Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura (2022) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 67.000 km |
Mooi maar verre van perfect.
- 23.500 km
Na het horen van veel positieve ervaringen van Mazda rijders ben ik overgestapt van jaren VW naar een Mazda CX-60 PHEV Homura met meerdere pakketten. Omdat het erg lang duurde voordat ze leverbaar waren (bestelde hem in aug.2022 kwam de verkoper met het voorstel om te kijken naar de voorraad bij de dealer. Daar stond deze prachtige Homura in de mooie rode kleur. Bijna alles wat ik wou zat erop en dat wat er niet opzat vind ik niet zo spannend. In oktober stond de Mazda klaar bij de dealer klaar om opgehaald te worden. Wat een beest! Ik heb een demo gereden bij een andere dealer en die had nog wel wat puntjes die bij de af te leveren auto’s allemaal opgelost zouden zijn! Het tegendeel bleek al gauw waar. Al bij de eerste lange rit op de snelweg vielen mij de ondermaatse demping op, vooral aan de achterzijde. Een drempel nemen moet met beleid anders gaan je achter passagiers met hun hoofd tegen het dak. Oppassen dus. Ook niet echt hoogwaardig. Ik lees mensen die het stug noemen maar het is niet stug. De demping is simpelweg ondermaats en niet voor niks heeft Koni nu een speciale art dempers ontwikkeld voor deze auto.
Dan de geluiden van de electromotor. Dat was wennen maar niet onoverkomelijk. Wel raar dat hij ook elektrisch gewoon schakelt.
Al van het begin af aan heeft de auto een zucht bij opschakelen en zitten er nogal extreme metaalachtige geluiden in de bak tijdens lockdown maar ook bij vlot opschakelen. Volgens de dealer noemen ze het “het opspoelen”. Je kan het noemen wat je wilt ; ik heb het in mijn 35 jaar autorijden nog nooit gehoord en het is een auto van dik 62K onwaardig. Na enkele weken begon de ophanging voor te kraken. Paar keer gesmeerd bii de dealer maar altijd werkt het maar tijdelijk. De radio start bijna altijd als ik de auto op contact zet op met radio 1. Houdt z’n geheugen niet vast. Updates hebben niks geholpen. De achterdeuren klinken bij aflevering nog holler dan die van m’n dochter haar Kia picanto. Die zijn geïsoleerd maar gebeurt alleen als je erom vraagt. Spiegel links is vervangen wegens extreem trillen. Meerdere software updates voor overgang elektrisch naar benzine. ( gaat nog steeds met grote schrok). Software probleem met veiligheid systemen. Ben zelfs een paar weken terug afgesleept met pech. Kritieke fout in hybride systeem. Bleek een defecte waterpomp te zijn. (Bekend probleem). De besturing klopt niet (auto ligt als een dweil op de weg en zoekt als een gek) Al met al zijn de meeste problemen nog lang niet opgelost En heb ik niet veel vertrouwen dat het binnenkort opgelost gaat worden. Nooit meer een nieuw model van Mazda voor mij.
Update 2 jaar (vol ellende)
- 67.000 km
De Mazda Cx-60 is ondertussen 2 weken geleden 2 jaar geworden. Normaal een feestje waardig maar in mijn geval niet. 24 maanden frustratie, 2x volledig stil komen te staan en afgesleept, nog steeds meerdere grote en kleine problemen etc etc. Wat een miskleun is deze Mazda en wat is dat zonde want ik blijf het nog steeds een mooie auto vinden in deze mooie rode kleur met zwarte wielen ( mak Wolf ) en zwarte emblemen etc.
Mijn dealer blijft z’n best doen om alle problemen op te lossen maar ik heb alle vertrouwen in deze auto en het merk Mazda ondertussen verloren helaas.
In de tussentijd is er weer van alles vervangen en zijn er diverse modificaties gedaan.
Ik noem:
Stuurhuis vervangen en daarna nogmaals een aanpassing in het stuurhuis.
Momenteel voor de derde keer sticky steering en het stuurhuis wordt wederom vervangen binnenkort!
Schakelen gaat met schokken en stoten en bovendien komen er de meest vreemde bijgeluiden uit de automaatbak waaronder schurende geluiden van 1 naar 2 en de klap van 8 naar 7.
Binnenkort wordt de complete automaatbak vervangen als garantie.
Radio start nog steeds op diverse regionale zenders op na afzetten motor.
Diverse updates hebben niets geholpen.
Binnenkort wordt de complete radio module vervangen als garantie.
Dreunen rond de 60km/uur en 120km/uur.
De aandrijfas is meerdere malen vervangen en ook een paar keer gedraaid.
Geen resultaat.
Binnenkort wordt het achterste differentieel vervangen.
We gaan het zien.
De krakende draagarmen zijn verholpen met smering en het aanbrengen van kapjes. Het werkt maar is natuurlijk een oplossibg die Mazda onwaardig is.
Daarnaast blijft de vering ondermaats ondanks diverse aanpassingen aan dempers en stabilisator achter. Het is een stuk beter dan aan het begin maar komt niet in de buurt van een xc60 of x3 etc etc. Zelfs een Kia sorento bv doet het stukken beter ondanks dat die ongeveer even zwaar is.
Wat mij nog het meeste stoort is de uitermate vage en sponzige besturing. De auto heeft continue de neiging om naar links of rechts te gaan. Uitlijnen etc heeft niks geholpen en ook andere banden maken geen verschil.
Ik heb een jurist ingeschakeld via het werk om van deze auto af te komen. Deze jurist heeft al meerdere zaken mbt de Cx-60 succesvol behartigd. Wordt vervolgd.
Mazda Nl… ga jullie schamen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-60
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Homura | Convenience en Driver Assistance Pack | Trekhaak | Rijklaarprijs
- 2024
- 30.849 km

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Exclusive-line Business Edition - Black Edition
- 2025
- 15 km

Mazda CX-60 2.5 E-SKYACTIV PHEV Exclusive-Line 4WD automaat | Convenience & Sound Pack | Driver Assistance Pack | Panorama Pack | Comfort Pack met wegklapbare trekhaak : dealer onderhouden
- 2023
- 48.001 km