Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura (2023) #12

autoreview

Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura (2023)

Signalement

UitvoeringCX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst26.124 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Schitterend maar teleurgesteld

  • 19.000 km

Na een half jaar rijden en bijna 19.000 km verder is het toch maar eens tijd om een review te schrijven.

Sinds ik mijn rijbewijs haalde heb ik al een band met Mazda. Na mijn 1e auto, een citroen BX, (pure nostalgie overigens :)) kocht ik in 1999 een Mazda MX-3. Een rode met een 1.8 6-cylinder van de hilarische reclame met die 6 springende dwergen.... hahaha..... Helaas speelden er na anderhalf jaar zoveel kostbare problemen dat ik hem ingeruild heb voor een 626. Een degelijke bak, letterlijk maar ook figuurlijk. In de jaren erna zijn er ook nog een 323P en een MPV de revue gepasseerd. Laatstgenoemde was (ook) een drama bak overigens!

Bij de introductie van de CX-60 was ik meteen al verliefd. En nog steeds. Wat een schitterende auto! Toen mijn werkgever mij eind 2022 groen licht gaf om hem te bestellen sprong ik daarom ook een gat in de lucht!
Ik had inmiddels al proefgereden bij mijn lokale dealer en ook dat was, op het holle deurgeluid van de portieren na, een groot succes.

Helaas mocht ik van de leasemaatschappij niet bij mijn lokale dealer bestellen. Bij een dealer aan de, voor mij, andere kant van het land vonden ze een beter idee. Uiteraard door prijsafspraken.
Na 8 maanden wachten kreeg ik bericht dat hij klaar stond. Nee, niet bezorgen, ik kom hem graag halen. Kan ik meteen een flink aantal km's ervaring opdoen.

Inmiddels is die ervaring met 19.000 km gegroeid. En helaas niet geheel in positieve zin.
Qua verbruik zit ik redelijk netjes. 6 liter benzine en 29kWh op 100 km is zeker niet slecht. Laden doe ik altijd thuis en de meeste km's zijn snelweg.

Er zijn echter een heel aantal aandachtspunten:

• De auto rheeft last van Sticky steering. Ik moet continue kleine stuurcorrecties doen, zelfs bij rechtuit op de snelweg. Heel vermoeiend....
o Mijn lokale dealer heeft dacht eerst dat de de stuurkolom vervangen diende te worden. Tijdens de 1e beurt, 17 januari jl., gaf men echter aan dat er alleen een veer in de stuurkolom is vervangen. De oude veer was blijkbaar te stug en zou daarmee de oorzaak zijn. De nieuwe veer is een stuk soepeler. De ervaring zal het leren en ik zal ze uiteraard hier delen.

• Parkeersensoren voor. Stoepjes/obstakels van 40cm hoog worden niet gezien.
o De dealer heeft dit zelf getest en bevestigd. Tot 40cm hoog zien de sensoren voor niets. Men kan er niets aan doen omdat dit blijkbaar een designfout is…. Lekker dan....

• Systeem van centrale scherm blijft wel eens hangen op het startscherm van de bestuurdersherkenning. Tijdens de betreffende rit kan ik het scherm (navigatie etc.) dan niet gebruiken. Na een nacht stilstand doet ie het wel weer.
o Systeem heeft 17 januari alle mogelijke updates gekregen. Zou opgelost moeten zijn.

• SD-kaart van de navigatie moet ik regelmatig eruit halen en opnieuw insteken omdat de SD-kaart niet gezien wordt.
o Systeem heeft alle mogelijke updates gekregen. Zou opgelost moeten zijn.

• In EV modus krijgt de auto ineens een versnelling rond de 107km/uur. Zonder dat ik iets doe.
o Systeem heeft alle mogelijke updates gekregen. Zou opgelost moeten zijn.

• Achterklep maakt een zeer ondegelijk geluid bij sluiten. Schandalig trouwens dat een elektrische achterkklep niet standaard is bij een auto van ruim 60K.
o Slot is 30 december jl. vervangen. Is idd beter.

