de dealer de "stealer". Cito Eindhoven, van de Land Rover, is net zo erg!

Moet je nagaan als je én de schijven/blokken voorzijde laat vervangen en de elektronische schokdempers achter dan ben je zo 5.000 euro kwijt en heb je niet eens nieuwe luchtbalgen die ook nog eens 1.800 euro kosten incl. montage. 6800 euro. Auw!

En dan de algemene indruk van ASV Eindhoven als dealer. Men wil imponeren met een luxe drive in, lekker warm en droog uitstappen. Tot zover leuk maar eenmaal binnen is het maar een suffe stille bedoeling. Geen beweging te zien. Verkopen ze wel wat? Ik ben BMW dealers (Veldhoven) en Land Rover (Maasticht) dealers gewend. Dan is ASV maar afstandelijk en star, geen warm welkom maar wel warme koffie en een receptioniste waar ik het ook warm van kreeg, en de helft vergeten uit te voeren wat ik had gevraagd. Ik moest maar een nieuwe afspraak maken. Nou nee laat maar. Tja het kan natuurlijk liggen aan de persoon maar ik ben nieuwe klant die hoogstwaarschijnlijk aardig wat geld gaat uitgeven maar dat boeit ze allemaal niet. Misschien dat ik bij een volgende vraag deze garage nog een 2e kans geef.

Koelvloeistoflekkage

  • 172.000 km

Inderdaad een koelvloeistoflekkage. Wat een drama. De M157 motor staat er bekend om. Ooit ben je een keer aan de beurt, nu dus. Waar ga je zoeken want je kan nergens bij en je kan niks zien. Helemaal dichtgetimmerd. Ik heb een micro endoscoop gekocht op Amazon voor 100 euro om te zoeken waar de lekkage zit. Na lang zoeken eindelijk de lekkage gevonden. Drie plastic buisjes die naar de turbo gaan van een paar tientjes. Om precies te zijn de toevoerleiding (A 278 200 09 00) de retourleiding (A 278 200 13 00) en nog een bij de waterpomp (A 157 200 01 51). En hoe komen we daar bij? Geen idee. Mijn vader heeft hierin het meeste gedaan maar er moest veel los worden gemaakt, heel veel. De ventilator, heel wat slangen, slangen, buisjes en ga maar door. 1 grote knoeiboel met al die koelvloeistof. Uiteindelijk bij de leidingen uitgekomen. Wie bedenkt dit materiaal? Gedoemd te mislukken, schaam je AMG afdeling. Die gaan de hoek om naar de turbo en helemaal onderin. Haast onmogelijk om die eruit te krijgen en dan moet je nog opletten dat het niet breekt want dan kan de motor eruit. Uiteindelijk de 3 leidingen vervangen en een aantal dagen verder. Zal ik dan ook maar meteen de waterpomp meepakken en de thermostaat? Nee want dan moet ik hetzelfde werk doen maar dan aan de passagierskant. Geen zin in en hopelijk komt er komende tijd geen lekkage aan die kant. Uiteindelijk voor een paar honderd euro aan onderdelen moeten bestellen.

Als je dit door de stealer laat doen dan ben je zo 4 dagen verder en 5200 euro armer. Al eerder gevraagd aan ASV maar die reageerde niet eens. 0,0 reactie. Arrogantie tot en met! Die beginnen er niet eens aan of weten het niet eens of kunnen niemand vinden die het wil doen. Maar goed, ASV was voor mij toch al afgeschreven (doen niet wat er wordt gevraagd, te weinig tijd gereserveerd voor werkzaamheden, persoon achter de servicebalie heeft 0,0 kennis van de auto en niet geïnteresseerd). Waardeloos.

