Mercedes-Benz 300 TD (1992) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 300 TD |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 349.700 km |
KM-stand laatst | 454.000 km |
Eerste ervaring
- 355.900 km
Gekocht als vakantie auto, een 300TD uit de W124 serie, voor weinig, met kersverse APK (enige aandachtspunten waren geroeste remleidingen achter en 1 band met laag profiel rond 1,6mm)
De aanschafprijs was laag want stond al een paar maanden te koop en deze auto is of wordt niet belastingvrij. Veelal zie je w124 worden gebruikt als onderdelen voor de belastingvrije versies van 1985-1986.
(en door de lage aanschafprijs houd ik weer veel geld over voor de wegenbelasting, nietwaar ??)
De opties:
automaat (werkt perfect)
karo bekleding (in goede staat)
airco (koud maar kan kouder, denk ik)
electrische ramen voor
lmv velgen (lichtmetaal is aangetast...)
doppelrollo (afdekking bagage en hondenrek)
stoelverwaming (werkt niet...)
Na aanschaf meteen de volgende dag mee op vakantie gegaan richting Spanje. Beetje risico maar ik vertrouw volledig op de kwaliteit van Mercedes gezien mijn eerdere ervaringen (zie mijn andere reviews).
Wow, wat een verschil met een W123 serie! Mercedes heeft echt een aantal flinke verbeteringen doorgevoerd om deze W124 te ontwikkelen.
Belangrijkste verschil is dat een W124 lang niet zo als classic car aanvoelt als de W124. Geen chroom te bekennen maar wel plastic helaas.
De 300TD non turbo /w124 motor lijkt sterker dan de oude 300TD met turbo.
Minder motorgeluid, stiller in de auto, ook bij hogere snelheden, de motor ligt ook stiller in de auto en schudt minder.
De 300TD (non turbo) heeft 113PK/83KW met automaat. Bekend is dat deze modellen goed waren en hoge km standen aankunnen tot wel 1 miljoen.
Groot comfort, stoelen zitten erg goed en je kunt er lange afstanden mee rijden en stapt uitgerust uit. (W123 stoelen zijn vaak doorgezakt en bieden geen/weinig steun)
Ook een verbetering: De W124 rijdt met gemak/kracht na het starten een ondergrondse parkeergarage uit! (bij de W123 moest ik eerst de motor wat warm laten draaien om genoeg gang te maken de heuvel op, vlak na het kastje/slagboom....)
De 300TD heeft een zescilinder automaat en ronkt geweldig lekker erop los.
Door de bergen moet ik wel een paar keer de kickdown gebruiken of terugschakelen naar S of L.
In de afgelopen 3 weken zo'n 5.500km gereden zonder enig technisch mankement en zelfs geen olie hoeven bijvullen.
Een ding ging wel mis met deze vakantie aankoop op dag 1: De auto trilde wel iets bij 110-120km/uur. Na een volle dag rijden richting spanje kreeg ik in Frankrijk een klapband... Later in spanje heb ik in een werkplaats er 4 nieuwe Michelin Energy Saver banden op laten zetten. Binnen een half uur waren we weer op weg en daarna geen problemen meer gehad. Reed daarna ook veel stabieler en trilvrij.
Het is nog even wennen om geen chroom meer te zien op een Mercedes maar de W124 is tot nu toe erg betrouwbaar en rijdt goed.
Gelukkig kan ik nog steeds de ster volgen op de motorkap.
Dieselverbruik tijdens deze reis gemiddeld 1 op 11.5.
Over een tijdje zal ik meer en uitgebreider verslag doen over deze combi.
Goede indruk na 15.000km
- 365.000 km
Zo, na zo'n 15.000km geeft de 300TD een prima indruk, zeg!
Ik moet voor mijn werk veel naar duitsland rijden dus maak veel km's.
In duitsland kan het gas erop en dan haalt de auto met gemak 140-150km/uur en rijdt dan lekker en stabiel op de weg.
Inmiddels de airco opnieuw laten vullen en de airco doet het nu prima (gelukkig geen problemen/airco onderdelen moeten laten vervangen)
Binnenkort nieuwe olie /filter en dan wat extra zaken laten vervangen waar nodig. De koeling lijkt niet helemaal ok. Bij stilstand loopt de temperatuur op tot 100graden en blijft daar stabiel, vast de visco koppeling kapot.
Daarnaast wat kleine punten nog op de i zetten.
