Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura (2023) #14

autoreview

Mazda CX-60
Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60Mazda CX-60

Signalement

UitvoeringCX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mooi om te zien, verschrikkelijk om te bezitten

  • 13.500 km

De titel zegt het al, ik vind het een erg mooie auto, krachtig uiterlijk, mooie grill. Een beetje de stoere broer van de toch wat kleine en timide CX-5. Had hij echter maar de kwaliteit van de CX-5.

Beginnen bij het begin, Ik had een C200 uit 2018 , ik wilde na vele jaren sedan en stationwagon gereden te hebben graag een SUV, en nee ik ben geen opa maar wel gek op grote auto's. Na verschillende optie bekeken te hebben ( XC60/ X3 / Sorente etc ). uitgekomen bij de CX-60 ik had al eens een Mazda gereden uit 2016 en heb dus goede ervaringen met Mazda en ook met de desbetreffende dealer. Na een testrit ( met wat later bleek een al warm gelopen auto ) besloten om een Homura met alle opties te bestellen ( €68,7K). Overigens wil ik hierbij direct aangeven dat het stugge karakter van de vering voor mijzelf geen punt is, mijn verlaagde mercedes was nog een stuk stugger aangezien dat goed past bij mijn rijstijl juist een Plus.

Besteld in april 2023, geleverd in Augustus, snel gedaan dus met de boot. Helaas begint vanaf het moment van ophalen een periode van circa 5 maaand aan Ellende en gedoe met een auto welke in mijn optiek nooit verkocht had mogen worden. Wel voor 30K maar niet voor 70K. Ik neem u even mee in een lijstje:

1: Alarm werkt niet ( dealerfout opgelost )
2: Ramen bestuurderskant zitten los en trillen ( nog niet opgelost
3: Auto fluit bij hoge snelheid ( alle raamlijsten vervangen
4: Spiegelkappen vervangen i.v.m. bijgeluid
5: Duct tape op de binnenkant van de deur om plastic kappen op hun plek te houden. ( anders klink het alsof het hagelt
6: Stuur blijft steken
7: Veren vervangen ( hobbelen op drempels en in de bochten
8:Brillenhouder zit los
9: Airco werkt helft van de tijd niet
10: Aircopomp in de middenconsole klinkt als de t-rex uit jurassic park
11: Stuurhuis vervangen
12: Auto trilt bij eerste 20 km ( cardan-as )
13: Auto kraakt enorm bij volledige stuur uitslag ( bekend probleem
14: Gezichtsherkenning werkt 25% van de gevallen maar

En als klap op de vuurpijl, sinds deze week staat de auto bij de dealer met een Olie lekkage welke niet vindbaar is. Kon wel twee weken duren .............

De dealer doet echt wel z;n best, Mazda Nederland wil zich er het liefst niet mee bemoeien. Tenzij je op social media iets negatiefs over de CX-60 roept, dan reageert men ineens wel. Vooral het feit dat Mazda sommige problemen gewoon niet weet op te lossen ( maar wel zegt er alles aan te doen ) blijft me verbazen. Maar aan een ieder die een CX-60 heeft en een klacht wil indienen, Bespaar je de moeite, het interesseert ze niks.

Helaas, Mazda is voor mij af als merk. Snel laten repareren en dan eens kijken wat hij inruil waard is......

Einde CX-60

  • 15.500 km

Nou zoals de titel van mijn tweede en laatste review al doet vermoeden. Hij is weg. Maar ik zal nog wat toelichting geven waarom :).

Zoals in mijn eerste review al stond is de auto in februari stil komen te staan met een olie lekkage. Dit bleek vanwege een onderdeel pas na 6 weken opgelost te kunnen worden. Dus de auto heeft 6 weken bij de dealer gestaan. Overigens de dealer ( Kolenaar Mazda ) heeft meer dan goede service verleend. Heb zelfs een hagelnieuwe CX-60 als leenauto gekregen voor die tijd dus daar heb ik niks over te klagen.

Na 6 weken heb ik de auto opgehaald, ondertussen ook een aanpassing aan het stuurhuis gehad, aanpassing van de wielkasten voor ( kraken ) en na-isoleren van de deuren. Ik moet zeggen, Ik was erg tevreden toen ik hem ophaalde. Stuurde stukken beter ( minder stuurcorrecties op hoge snelheid )
Kraken was weg en het geluid van de deuren was aanzienlijk verbeterd ( oh en het rammelen van de brillenhouder is ook opgelost )

Er stonden nog genoeg punten open ( raam zakt weg etc ) maar over het algemeen een prima auto nu. Daarnaast moet ik ook zeggen dat ik een leenauto had met de aanpassing in de schokbrekers achter. Ik kan je zeggen dat dat een wereld van verschil is. Niet meer hobbelend over de drempels etc, zelfs zo goed dat ik overwoog om de koni's er onderuit te laten halen. Echter op hoge snelheid en met straf bochtenwerk voelt de auto veel veiliger met de Koni vering. Wellicht ook een persoonlijke voorkeur.

Je zou denken we zijn er , dat dachten Mazda en de dealer ook. Maar helaas niks is minder waar. Na een reparatieperiode van 6 weken maar liefst 6 dagen kunnen genieten van de auto. Er lag opnieuw een plas olie op de oprit. En wat blijkt, het differentieel is opnieuw lek. Ook nu weer keurig een Leen cx-60. In dit geval worden er geen halve maatregelen genomen en er wordt besloten. Na aandringen van de Dealer, om er een volledig nieuw differentieel onder te zetten. Zo gezegd zo gedaan. Week later de auto opgehaald. Nu zal het dan wel goed zijn.

Nou je raadt het al, weer een week verder en afgelopen maanden lag er weer olie op de oprit. Opnieuw de auto bij de dealer achter moeten laten. Echter is mijn grens nu bereikt., ik gebruik de auto zakelijk en kan er niet van op aan, na overleg besloten om de auto per direct te koop aan te bieden. Inruil bleek tegen te vallen ( max 40K dus 28K afschrijven in 6 maand ). De reparatie was echter nog in volle gang dus echt inruilen met een goed bod kon ik ook niet omdat de auto nog defect was. Uiteindelijk met de Mazda dealer een afspraak kunnen maken dat ze de auto terugkopen , alsnog met een forse afschrijving maar om van alles af te zijn hebben we het bod geaccepteerd.

Dusssss einde Mazda, ik denk oprecht dat Mazda nog steeds goede auto's maakt. Maar de CX-60 is gewoon een ramp. Wat me wel vies is tegengevallen is de verantwoordelijkheid welke Mazda Nederland / Europa neemt.. Geen in dit geval, ze vinden het vervelend en dat is dan ook het enige wapenfeit wat ze hebben. Volledig tandenloos en voegt niks toe. Zwaar teleurstellend. Kolenaar Enschede aan de andere kant kun je absoluut een auto kopen :). Blijven behulpzaam en vriendelijk ook als het niet makkelijk is.

Op naar de volgende auto :)

Volgende auto

Nou zojuist een nieuwe Mercedes C klasse 300e estate gekocht. Geen feilloze auto ( die bestaan niet ) maar mijn twee voorgaande C-klasses hebben me niet in de steek gelaten. Dus als deze het gewoon blijft doen dan is het al een betere auto dan de CX-60 ;)

:W mazda

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Mazda CX-60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.