Overigens, de automaatservice heeft 0,0 uitgehaald voor wat betreft schakelgedrag. Blijkbaar is ZF dan heel goed wat ik gewend was. Na wat onderzoek te hebben gedaan via een Duits bedrijf (daar mijn klachten gedeeld) kwam naar voren dat de solenoids (magneetkleppen) op de mechatronica moeten worden vervangen (versnelling 1-2-3-4). Per stuk 200 euro. En dat de automaat bij warm weer (25 plus) bij lage snelheden een voelbare terugschakeling laat voelen (best grof) zou liggen aan de snelheidssensor op de mechatronica. Die is na 10 jaar blijkbaar versleten. Tja, zal ik dan maar die hele mechatronica vervangen (A 000 270 26 00)? Kost 1500 euro. Nee, toch maar niet. Is geen ramp maar soms een irritatie in de zomer.

Onderhoud en apk

  • 173.289 km

- Remschijven en remblokken vervangen aan de voorzijde. Zelf maar Zimmermann online gekocht bij W+S Autoteile in Duitsland voor een 400 euro en zelf vervangen. Scheelt 1800 euro bij de stealer, ik bedoel dealer:-). Ik heb ook het idee dat er nu minder remstof vandaan komt dus dat is nog beter ook.

- De velgen zijn weer helemaal nieuw gemaakt bij Rijt in Uden. Deze zien er nu weer mooi nieuw uit. Opnieuw cnc gedraaid, poedercoaten en blanke lak. Meteen ook de naven aan de achterzijde gespoten, zo ziet het er weer uit als nieuw. Zal nog wat foto's toevoegen als het droog is. Kosten: € 1000 Was het noodzaak? Nee, maar wel mooi! Rijt heeft overigens altijd leuke filmpjes in de werkplaats, daar komt die van mij ook even voorbij: https://youtu.be/7jIXxnjpAgc?t=676

- Banden vervangen Pirelli P Zero MO. Geen idee of die MO codering iets uithaalt. Geloof het niet zo. Prijs viel mij mee voor deze auto voor A merk. Iets van 300 euro p/st.

- 2 spoorstangen zijn vervangen aan de voorzijde op mijn verzoek tijdens de APK omdat ik voelde dat er wat los zat bij de vering. Waren dus de rubbers van de spoorstangen.

Vakantie Duitsland met de GL63

  • 175.000 km

Op vakantie geweest in Duitsland. 1300 km. Man wat gaat deze tank toch hard en ook comfortabel en soepel. Een kruissnelheid van 160-170 km/u is de fijnste snelheid maar door alle baustelle lukt dat niet overal. Heenweg flink het gas erop. Terugweg rustig aan. Rustig rijden lukt overigens prima in deze auto.

Ik zag ook weer heel wat vloeistof liggen op de oprit van het vakantiehuis. Wederom weer een hartverzakking. Rechtsvoor bij het wiel wat dan een rare plek is. Of toch de waterpomp want die zit ook aan die kant! Was gelukkig ruitensproeiervloeistof. Die had ik vorige dag gevuld want die was leeg. 15 euro door de gootsteen. Zal wel een of ander rubbertje zijn.

Luchtveringproblemen

  • 178.000 km

De auto stond ineens ingezakt rechtsvoor. Oh nee he niet weer een luchtvering erfenis. Die had ik al bij de Range Rover. Na het starten kwam meteen de melding "Storing luchtvering". Intussen een origineel ventielblok gekocht bij de dealer want wat op diverse forums las, zou dit wel eens kunnen met deze leeftijd en km stand. Gekocht voor 330 euro en gemonteerd. Was ook het goedkoopste onderdeel, was een gokje. Nog steeds hetzelfde probleem. Nieuwe veerpoot zou 2600 euro kosten excl. montage. Want, dit is een speciale veerpoot met AMG Dynamic damping. Wat een tegenvaller. Bouwde niet de druk op dus de veerpoot lekte ergens. Laat origineel maar even zitten. Na lang zoekwerk uitgekomen bij Bilstein en via Autodoc gekocht voor een 1400 euro na wekenlang wachten. Was niet op voorraad en een Arnott wilde ik niet. Normaal doe je altijd aan 2 kanten maar ik vond het wel genoeg geweest. Nadat de veerpoot was gemonteerd (DIY) zou alles opgelost moeten zijn. Niet dus. Verdorie. Over een maand op vakantie naar Zuid Frankrijk dus ik begon wat nerveus te worden.

