Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura (2023) #9
autoreview

Signalement
Uitvoering | CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 25.250 km |
Mijn "Soms" auto
- 25.250 km
De titel verdient direct uitleg. tegelijk het is heel simpel: soms doet de auto iets wel, soms ook niet. En geen touw aan vast te knoppen wanneer wel en wanneer niet. Een lang relaas van 25000 km ergernissen.....
"Gevallen" voor de auto omdat ik een stevige auto zocht die de paardentrailer kan trekken (min 2000 kg) die een beetje sportief kan rijden (zonder de trailer uiteraard) en daar wij alleen elektrisch of hybride mogen leasen was een jaar geleden de keuze beperkt. VW Tiguan maar daar zat een levertijd op van een jaar en de CX60. Die werd het dus. En daar heb ik nog elke dag spijt van.
Ik heb de auto sinds Maart. De auto op zich rijdt heel verdienstelijk. Voor zo'n zware bak redelijk sportief (nee niet zoals mijn oude X5 maar die is voor mij niet leasebaar) het stugge stoort mij niet, de trailer trekken doet tie prima en hij is ook nog redelijk zuinig (vindt de baas weer fijn). Hij is mooi in deze uitvoering al had ik moet kiezen voor het betere stereo pakket wat de geluidskwaliteit is nu wat pover maar a la.
Maar mijn god ..... de software is echt te droef voor woorden. Ik zit zelf in de IT maar blijkbaar hebben ze bij Japan nog nooit gehoord van het testen van software. Te vroeg vrij gegeven, ongetwijfeld onder druk van Marketing die de auto op de markt wilde hebben. maar wat een bagger en ergernis. Ik ben nu ruim 25000 km verder, heb al drie upgrades gehad maar nog steeds irriteer ik me elke rit weer opnieuw aan het "soms" niveau vd software.
Een samenvatting:
Telefoon:
- aansluiting vd telefoon zodat je met Android car oa Google maps kan gebruiken werkt op een Samsung A6 alleen met een kabeltje. Maar zelfs dan vinden auto en telefoon elkaar niet wanneer je na een stop bv om te tanken. De Samsung A7 kan ik wel draadloos aansluiten al kost dat 3-7 x dezelfde handelingen herhalen. Soort plaagvertelsel : sluit telefoon aan, telefoon aangesloten, terug naar startmenu, sluit telefoon aan, telefoon aangesloten, terug naar startmenu, sluit telefoon aan etc. En, zo bleek onderweg in Frankrijk, na iedere tolpoort was de verbinding weer weg.
- via spraak iemand opbellen. Werkt soms, vaker niet. En wanneer het systeem meerder opties herkent wordt mijn gevraagd een keuze te maken uit de opties op het scherm. Maar ..... die opties worden NOOIT getoond.
- gebruik maken van telefoonboek : je kan alleen de eerste letter in gegeven, daarna moet je scrollen. Niet handig wanneer er meer dan 700 nummers in je telefoonboek staan.
Nb doe je dat twee keer vlak achter elkaar loopt de software vast. Enige remedie uit het telefoonsubmenu gaan en opnieuw beginnen
Stereo:
- DAB valt heel geregeld weg, FM ontvangst verre van storingsvrij.
- geluid pover
- voorkeur keuzes vd equilizer worden niet vast gehouden (bij 2de upgrade opgelost)
Hulpsystemen:
- Ik snap dat de EU ze verplicht stelt bij verkoop maar niet om ze te gebruiken. Uitzetten kan en wil je want dat gejengel omdat "de bestuurder afgeleid is" (nu wel ja want waar komt dat alarm vandaan...), het geruk aan je stuur, het melden dat iemand in je dooie hoek zit terwijl je er al meer dan een autolengte aan voorbij bent, etc etc. Maar uitzetten kost veel klikken in het menu en moet na opnieuw starten iedere keer opnieuw. Er zou een knop voorzitten omdat ik één keer uit te kunnen zetten zo werd mij door de dealer vertelt maar dat ding doet dus niets.
Overigens herkent de auto alleen op de snelweg dat je (ongewild?) van strook verandert en grijpt dan in. Op een twee baans provinciale weg waar ongewild van strook veranderen veel gevaarlijker is doet het niets!!!
- Sticky Steering doet zich af en toe voor. Is dat aan dit systeem gekoppeld, zelfs als het uitgezet is. Maar dit is ook een "soms" dingetje.
- Gezichtsherkenning werkt vaker niet dan wel en daarmee gaat de automatische stoel/spiegel/stuur instelling verloren. En staat de auto bij instappen seconden lang de alles opnieuw in te stellen. Dus maar permanent uitgezet.
Overige zaken
- Climate Control sloeg geregeld op hol. Opeens extreem koelen of juist extreem opwarmen terwijl de instelling op 19 graden stond. Is bij tweed software upgrade opgelost.
- Keyless Entry: bij exact dezelfde wijze van handelen wordt de auto soms wel op slot, gezet soms ook niet . Altijd opletten dus.
- Active Driving Display (head up display) kan je in hoogte verstellen. Soms houd hij die waarde vast en je raadt het al, soms ook niet.
- ok maar één keer voorgekomen maar toch : Lampje “motorstoring” (oranje) gaat branden. Verder geen meldingen. Uur later, na wachten voor een eerste stoplicht komt de auto bokkend op gang (benzine, elektra was op). Om na wachten voor een tweede stoplicht bokkend af te slaan (alsof je met een handgeschakelde auto wil weg rijden zonder de koppeling te gebruiken). Pas bij een vijfde !!! poging wil de auto weer starten en is het lampje “motorstoring” uit!!! En nooit meer aangegaan.
En wat ik tenslotte heel raar vind: onder zo'n loei van een auto, ruim 2000 kg en de aerodynamische eigenschappen van een flatgebouw zit een maar 50 liter grote tank. Wat erger is, ook al rijd ik dat ding leeg tot nog 3 km te gaan (uitgeprobeerd), er kan vervolgens maar 43 liter in. Wanneer je doorzet bereik je met eindeloos geduld, lees ruim 5 minuten, de 49 liter. Wat is er met de ontluchting van dat systeem???
Kortom: wat een teleurstelling, wetende dat de CX5 een wereld auto is...... (maar een jaar gelden niet hybride te krijgen). En de enige manier om er van af te komen is hem tegen de boom parkeren (geen goed plan) want ..... leaseauto en moet nog 4 jr of 135000 km. Wordt het ooit beter of ga ik er ooit aanwennen. Ik hoop op het eerste, het tweede zeker niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-60
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Exclusive-line Business Edition SPORT | BLACK PAKKET | TREKHAAK |
- 2025
- 1.259 km

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Homura | Convenience en Driver Assistance Pack | Trekhaak | Rijklaarprijs
- 2024
- 30.849 km

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Exclusive-line Business Edition - Black Edition
- 2025
- 15 km