Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura (2023) #13
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 15.000 km |
Verschrikkelijk!
- 15.000 km
Ik heb mijn hele leven alleen Duitse merken gereden, in beginsel VW/Audi en later een aantal bmw’s. Op een gegeven moment wilden we over op een suv model, praktisch en handig. We hebben toen de Duitse modellen bekeken en Volvo, allemaal waren de modellen reeds verouderd en de kans groot dat er vlot een nieuwere versie zou komen. Gezien de enorm lange levertijden op nieuwe auto’s was het wachten op een nieuwe model ook geen optie.
Toen zagen we de Mazda CX-60, mooi model, goede specificaties, geen cvt en levertijd ongeveer 6 maanden. We hebben twee keer een proefrit gedaan bij Oostendorp auto groep, het was verrassend goed en hebben wij besloten om een volledig aangeklede Homura versie te bestellen incl. semi automatische trekhaak.
Tijdens het wachten ben ik lid geworden van verschillende cx60 groepen, al snel werden er problemen gerapporteerd, hybride storingen en auto’s werden weggesleept. Ook veel klachten over de schokdempers. Oostendorp een e-mail gestuurd met mijn zorgen, mij werd gegarandeerd dat tegen de tijd dat ik mijn auto krijg de problemen opgelost zullen zijn en mijn auto kreeg zoals besproken tijdens de koop een nieuwere versie schokdempers dus ik hoefde me echt geen zorgen te maken.
We hebben uiteindelijk in April 23 de auto ontvangen en de eerste weken was alles prima bevallen, na twee weken merkte ik echter wel dat de automaat nogal moeizaam schakelde, het leek wel of het met geweld ging. Er kwamen ook vreemde geluiden uit mijn transmissie. Er zouden updates komen dus ik moest geduld hebben. De auto is toen meermaals naar de dealer gegaan maar de updates hebben niets veranderd.
Tijdens onze zomervakantie werd het nog erger, bij sommige versnellingen beweeg je letterlijk heen en weer in de auto, zo erg dat ik vanuit vakantie een email stuurde en kreeg als reactie dat het allemaal bekend was en een hele nieuwe uitgebreide update was uitgekomen welke ik na de vakantie ook kon krijgen. Tijdens de vakantie begon ook vooras en achteras te kreunen en achterklep slot begon te klappen. Ik heb toen op forums gekeken en bleek het allemaal bekende problemen. Helaas was mijn auto dus niet vrij van kinderziektes geleverd zoals beloofd.
Na de vakantie kwam de ene probleem na de andere, allerlei piepen, kraken en kreunen welke na verschillende bezoeken maar niet opgelost kunnen worden, ze worden enkel ingevet om tijdelijk op te lossen maar komt na enkele dagen weer terug. Verschrikkelijk om zo rond te rijden.
Later kreeg ik ook sticky steering, erg vermoeiend sturen om de auto op rechte koers te kunnen houden moet je continu corrigeren. Toen begon mij cardanas met geluiden maken, het was een soort onbalans geluid, klapperend alsof er een raam achter open staat. Vanaf 50kmh tot 80kmh kun je dit aanhoren. Ook dit was allemaal bekend en kon ik vervanging krijgen zodra voorradig.
Ik zal hieronder een opsomming maken van de meest bekende problemen:
- vooras en achteras kreunen bij veren en bochten draaien. Probleem kan niet opgelost worden, nieuwe onderdelen zijn in ontwikkeling, dealer kan alleen tijdelijk invetten.
- Voor remblokken maken een bonkend geluid bij eerste keer remmen na vooruit of achteruit rijden. Probleem was opgelost kwam snel weer terug.
- Cardanas maakt geluiden tijdens het rijden tussen 50kmh en 80kmh. Er is een nieuwe cardanas gemonteerd maar toen had ik opeens de geluiden + trillingen. Het lijkt wel een rijdende vibrator. Men wilde nog eens proberen de as te draaien maar kon mij niet garanderen dat het opgelost kan worden. Een compleet nieuwe as was in de ontwikkeling.
- Bij elke keer remmen en optrekken hoor ik gekraak / getik links van mij bij de b stijl, was opgelost kwam na enkele dagen terug. Super irritant om aan te horen.
- Achterdemping stuitert bij de meeste drempels, alles in de kofferbak veranderd van plek bij aankomst.
- Versnellingsbak schakelt erg slecht, vaak met bonken en haperen. Nooit opgelost na heleboel updates en kalibraties.
- Bij de 5de versnelling maakt de bak een soort whoop geluid.
- Tijdens het optrekken in EV modus hoor je een harde schrapend geluid vanuit de transmissie.