Na lang gissen ook maar eens Xentry Software gekocht via Ebay en een uitleeskastje gekocht op Aliexpress voor een paar euro. De Openport 2.0 ECU J2534 OBD. Ook dat had Mercedes helemaal dichtgetimmerd. Uiteindelijk met heel wat gedoe aan de praat gekregen met hulp vanuit India en mijn vader. De klep rechtsvoor geeft storing. Eindelijk hetzelfde gereedschap wat de dealer ook heeft. Terug naar het issue: zou het aan Bilstein liggen en dat ik geen originele heb gekocht? Ik weet het niet meer....2000 euro verder en nog niet opgelost. Intussen had ik wat waardes gewijzigd in het adaptive demping menu, dat kan per zijde. Dat had ik beter niet kunnen doen. De elektrische schokbrekers waren grotendeels uitgevallen en de auto stond helemaal scheef. Dan de oude waardes weer terugzetten, dat hielp iets maar niet genoeg. Oops, beter niet aan kunnen zitten.... Te eigenwijs.

2 dagen voor zomervakantie: koelvloeistoflekkage!

  • 178.500 km

Nee he, alweer koelvloeistoflekkage en over 2 dagen vertrekken we! Het kan toch niet waar zijn. Wanneer stopt deze flauwekul? Zou het nu toch de waterpomp zijn? Ik had even geen zin in reparaties. Nu mag de garage het doen. Niemand had tijd. Bij Nederlandse Mercedes dealers kon ik pas 3 maanden later terecht. Dan maar over de grens kijken. Hebbes! Een dealer in Duitsland. Maar wat is dat tegenwoordig toch met een klant intake? Allemaal administratieve rompslomp. Ik heb denk ik 1,5 uur aan de balie gestaan. Welke diensten ik allemaal wilde afnemen. Nou, ik heb het formulier toch ingevuld op de website, tot op de punt en komma. en dat hebben jullie weer bevestigd. Wachten, wachten en nog eens wachten. Men moest alles weer met de hand overnemen. Waarom heb je dan een formulier op je website? Huurauto geleuter, creditcard geleuter, rijbewijs geleuter etc. Veel geleuter en niet eens bakkie leut gehad. Bestaan er ook klantvriendelijke Mercedes dealers of is dit ook een stealer? Terug naar het probleem. Daar kwam men erachter dat de radiateur kapot was. Op zich niet raar bij 10 jaar oud en een dikke 178.500km verder. Reparatie kostte maar liefst 1600 euro. Wat een geld weer, maar ja het is dan ook een GL63 AMG. Als ik het zelf had gedaan was het een Nissens geworden van 600 euro en dat was het. Nu 1000 euro meer.

De softclose motor van de deur (de servo motor die de deur automatisch dicht trekt) was ook kapot linksvoor. Die laten vervangen. Omdat het hele deurpaneel los was gehaald zag de monteur ook dat het slot kapot was. Meerprijs 800 euro. Nee, laat maar. Motortje van de softclose was iets van 200 euro incl. montage. De service adviseur (oftewel de uitgebluste balie medewerker die duidelijk al 20 jaar hetzelfde werk doet en eigenlijk toe is aan een andere uitdaging) was duidelijk geïrriteerd dat ik het slot niet liet vervangen. Juist ja, de auto gaat gewoon op slot dus wat is er dan kapot?

Goh, toch maar even vragen of ze de luchtvering willen uitlezen. Nou, met moeite willen we dat doen ja. Kostte wonder boven wonder 400 euro aan onderzoekskosten. Het is toch niet te geloven. Dus na 400 euro is het probleem nog steeds niet opgelost. Dat Xentry is niet zo moeilijk en foutcodes interpreteren ook niet. De oplossing staat er ook meteen bij. Men dacht dat ik een nietsvermoedende klant was en kwam met het verhaal dat een bepaalde poort van de ventielblok niet goed was en een error gaf. Ja, goh. Dat had ik ook gezien via mijn eigen Xentry kastje van 7 dollar. In ieder geval, als je een probleem hebt bij Mercedes dan ben je aan de beurt en vliegen de dure uren om je oren. en ben je nog niet direct geholpen. Probleem kon worden opgelost maar ik zou een nieuwe afspraak moeten maken. Nee, mij zie je niet meer. Na 2500 euro te hebben gepind snel naar huis. Met kiespijn en een gortdroge mond.

