Mercedes-Benz C 220 CDI Elegance (1999) #3

autoreview

Mercedes-Benz C 220 CDI Elegance (1999)

Signalement

UitvoeringC 220 CDI Elegance
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf201.000 km
KM-stand laatst397.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 298.000 km

Ik heb de auto juni vorig jaar gekocht.
Ik heb dus in nog geen jaar tijd ongeveer 67000 kilometer gereden. En ik moet zeggen dat dit mij geweldig is bevallen.

Het betreft dus een Mercedes Benz C220 CDI Elegance met Automaat.
Heb hiervoor altijd Nissan gereden (Primera Almera).
Mijn laatste auto was een Nissan Primera 2.0 turbo diesel.
Ben een echte ’diesellaar’. Maak veel kilometers vandaar.
Alle Nissans welke ik gehad heb hebben toch tegen de 300.000 km gelopen
Op zich zeer betrouwbare auto’s maar op een gegeven moment wou ik toch wel eens wat anders. De opvolger van de Primera sprak mij niet echt aan (niet om aan te zien).

En toen had ik zoiets van : Nu maar eens wat anders.
Van vroeger altijd al bewondering voor Mercedes Benz gehad dus dit moest het worden.
Dus Mercedes,diesel,automaat,en toen gaan zoeken...
Uiteindelijk een C klasse gevonden C220 cdi: Metallic blauw 125 pk,airco,automaat,cruise control,elektrische ramen,lm velgen,afstandbediening,alarm e.d.

Wat een verschil als je vanuit een Primera overstapt in deze auto. Wist eigenlijk niet wat me overkwam. Vooral qua afwerking ,interieur,gebruikte materialen, niet te vergelijken.overal is over nagedacht. Alles lijkt voor de eeuwigheid gemaakt te zijn. Als je een deur dicht slaat ,sla je ook echt een deur dicht! Ok qua prijs mag het ook wel natuurlijk.....
En achterwielaandrijving ! Je kunt met veel meer gevoel een bocht door.
Mercedes bewijst hier wat mij betreft dat ze qua kwaliteit en degelijkheid een goed product hebben neergezet. Zijn ze qua naam ook wel verplicht natuurlijk...

Vooral veeeel meer vermogen. Van 90 pk naar 125 pk ! Inhalen is fluitje van een cent.
De motor heeft vind ik een hele mooie loop,motor reageert goed op het gas. Het is een geweldige diesel ondanks dat het een vierpitter is. Olieverbuik: 1 liter op 20000km.Schijnt heel normaal te zijn.
Combinatie motor/automaat is super !
Ook niet onbelangrijkz ijn de remmen natuurlijk. Die zijn absoluut goed. Goed doseerbaar. Grijpen goed aan en binnen no-time sta je stil. ABS grijpt naar mijn idee soms weleens wat te snel in.

Opzich is het even wennen rijden met automaat. Vooral met inhaalacties wil de bak wel eens iets te lang ’nadenken’. Dit is te verhelpen door sneller de gas in te drukken dan reageert de bak sneller. Maar ik wil niet weer anders. Vooral omdat ik vrij veel op de weg ben vind ik zo’n automaat ideaal. En ideaal onderweg voor de koffie !!
Stoelen zitten goed na een lange rit stap je ontspannen weer uit. Geen rugpijn. Had ik in de Primera wel last van.

Jammer genoeg geen climate control maar gewone handbediende airco. Maar ja beter dan helemaal geen airco. Is op zich wel vrij goed te regelen.

Combinatie cruise control / automaat kan ik iedereen aan bevelen. Dat werkt fantastisch. Rijdt heel ontspannen.

Korte draaicirkel. Vanwege de achterwiel aandrijving heeft mercedes een constructie op de vooras bedacht dat zorgt voor een superkorte draaicirkel. In de praktijk erg gemakkelijk met het inparkeren e.d

Heb ik misschien ook nog nadelen ?

Jawel:

-Stuur niet te verstellen
-Achterbanken niet neerklapbaar
Deze twee dingen schijnt bij Mercedes niet vaak voor te komen bij dit type heb ik mij laten vertellen.

Verbruik valt mij iets tegen : 1:14
1:15 al een keer gehaald, zuiniger lukt niet.

Kortom ik ben tot nu toe erg tevreden met deze auto!

PROBLEMEN

  • 298.000 km

’problemen’ tot nu toe:

-1 ruitenwisserblad vervangen
-1 turboslang vervangen.

