Mercedes-Benz 200 TE (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 200 TE |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 156.000 km |
KM-stand laatst | 219.000 km |
200TE te koop op Marktplaats
- 158.000 km
Deze auto heb ik nu dik 6 jaar in mijn bezit, tijd om eens verslag te doen op de Autoweek site.
In 2010 wist ik, nu ga ik een Mercedes Combi kopen. Als stagiëre van 20 jaar oud had ik een 250TD uit '87 of '88 gereden en had mij toen voorgenomen om ooit zo'n auto te kopen. Nu, 20 jaar later was de tijd rijp ;-).
De eerste advertentie op Marktplaats waar mijn oog op viel, bleek ook de auto te zijn die ik moest hebben. Een eenvoudige 200TE in vrijwel nieuwstaat (optisch dan...). De advertentietekst:
"Uitmuntende (unieke) staat van onderhoud !
Ook geen deukje of krasje in/op de auto te bekennen.
Nooit in gerookt.
kleur: antraciet. 158.000 echte kilometers.
Type W124. Schuif-kanteldak. Elektr. ramen.
Ik verkoop deze auto namens mijn vader.
Biedingen onder de 3500 euro hebben echt GEEN zin en daar wordt dus ook niet op gereageerd."
De auto stond in Groningen en daar naartoe gereden bleek er over de staat niks gelogen te zijn. De auto zag er uit als nieuw, was kennelijk al een jaar eerder eens cosmetisch volledig nieuw gemaakt en had daarna rustig onder het dekentje dat de vrouw van de eigenaar ooit had gemaakt in de garage te wachten.
Na de proefrit nog een laffe poging tot onderhandeling gedaan; 'wilt u er echt minimaal 3500 euro voor hebben?' en toen maar gauw de koop gesloten, want ik was verliefd op deze zeer eenvoudig, maar werkelijk tot op het bot nieuw uitziende 200TE geworden.
Helaas had de lange stilstand toch zijn sporen nagelaten. De motor liep stationair zeer onregelmatig. Ook rammelde de uitlaat (dit bleek later de katalysator te zijn) en waren er nog wat kleinere zaken. De maanden na de aankoop zijn al deze zaken aangepakt en ging de auto steeds beter rijden.
De hydropneumatische drukvering welke aan de achterzijde is gemonteerd rijdt echt fantastisch. Anders dan bij Citroën ondersteund door gewone veren, maar wel dezelfde demping en comfort op de weg. Mijn vrouw vond dat ze nog nooit in zo'n lekker rijdende auto had gezeten.
De auto is dan 18 jaar oud.
6 jaar later
- 199.500 km
De afgelopen 6 jaar is er best wat geld in deze auto gaan zitten. Niet allemaal even verstandige investeringen. Een paar zaken die preventief gedaan werden, bleken op termijn eigenlijk meer problemen te veroorzaken dan ze oplosten. Dit kan te maken hebben met de bedrijven waarbij ze zijn uitgevoerd, maar ik denk nu eerder 'if it ain't broken, don't fix it'.
De auto is wat meer naar mijn zin gemaakt. Ik heb er een lederen interieur in gezet en een lederen stuur, nog op zoek naar een bijpassende lederen versnellingspook.
In de afgelopen 6 jaar heeft de auto ons maar 1 keer in de steek gelaten; na een regenbui van 24 uur waren de niet originele Beru ontstekingskabels doorweekt. Een nieuw setje Bosch kabels loste dat probleem definitief op.
De Benz staat droog in een fijne, automatische, ondergrondse parkeerplaats en wordt alleen gebruikt voor lange (vakantie) reizen. Daarvan hebben we er al een aantal achter de rug, dit jaar weer bijna 3000 probleemloze kilometers door Frankrijk.
De bouwkwaliteit van deze generatie auto's komt volgens mij nooit meer terug. We zijn er dan ook zuinig op en genieten iedere keer weer met volle teugen als we met de Combi onderweg zijn.
Nieuwe velgen
- 205.000 km
Een paar weken geleden heb ik een set Sportline velgen op de kop kunnen tikken en netjes laten poedercoaten. Het uiterlijk van de auto is hiermee wat sportiever geworden. Gelukkig kan de remstof gemakkelijk verwijderd worden van de wielen, want de originele Sportlines (putdeksels of gullideckel) worden vrij snel zwart.
De auto is in de zomer van 2016 door (inmiddels) mijn vaste garage weer helemaal in orde gemaakt. Bij een eerdere operatie waarbij de koppeling vervangen is, had men de cardanas niet goed teruggemonteerd en trilde de auto vervelend. Dat is geheel verholpen, waardoor het weer goed rijden is.