Zomervakantie Zuid Frankrijk met de Mercedes GL63

  • 179.100 km

Met luchtveringproblemen op zomervakantie en met de foutmeldingen op het dashboard. Maar ik ben niet zo bang aangelegd dus auto volgepakt en 1200km rijden. We reden letterlijk scheef naar het zuiden van Frankrijk. Ene keer is de luchtvering goed en de andere keer niet. Lijkt er wel op of toch het ventielblok niet goed is, maar die is nieuw. Het lijkt wel wel een Franse Renault Velsatis met die meldingen op het dashboard. Ik heb mij toch wel vergist in de kwaliteit. De S klasse onder de SUV? Of de slogan "Das beste, oder nichts!". Ik vind het persoonlijk waardeloos. Met net een 170.000 op de klok en dan al dit soort grote reparaties. Ja hij is 10 jaar oud en dan snap ik dat er wat dingen kapot gaan.

Los van de luchtvering vliegt de GL naar de Cote d'azur. Heerlijk die V8 over de Franse tolwegen. Het verbruik viel mij reuze mee want daar was ik wel nieuwsgierig naar. Iets van 800 euro voor ruim 2500 kilometer. Best ok als je bedenkt dat je snelwegprijzen telt + super 98 tankt. Ik heb eigenlijk heel rustig gereden en ja hoor dat kan prima! En over de landweggetjes: de zware roffel in de lage toeren is heerlijk met de raam open. Wat een feest! Dat bonken van de luchtvering was ik al aan gewend. En het was gewoon even 20 jaar terug in de tijd met die bonkerige vering.

Ook het cruisen langs de Franse stranden, panorama dak open, stoelventilatie aan. Beter kan het niet worden. De zigzag weggetjes vanaf de A8 Route du Soleil naar de zee was top. Mooi hoe zo'n zware auto zo handelaar is. Trouwens ook mooi dat er in Zuid Frankrijk veel meer GL'en rondrijden dan Nederland. De flippers in de bochten en de weggetjes omhoog en omlaag maken het heel leuk. Zeker als je de uitlaat goed hoort tussen de bergen. Overigens is een GL qua formaat een ramp in Franse steden en dorpjes. En parkeergarages moet je al helemaal wegblijven maar dat geldt ook voor veel Nederlandse en Duitse parkeergarages

Binnenkort een Service A beurt (kleine beurt) naar de dealer voor wat frisse olie na 8000 km, althans dat gaf de boordcomputer aan. Voor een Service A beurt (kleine beurt) betaal ik 630 euro bij de dealer.

Maar nu komt het: ik mis de Range Rover best wel. Niet dat die 100% perfect, nee ook bij lange na niet. Ik ben nu 15.000km verder en het rijdt echt fantastisch deze Gl 63 (in de tijden dat de luchtvering het goed doet en er geen koelvloeistof lekkage is).

Luchtvering issue, the next steps

  • 181.000 km

Na terugkomst de Mercedes even laten staan. Even geen zin in.Ik heb nog een andere auto die ik gebruik dus ik ga eens nadenken wat ik moet met dat luchtvering issue. En intussen ook maar eens bedenken wat een verkoopprijs kan zijn op Gaspedaal want ik ben er wel klaar mee. De demping was inmiddels helemaal weggevallen. Op diverse forums in Amerika (want daar rijden de GL's meer rond) mijn issue gedeeld. Het zou de compressor zijn van de luchtvering. Goh, dat zou kunnen. Die zit rechtsvoor gemonteerd. De Mercedes compressor komt van AMK vandaan. Een originele Mercedes zou 1200 euro kosten. Man man wat een geld weer. Een AMK in Duitsland gekocht voor 375 euro bij Miessler. Wat een mazzel, volgens mij stond de prijs verkeerd. Een compressor gaat een 5 tot max 6 jaar mee en dat klopte vrij aardig. Deze vervangen en bleek een stuk stiller te zijn maar de melding luchtvering storing was er nog steeds. Ok, 1400 euro plus 330 euro plus 375. Onderhand 2000 euro verder en probleem is er nog.

