Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura (2022) #5
autoreview

Signalement
Uitvoering | CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 33.500 km |
Japanse perfectie :-(
Aanschaf:
Sinds 2017 reed ik met een nieuw gekochte CX-5 2.5.
Behalve de spiegelmotoren die tot 2x maal moesten worden vervangen (spiegels klapten niet meer in) probleemloos.
Dus voorjaar 2022 een nieuwe CX-60 full option besteld.
Ik ging er vanuit dat dit ook wel weer een betrouwbare auto zou zijn …
De eerste indruk:
De auto werd uiteindelijk pas begin 2023 ingeschreven. Grote auto (vooral breder) met een enorme gok.
Onder die lange neus moet er plaats zijn voor 6 in-lijn motoren. De 2.5 ligt er wat verloren bij.
Afwerking binnen en buiten zo te zien perfect. Prachtige auto om te zien (vind ik).
Minder perfect: de (achter)portieren maken bij het sluiten een geluid als een goedkope pedaalemmer.
Ook een tegenvaller: het panoramadak gaat maar een klein beetje open. Het openschuivende gedeelte staat dan onder een steile hoek = veel windgeruis en gegarandeerd een koude douche als het pas geregend heeft.
Rijden dan maar: In tegenstelling tot wat ik verwachtte, is het elektrisch rijden niet ‘geruisloos’. De motor maakt wat jankende, stofzuigerachtige geluiden. Omdat de E-motor voor de 8-bak zit, schakelt de auto ook bij puur elektrisch rijden.
Dat schakelen gaat bepaald niet ongemerkt, bruusk op- of terugschakelen, zowel tijdens elektrisch rijden als hybride.
Bij de verkeersdrempel in het dorp (waar ik met de CX-5 5 jaar lang probleemloos overheen reed) , word ik getrakteerd op een enorme klap van de achteras. Spullen die in de koffer liggen, worden hoorbaar gekatapulteerd.
Een PHEV heeft pas zin als je braafjes elke dag oplaadt. Dan is het verbruik zo’n 3.5 l/100 km. Op een langere reis naar Bretagne steeg het verbruik naar 7.5 l/100 km zonder laden (ben een redelijk rustige rijder).
Netjes maar niet beter dan de CX-5, die ongeveer even ruim is. De voorspelde elektrische actieradius is soms hilarisch, 170 km heb ik al zien verschijnen (63 km is theoretische reikwijdte).
Problemen (zucht)
De lijst is schier eindeloos:
Deuren maken hol geluid bij dichtslaan: door de dealer werd (extra) isolatie aangebracht (garantie) = OK
Vering/onderstel heel stug, vooral bij lage snelheden: nieuwe schokdempers, stabilisatoren en uitlijnen (garantie) = beter maar blijft nawippen op drempels
Besturing: de rechtuitstabiliteit is matig. De auto moet steeds worden bijgestuurd. Stuurt ook (te) zwaar bij alle snelheden.
Bij maximale stuuruitslag, tijdens manoeuvreren, bijgeluiden (kraken): door de dealer ophangingspunten gesmeerd (tijdelijke oplossing?)
Versnellingsbak schokt, vooral bij lage snelheden en maakt ook krakende geluiden. Bij opschakelen rond 70 km/u ‘woep’ geluid: herprogrammeren (garantie) = schakelen is nu acceptabel.
Aandrijving: vanaf 45 km/u een sterk brommend/dreunend geluid: cardanas verwisseld (garantie) = Geluid is minder maar niet helemaal weg
Draadloos laden werkt meestal niet: dealer heeft hardware geruild met stockwagen (garantie) sindsdien geen probleem
DAB ontvangst: valt regelmatig weg. Update door dealer (garantie) = OK
Keyless entry: auto gaat helft van de tijd niet automatisch op slot na uitstappen. Update software door dealer = OK
Navigatie 3D stand werkt niet (gebruik Waze).