Roest in rechtervoorscherm maar al op internet een roestvrij scherm in de goede kleur gevonden.
Daarnaast mijn radio met bluetooth ingebouwd en is ook ok.
Ik vrees dat er de komende jaren weinig over deze auto te melden gaat zijn. De afgelopen 15.000km gingen voorbij voordat ik het wist ;-)
Soms mis ik nog wel mijn karaktervolle W123 station maar deze is qua comfort prima en rijdt lekker door met de 6 cilinder automaat.
Door de vele kms voor mijn werk is wegens de km vergoeding de auto ook goed betaalbaar.
Update na 50.000
- 402.000 km
Was al weer een tijd geleden dus maar weer eens een update.
Ik lees zelf ook graag de updates van anderen dus vandaar dat ik zelf ook maar even update voor wie het interessant is ;-)
Auto is nu zo'n 2 jaar in bezit en heeft wel wat kosten gehad de afgelopen tijd. Meest is vooral achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar.
Grootste kostenposten na 50.0000km:
Normaal onderhoud
Winterbanden met MB velg - 600
Zomerbanden - 400
grote/kleine beurten
Achterstallig:
Remblokken voor&achter - 400
Airco laten bijvullen - 130 euro
Achtervering laten reviseren - 500 euro
Brandstofpomp lekkage op de pomp - 338 euro
Draagarm rubbers voor vervangen - 585
Achterdemper vervangen - 300
Auto gebruik veel om voor werk naar duitsland te rijden en bevalt erg goed.
Auto is nog steeds goedkoper dan lease en nieuwere autos aangezien de afschrijving natuurlijk bijna nul is.
Met deze auto kun je ook nog best veel zelf klussen.
Vanmiddag het zitvlak van de bestuurdersstoel vervangen (voor 30 euro op ebay gekocht en in 1,5 vervangen)
En zo blijven we weer fijn doorrijden en hier en daar wat klussen.
Auto is vorige week weer zonder issues door de APK gekomen. Aandachtspunt is wat olielekkage bij de krukaskeerring. Hm, vervangen is 10 euro materiaal en 400 euro om te laten vervangen. En zo blijf je keuzes maken hoe lang je nog met de auto blijft doorrijden...
Wordt vervolgd...
Nieuwe APK en weer door
- 443.000 km
42.000km
et hop, weer een nieuwe APK incl roetmeting, nieuwe olie en filter, 155 euro en weer een jaar rijden.
had nog een irritante brom rechts, leek op vanaf de speaker en kon niet vinden wat het was. Mn monteur had dashbordkastje verwijderd. Er blijkt daar nog een motor te zitten, die had een los contact? of er zat een blaadje/takje tussen. Nu weer alles ok.
Overweeg om haar te verkopen en iets nieuwers te kopen met meer koppel. Rijd voor werk veel in Duitsland, straks ook meer in de bergen. Sja, en dan zijn die 113pk/172koppel beetje weinig om gang te houden.
Aan de andere kant, heb al bijna 100.000km ermee gereden zonder noemenswaardige problemen en auto is zeer economisch te rijden. Nieuwe auto betekent veel electronica/software en duurdere reparaties/banden/etc.
En ja, je gaat je toch hechten aan zo'n auto die je nooit in de steek laat....
Verkocht!
- 454.000 km
Het is zover, de auto is verkocht bij 454.000km, met gemengde gevoelens.
De Benz heb ik 3 jaar met veel plezier en zonder problemen gereden. 100.000km verder gereden en hij zag er bij verkoop nog steeds goed uit. Op naar een volgende liefhebber.
Aangezien ik veel op de weg zit, veel in duitsland rijd, wilde ik een nieuwere auto met meer kracht voor acceleratie van 80-120kmh en in de bergen rijden. Het is een BMW 530D Touring LCI geworden uit 2007.
Sja, dat wordt dus nog wel even wennen maar eerste indrukken zijn goed.
Na 10 jaar oude Mercedes combi's rijden nu dus de overschakeling naar een BMW combi, eh, Touring heet dat nu. Ik zal me nog wel eens vergissen en Benz zeggen tegen de BMW (Biemer/Beemer, zeggen ze wel eens...)
Nu zit ik gewoon in een auto die je wel meer op de weg ziet. Een W124 herken je altijd uit duizenden, op de parkearplaatsen en op de weg.
Dag, goeie Benza van me!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.