Ik ben eens gaan zoeken naar een andere dealer. Van Driel in Liempde had een prijs gewonnen voor de beste service. Nou vooruit. Afspraak gemaakt. Kleine garage in een dorp met de service van vroeger. In eerste instantie was de hoofd monteur huiverig want die dacht: ik moet een probleem oplossen waar anderen ook mee bezig zijn geweest. Ja meneer dat gaat onderzoeksuren kosten. Ja dat ken ik. Begin maar. Ik had ook een afspraak voor een kleine beurt en een issue met de dode hoek spiegels.

Uiteindelijk de oorzaak gevonden. Het ventielblok was kapot en gaf storing. Ja maar die is nieuw. Ja dat kan zijn maar die is kapot. Uiteindelijk vervangen en alles was ineens opgelost. Onderzoek uren waren er maar 2 gelukkig. Ok dan wil ik die kapotte ventielblok als garantie opgeven. Nee dat kan niet want zelf gemonteerd. Pff, weer 330 euro weggegooid. Maar! Probleem was opgelost.

De conclusie van de luchtvering: de compressor was wel oud maar niet kapot, het ventielblok was ook oud maar niet kapot dus de oude had kunnen blijven zitten. Veel gezeik gehad dus. Alleen de veerpoot was dus kapot. Achteraf is makkelijk praten als ik alleen de veerpoot had vervangen dan was het klaar geweest en had ik een fijne auto gehad op vakantie. In beginsel heb ik eerst het goedkoopste onderdeel vervangen maar dat was dus een slechte zet geweest en het begin van ellende. Maar case is closed nu!

De storing in de dode hoek spiegel. Hoeveel storingen en lekkages kun je hebben in je Mercedes? Veel! Omdat ik de Mercedes storingsvrij wil verkopen moet dit issue ook verholpen worden. 2 spiegelglazen moeten worden vervangen. De elektronica zit achter het spiegelglas. Wat een rare keuze. 850 euro voor wat intelligente spiegels. Ze moeten zich kapot schamen wat voor een troep ze verkopen bij Mercedes.

Er was ook nog een ashoes kapot van de aandrijving. Had ik hier maar geen opdracht voor gegeven. Die hoes hadden ze inmiddels verwijderd maar ze kregen die niet los. Moest grof geweld aan te pas komen. Gevolg: nieuwe aandrijf as met hoes. Kwam er weer 1500 euro bij. Ex btw. Eerlijkheidshalve had ik het wel fijn gevonden van de dealer dat er ook een risico aan zou zitten met complete vervanging als gevolg. Dan had ik duidelijk een nee gezegd. Nu kon ik niet meer terug. Minpuntje. Ik word ook zo moe van die bedrijven met het ex btw verhaal, ik ben consument!

Er kwamen (natuurlijk) nieuwe adviespunten bij om te vervangen. Het lijkt wel een nieuwbouwhuis met heel veel meerwerk. Wat nu weer? De remschijven en remblokken aan de achterzijde. Die waren versleten. Kost 1800 euro meneer. Nee doe maar niet, apk is in maart 2025 en als ik de auto dan nog heb dan vervang ik ze zelf wel weer. Halleluja. Anders nog iets?

