Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura (2023) #17
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 30.000 km |
Van struikelblok naar tevredenheid
- 16.000 km
Ja de Mazda CX60. Hoe moet je dan een review beginnen.
Ik kocht de CX60 vorig jaar juni. Had op het Engelse Mazda forum al gelezen, dat dit een ziek kindje was. Ik was op zoek naar een grotere auto, een SUV en reed op dat moment een BMW 3-serie. Uiteraard heb ik een X5 overwogen en ook de Volvo XC60 en de Lexus NX450H stonden op mijn lijstje.
De X5 en de NX vielen af vanwege de kosten, de XC60 zou kunnen, was wel iets duurder dan de Mazda, maar had nog wel gekund. Toch viel mijn oog op de Mazda, ook al heb ik alle alarmbellen horen rinkelen., ik heb ze genegeerd.
Toen we de Mazda hadden opgehaald, gingen we een week later op vakantie met de auto, een tocht door heel Europa en binnen 4 weken had ik 7000 kilometer op de Mazda gezet.
Het enige kwaaltje wat ik had, waren de achterdeuren, die bij het dicht doen klonken als een koektrommeltje. Via een forum wist ik dat dit verholpen kon worden door de dealer, dus deze schreef ik op mijn lijstje. Ook de achtervering was niet echt geweldig, maar aangezien ik nooit eerder een SUV had gereden, dacht ik nog dat is een product eigenschap.
Had ik misschien de Gouden CX60, helaas niet, want in de opvolgende maanden, kwamen daar toch echt de tekortkomingen tot uiting.
- Sticky Steering. De Mazda vertikte het om rechtdoor te rijden. Constant moest je corrigeren met je stuur.
- Achtervering. Met 3 man achter over een hobbel, betekende dat deze mensen los van de bank kwamen.
- Verwarmingsmodule. Die of warme of koude lucht blies, er iets tussen bestond niet meer.
- Een rare vibratie in de auto bij snelheden tussen de 40 en 70km per uur.
- Gekraak van de voordempers bij scherp insturen.
- En we hadden nog het blikken geluid van de achterdeuren.
Via het Engels Mazda forum zijn alle TSB nummers van Mazda te achterhalen. Met deze nummers mogen de dealers onder garantie van de importeur upgrades uitvoeren aan de auto.
Begin de dit jaar met alle klachten naar de dealer geweest. Op dat moment was ook net de derde nieuwe achterdemper beschikbaar, dus alles kon gefixt worden.
Na een paar dagen kon ik de auto weer ophalen. En eerlijk is eerlijk, de auto voelt heel anders aan. Alle kwaaltjes zijn weg en ik ben inmiddels 4000 kilometer verder, zonder dat er iets geks is voorgevallen.
Zou ik de auto met de wetenschap van nu weer kopen of zou ik er extra geld tegen aan gooien en voor een Volvo of Lexus gaan? Ja hoor ik zou hem gerust weer kopen. De kinderziektes zijn er zo goed als uit. De afwerking is zeker niet het niveau van een Premium auto, maar zeker wel wat je van een middenklasser mag verwachten.
Het comfort is uitstekend, hier betaal je bij andere merken goud geld voor. Stoelverwarming, stoelkoeling, verwarmd stuur, het zit er allemaal op.
En dan de prestaties, die zijn geweldig, zet hem op Sport modus en de 330pk komen echt tot leven met een nog een sportief geluid erbij ook. Sta je voor een stoplicht en heb je die dag je petje op, zet hem op offroad en door de extra grip zit je in 5.3 tellen aan de honderd en laat je menig ander petje achter je.
Ik heb hier ook gelezen, dat er een paar mensen zijn, die het echt niet meer aan konden en de auto binnen een jaar met een aanzienlijk verlies weer hebben ingeruild. Zij, kunnen begrijpelijk, nooit meer positief zijn over de auto. Maar overweeg je een Mazda CX60 en de dealer kan aantonen dat alle upgrades (TSB bij Mazda) zijn uitgevoerd, dan denk ik dat je een fijn reisgezel krijgt.
Een nieuwe update-upgrade komt er aan
- 17.000 km
Vandaag had ik toevallig contact met de dealer en mijn auto komt in aanmerking voor wederom een update/upgrade.
Er schijnt een oplossing te zijn voor de krakende stabilisatiestangen aan de voorzijde van de auto. En er zijn weer verbeterde schokdempers voor de achterzijde, nu vond ik deze al best wel okay, na de laatste modificatie, maar het schijnt nu helemaal perfect te moeten zijn. Ik zal mijn bevindingen na montage laten weten.
Weer wat kikometers
- 24.000 km
Een maand geleden is de auto naar de dealer gegaan voor zijn eerste beurt. En hebben ze een kapje vervangen voor het kraken van stabilisator stang.
Ook is er een uitgebreide software update geweest. We zijn met de auto naar Spanje gereden een rit van 5000 kilometer, heen en terug. Op dit moment rij ik met volle tevredenheid in de cx60 en heb ik niks te klagen, ik hoop dat dit zo blijft.
Enige minpunten die ik heb zijn, soms een verkeerde schakeling op de snelweg, de toch wat mindere afwerking t.o.v. andere merken, interface en resolutie van de schermen.
Zou ik met de wetenschap van nu het geld opnieuw uitgeven aan een Mazda, dan denk ik van niet, dan zou ik waarschijnlijk (voor wat meer geld) toch uitwijken naar iets Duits of een Volvo.
Verkocht
- 30.000 km
Na de laatste update hier in juli 2024, toch weer wat nieuwe problemen ontstaan. Toppunt was een spooknoodstop op de linkerbaan van de snelweg met geen verkeer om de auto heen in een straal van 20 meter. Gelukkig veilig de vluchtstrook kunnen bereiken. De onzekerheid over de auto heeft me doen besluiten om de auto toch maar van de hand te doen, daar wij de auto ook gebruiken voor vakanties naar Zuidelijke landen. Ik vind de auto nog steeds heel mooi, vermogen genoeg, maar de betrouwbaarheid is gewoon niet goed en in deze doorslaggevend.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-60
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV 327PK Exclusive-Line , Automaat, Trekhaak, Camera, Cruise, LMV 18 Inch, PDC, Navi, Apple Carplay. Stuur/Stoelverwarming
- 2023
- 40.875 km

Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV 327 Homura Plus | 12,3-inch TFT-kleurendisplay met bediening via centrale HMI Commander, touchscreen (voor Apple CarPlay / Android Auto™) of voice control | 12,3-inch digitale meterset | 20-inch lichtmetalen velgen, Black
- 2025
- 10 km

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Homura Nederlandse auto | Dealeronderhouden | Stoelgeheugen | Gekoelde en verwarmde stoelen voor | Stoelverwarming achter | Elektrische achterklep | Bose | Privacy Glas | Gezichtsherkenning | 360 camera |
- 2024
- 11.673 km