-22 mei 2007: Ineens een klap onder de motorkap vandaan. Bleek uiteindelijk de aircopomp te zijn die de geest had gegeven.
Direct maar een beurt laten uitvoeren + revisiepomp. Toch wel lekker hoor met warm weer die airco!
Voor de rest heeft de auto zijn normale beurten gehad.

29 juni 2007:
Kilometerstand 270000:
Preventief de automaatbakolie laten verversen + nieuw filter.
Automaat begon wat ’hakerig’ te schakelen en bleef bij de stoplichten zo nu en dan in de hoogste overbrenging staan. Rijdt nu weer prima.

01 augustus 2007:
Kilometerstand 274000:
Toch weer problemen met de automaat. Automaat uit laten lezen. Gaf 4 foutcodes. Moest hem in een print in de automaatbak zitten. Laten vervangen.

09 augustus 2007:
Toch weer problemen met de automaat. Uiteindelijk bleem het een schakelaar te zijn onder automaathandel. Auto is nog een keer aan de computer geweest. Bleek dat de schakelaar niet goed was.
Tevens de kachelmotor laten vervangen. De koolbortsels waren aan het eind van hun latijn. Ging haperen.


Kilometerstand 298000:
Lampje van de accu begon te branden bleek uiteindelijk een vrijloopnaaf in de dynamo te zijn. Nieuwe naaf erin en weer gaan met die banaan !

Ben er nog zeer over te spreken. Geen rammeltjes e.d. Super !

Motorisch loopt de auto nog steeds als het spreekwoordelijke zonnetje !


Op naar de 3 ton!

300.000km: remblokken vervangen,waren echt op. + grote beurt.
Verder geen rare dingen geconstateerd.


Kilometerstand 317.000

Kleine onderhoudsbeurt + lekkende verstuiver gerepareerd (ringetje vervangen).
Verder geen onvolkomenheden geconstateerd.

Op naar de 350.000 km ! Auto rijd nog steeds super !
Dit type C klasse is wel gevoelig voor roest !! Zou natuurlijk niet voor mogen komen.
Heb de auto 2x laten behandelen voor een aantal roestplekken.
Verder voldoet de auto nog steeds prima.

15 oktober 2010:
auto voor apk geweest,probleemloos door de apk.

20 oktober 2010:
motor houdt in bij gasgeven en motorsteun stuk. Motor trilt erg bij achteruitrijden en afslaan/aanslaan.

Motorsteun vervangen ddor een nieuw exemplaar oude was . helemaal door midden.

Het inhouden van de motor viel mee. Er bleek een slangetje losgeschoten te zijn van de turbo.

winterbanden omzetten naar zomerbanden

  • 355.000 km

Heb de winterbanden laten vervangen door de zomerbanden.
Tevens kleine onderhoudsbeurt laten uitvoeren.
Motor loopt nog steeds als het spreekwoordelijke zonnetje !
Tevens een unit vervangen omdat steeds het lampje van de koelvloeistof ging branden terwijl het peil prima was.

Verder prima !

airco pomp wederom vervangen

  • 364.000 km

aircopomp was stuk gegaan. Oude pomp heeft zo'n 1,5 jaar gezeten. Kwam van de sloper. Maar weer een pomp gehaald bij de sloper. kosten 200 euro. En even opnieuw laten vullen.
Maar blij dat airco weer naar behoren werkt !

beugel uitlaat + banden omwissellen naar zomerband

  • 385.000 km

Maar weer eens even een update....
- De uitlaat begon veel lawaai te maken
Bleek dat er een beugel defect was die
de 2 delen met elkaar moet verbinden. - Winterbanden omgewisseld naar zomerbanden .

- Grote beurt. Hierbij bleek dat er ook een verstuiver lek was. Deze ook gelijk gemaakt.

Ondanks roestproblemen verder nog steeds prima auto ! Geen rammeltjes / kraken oid

remschijven voor vervangen + nieuwe banden

  • 397.000 km

Even weer tijd voor een update.
Auto is voorzien van nieuwe remschijven+remblokken + 4 nieuwe banden.
De oude banden waren echt op.
De remschijven waren ook niet al te best meer en heb ik die ook vervangen.

Verder bleek dat er een beetje koelvloeistof ergens lekt.
Bij nader onderzoek bleek het bij de webasto kachel vandaan te komen.
Waarschijnlijk is deze lek.
Maar eens even kijken wat ik daar mee ga doen.

Tevens bleek de voetrem niet meer te werken.
Onder de achterbank was het mechanisme losgeschoten. Weer vastgezet en hij doet het weer.
In ieder geval rijdt en bevalt de auto nog prima!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.