Ja. De motorsteunen. De monteur vond dat de auto trilde van binnen. Zou veroorzaakt worden door versleten motorsteunen. Nou ik voelde niks en kon het ook niet vergelijken. Kun je ook zien als je gas geeft en de motorkap open hebt zei de monteur, dan zou de motor flink op en neer gaan maar dat gebeurde niet. Advies was niet heel sterk. Kosten: 1700 euro voor 2 stuks (A 166 240 31 17). Schijnt zwaar irritant te zijn om te vervangen. Moet de hele uitlaat er onderuit en alle hitteschilden verwijderen en dan nog is het verschrikkelijk. Meneer, we hebben morgen nog een gaatje dan kunnen we zowel de remmerij en de motorsteunen doen voor samen 3500. Nou dat is heel lief dat dat morgen kan maar ik ben klaar met deze Mercedes. Wat zeg ik? Ik wil met de Mercedes bus naar huis als het even kan. Houdoe en bedankt. Nou ja bedankt? Ook bij deze stealer geen bakkie leut gehad, wel wat A4'tjes. Op de weg terug naar huis dacht ik, is er nou echt geen AMG specialist in Nederland die wat wil bijbeunen en een halve stealer wil zijn?

Anders nog iets? Ja. We zien een hele lichte olielekkage aan de bestuurderskant en die komt van bovenaf de afdekking van distributiekettingkast (A 276 015 02 01). Is eigenlijk verwaarloosbaar maar kan de volgende keer tegelijkertijd met de apk in maart worden meegepakt. *not*.

Op de pinautomaat stond 4100 euro en een bietje. Of het allemaal maar normaal is. Ik had op de helft gerekend dus eigenlijk met een vervelende nasmaak naar huis gereden. Hoewel Van Driel netjes vooraf alles deelde en tussendoor belde voor het meerwerk was het weer een bedrag waar ik van achterover viel. Wanneer stopt dit? Nou ja, de auto is nu storingsvrij en kan verkocht worden. En heel snel graag.

Olielekkage Mercedes GL63 AMG M157

  • 181.500 km

Ik zag op diverse plekken olie liggen. Wat nu weer? Oorzaak al snel gevonden. De bovenste kleppen van de distributiekettingkast: vloeibare pakking was gaan lekken. Oops, dat had de monteur 500km geleden verteld. Nee he. Ik denk dat dat kwam doordat we urenlang in de file hebben gestaan in Frankrijk met 40 graden. Die pakking is letterlijk gaan smelten denk ik. Nu zijn pakkingen altijd al gevoelig voor warm/koud/warm dus hierin is de GL63 niet uniek en op termijn moet die gewoon worden vervangen, welk merk dan ook. Ook veel over gevonden op forums. Maar ik ga geen auto te koop zetten die een olielekkage heeft. Alles moet er weer uit om dit te doen want je komt niet verder omdat het oliefilterhuis ervoor zit en anders krijg je ze er niet uit!

Maar als het oliefilterhuis eruit moet dan moeten de koelvloeistofslangen, thermostaat , ventilator er allemaal weer uit! Nee he, weer 3 dagen werk, althans mijn vader heeft het weer gefikst. Omdat het oliefilterhuis ook moest worden gedemonteerd heb ik die rubberen pakking (A 278 184 02 80) ook maar meteen vervangen anders komt dat straks weer apart! Paar euro. Er zit ook een dopje op (een oliefilterdeksel plunger A 278 180 04 38) en daarvan was de rubber ook helemaal droog en breekbaar. Ook een paar euro. Het zou wijs zijn om dan ook de kettingspanner (A 278 050 48 00) te vervangen maar niet gedaan, extra werk. Blijf bezig...

Uiteindelijk 3 dagen werk voor 20 euro aan onderdeeltjes. Zal ik de waterpomp dan maar meteen meepakken? Nee dat is weer 300 euro. Laat maar zitten want ik heb wel genoeg uitgegeven. Uiteindelijk ook dit issue opgelost, althans alleen aan de bestuurderskant. De passagierskant zal wel volgen en dan kan er weer veel los.

De JT101X is tekoop!

