Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura (2023)

autoreview

Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura (2023)
Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura (2023)Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura (2023)Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura (2023)Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura (2023)Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura (2023)Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura (2023)

Signalement

UitvoeringCX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf100 km
KM-stand laatst44.000 km
Lezerswaardering: 78%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mazda CX-60 Homura

Na maanden wachten gisteren eindelijk de CX-60 in ontvangst mogen nemen. Afgelopen juli besteld en eind januari is deze binnen gekomen bij de dealer. Uiteraard nog weinig ervaring na een dag, maar ik zal de review uiteraard op regelmatige basis aanvullen.

Het keuze proces was redelijk overzichtelijk. Ik heb de CX-60 vanaf het plaatje besteld na het lezen van een aantal artikelen erover. Ik kom uit een Mercedes C-klasse en wilde de nieuwe bestellen toen de CX-60 dus tussendoor kwam. Na een bezoek aan de dealer met een aantal vragen en een blik in de CX-5 om een beetje gevoel te krijgen bij Mazda heb ik besloten voor de CX-60 te gaan.

Ik heb gekozen voor de Homura in de kleur Machine Grey, daarnaast heb ik de drie beschikbare pakketten genomen en nog een wegklapbare trekhaak laten monteren. Als laatste heb ik de logo's aan de achterzijde zwart laten maken en het logo aan de voorzijde met folie laten beplakken. Dit laatste werkt goed en zonder storingen.

Je ziet de CX-60 nog niet veel rijden, dus bij aankomst bij de dealer viel me op hoe groot de auto toch is. Hoge voorkant en gewoon een grote auto.

Qua rijden moet ik sowieso wennen aan de hoge zit en toch ook wel de lange voorkant. Ik vermoed dat ik daar over een week geen last meer van heb. Ik ben nog een beetje zoekende naar de ideale zit. Ik ben 1,95m en met name de middenconsole is echt vrij breed en daar zit is het nog even stoeien met mijn rechterknie.

Er was natuurlijk veel te doen over het overschakelen naar de verbrandingsmotor. Ik merk eerlijk gezegd vrij weinig hiervan. Dit gaat naadloos.

Iets wat niet naadloos gaat, is de draadloze oplader van de telefoon. Doet het af en toe gewoon niet, telefoon wordt warm en laadt simpelweg niet bij. Verder steeds meldingen op het centrale scherm dat het niet werkt.

Ik ben gebruiker van Apple CarPlay en dit werkt goed en is in de Mazda draadloos. De eerste keer kan je instellen dat deze altijd aanspringt en dit gebeurt dan dus ook.

Volgende keer wat meer over het verbruik en rijden.

De eerste 1000 km

  • 1.000 km

De eerste 1000 km's zijn een feit. Hieronder enkele eerste bevindingen opgesomd.

- Het tanken is irritant. De tank moet ontluchten, dus je drukt op een knop om de tank klep te ontgrendelen. Dan moet je wachten tot het dashboard aangeeft dat je de klep open kan doen. Ik was te ongeduldig en heb een paar minuten staan tobben om de tank klep te ontgrendelen.
- Het tanken zelf ging gepaard met een flinke klots over mijn schoenen toen ik even wilde aftoppen. Vanmorgen bij de eerste klik van de pomp gestopt en ging het zonder morsen.
- De ergonomie van de auto is echt top. Alles zit erop en alles vind je waar je het verwacht. Ik heb nog niets hoeven zoeken in allerhande menuutjes.
- De adaptieve cruise control (nieuw voor mij) is top. Wat super handig is dat je de ingestelde snelheid met de 'res'-knop kan aanpassen aan de maximum toegestane snelheid aan de hand van de verkeersborden.
- De lane-departure functie vind ik irritant. Die grijpt vrij snel in, terwijl ik zelf het idee heb dat ik het nog wel onder controle heb. Die heb ik uitgezet. Overigens worden de aanwijzingen van dit systeem in het head-up display weergegeven.
- Ik dacht dat de stoelen met name te smal en hard waren, maar dit trekt redelijk bij. Beetje inzitten denk ik dan maar. Ideale zit heb ik inmiddels wel gevonden.
- Ik heb de auto een keer opgeladen tot nu toe. Resultaat bij loskoppelen, 48 km actieradius elektrisch. De volgende ochtend de auto voorverwarmd ivm ijs op de ruiten. In ongeveer 20 minuten is de auto ijsvrij dan. Van de 48 km actieradius is dan nog 34 over.
- Vanmorgen heb ik 42 liter getankt. Bij het instappen had ik een benzine actieradius van 320 km. Daarna de snelweg opgegaan en cruise controle op 110 km/h. 80 km gereden en toen zakte de actieradius van van 340 naar 330. Tijdens het rijden de accu bijladen en dan kan je gedeeltes van je rit elektrisch rijden. Einde van de dag (250KM) heb ik nog 220 km actieradius over op benzine volgens de boordcomputer.
- Het vermogen van de auto is echt tof. Zowel de versnelling als het geluid wat er mee gepaard gaat kan me echt bekoren.
- De 360 graden camera is echt top. Inparkeren gaat makkelijk. Zelfs mijn vriendin krijgt het voor elkaar ;-). Wat daarbij helpt is dat je echt ver kan insturen en de auto daarmee een verrassend korte draaicirkel heeft.

