Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Takumi (2022)
autoreview

Signalement
Uitvoering | CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Takumi |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 32.000 km |
Gaat eindelijk de goede kant op
- 19.000 km
Het feit, dat ik de voornaam van de receptionist van mijn Mazda garage uit mijn hoofd ken, is een veeg teken.
De eerste maanden is de auto 3 x naar de garage geweest en 1 x is een onderdeel vervangen, waarvoor ik hem meerdere dagen moest achterlaten. Wel goede service van de dealer, gratis leenauto, etc.
In andere reviews lees ik alle bekende punten/onvolkomenheden:
- matige vering
- bruusk schakelen (ergste is nu verholpen)
- software die op zijn minst inconsequent is
- lichte geluids vibratie bij snelheden tussen 40 en 80 km/h
- navigatie matig te bedienen en zwaar verouderd
- opladen via netkabel is wisselend
(Met een kabel via een Wallbox geen enkel probleem)
- geluids niveau is net acceptabel
Maar gelukkig zijn er ook positieve punten en begin ik steeds meer te wennen aan de wat bijzondere eigenschappen van deze auto.
Het is een uitstekende caravan trekker; wij zijn eind augustus voor 4 weken naar de Spaanse en Franse Pyreneeën vertrokken met caravan. Stabiel op de weg, goed prestaties, en ja, hij lust dan wel een slokje (maar niet meer dan bv. Nissan Xtrail).
Als je regelmatig (thuis) kunt opladen dan is het verbruik keurig. Ik sta nu op 4,5 l/100 km. En 24,8 KWh/100 km
Ook door je gedrag iets aan te passen, is er beter te leven met de auto. Ik zet bv. de adaptieve cruise control pas aan bij het ongeveer bereiken van de gewenste snelheid.
Dat voorkomt dat ineens wordt geaccelereerd vanaf bv. 50km/u naar 100 km/u op een wat overdreven sportieve wijze.
Wij vinden het rij-comfort en-route op lange afstanden prima, mede door de op alle manieren te verstellen elektrische stoelen.
Ook de verwarming, maar ook de koeling via de stoelen werkt uitstekend en was zeer prettig tijdens de laatste dagen van een hittegolf in Frankrijk.
Om het navigatie systeem te omzeilen gebruik ik vaak de Mazda app om alvast een bestemming naar de auto te sturen.
Dit werkt eveneens prima.
Overig gebruik van de auto als transportmiddel voor grotere voorwerpen gaat eveneens prima door de verstelbare en wegklapbare achterbank delen.
Kortom: ik ben wat minder negatief dan sommige andere gebruikers, maar ik begrijp hun frustratie, omdat ik die vooral in het begin ook heb gehad.
Helaas, hij moet weer naar de garage
- 23.500 km
Vanwege diverse terugroepacties en mijn klachten over e auto, is een afspraak gemaakt om alles te gaan verhelpen.
En jawel, deze week kwam daar ook de tweede maal de hybride storing bij.
Na overleg met garage toch vanuit Belgie (daar deed de storing zich voor) op benzine terug gereden naar NL.
Gelukkig zonder problemen.
Volgende week gaat hij naar de garage voor:
- nieuwe schokbrekers
- bijstelling automatische versnelling
- update besturingssysteem
- isolatie van de deuren
- update stuurhuis
- reparatie hybride systeem (weer waterpomp van koeling?)
- nog wat kleine zaken.
We blijven de hoop houden dat het eindresultaat acceptabel za zijn. Maar ik verwacht er niet al te veel van.
Update na vorig garage bezoek
- 32.000 km
Bij dat laatste bezoek heeft men nieuwe achter schokbrekers gemonteerd (die van Mazda), de software ge-update, diverse afstellingen opnieuw gedaan en van alles gecontroleerd.
Sinds die tijd geen nieuwe klachten en een aantal zaken zijn lichtjes verbeterd.
De vering/schokdemping is ietsje beter, maar nog steeds niet op een niveau wat je eigenlijk zou willen.
De adaptieve cruise-control kan nog steeds wat bizar reageren vooral bij inhalen van vrachtauto’s.
Maar als reisauto voor lange stukken gaat het prima. Afgelopen vakantie enkele duizenden kilometers Franse autoroutes gereden, en met een verbruik van ca. 7,4 l/100 km acceptabel gereden.
Door wat op te kunnen laden tijdens vakantieverblijf kwam het uiteindelijke gemiddelde zelfs rond de 7 l/100 hetgeen alleszins acceptabel is.
De gemiddelde snelheid op de tol weg heb ik op 125 km/uur gehouden, ook al omdat ik twee fietsen op een fietsdrager bij had.
Kortom, geen echt nieuwe inzichten en voorlopig blijven we deze auto nog rijden.
Door het koude weer zie je wel het elektrisch bereik al fors terug lopen.
Afgelopen zomer gaf hij een enkele keer nog boven de 60 km aan, nu is dit al gedaald tot ca. 50 km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-60
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-60 2.5 PHEV Homura Driver Ass.pack. Conv.pack
- 2023
- 18.600 km

Mazda CX-60 2.5 PHEV Takumi All packs NL auto nwstaat !
- 2022
- 18.500 km

Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV 327 Homura Plus | 12,3-inch TFT-kleurendisplay met bediening via centrale HMI Commander, touchscreen (voor Apple CarPlay / Android Auto™) of voice control | 12,3-inch digitale meterset | 20-inch lichtmetalen velgen, Black
- 2025
- 10 km