Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Takumi (2023) #3

autoreview

Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Takumi (2023)

Signalement

UitvoeringCX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Takumi
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf40.000 km
KM-stand laatst42.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mazda CX60 dramatische auto

  • 42.000 km

Graag deel ik mijn ervaringen met mijn Mazda CX 60. Ik deel alleen de hoofdlijn van het verhaal.

Begin maart 2023 ontving ik mijn Mazda CX60, met circa 1,5 maanden vertraging. Op zich geen enkel probleem en ik ben ook tussentijds keurig geïnformeerd. Ik ontving de Mazda als lease-auto voor mijn werk.

Vanaf het allereerste begin begonnen de gebreken:
- klappen in de aandrijflijn
- brommende aandrijflijn
- trillingen in de aandrijflijn
- slechte rechtuit stabiliteit
- stoterig gedrag van de schokdempers
- kraken van de voortrein bij achteruit rijden van oprit
- diverse software- / elektronische klachten (inconsequent gedrag van bestuurdersherkenning, spontaan openen van de achterklep, niet openen van de achterklep, te pas en onpas meldingen)
- bij uitrijden van wasstraat volledig blokkerende aandrijflijn
- tanken duurt lang omdat hij voortdurend afslaat
- continu melding afgeleide bestuurder. Met name mijn vrouw, die iets kleiner is dan ik, had daar extreem veel last van.
Na circa 1 maand beland bij de Mazda dealer om na de gebreken te kijken.

Na 2 dagen de auto retour gekregen, met diverse software updates. Na dit bezoek was eigenlijk alleen het kraken in de voortrein opgelost. Wel werd door de dealer aangegeven dat er nog belangrijke updates in het verschiet lagen.

In juni 2023 gestrand langs de snelweg. Afgesleept naar Mazda dealer. Defecte pomp van de koeling van de batterij bleek de oorzaak. Euvel was snel opgelost. Maar in de 30 jaar dat ik lease-auto rijd (altijd Volvo), nog nooit eerder gestrand.

Ergens in die periode is ook de aandrijfas vervangen en heeft hij diverse software updates gekregen. Trillingen in aandrijflijn waren daarmee minder, maar niet helemaal weg. Software updates hadden minimaal effect. De bestuurderherkenning werd iets beter, maar zat er in de regel nog steeds naast. Verder bleven alle klachten.

Inmiddels werd het mij duidelijk dat niet alleen ik genoemde klachten had, maar nogal wat Mazda CX60 rijders daar in meer of mindere mate last van had.

In oktober 2023 op de snelweg bij het inhalen van een vrachtwagen een spontane remingreep bij 100 km per uur. Enorm geschrokken. Terug naar Mazda dealer. Niks kunnen vinden.

Mijn vrouw weigerde nadien om nog in de Mazda te rijden.

Bij wisselen van zomerbanden naar winterbanden medio november, kreeg ik bij het ophalen van de auto van de bandenspecialist te horen dat ze geen winterbanden gemonteerd hadden omdat de auto niet goed spoorde (stuur uit lood) en de zomerbanden scheef afgesleten waren. Ze hadden nog geen software om de CX 60 uit te lijnen en wilde daarom geen winterbanden monteren om te voorkomen dat die ook scheef zouden afslijten.

Dat vormde de druppel en toen ben ik een escalatiemail gaan maken naar Mazda en de leasemaatschappij, met daarin een opsomming van alle gebreken en een deadline om alles te repareren.

Bij het wegbrengen naar de dealer stonden er op het parkeerterrein inmiddels een stuk of 5 anders CX60 met vergelijkbare klachten. Van de medewerkers achter de receptie begreep ik dat ik niet de enige was met serieuze problemen.

De auto is vervolgens 3 weken bij de dealer geweest. Nieuwe stuurkolom, aanpassingen aan aandrijflijn (nu ook nieuw differentieel), software updates ontvangen. Alles wat er te updaten was, is geüpdate. Maar voor niet alle klachten is een oplossing beschikbaar. Na ontvangst was de auto iets beter, maar nog steeds verre van goed (nog steeds trillingen en software issues).

In februari wederom retour naar de dealer. Wederom aanpassingen aan de stuurkolom, nieuwe schokdempers, nieuwe software, etc., etc. Na bijna 4 weken bij de dealer komt auto weer terug. Het veercomfort was na deze update aanmerkelijk verbeterd en ook de trillingen en schokken in de aandrijflijn waren minder (niet helemaal weg). Software-updates hadden geen merkbaar effect gehad. Bestuurdersherkenning had ik inmiddels al uitgezet omdat ik de moed opgegeven had. Ook was het wasstraat probleem nog steeds niet opgelost.

In tussentijd werd ik bij de supermarkt aangesproken door een onbekende vrouw. Ze had mij uit de CX60 zien stappen. Ze vertelde mij dat ze exact dezelfde problemen hadden en heel erg ontevreden waren met de auto en de afhandeling van de klachten.

In mei 2024 wederom een onverwachte remingreep. Naar aanleiding daarvan en de 40.000 km beurt de auto terug naar de garage gebracht en wederom allerlei software updates gekregen. Weer geen aanwijsbare reden voor de remingreep.
Na update waren de oorspronkelijke klachten in de aandrijflijn weer grotendeels terug (klappen in aandrijflijn, trillen en brommen).

Voor mij was dat de druppel om niet meer verder te willen met de auto. Ik heb Mazda (via de leasemaatschappij) twee keuzes gegeven:
- auto omruilen voor een nieuwe (goede) CX60
- of de auto terug nemen

De leasemaatschappij is in overleg gegaan met Mazda Nederland. Mazda kon / wilde geen garanties geven dat bij een nieuwe CX60 de problemen opgelost zouden zijn. Dus bleef alleen het retourneren over.

Uiteindelijk is het gelukt om de auto retour te geven, maar ook dat ging niet zonder slag of stoot en er moest een heel fors bedrag afgeschreven (circa 20 K) worden op een (inferieure) auto van nog geen 1,5 jaar. Het voelde verre van rechtvaardig en goed, maar nog 3,5 jaar doormodderen op deze manier, voelde nog minder goed. Dus ik ben daarmee onder protest akkoord gegaan.

Uiteindelijk is de auto begin juli 2024 verkocht aan de hoogst biedende Mazda dealer.

Ik ben enorm blij dat ik er van af ben, maar wil wel toekomstige kopers informeren over de gang van zaken.

Na alle negatieve ervaringen wil ik wel de plaatselijke Mazda dealer en de medewerkers daarvan bedanken. Ze hebben echt enorm hun best gedaan om de auto goed te krijgen. Helaas is dat niet gelukt. Ik kan niet anders concluderen dat Mazda als merk en de Mazda NL importeur daarmee hun klanten en ook hun dealerorganisatie ernstig in de steek laten bij het afdoende oplossen van de problemen rondom de CX60.

3,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Mazda CX-60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.