Volgende week naar Berlijn. Daarna weer meer.

Op en neer naar Berlijn

  • 3.000 km

Afgelopen weekend ben ik met de auto op en neer naar Berlijn gereden. De Mazda is een fijne reisauto. Vrijdagavond regende het op de weg en was het donker. Ik merk dat je door de hogere zit minder last hebt van spray van de auto voor je. Dat is dus erg fijn.

Inmiddels toch wel een aantal kritische noten met betrekking tot de auto. Bij het open en dichtgooien van de deuren heb ik echt het idee dat je met de achterdeur van een bestelbus te maken hebt ipv een auto van ruim 67K. Wat een blikkerig geluid. Ik heb inmiddels een verzoek voor een prijsopgave liggen bij de dealer voor het 'ontdreunen' van de deuren, anders wordt het een lange 4 jaar.

Ik heb inmiddels een verbruik van 1 op 9,5 gecombineerd. Dat is nog ver weg bij de 1,5l/100km uit het boekje. Waarbij met name de irritatiefactor zit in de kleine tank, lees veel tanken. Wat ik nu doe is met name op de snelweg bijladen en in de stad op ev-modus om de bijgeladen km's te verbruiken.

De lane departure blijft echt vervelend, bemoeit zich te snel en te veel met mijn rijgedrag.

Ik ben op zich een redelijke doorrijder en dan is dat vermogen wel echt machtig, zeker op de snelweg. In Duitsland nog even met een X5 opgetrokken. Bij vrij baan probeerde deze te lossen. Dit lukte niet. De X5 bleek een plugin en ook begrensd (even opgezocht). Bij de 200 hield het voor beiden op.

Bij een stoplicht sprintje blinkt de automaat niet echt uit in souplesse. Vanuit rijdende positie gaat dat beter. Als je een beetje stevig op een rotonde komt aanrijden, dan voel je wel dat je met een serieus zware auto op weg bent.

In het algemeen moest ik erg wennen aan de auto qua rijden. De waardering komt er steeds meer. Grootste domper voor nu, de deuren en het tanken.

Aangepaste deuren

  • 5.500 km

Vandaag is de auto bij de dealer geweest voor het isoleren of 'ontdreunen' van de deuren. Het openen en dichtdoen van de deuren klinkt nu zoals het moet klinken. Noem me een zeikerd, maar dat blikkerige geluid was een echte spelbreker. Nu weer helemaal blij. Morgen alleen even terug voor de keyless entry. Die doet het niet meer. Sterker nog, de auto gaat helemaal niet op slot.

Het verbruik trekt een beetje bij. Ik heb inmiddels al een keer een gecombineerd verbruik van 1 op 13,5 gehaald. Per volle tank laad ik ongeveeer 3 a 4x de accu's op. De maximale electrische actieradius die ik tot nu toe gezien heb is 48 km. De maximale gecombineerde actieradius is 430 km. Ik heb er nog niet meer dan 43 liter brandstof ingekregen. En dan heb ik op de boordcomputer nog 30 km staan.

Als ik eerlijk ben, heb ik erg aan de auto moeten wennen. Met name het hoge zitten en daardoor minder dynamische karakter. Ik rij inmiddels ook echt wel iets rustiger (kan geen kwaad natuurlijk). Nog sterker, in ev-modus heen en weer naar de zaak is een sport. Dat lukt! 140 km/u in ev-modus is ook geen punt. De ev-modus rijdt erg comfortabel vind ik.

In een andere review las ik over een klap door de aandrijflijn. Die heb ik inmiddels ook een keer of 3 gehad. Het voelt een beetje of de auto niet weet welke versnelling gekozen moet worden. Lane departure-functie zou ik nooit meer bestellen. De auto bemoeit zich nogal met mijn rijgedrag. In de bebouwde kom ook al eens in de gordels gehangen omdat de auto ingreep terwijl ik zelf zag wat er gebeurde. Aan de ene kant veilig, aan de andere kant betuttelend als je de situatie al in de gaten had.