Ik las ergens dat 1991 en 1992 de jaren van 'peak auto' waren, de Mercedes 124 en in het bijzonder de 140 serie zijn hier uitstekende voorbeelden van. Er zijn weinig auto's gemaakt die beter zijn dan de auto's die toen gebouwd werden. Wel veel slechtere.
Weer een jaartje verder
- 210.000 km
Van de zomer heerlijk door Engeland en Wales gecruisd met de kombi, circa 3500 probleemloze en vooral zeer comfortabele kilometers. Daarna nog wat verhuisactiviteiten ontplooid, er gaat per slot van rekening een halve vrachtwagen aan dozen in. Na de APK keuring is de auto klaargemaakt voor de winterslaap waar hij nu met de accu los op het voorjaar staat te wachten.
Deze auto gaat pas weg als benzine auto's compleet geweerd gaan worden uit de stad.
Ze wordt zeldzaam
- 212.000 km
De auto staat momenteel met een onttakelde middenconsole buiten op straat want ik ben eindelijk de bescheiden subwoofer aan het inbouwen die de speakers in het dashboard zo nodig hebben.
Na 4 maanden stil gestaan te hebben met de accu los heb ik de auto in april wakker gemaakt, startmotor 3 slagen en het torretje liep weer alsof ik haar vorige week in de garage heb gestald.
Er ontwikkelt zich nu wel soms een verontrustende zware koppelingspedaal, maar voor de rest geeft ze geen kik en is altijd 'sehr fahrbereit'. Even googlen en het lijkt te maken te kunnen hebben met het vervangen van de remvloeistof, in een systeem dat kennelijk gedeeld wordt met de koppeling.
Ik zie dat alle andere S124's die gereviewed zijn op deze site niet meer leven. Ze wordt zo langzamerhand nu dus echt een zeldzaamheid...
Het 10e jaar eigenaar
- 217.000 km
Inmiddels ben ik 10 jaar een heel blije eigenaar van de combi. De katalysator is opnieuw gaan rammelen, niet de schuld van de auto maar van de eigenaar die 1300 euries voor een origineel teveel vond 7 jaar terug. Voor de rest? De remmerij zou wel een opfrisser kunnen gebruiken en er heeft zich een paar roestplekken vertoond op het rechterachterspatbord. Maar voor de rest is de auto zo fris als een hoentje en echt nog steeds een trouwe reiskameraad waarmee we ieder jaar weer nieuwe herinneringen maken.
Afgelopen najaar een fantastische vakantie naar Toscane gehad, via Duitsland en Zwitserland rustig naar Italië afgezakt, onderweg de Mercedes, Porsche en Alfa Romeo musea aangedaan. Eenmaal in Toscane een aantal dagen rondgereden met vouwfietsen achterin zodat we buiten het centrum konden parkeren (milieuzones!) en we naar de binnenstad konden fietsen.
Op de snelweg is de hydropneumatische achterophanging de reden dat je na een paar uur rijden niet als een stramme pop achter het stuur vandaan moet worden getrokken.
Naast de rammelende kat nog andere klachten? Nou, op de soms bar slechte benzine die de wat minder druk bezochte pompstationnetjes verkocht wordt, startte ze wat minder fantastisch. Om dan daarna toch zonder morren gewoon het werk te doen.
Ze mag nog een paar jaartjes blijven.
Na 6 maanden stilstand,,.
- 219.000 km
De Benz stond sinds oktober netjes geparkeerd in een ondergrondse parkeergarage. Accu los, banden op 3 bar en de tank vol met BP Ultimate 98. Omdat het nu prachtig weer is en het heel rustig is op de wegen heb ik de auto maar eens van stal gehaald. Bijna vergeten te ontschorsen, gelukkig kun je dat vrij snel alsnog doen, na een paar minuten kreeg ik het groene licht van de RDW.
Na 15 of 20 seconden doorstarten slaat de 4 cylinder aan en loopt direct mooi rond. Een lichte zucht van verlichting maakt zich van mij meester, de mechanische Bosch injectie is dan wel van topkwaliteit, van stilstand moet die niks hebben. Dat bleek wel toen ik de auto net had gekocht, inmiddels al weer 10 jaar geleden. De toenmalige eigenaar had er eigenlijk al jaren niet meer mee gereden en dat was te merken aan de loop van de motor.
Direct na de start een rondje gereden, totdat ik mij bedacht dat de APK verlopen was. Een telefoontje naar mijn vaste garage en ik kon direct langskomen. In een klein half uurtje door de APK heen gekomen zonder ook maar een opmerking.
Dit is echt een voertuig uit een ander tijdperk, wat een kwaliteit. Ze mag nog een paar jaar blijven!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.