  • 182.500 km

Nou mensen. De auto is storingsvrij. Geen foutmeldingen, geen lekkages., alles opgelost. Klaar voor de verkoop. Voelt wat relaxter. Ik ben he-le-maal klaar met deze Mercedes en met de dealers. Of zoals de duitser dat zegt "Schrott!". Hoewel ik het nog steeds een mooi model vind en de motor echt geweldig is ga ik terug naar Range Rover. En ja ook dat is niet zonder problemen maar daar heb ik meer mee. Degene die em koopt heeft een fijne auto waar al heel wat werk aan is verricht. Als ik even vooruit kijk dan zal tussen de 180.000 en de 200.000km het volgende moeten worden vervangen...en als je dat optelt.... dan zit je zo aan de 10.000+ euro en dat ga ik niet meer uitgeven.

- veerpoot links a 1400 euro (zelf doen, dealer zit op 3500 incl. montage)
- luchtbalgen achter 2 stuks 1000 euro (of 1600 euro dealer)
- motorsteunen 3 stuks zodra de motor flink op en neer gaat (heel lastig werk, 1700 euro door de dealer)
- waterpomp, thermostaat en rollen. 600 euro of dealer 2000)
- distributieketting kast maar dan andere kant
- bougies, 700 euro
- bobines 8 stuks 1900 euro
- solenoids automaat en snelheidssensor
- en dan is er nog geen enkele draagarm vervangen (zitten er 8 op).
- scharnier bestuurdersdeur

Intussen een wrap-up

  • 182.600 km

Na ruim boven de 10.000 euro te hebben gespendeerd aan deze Mercedes rijdt het Franse gebakje eindelijk goed. Ik vraag mij dan af: voor hoe lang. Ik zie er een 10 tekoop staan maar die krijgen of dezelfde problemen of hebben ze gehad. De M157 5.5 motor is een geweldige motor maar naar mijn gevoel tot 120.000 km en daarna moet je er van af blijven en maximaal 7 jaar oud. Dat geldt net zo goed voor een GLS 63 AMG, E63 AMG, ML 63 AMG, CLS 63 AMG of G63 met dezelfde M157 motor. Deze motor iedere 8000km voorzien van nieuwe olie. Heb je wat geld liggen voor de aanschaf en nog eens 10-15k reserve voor onderhoud dan maakt het niet uit. Nee rendabel zal het nooit worden. Is het een waarschuwing? Weet ik niet, ik wist op voorhand ook dat dat het een dure auto zou zijn in onderhoud. Maar vaak wint de emotie het... maar in dit geval duurbetaalde emotie.

Als je echt in de shit zit met deze M157 (of M278 GL 500) motoren dan moet je naar Shift 2 Passion in Viernheim in Duitsland. Die werken dagelijks aan deze motoren maar heb mij al laten informeren dat als er echte problemen zijn (cilinderwanden beschadigd, verkeerde ontbranding etc.) je al snel aan de 20.000 euro zit voor een revisie! En dat is exclusief motor eruit en erin! Dus tel er nog 2500 euro bij. Zie https://www.shift2passion.de of zoek even op Youtube. Overigens doet Motoren Zimmer in Duitsland hetzelfde maar de presentator vindt zichzelf geweldig. Heeft wel een leuk Youtube kanaal. Interessant allemaal.

Advies voor toekomstige Mercedes GL 63 AMG M157 kopers: Als je er een koopt: demonteer de bumper, haal alles weg zodat je goed bij de motor kan. Pak een krukje en vervang alle bovenstaande onderdelen. Alle koelvloeistofslangen, alle turbo koelvloeistofleidingen, waterpomp en thermostaat, pakking en plunger van het oliefilterhuis, 2x vloeibare pakking voor de bovenste distributiekettinghuis plaatjes. Per kant zitten er 2 magneet solenoids op, deze vervangen, vervang de bougies en bobines, de oliekoeler en radiateur. Dan heb je 1 keer het werk en geen irritatie:-)

En dan nog iets. Bedenk je goed dat de koelvloeistofleidingen ook aan de achterkant zitten van de motor. Dan moet de motor eruit want daar kom je niet bij. Vlakbij deze koelvloeistofleidingen zitten 2 hogedruk brandstofpompen. Deze geven nog wel eens storingen en moeten dan ook worden vervangen. Kunnen ook misfires veroorzaken meen ik. Links A 278 070 11 01 en rechts A 278 070 12 01. Ook deze kosten 725 euro per stuk!