- Zodra auto stilstaat en motor stationair draait hoor je een ratelend geluid vanuit de transmissie, als je hem dan in versnelling zet is het weg.
- Tijdens achteruit helling omhoog rijden in ev modus begint de hele auto te schudden.
- Sticky steering, auto rijd dan niet meer recht vooruit en moet je continu corrigeren. Stuurhuis is vervangen en probleem is opgelost.
- Apple carplay maakt vaak geen verbinding, of de verbinding valt weg tijdens het rijden. Je kunt dan ook na verschillende pogingen geen verbinding maken.
- Driver personalisation system herkent bestuurder vaker niet dan wel, dan blijft de stuur en stoel ook in verste stand. Ik moest iedere keer handmatig instellen via het menu dus dit systeem permanent uitgeschakeld.
- Ik wilde eens wegrijden bij de stoplichten, auto gaf zelf veel gas terwijl ik dat niet zelf deed en sloeg meteen af met melding motor storing, wilde niet meer starten. Ik stond midden op een drukke weg en kon geen kant op. Later is hij gestart en konden we rustig naar huis rijden. Dealer heeft gecontroleerd en kreeg een foutmelding waarvan ze niet wisten wat ze ermee moeten. In overleg met Mazda NL is het e.e.a. gecontroleerd maar geen afwijkingen geconstateerd.
- Op een avond maakte mijn auto plotseling luide knarsende geluiden, buren hebben mij gewaarschuwd om te kijken. Het heeft een half uur geduurd met wat pauzes. Het was een mechanisch geluid dus niet een marter of iets dergelijks. De volgende ochtend meteen laten controleren maar wederom niets gevonden.
- Heel veel condens problemen, zodra de temperaturen dalen waren niet alleen mijn ramen erg beslagen maar er waren ook vocht plekken op verschillende interieur delen. Dealer heeft uiteraard geen afwijkingen gevonden…
Wij waren het helemaal zat, we hebben ruim een half jaar rond gereden met deze problemen en behalve sticky steering is er niets opgelost. De meeste problemen zijn bekend en al mijn problemen zijn meermaals geverifieerd door dealer omdat ik de laatste paar bezoeken eiste dat een monteur met me mee ging rijden. Ik wilde dit want in begin kreeg ik vaak nog de reactie getest maar niets gemerkt. Dat kon zo niet doorgaan, dus moest ik elke probleem dan maar bewijzen met een monteur erbij en ook nog overal foto’s en video’s van gemaakt.
Op een gegeven moment hebben we in overleg met een advocaat een hele serieuze email gestuurd naar de directie met onze zorgen en teleurstelling. De auto is na 10 service bezoeken nog altijd vol met problemen en ons geduld en vertrouwen was op.
Ik heb aangegeven dat ik de auto terug wilde geven en de koop wilde ontbinden. Ik heb daar in eerste instantie lange tijd geen enkele reactie op ontvangen, en na meermaals aandringen kreeg ik te horen dat men zou gaan overleggen met Mazda NL enz. Ondertussen werkte onze trekhaak ook niet meer en de nare geluiden namen toe dus zijn we terug naar onze oude bekende dealer gereden en een fatsoenlijke auto aangeschaft.
We hebben heel veel verlies gemaakt, een afschrijving van 40% in ruim een half jaar tijd en 15k kilometers. Maar we zijn erg geïrriteerd door deze auto en hij moest gewoon weg. We hebben gemerkt dat sommige dealers deze auto zelfs niet willen hebben, of geven nog veel minder terug zodat we snel weglopen. Zelfs dealers die ook Mazda’s verkopen 🤔
Ik weet dat een heleboel mensen nu gaan reageren dat er updates zijn en verbeteringen zijn, NEE, ik heb alle updates gehad en het verandert niets. Mijn auto van 6 maanden was al aan alle kanten opengehaald, dit is op zichzelf al een vervelend gevoel. En als ik soms wat clipjes trof in de auto welke niet op zijn plaats teruggeplaatst zijn tijdens montage van trekhaak en A stijl bekleding, dan vraag ik me ook af of alle andere werk wel netjes is gedaan. Dat kan ik niet controleren…
Voor ons, nooit meer Mazda! Nooit meer de bende van Oostendorp auto’s!
Nu genieten we eindelijk weer van auto rijden….
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-60
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Exclusive-line Business Edition SPORT | BLACK PAKKET | TREKHAAK |
- 2025
- 1.259 km

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Homura | Convenience en Driver Assistance Pack | Trekhaak | Rijklaarprijs
- 2024
- 30.849 km

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Exclusive-line Business Edition - Black Edition
- 2025
- 15 km