Rijhulpmiddelen, vooral die bedoeld zijn om de auto op koers te houden, grijpen agressief & onnodig in (tegensturen en alarmsignalen).
Leder bestuurderszetel had al na enkele weken plooien.
Gezichtsherkenning werkt ook niet goed. Heb dit maar permanent uitgezet.
Parkeersensoren zijn duidelijk andere kleur wit: is normaal volgens dealer
Parkeersensoren zijn onbetrouwbaar en kijken niet ‘om de hoek’. Gelukkig is er 360° camera …
Bij tanken slaat pomppistool snel af, tank loopt snel over.
Tussenstand:
Na ruim 10 maanden en 17000 km kan ik wel zeggen dat ik behoorlijk teleurgesteld ben in de CX-60 en Mazda.
De auto kostte ongeveer de helft meer (+60k) dan een CX-5 en is op een aantal punten een achteruitgang.
Vooral het rijplezier ontbreekt: ja het is fijn om de auto eens in sportstand te zetten. Dan voel je de 330pk en gaat ze er met een brul vandoor.
Maar de bij moment ronduit gevaarlijke Collision Avoidance (die je niet meer permanent kan uitschakelen) en de zoekerige besturing die tegelijk indirecter en zwaarder is dan die van de CX-5 maken het rijden meer een vermoeiende dan een aangename ervaring.
Die besturing wordt alleen maar erger (sticky steering), blijkbaar het zoveelste TSB, dus binnenkort maar weer naar de dealer …
Wel een pluim voor de dealer (waar de auto al 3 volle dagen heeft gestaan). Ook zij zitten enorm verveeld met dit probleemmodel.
Opmerkelijk ook: bij een nieuwe Mazda3 die ik een paar keer mee kreeg als vervangauto, werkte het draadloos laden meteen, konden alle irritante toeters en bellen met één knop worden uitgezet (bij CX-60 moet je eindeloos menu’s scrollen) en schakelde de ‘ouderwetse’ zesbak automaat zonder schokken en geluiden …
Mooi weer auto?
- 19.000 km
Nu het wat kouder is, lijken een aantal klachten weer te verergeren: De automaat schakelt duidelijk meer met schokken (vooral 's morgens). De Elektrische actieradius is gedaald van 63 naar 43 km (eigen aan elektrisch rijden, neem ik aan).
Nu het sinds oktober zowat continu regenachtig weer is, valt op hoe snel de camera's vuil worden. Nu is het toch al een eigenschap van dit model dat de achterkant ontzettend snel smerig wordt. De achteruitrijcamera (toch wel de belangrijkste) is totaal onbeschut en al snel onbruikbaar.
Dan valt nog meer op dat de parkeersensoren pas laat of helemaal niet van zich laten horen. Ook een producteigenschap?
Dit alles is maar klein bier vergeleken met de 'sticky steering'. Sinds de vorige review is dit alleen maar verergerd. Op een kaarsrechte snelweg (E19 tussen Mechelen & Antwerpen) ben ik continu aan het corrigeren. De besturing gaat in schokjes: schokje naar links, corrigeren, schokje naar rechts ...
Een mailtje naar de dealer, meteen antwoord: stuurhuis dient te worden vervangen. Levertijd eind januari :-(
Het is mij een raadsel hoe Mazda deze auto heeft kunnen goedkeuren voor verkoop. Bedoeling was om in het premium segment te kunnen doorstoten. Nou Mazda: De trouwe klanten (mijn vorige CX-5 was vrijwel probleemloos) haken af (voor mij geen Mazda meer), en de conquest sales (van andere merken) hebben allemaal spijt als haren op hun hoofd dat ze niet 10 à 20k meer hebben uitgegeven en bij Volvo/Mercedes/etc zijn gebleven. Dat geld hadden ze probleemloos terug gezien bij wederverkoop (na één jaar ligt de inruilwaarde van de CX-60 al in de kelder).
