Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura (2022) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 1.000 km |
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald!
- 1.000 km
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald!
Na het lezen van diverse reviews over de Mazda CX60 vond ik het toch wel tijd worden ook mijn ervaring na de aankoop van een nieuwe Mazda CX60 in te brengen.
Het moet van mijn hart dat ik me in het begin schaamde over de aankoop van deze nieuwe auto. Want wat was het geval:
Na verkoop van mijn bedrijf en het moeten inleveren van mijn leaseauto (audi A4), i.v.m. het niet meer terug kunnen vragen van de BTW etc., kocht ik een occasion Mazda 3 uit 2012 omdat er o.a. door de Wegenwacht gesteld werd dat men zelden een Mazda op de vluchtstrook tegenkwam. Deze occasion werd al snel gevolgd door een occasion Mazda CX3 en daarna een nieuwe Mild Hybride Mazda CX 30. Ik werd zowaar een fan van Mazda!
Omdat ik zonnepanelen liet plaatsen op mijn woning en deze dus rendabel wilde maken stapte ik over op een Plug-in Hybride Kia Niro aangezien Mazda destijds geen PHEV in het assortiment voorhanden had. Ik reed geen grote afstanden meer en kon dus meestal elektrisch rijden met toch het voordeel van een benzinemotor in geval dat..
In maart 2022, ondertussen verhuisd naar een appartement, kwam Mazda met de nieuwe PHEV CX60 en als Mazda fan besloot ik in mei 2022, zowat ongezien, deze nieuwe CX60 te bestellen zonder ook maar een proefrit gereden te hebben. In mijn garagebox zou ik een oplaadmogelijkheid laten installeren, was het plan.
De nieuwe auto werd begin november 2022 geleverd en toen begon voor mij de ellende.
Door studie in het buitenland heb ik nooit mijn dienstplicht in Nederland hoeven te vervullen en heb ik dus ook geen enkele ervaring met het besturen van een gevechtstank want zo voelde de CX60 direct na aflevering. De overgang van elektrisch naar rijden op benzine gebeurde wel erg schokkend. De besturing was niet prettig etc. Het bestuurders herkenningssysteem haperde continue etc. etc. Na 1 maand kwam er al een terugroepactie van Mazda voor de stabilisatiestang. Kortom ik werd steeds ontevredener over mijn nieuwe CX60. Ik wil met plezier autorijden en mij niet steeds moeten ergeren aan niet werkende systemen. Helaas voor Mazda rijd ik, als parttime medewerker van AutoReset, in zéér veel verschillende auto's en zo verplaatste ik eens een BMW X1 PHEV. Wat een enorm verschil!
Ik besloot om op internet te kijken naar een BMW X1 PHEV en vond deze bij een dealer in Eindhoven. Na een gesprek bij de dealer kon ik in januari 2023 mijn CX60 uiteindelijk met gesloten portemonnee omruilen voor een demo BMW X1 PHEV met nog geen 5000 KM op de teller. Mijn geluk was dat de aankoopprijs tijdens mijn bestelling ongeveer € 5'000.= lager was dan de prijs na september 2022. M.a.w. het waardeverlies viel voor mij nog allerzins mee.
Deze BMW X1 PHEV is in juli jl. ingewisseld voor een nieuwe volledig elektrische BMW iX1 waar ik erg tevreden over ben en waarmee ik hoogstwaarschijnlijk nog enkele jaren met zeer veel plezier zal blijven rijden. (Al weet je het bij mij echter nooit...).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-60
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Exclusive-line Business Edition SPORT | BLACK PAKKET | TREKHAAK |
- 2025
- 1.259 km

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Homura | Convenience en Driver Assistance Pack | Trekhaak | Rijklaarprijs
- 2024
- 30.849 km

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Exclusive-line Business Edition - Black Edition
- 2025
- 15 km