De biedingen zijn overigens begonnen. Mercedes koperspubliek is toch wel anders dan dat van Range Rover. Ik heb al vanalles over de vloer gehad. Wat een drama. Veel willen de auto inruilen, kunnen het niet betalen, doen idiote biedingen. Misschien toch maar inruilen dan... Geen zin in marktplaats geleuter. Kost teveel tijd.

Voor mij, privé gezien, nooit meer een Mercedes. Ik heb in deze review vaker gezegd "deze Mercedes" omdat ze natuurlijk niet allemaal slecht zijn. Zakelijk is het toch lease, nieuw en niet mijn eigen centen dus dan boeit het niet zo. Auto nog geen 2 jaar gehad. En dat waren 2 jaar teveel. Spijt? Ja absoluut maar dat het zo'n slechte kwaliteit zou zijn dat wist ik vooraf niet. Nu snel vergeten, verlies pakken en door.

Op zoek naar een Range Rover 4.4. SDV8 van 2017.

Tot slot: de afrekening

  • 183.101 km

Wat heb ik nu exact uitgegeven want ik kan mij voorstellen dat er nogal wat bedragen zijn genoemd. Hieronder gespecificeerd:

Treeplanken: € 418,50 (Autostyle, zelf)
Diverse onderdelen interieur en filters: € 267,95 (zelf)
Grote B9 onderhoudsbeurt: € 1455,96 (ASV dealer)
Leenauto bij beurt: € 92,08 (ASV dealer)
Diverse koelvloeistofleidingen, mageneten en riem: € 292,09 (Smeets dealer)
Diverse koelvloeistofleidingen, crank position sensor: € 318,75
Antivries + 2 luchtfilters: € 99,43 (Autodoc)
Hyrauliek olie stuurbekrachtiging: € 23 (Amazon.de)
Zimmerman remschrijven en remblokken voorzijde: € 305,56 (W+S Autoteile)
APK, 4 velgen nieuw maken, draagarmen en banden: € 2328,39 (Rijt Uden)
Ventielblok luchtvering: € 318,64 (Smeets dealer)
Luchtvering veerpoot rechtsvoor Bilstein: € 1322,70 (Autodoc)
Nieuwe radiateur, softclose motortje, panoramadak service: € 2559 (Herbrand dealer DE)
AMK luchtvering compressor: € 375,20 (Miessler.de)
Ventielblok luchtvering, spiegels, aandrijfas lv, kleine A9 beurt: € 4200 (v Driel Liempde)
Diverse onderdelen: € 148 (Smeets dealer)
Diverse onderdelen: € 23,61 (Smeets dealer)
Diverse onderdelen: € 46,43 (Smeets dealer)
Boroscoop/endoscoop: € 0 (voor hetzelfde geld op marktsplaats verkocht!)

Totaal onderhoud regulier: € 14.441.

Tel ik hier het onderhoud, verzekering, wegenbelasting, tanken en afschrijving bij op dan val je van je stoel dus dat noem ik maar even niet. Per kilometer in ieder geval: € 2,15. Voor het vergelijk: mijn vorige auto, de Range Rover TDV8 4.4 zat op € 1,15 per kilometer maar die heb ik wel 4 jaar gereden).

Kortom: tijd voor een bakkie leut om het leed even te vergeten.

Verkocht

  • 183.100 km

De GL63 AMG is verkocht aan een autobedrijf dus zal binnenkort online komen. Mijn vader vroeg mij een week later nog: en mis je em? Nee 0,0. Ende....

Range gekocht en BMW zakelijk geregeld!

  • 183.102 km

Ik heb een Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography gekocht van 2017 in Carpathian Grey. Uitgebreide review volgt en nu al heel veel zin in!
Update 24-04-2025: zie https://bit.ly/4jwqDJE

Zakelijk een BMW 330e Touring xDrive M-Sport besteld en zal eind augustus worden geleverd.

3,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.