• Drempels moeten erg langzaam genomen worden ivm na-stuiteren achterkant.
o De dealer heeft bevestigd dat de schokbrekers vervangen dient te worden. Ze zijn besteld en worden vervangen zodra ze binnen zijn. Dit kan echter even duren ivm beschikbaarheid van het onderdeel.

• Bij koud weer een hard krakend geluid uit het vooronder
o Blijkbaar zijn dit niet de schokbrekers maar is dit een bekend euvel met de draagarmen. Deze worden vervangen zodra ze binnen zijn.

• Systeem dat verkeer herkent staat nogal “nerveus” afgesteld. Regelmatig “Brake alert” terwijl dat niet nodig is. Zorgt juist voor onveilige situaties. Met name op wegen met 1 rijbaan met aan weerszijden fietspaden.
o Systeem heeft alle mogelijke updates gekregen. Zou opgelost moeten zijn.

• Verder stoor ik mij enorm aan het stuur dat niet in lijn met de bestuurdersstoel staat. Het staat iets links van je.
o Dit is zo geconstrueerd door Mazda, kan men niets aan doen.

Een hele lijst met problemen.... Maar ik wordt wel nog steeds heel warm van de looks!

Na alle recente updates en de reparaties die er nog aan gaan komen hoop ik tzt een auto te hebben die er niet alleen prachtig uitziet maar ook fantastisch rijdt.

Wordt vervolgd!

Teleurstelling wordt groter……

  • 26.124 km

Toegegeven, met de aanpassingen aan de stuurkolom en het vervangen van de schokbrekers achter is onze CX-60 een fijner rijdende auto geworden. Sticky Steering heb ik niet meer en mijn achter passagiers worden niet meer gelanceerd als ik een drempel oprij. De CX-60 is nog zeker niet perfect maar wel veel beter dan vóór de updates. De andere problemen die ik in het 1e gedeelte van deze review schreef zoals met het centrale scherm, de SD kaart van de navigatie en de nervositeit van de veiligheidssystemen heb ik gelukkig niet meer gehad. Wel nog steeds te pas en te onpas een versnelling zonder dat ik iets doe.

Inmiddels zijn een paar weken geleden ook de draagarmen vervangen. Althans vervangen, zo werd het mij gezegd in eerste instantie….. maar volgens verschillende bronnen hier op AW en sinds gisteren via een Mazda monteur bevestigd wordt er helemaal niets vervangen! De bestaande draagarmen krijgen een nieuwe laag vet en er wordt een beschermkapje geplaatst. Het gekraak is wel minder geworden maar ook nog niet weg. Waarom Mazda geen nieuwe draagarmen ontwikkeld is mij een raadsel.

Die monteur sprak ik gisteren bij mij thuis omdat de auto niks meer deed. Het had gevroren (april doet wat hij wil) en had een half uur voor vertrek dus de Klimaatregeling aangezet via de app. Kwartier later zag ik nog geen resultaat dus nogmaals via de app aangestuurd. Bij beoogd vertrek naar werk was de auto nog steeds bevroren. Meldingen in het dashboard “Lekstroom in hybride systeem. Stop de auto op een veilige locatie” + “Defect in hybride systeem” + “Laadsysteem is defect. Laat de auto controleren”.

Gelukkig nog thuis! Omdat de auto bij mij achterom staat is hij daardoor niet toegankelijk voor een sleepauto. Uiteindelijk is dus mijn Mazda Dealer moeten komen om de actuele storingen te verwijderen met de laptop waardoor we de auto op de straat hebben kunnen neerzetten teneinde hem weg te kunnen slepen.

Volgens de aanwezige monteur een defect in het Hoogspannings systeem. Reparatie kan 3 tot 5 werkdagen duren. Niets dan lof voor mijn Mazda dealer trouwens!!! Ze doen echt hun uiterste best om te helpen en de problemen zo snel mogelijk op te lossen!

Zucht….. Inmiddels de 7e x dat de CX-60 in de garage staat, binnen een jaar. Ik realiseer me dat, als ik sommige andere reviews lees, ik daarmee nog geluk heb. Maar gelukkig met de auto ben ik zeker (nog) niet!

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mazda CX-60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.