1 Jaar Mazda CX-60 :-) of :-(
- 22.000 km
Nadat de auto geruisloos 1 jaar oud is geworden (er viel niet zo veel te vieren) een nieuw tussenverslag. Omdat ik niets van de dealer hoorde, toch nog maar eens gevraagd voor wanneer vervanging stuurhuis was gepland. Blijkbaar wordt dit onderdeel niet meer vervangen, maar wel een (piepklein) veertje. Een onderdeel van een onderdeel als het ware. Enfin, tegelijk werd er een software update uitgevoerd. Daarbij liep er iets mis waardoor ik de auto 2 dagen heb moeten missen.
Resultaat is dat de besturing nu normaal aanvoelt (nog altijd niet bijzonder licht of precies). Schakelen verloopt nu ook wat vloeiender. Ik had gevraagd of er nu (weer) een nieuwe update is voor de (achterste) schokdempers. Hier wacht ik nog op antwoord.
Over het algemeen rijdt de auto nu oké. Of misschien ben ik al gewend aan alle kleinere foutjes en 'eigenschappen'. Het veercomfort is acceptabel (op 18" all-seasons momenteel) maar het nawippen blijft irritant. Op de vele (slechte) Belgisch betonwegen zie je de lichten die op je voorliggers schijnen dan ook continu op en neer gaan ...
Wat voor mij nog wel moet worden aangepakt: de dreunende aandrijving (tussen 45 - 70 km/h). De nieuwe cardanas heeft hier niet veel soelaas gebracht. Een echte oplossing is hier blijkbaar nog altijd niet ...
Panne
- 24.000 km
'Defect in hybride systeem. Laat de auto controleren'
Deze melding kreeg ik 's morgens bij het wegrijden. De batterij was volledig geladen maar auto schakelde onmiddellijk naar benzinemotor. Eerst met de dealer gebeld: er mag niet met de auto worden gereden, u moet de pechbijstand van Mazda bellen. Zo gezegd zo gedaan. Krijg een dame aan de lijn die vraagt: is de melding oranje (lettertype)? Ja dus. O maar dan kunt u nog met de auto rijden en wordt u niet gedepanneerd! Gelukkig is de garage niet zo ver weg, dus maar naar de dealer. Deze waren stomverbaasd door de reactie van de pechdienst ... De waterpomp (van de batterijen) bleek defect. Dit was al de 4e of 5e auto bij deze dealer met hetzelfde probleem. De houding van Mazda Belux is echter: zo lang de klant niet klaagt of in panne valt, doen we lekker niets! Dus dealers kunnen/mogen onderdelen niet preventief vervangen ...
De waterpomp werd besteld & de volgende dag geplaatst. Ik kreeg ondertussen de eigen CX-60 van de dealer mee. Wat meteen opviel: geen dreunen of trillingen van de aandrijving (bij snelheden van 45 à 70 km).
Blijkbaar heb ik een maandag auto ... of is het in Japan elke dag van de week maandag?
De andere irritante kantjes van de auto blijven:
Keyless entry doet de auto ongeveer kwart van de tijd niet op slot
Apple Carplay werkt soms niet, dan moet auto volledig worden stilgelegd & opnieuw gestart
Pook automaat hakerig
Kraken van de transmissie bij wegrijden
Nog altijd transmissieschokken bij schakelen (sporadisch)
Veercomfort kan hooguit als matig worden omschreven
Ook behoorlijk veel windgeruis (bovenop de huilende elektrische aandrijving en de bepaald niet discrete benzinemotor)
Bij elke rit moet je manueel het collision avoidance system uitschakelen (tenzij je liefhebber bent van continu gonggeluiden en rukken aan het stuur)
De presentatie van de CX-80 (7 zit versie) is uitgesteld, de productie in Japan is blijkbaar tijdelijk stilgelegd.
Iemand toevallig interesse in een 1 jaar oude CX-60 met minder dan 25.000 km? ;-)
Sesam, open U (niet meer!)