De 360-graden camera vink ik volgende keer als eerste aan. Ik zet de auto op de meest kleine plekjes. Ik betrap mezelf erop dat ik niet eens meer naar buiten kijk. Ik kijk direct op het centrale scherm.

Overall ben ik erg tevreden over de auto. Inmiddels zie je ze ook vaker rijden nu. Indien mensen specifieke vragen hebben, voel je vrij ze te stellen via de comments, ik kijk daar regelmatig.

Nog een kleine toevoeging. Ik dacht het gister in het ritje van 10 km al te merken, maar ik heb dus ook aangepaste vering gekregen. Auto is een stuk stugger. Volgende keer meer over de verder merkbare verschillen. Keyless entry doet het weer, was een kwestie van opnieuw 'inleren'. Na het opnieuw inleren had ik nieuw gecombineerde actieradius van 560 km. Die waarde had ik nog niet eerder gezien.

Terugroepactie en wat ervaringen

  • 14.000 km

Inmiddels staat de teller op bijna 14000 km. Gisteren lag er een brief op de deurmat vanwege een terugroep actie. De software moet ge-update worden omdat er een storing kan optreden op het dashboard waardoor een aantal functies niet meer zichtbaar zijn. Het gaat hierbij om de snelheids- en brandstof meter maar ook om de waarschuwingsberichten die niet meer weergegeven zouden worden.

Nou die laatste dat zou eerlijk gezegd een verademing zijn. Begrijp me niet verkeerd, het is een superfijne auto, maar dat irriteert echt. Op een 60-km weg bijna dagelijks een ruk aan mijn stuur. Als ik met de boot erachter rijdt en wil inhalen en met name in mijn spiegel kijk of ik kan, dan krijg ik standaard de melding dat ik afgeleid ben. En bij de trailerhelling sta je standaard voor gek omdat de auto ingrijpt door de auto stil te zetten met bijbehorende piepers zodra je de trailer achteruit het water in wilt rijden. Als je gelukt hebt is dat 2x, vaak 3 of 4x.

Nog een eigenaardigheidje, je kan de kofferbak vanuit de bestuurder enkel open doen als de pook in P staat. In mijn Mercedes kon ik dat ding te pas en te onpas openen. En dat doe je stiekem vaker dan je denkt dan. Maar het is overkomelijk ;-).

26 juni komt de update, dan tevens vragen wat de mogelijkheden zijn om alle sensoren wat minder gevoelig te maken. Als laatste heb ik nog bonkende achtervering. Niet heel heftig, maar ik hoor het wel. Dat mogen ze dan gelijk meenemen.

Over het algemeen is het een erg fijne auto waar ik gaandeweg steeds enthousiaster over wordt. Ga je m nog bestellen, bestel dan de veiligheidssystemen als lane assist, dode hoek en dergelijke niet. Keep you posted!

Eerste beurt

  • 22.000 km

Afgelopen week heen en weer naar Oostenrijk geweest en weer flink wat ervaring opgedaan. Ik word steeds minder enthousiast over de Mazda. Het hele ritje betekende een verbruik van 1 op 10,8.

Gisteren de auto bij de dealer afgezet met een hele waslijst aan punten.

- hulpsystemen (kunnen ze niets aan doen)
- alarm bij tanken (kunnen ze niets aan doen, advies, deur open laten staan)
- vibratie rechts voor (binnenkort nieuwe aandrijfstang of iets dergelijks, weer terug dus)
- tanken, onbetrouwbare weergave actieradius (update gehad, wederom)
- gezeur met trekhaak, achteruit rijden en ingrijpen auto (kunnen ze niets aan doen)
- klap door de aandrijflijn, nu 3 of 4 keer gehad (is nieuw voor ze en geen erkend probleem)
- Verder aangegeven dat mijn hemelbekleding aan de zijkant gebobbeld is. Dat zie je alleen als je zelf achterin zit. Viel me gelijk op. Geen probleem, maar bevestiging van maandagmorgen auto.
- Rijmodi stoort te pas en te onpas (update)
- Draadloos opladen doet het meer niet dan wel (update)
- Maximaal rechts insturen en hobbel is kraken (ik vermoed ingevet, 2e keer)
- Bonkend geluid achtervering

Al met al, het wordt nog een lange 3,5 jaar.

