Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Takumi Plus (2025)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Takumi Plus |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 150 km |
De hernieuwde kennismaking
- 150 km
Zoals aangegeven bij de laatste update van mijn vorige CX-60, zal ik hier nu mijn belevingen opschrijven van het gefacelifte model die ik gisteren in ontvangst mocht nemen. Ik ga hier niet weer mijn overwegingen neerzetten waarom ik wederom voor de CX-60 heb gekozen, want dat heb ik uitgebreid beschreven bij mijn vorige auto. Veel belangrijker, is de auto veel beter geworden? JA!
Goed, even iets over mijn nieuwe auto. De vorige had de Machine Grey lak in de Takumi uitvoering met een paar pakketten (dus witte nappa leer, Bose 12 speakersysteem, schuifdak etc). Omdat ik heel erg gecharmeerd ben van dit lichte interieur heb ik weer voor deze versie gekozen, maar nu heet die uitvoering de Takumi Plus (daar zit alles in wat eerst in losse pakketten was te krijgen). Ik vond het wel zo leuk om een andere lakkleur te kiezen en het is dus Jet Black geworden. Heb nog een paar zaken aangepast. De grill, de "PHEV-emblemen" aan de zijkant, en de typeaanduiding heb ik via de dealer ook in Jet Black laten spuiten. Smoelt de auto net even wat strakker (lees minder klassiek met die enorme chromen grill).
Maar goed, het belangrijkste is natuurlijk het aangepaste onderstel. Om dat te ervaren was ik door de dealer in het najaar van 2024 uitgenodigd op Breda International Airport (wist niet dat het bestond) om een rondje in de CX-80 te rijden en dat gaf goede hoop. Ok, die auto heeft een langere wielbasis, maar het gaf wel een goed beeld.
En na de eerste 150 km gisteren bij het ophalen van de auto kan ik volmondig beamen wat autojournalisten ook inmiddels aangeven in hun tests, dit is hoe de CX-60 had moeten zijn toen die in eerste instantie werd geïntroduceerd. De auto is veel comfortabeler geveerd en bij het rijden over een korte drempel krijg je niet meer die vervelende extra duw in de rug bij het uitveren. Ook op de snelweg is dit goed merkbaar en overall gezien rijdt de auto veel rustiger en daarmee comfortabeler. Het stuurgedrag is ook aangepast en voelt nu veel meer lineair. De auto rijdt dus nu niet meer vermoeiend, maar juist heel relaxt. En na ruim 44.000 km in de vorige auto, kan ik dat positieve gevoel ook gelijk duiden; het is een gewoon een hele andere auto geworden.
Ik ga de komende tijd hier lekker in sturen en weer genieten van dat mooie interieur met de complete uitrusting, want het ontbreekt je aan niks. Overigens, in sommige tests wordt aangegeven dat de zittingen wat (te) kort zouden zijn voor lange mensen. Ik ben zelf 1.88 meter en ik heb hier helemaal geen last van. Is wellicht ook een kwestie van de stoel goed instellen.
Als het wordt gewaardeerd, zal ik regelmatig de review aanvullen n.a.v. mijn ervaringen. Voorlopig is de hernieuwde kennismaking een hele aangename.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-60
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Homura | Convenience en Driver Assistance Pack | Trekhaak | Rijklaarprijs
- 2024
- 30.849 km

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Exclusive-line Business Edition - Black Edition
- 2025
- 15 km

Mazda CX-60 2.5 E-SKYACTIV PHEV Exclusive-Line 4WD automaat | Convenience & Sound Pack | Driver Assistance Pack | Panorama Pack | Comfort Pack met wegklapbare trekhaak : dealer onderhouden
- 2023
- 48.001 km