- 27.500 km
Vlak voor onze (vlieg)vakantie eind juni begon de elektrische achterklep kuren te vertonen: bij sluiten bleef deze hangen op bijna gesloten. Bij een tweede poging ging klep soms wel dicht, soms manueel ingrijpen nodig. Na de vakantie was het nog erger: klep deed helemaal niets meer! Ging totaal niet meer open, dus koffer ontoegankelijk.
Afspraak met garage waar ik niet meteen terecht kon. Dan de gebruiksaanwijzing geraadpleegd: je kan - via de achterbank - aan de binnenkant van de achterklep een paneeltje verwijderen & de koffer manueel ontgrendelen. Dat was gelukt en de koffer ging ook weer elektrisch open (maar niet helemaal dicht). De klep zelf was ook ontregeld: stond aan de ene kant bijna cm uit het lood. Daardoor ook lakschade aan klep en achtervleugel.
Uiteindelijk kon ik de auto binnen doen. Men ging meteen de achterste schokdempers (3e) én cardanas (3e) nog eens vervangen. Bij controle v/d achterklep bleek het scharnier verwrongen (WTF?) Daar moest ik dan nog eens voor terug komen ...
Helaas hebben de updates niet echt geholpen: De vering laat ik nu maar zo. Mazda & comfort gaan blijkbaar niet samen. De cardanas is absoluut géén verbetering, nog altijd helicoptergeluid bij gemiddelde snelheden (whoop whoop) én nu ook nog dreungeluiden bij gas los. Windgeruis, vooral van panoramisch dak (gesloten) is ook een 'premiumauto' onwaardig. De levensgevaarlijke collision avoidance systemen zet ik standaard af. Hier ook geen enkele verbetering.
Ook nog altijd kraakgeluiden van de ophanging of transmissie. Garage kon niets vinden ...
Volgens hun heb ik pech, auto's vanaf tweede helft 2023 zouden geen problemen meer geven. Dat kan wel, maar waarom worden de aanpassingen die blijkbaar in het productieproces werden doorgevoerd, niet gedaan bij bestaande auto's ???
Ik heb mijn buik helemaal vol van deze k*tauto. Ik pak nu meestal de 3e auto in het gezin. Een tweedehandse BMW i3. Enorm rijplezier, schokvrije en stille aandrijving & zelfs de vering (20" + verlaagd) is nog altijd beter dan van hobbelpaard CX-60!
Nu de prijzen van tweedehands elektrische auto's zo gedaald zijn, overweeg ik serieus om de Mazda weg te doen en eventueel te vervangen door Mercedes EQC, BMW iX3 oid.
Het waardeverlies (minstens 40%) neem ik dan er dan wel bij.
Eén ding is zeker: bij mij komt er nooit nog een Mazda binnen!
De twee mooiste dagen
- 33.500 km
... in het leven van een Mazda CX-60 eigenaar: de dag van aankoop & de dag van verkoop.
Elektrisch rijden is ons goed bevallen (BMW i3). Omdat er nog een subsidieregeling in België was van 5.000,- voor auto's met een factuurprijs van minder dan 40.000,- zijn we op een speciale aanbieding van BMW ingegaan: BMW iX2 voor netto 35k ipv 52k. Dus moest de Mazda weg.
Aan bovenstaande lijdensweg viel niet veel meer toe te voegen. Na bijna 2 jaar bleven de 'bijzondere eigenschappen' mateloos irriteren. Ik stapte al lang niet meer met plezier in de CX-60. Jammer want nog altijd een prachtige auto (om te zien staan op de oprit).
Uiteindelijk een waardeverlies van 40% geslikt en deze auto aan een Nederlandse dealer verkocht.
Caveat emptor!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-60
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Exclusive-line Business Edition SPORT | BLACK PAKKET | TREKHAAK |
- 2025
- 1.259 km

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Homura | Convenience en Driver Assistance Pack | Trekhaak | Rijklaarprijs
- 2024
- 30.849 km

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Exclusive-line Business Edition - Black Edition
- 2025
- 15 km