Nieuwe as

  • 29.000 km

Bezoek aan de garage:
- Nieuwe as. Trilling niet weg. Bij volgende bezoek met de monteur rijden.
- Bonkend geluid achter. Probleem bekend bij importeur. Enige oplossing Koni set tegen betaling
- Krakend geluid voor bij maximaal naar rechts insturen. Bekend bij importeur, geen oplossing anders dan periodiek invetten.
- Erbij gekomen is dat het stuur blijft kleven. Met name heel irritant op de snelweg omdat je daar veel corrigerend stuurt. Aan de hand van het invullen van het chassis nummer blijkt dat ik een nieuw stuurhuis krijg. In backorder, dus pas 27 oktober beschikbaar, als het meezit.
- Naast nog kleine zaken als kofferbak niet open, scherm wat bij een rit niet werkt.

Dealer doet overigens zijn best te helpen en is ook behulpzaam, echter, ik ben er klaar mee en met de leasemaatschappij in de weer om de auto in te leveren. Gaat overigens ook niet vanzelf. Ik blijf erbij en in de wandelgangen ook bevestigd, deze auto is te vroeg losgelaten.

12 maanden cx-60

  • 40.000 km

Na 12 maanden ellende zijn we er nog steeds niet.

- vibratie cardanas. Ergens in Q2 zou hier een oplossing voor moeten zijn. Tot die tijd moet je het er mee doen. Klacht van het eerste uur
- De software heeft een bug die ze niet kunnen vinden. Mijn trekhaak kwam niet meer tevoorschijn. Module van een voorraad trekhaak gehad met de mededeling dat het weer kan gebeuren omdat het probleem niet is opgelost.
- Motorstoring, katalysator kapot, wordt vervangen, staat in backorder
- Bij lang geparkeerd staan, veel condens aan de binnenzijde. letterlijk een gedeelte met druppels.
- De Mazda-software en CarPlay blijft een ongelukkig huwelijk. Als ik de snel instap en wegrijd, grote kans dat ik even moet stoppen om alles uit en aan te zetten.
- Kraak/rammel achterin welke ik niet gereproduceerd krijg maar er wel vaak is. En soms ook weer niet.
- Hulpsystemen (buitenproportioneel, en dat is een understatement).
- Persoonsherkenning, ene keer mijn stoel naar achter bij uitstappen. Daarna weer instappen moet je de boel handmatig terugzetten. Gezichtsherkenning sowieso maar in minder dan de helft van de gevallen.

Volgende week rijden met Dekra voor een onafhankelijk rapport. De importeur reageert op geen enkel bericht, maar dan ook geen enkel.

Aanpassingen

  • 43.000 km

Inmiddels 4-5 weken intensief contact gehad met de importeur. Naar aanleiding van die gesprekken kreeg ik het idee dat er met de leasemaatschappij overleg gepleegd werd om tot een oplossing te komen. Na 4-5 weken en een DEKRA rapport verder, kwam via de leasemaatschappij de terugkoppeling van de importeur: we doen er alles aan het op te lossen.

Twee weken terug is de auto naar de garage geweest voor een nieuwe katalysator. Bij aankomst bleek dat de importeur ook een nieuwe cardanas had opgestuurd. Auto 2 dagen kwijt geweest. Motorstoring verholpen. Trilling niet verholpen door de nieuwe as. Sterker nog, de auto auto trilt op verschillende snelheden heviger dan ooit.

Mijn probleem is is het niet meer. Mijn werkgever heeft aangegeven dat ik een nieuwe auto kan uitzoeken, wat ik inmiddels gedaan heb.

Eindconclusie: Mooie auto om te zien. Klote auto om te rijden. Dealer doet er alles aan om me te helpen. Importeur = ongeschikt. Mijn gevoel van machteloosheid is gevonden en op de proef gesteld.

Laatste bericht

  • 44.000 km

Na de laatste 'reparatie' nogmaals mijn onvrede geuit bij de importeur en de boodschap dat de auto nog altijd niet goed is. Nieuwe cardanas zorgt voor. meer trillingen dan ooit. Teleurstelling uitgesproken naar de importeur en aangegeven dat mijn auto teruggaat naar de leasemaatschappij. Hieronder de stuitende reactie van de importeur na 14 maanden onvrede:

Bedankt voor uw e-mail.

Het spijt me te lezen dat het niet naar tevredenheid werd opgelost.
Gezien de leasemaatschappij de uiteindelijke eigenaar is van het voertuig kunnen wij als importeur enkel bemiddelen.
Dit was ook onze intentie.

Ik hoop dat u tevreden bent over uw nieuwe auto en wil u dan ook zeker veel rijplezier toewensen.
Nog een prettige dag gewenst.


Met vriendelijke groet,

Nog twee weken in een trillende auto en dan is dit hoofdstuk afgesloten.

2,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Mazda CX-60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (109)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.